Allt vi (typ) vet om Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Hur stor skillnad på grafiken förväntar du dig? Sitter själv på 3080 som jag skrivit ovan. Tycker det måste bli väldigt mycket snyggare för det ska vara värt det. Köpte precis en ps5 pro och även i dom enstaka spelen där det sägs vara enorm skillnad tycker jag inte skillnaden är så stor. Inte med tanke på det höga priset. Så tveksam till att uppgradera grafikkort redan 3080 till 5080

Jag förväntar mig ingen större skillnad i grafiken, då jag vägrar allt vad extra lull lull heter. Men mer FPS vill jag ha på de inställningar jag kör redan idag.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Ja för endast gaming känns det tveksamt eftersom du har en PS5 Pro redan. Om du inte hade haft den hade det varit en annan femma.
Skulle nog lagt pengarna på en riktigt fet TV istället till PS5:an du inte redan har.

Har bra LG oled tv, köpte precis wukong, alan wake 2 och space marines 2 till PC får bra grafik och godkänd fps på datorn även med 3080. Dom spelen såg väldigt urvattnade och fula ut på ps5 pro när jag kollar youtube videos vs pc. Finns några riktigt snygga spel på ps5 pro men inte många

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Har bra LG oled tv, köpte precis wukong, alan wake 2 och space marines 2 till PC får bra grafik och godkänd fps på datorn även med 3080. Dom spelen såg väldigt urvattnade och fula ut på ps5 pro när jag kollar youtube videos vs pc. Finns några riktigt snygga spel på ps5 pro men inte många

Största fördelen med att lira på PC:n kommer vara högre framerate pg.a av att PS5 Pro:n har en klen CPU. Sen kan man kräma bättre grafik såklart men ingen extrem skillnad i vad jag sett i YT jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Hur stor skillnad på grafiken förväntar du dig? Sitter själv på 3080 som jag skrivit ovan. Tycker det måste bli väldigt mycket snyggare för det ska vara värt det. Köpte precis en ps5 pro och även i dom enstaka spelen där det sägs vara enorm skillnad tycker jag inte skillnaden är så stor. Inte med tanke på det höga priset. Så tveksam till att uppgradera grafikkort redan 3080 till 5080

För egen del vill jag uppgradera från 3080 på grund av att jag har versionen med 10GB VRAM. Det räcker inte alltid för spelande i 4K idag... Prestandan blir usel i vissa spel helt enkelt. Speciellt om man vill nyttja RT som kräver mer minne. 16GB är nästan för lite för att man ska vara helt bekväm och hade gärna sett en ~24GB version av 5080 till exempel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Kul med ny generation.

Om jag ska spå i palantiren så kommer vi snabbt närma oss 4k gaming som standard och inte undantaget.

- RTX4090 löste 4k galant med hög FPS
- RTX5080 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 2 månader
- RTX6070 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 2-2.5 år
- RTX7060 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 4-5 år.
- 4k skärmar kommer också säkerligen falla i pris med åren

Ska bli skönt att allt går över och blir optimerat för 4k destå närmare vi kommer 2020-talets slut. Tycker 1440p som blev standard för 10 år är så fult i jämförelse.

Närmare slutet av detta decennie så kommer 8k gaming att vara en verklighet i toppmodellerna.

Ja prestandan i sig kommer säkert utvevklas åt det hållet men din tes håller bara om man tror att spelen inte kommer bli mer krävande framöver.

Permalänk

Någon som vet storleken på 5070 och 5070Ti. Ser gärna att det inte blir större utan kanske tom mindre så det får plats i ett SFX-case.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Specsen för allt förutom 5090 är en besvikelse helt klart. Några lägre priser tror jag inte är aktuellt så det blir väl en ganska modest ökning i pris/prestanda.

5070 går definitivt bort om den har 12GB såvida inte priset är 5000-6000kr. Antagligen blir det 8800XT om Amd fixar FSR. Annars får man väl stå över hela skiten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

För egen del vill jag uppgradera från 3080 på grund av att jag har versionen med 10GB VRAM. Det räcker inte alltid för spelande i 4K idag... Prestandan blir usel i vissa spel helt enkelt. Speciellt om man vill nyttja RT som kräver mer minne. 16GB är nästan för lite för att man ska vara helt bekväm och hade gärna sett en ~24GB version av 5080 till exempel.

Har också 10 gig varianten, kan köra 2k high i det mesta eller 4k low/medium utan raytracing. Har 13600kf och ddr4 ram så rädd det ska flaska om jag skaffar ett 5080. Alternativet vänta på 6080 och bygga helt ny rigg då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kom du ihåg när mjölk kostade 3.50kr? 😊

Kommer ihåg när det kostade 4kr att ta bussen in till stan från Limhamn.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Har också 10 gig varianten, kan köra 2k high i det mesta eller 4k low/medium utan raytracing. Har 13600kf och ddr4 ram så rädd det ska flaska om jag skaffar ett 5080. Alternativet vänta på 6080 och bygga helt ny rigg då

Är du säger 2k, menar du 1080p?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så 70-klassen för närmare 10k är numera "inträdesklassen" som gamla 60-serien?
Några läckor kring 5060? Rejält gimpad med fortfarande 8 GB eller 6 GB minne?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Så 70-klassen för närmare 10k är numera "inträdesklassen" som gamla 60-serien?
Några läckor kring 5060? Rejält gimpad med fortfarande 8 GB eller 6 GB minne?

RTX 5060: 8GB.GDDR7.128 bit
Ca 5000kr

Permalänk
Medlem

Blir troligen ett 5090 tillsammans med ny datta då har sitter på ett kort från 2015..

Permalänk
Medlem

Sitter med en dator utan grafikkort, men hade kunnat vänta om det behövs. Vad är domen baserad på vad vi vet nu..?
Kommer t.ex. 5070 ger mer prestanda per krona än 4000 serien, eller kan man lika gärna köpa ett 4070 super och sitta nöjd?

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Sitter med en dator utan grafikkort, men hade kunnat vänta om det behövs. Vad är domen baserad på vad vi vet nu..?
Kommer t.ex. 5070 ger mer prestanda per krona än 4000 serien, eller kan man lika gärna köpa ett 4070 super och sitta nöjd?

Då vi inte vet priset så kan man inte veta perf/kr... Men gissar att 4070S är mer prisvärd på rea än 5070 blir med msrp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är du säger 2k, menar du 1080p?

Många menar 2560x1440 när de säger 2K… jag fattar inte varför dock

Permalänk
Medlem

Ett av ryktena är att Nvidia kommer släppa en hel hög SKUs efter varandra under Q1-Q2 2025.

Om det stämmer så tyder det ju på att Nvidia har gott om kisel, och inte hamnar i sitsen som när Samsung skulle tillverka 30-seriens kretsar, vilket skulle kunna betyda att MSRP blir relativt rimligt på korten samtidigt som tillgången blir god.

Personligen kommer jag inte hänga på låset för ett 5080, utan byter sannolikt ut mitt 3080 när det kommer en speltitel som behöver ett bättre grafikkort än det. Den speltiteln är mest sannolikt GTA VI, om det nu kommer ut och/eller till PC under 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Doesnt make sense. 1080p, 1440p, 2160p for the win. Känns dock som man kan släppa p:t nuförtiden. Sällan man ser interlaced.

Visa signatur

Permalänk

Lirar tex space marines 2 i 4096x2160 flyter på bra med 3080 och ser väldigt snyggt ut. Har dock audio drops i dolby atmos när jag spelar på tvn via PC. Läst att många har det med atmos på tvn med 3000 och vissa i 4000 serien så om 5000 serien skulle fixa det problemet hade jag uppgraderat utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rimligen för att de inte vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Om man inte vet priserna så är det ju lite svårt att sia om pris/prestanda-kvoter...

Men givet att svenska pajas kronan inte har sabbat för mycket så är det troligt att tex 5070 ger bättre pris/prestanda än 4070S.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ett av ryktena är att Nvidia kommer släppa en hel hög SKUs efter varandra under Q1-Q2 2025.

Om det stämmer så tyder det ju på att Nvidia har gott om kisel, och inte hamnar i sitsen som när Samsung skulle tillverka 30-seriens kretsar, vilket skulle kunna betyda att MSRP blir relativt rimligt på korten samtidigt som tillgången blir god.

Personligen kommer jag inte hänga på låset för ett 5080, utan byter sannolikt ut mitt 3080 när det kommer en speltitel som behöver ett bättre grafikkort än det. Den speltiteln är mest sannolikt GTA VI, om det nu kommer ut och/eller till PC under 2025.

Att de släpper många SKU har ju inget med att tillgången är god? De har alltid alla kort redo, sen väljer de vilket sätt dem lanseras.
tex 4070ti hade ju kartonger etc redo i september för sin launch slutet av januari förra gången....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Att de släpper många SKU har ju inget med att tillgången är god?

Om många lägre iterationer släpps samtidigt så har de sannolikt gott om kisel, vilket inte vore så konstigt heller när de massproducerat Blackwell i ett år eller mer (B100 började säljas i mars).

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Om många lägre iterationer släpps samtidigt så har de sannolikt gott om kisel, vilket inte vore så konstigt heller när de massproducerat Blackwell i ett år eller mer (B100 började säljas i mars).

Nja kan vara papperslansering också? Sen presenteras dem i januari, de presenterade 4070 förra gången och den släpptes april....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja kan vara papperslansering också? Sen presenteras dem i januari, de presenterade 4070 förra gången och den släpptes april....

Kan vara, men Nvidia brukar väl inte papperslansera som regel… eller lider jag av fanboyskt degraderat minne? 🤔

Minns inte 40-serien eftersom jag slog den ur hågen på releasedagen p.g.a. priserna som var då, men tre-fyra månader för ett xx70-kort känns rätt snabbt i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kan vara, men Nvidia brukar väl inte papperslansera som regel… eller lider jag av fanboyskt degraderat minne? 🤔

Minns inte 40-serien eftersom jag slog den ur hågen på releasedagen p.g.a. priserna som var då, men tre-fyra månader för ett xx70-kort känns rätt snabbt i sammanhanget.

Xx90 sålde slut och fanns inte inne speciellt mycket till januari.

Xx70 kort kommer alltid <6 månader? Har inget minne om något annat iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya 5k2k skärm så byta 4080n mot en 5080 vore fettt nice asså

Permalänk
Medlem

Xx90 sålde slut och fanns inte inne speciellt mycket till januari.

Väldigt smal produkt från start kan väl ha bidragit till det antar jag.

Xx70 kort kommer alltid <6 månader? Har inget minne om något annat iaf

Ja jag kanske lurar mig på årsskiftet efter höst/vinter-releaserna bara. Jag brukar alltid kolla Wikipedias GeForce-artiklar, som innehåller bra tabeller med relevant information om bl.a. releasedatum, men gjorde inte det nu.

Permalänk
Medlem

Ni som köper dessa kort, vilka spela kräver det? Vad kräver det?

Permalänk
Medlem

Om Nvidia aktien går upp till $160 då har jag råd med 5090. Annars får jag nöja med min 3080.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|