Robotdammsugare - Rengöringsmedel till tanken för moppning - Använda såpa istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Robotdammsugare - Rengöringsmedel till tanken för moppning - Använda såpa istället?

Har nyligen köpt en Dreame X40 ultra robotdammsugare och den har en liten behållare där man ska hälla koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Är det någon som vet om det går att hälla i vanlig såpa i denna tank? Skall det blandas ut med vatten (tänker att det annars blir alldeles för trögflytande om man inte blandar ut med vatten?).
Eller finns det bra och billiga medel man kan köpa som är just till för dessa robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance säg gärna till när du har testat. Generellt verkar det lugnt efter det man har läst online.

Är lite sugen på att köpa en Dreame X40 Ultra själv. Har lutat och såpat furugolv hemma och har en idé om att häla linoljesåpa i tanken för att bevara golven över tid. Om någon tycker att det låter som en riktigt dålig idé så skriv mer än gärna!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har nyligen köpt en Dreame X40 ultra robotdammsugare och den har en liten behållare där man ska hälla koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Är det någon som vet om det går att hälla i vanlig såpa i denna tank? Skall det blandas ut med vatten (tänker att det annars blir alldeles för trögflytande om man inte blandar ut med vatten?).
Eller finns det bra och billiga medel man kan köpa som är just till för dessa robotdammsugare?

jag kör x10 ultra som har en patron för medel, där körde jag först ren såpa dvs fyllde hela behållaren, men dom senaste månaderna fyller jag drygt 50% såpa och resterande vatten och skakar, det tycker jag fungerat bättre då det inte längre blir såpa rester kvar i stationen där mopparna tvättas. (fungerar bra med ren såpa med men man slipper avlagringar med 50/50 blandat) förslagsvis skulle jag testa med med lite ren såpa och se hur det ser ut efter ett par dagars städning, blir det rester, blanda ut resterande med vatten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

koncentrerad rengöringsmedel som sedan basstationen "delar" ut till vanliga vattentanken (för moppfunktionen)

Vad jag läst mig till så används rengöringsmedelet endast när moppdukarna tvättas i basstationen. Tanken i själva dammsugaren fylls med rent vatten. Dvs basstationen blandar inte i rengöringsmedel i vattnet till dammsugaren.

Det är väl inget speciellt med det Dremes eget rengörningsmedel. Man kanske får rengöra behållaren för rengörningsmedlet lite då och då med såpa?

Man får alltså inte med rengörningsmedel med damsugaren? Jag har inte fått min X40 ännu men jag tänkte nog testa med såpa samt en skvätt ättika när det medföljande rengörningsmedlet tar slut. Men det kanske blir direkt från start då.

som aragon ovan skriver så verkar såpa funka utmärkt. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Vad jag läst mig till så används rengöringsmedelet endast när moppdukarna tvättas i basstationen. Tanken i själva dammsugaren fylls med rent vatten. Dvs basstationen blandar inte i rengöringsmedel i vattnet till dammsugaren.

Roborock blandar i medel i den interna tanken på roboten

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Det är väl inget speciellt med det Dremes eget rengörningsmedel. Man kanske får rengöra behållaren för rengörningsmedlet lite då och då med såpa?

Man får alltså inte med rengörningsmedel med damsugaren? Jag har inte fått min X40 ännu men jag tänkte nog testa med såpa samt en skvätt ättika när det medföljande rengörningsmedlet tar slut. Men det kanske blir direkt från start då.

jag kan inte svara på hur maskinen lägger på medel men vatten är internt i maskinen så jag förmodar den mixar detta med medel, även om den inte gör det vågar jag garantera att du kommer ha tillräckligt med medel på mopparna, jag körde tester med vanligt skummade skurmedel, det var sjutton skum över hela golvet dvs såpa är nog att föredra om man inte kör deras egna medel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

jag kan inte svara på hur maskinen lägger på medel men vatten är internt i maskinen så jag förmodar den mixar detta med medel, även om den inte gör det vågar jag garantera att du kommer ha tillräckligt med medel på mopparna, jag körde tester med vanligt skummade skurmedel, det var sjutton skum över hela golvet dvs såpa är nog att föredra om man inte kör deras egna medel.

Fördelen med såpa är ju att det knappt blir någon skum, men frågan är bara hur det påverkar själva slangarna i dammsugaren, om det efter några månader täpper ihop slangarna eller ej. Sett på Youtube på andra dammsugare där själva slangen "geggat" igen lite av just rengöringsmedel (obs ej såpa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Fördelen med såpa är ju att det knappt blir någon skum, men frågan är bara hur det påverkar själva slangarna i dammsugaren, om det efter några månader täpper ihop slangarna eller ej. Sett på Youtube på andra dammsugare där själva slangen "geggat" igen lite av just rengöringsmedel (obs ej såpa)

vi har kört såpa i många år på många maskiner utan större problem. problemen har varit på 3 maskiner av typ 15 maskiner.
på dreame L10 s ultra att det stannade kvar såpa i tvätt delen dvs där den rengör mopparna, det tog dock drygt 2 år innan det hände, sedan ska man tänka på att den har egentligen engångs patroner där vi återfyllt samma patron istället för att köpa ny så det kan varit så att patronen geggat igen, vi kör dock fortfarande samma patron men nu då 50/50 med såpa och vatten.

på ecovacs x1 där det satt ett skumfilter i vattenbehållaren, där blev det filtret konstigt/hårt efter ca 2år
det kan visserligen varit att filtret bara blivit utslitet, den skurade den minst 180m2 varje dag på mjuk träningsmatta så hela maskinen var utsliten.

på vår gamla roborock s5 släpptes det dåligt med vatten om man la i mer än enstaka droppar såpa i den lilla tanken man satte på dammsugaren. å andra sidan var den dålig på att släppa vatten även utan såpa. (var en av dom första modellerna med "mopp" på övriga har vi inte haft ett problem alls men då har vi bra lagt ett par droppar på dom maskiner med liten behållare på själva maskinen och drygt en kapsyl på dom med vattentank i stationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

på ecovacs x1 där det satt ett skumfilter i vattenbehållaren, där blev det filtret konstigt/hårt efter ca 2år
det kan visserligen varit att filtret bara blivit utslitet, den skurade den minst 180m2 varje dag på mjuk träningsmatta så hela maskinen var utsliten.

Om vattnet är hårt så kan det med såpa bildas kalktvål och det är en 'klägg' som inte löses upp av något alls ungefär (samma mekanism som ger smutsranden i badkaret efter tvagning med tvål)

Om man vet med sig att vatten är hårt så bör man använda non-jonisk tensid eller anjonisk tensid som inte ger kalktvål - vilket många av de universella rengöringsmedel som Ajax mfl. är.

Ett sätt att avhärda vatten om man ändå vill fortsätta att använda såpa, att det inte bildas kalktvål kan man prova att använda sig av en citronsyresalt (ca 1 ml av mättad natriumcitratlösning i halv liter vatten bör vara tillräckligt, är vattnet hårt så får man hälla i mer) , typ natriumcitrat som binder stabilt kalket i sig själv med komplexbildning - många flytande tvättmedel använder det som alternativ till det som man använde förr - fosforsyra i form av fosforsalter och fosfonat-salter (fortfarande ännu i en del diskmedel)...

Permalänk
Medlem

Funderar också lite på det här om man kan hälla i lite Ica All-rengöring eller Grumme Grönsåpa

I manualen står det:

"Only clean water and the officially-approved cleaning solution can be added to the clean water tank. Do not add any other liquid such as alcohol or disinfectant. The ratio of the cleaning solution to clean water can be checked on the cleaning solution bottle."

"officially-approved" menas väl deras egna men har slängt flaskan så kan inte se om det är typ samma innehåll som all-rengöring.

Edit: Hittade deras egna medel: dreame Cleaning Solution

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

@Phat^Trance säg gärna till när du har testat. Generellt verkar det lugnt efter det man har läst online.

Är lite sugen på att köpa en Dreame X40 Ultra själv. Har lutat och såpat furugolv hemma och har en idé om att häla linoljesåpa i tanken för att bevara golven över tid. Om någon tycker att det låter som en riktigt dålig idé så skriv mer än gärna!

Ja det är nu det är dags att slå till, nu när den är på rea!

Permalänk
Hedersmedlem

nu har jag äntligen packat upp min dreame x40 ultra och testat den. Verkar funka ok, men lite besviken på att rengöringsmedlet endast används till att rengöra moppen och inte golvet när den moppar (använder endast vatten).
Är det någon som vet om det går att hälla i lite grön såpa i den rena vattentanken? Så att robotdammsugaren moppar rent med en mindre mängd av grönsåpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

nu har jag äntligen packat upp min dreame x40 ultra och testat den. Verkar funka ok, men lite besviken på att rengöringsmedlet endast används till att rengöra moppen och inte golvet när den moppar (använder endast vatten).
Är det någon som vet om det går att hälla i lite grön såpa i den rena vattentanken? Så att robotdammsugaren moppar rent med en mindre mängd av grönsåpa?

låter snarare som den inte släpper igenom såpan som den ska, testa att blanda ut såpan och se om det inte blir en hel del såpa på golvet, vår l10 syns det tydligt att det är bra med såpa när den kör vårt svarta klinkergolv.
samma sak håll in hem knappen på stationen (är det på L10) så ska den köra en självrengöring och pumpa ner medel och vatten, kolla om det kommer med såpa.

Visa signatur