Tips på casualspel till laptop

Permalänk
Medlem

Tips på casualspel till laptop

Hej,

jag söker efter något trevligt spel att köra på min laptop med i5-1335u och Intel Xe. Något som är;

- Stressfritt
- Går att sänka många timmar i
- Går att pausa/spara när som helst eller praktiskt taget när som helst
- Kan spelas även på trackpad eller dålig mus (inga twitch shooters)

Det kan vara ett gammalt eller nytt spel. Som referens så har jag tidigare kört Europa Universalis IV, men efter typ 5000 timmar börjar jag känna att det behövs något nytt.

Någon som har tips passligt nu när höstreorna är igång? Tack på förhand!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Stardew Valley?
Sen tycker jag du ska skaffa en bra mus istället för att använda en dålig mus och trackpad
217kr för en alldeles prima mus
https://www.amazon.se/Logitech-Gaming-Mouse-G305-Black/dp/B07...

Permalänk
Medlem

OldSchool RuneScape

- 5000 timmar är bara början på spelet.
- Kan spelas på en miniräknare.
- Stressfritt.
- Härlig community.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Crusader Kings 3

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Tycker Vampire Survivors är bra på laptop. Går att spela med enbart piltangenterna.

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3. Med HD mod och HOTA har det fått nytt liv och är bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Stardew Valley?
Sen tycker jag du ska skaffa en bra mus istället för att använda en dålig mus och trackpad
217kr för en alldeles prima mus
https://www.amazon.se/Logitech-Gaming-Mouse-G305-Black/dp/B07...

Jag har flera bra möss. Behovet är närmast sånt att jag använder datorn när jag reser, så många gånger har jag inte musen med mig.

Stardew Valley är ett bra tips, men "tyvärr" har jag kört det lite väl mycket i multiplayer med frun för ett antal år sen.

Skrivet av s3ns3n:

OldSchool RuneScape

- 5000 timmar är bara början på spelet.
- Kan spelas på en miniräknare.
- Stressfritt.
- Härlig community.

Det skulle ju va nostalgiskt... Körde mycket Runescape när det begav sig runt 2002-2003 tror jag. Kanske jag för kolla in det igen!

Skrivet av IB:

Crusader Kings 3

Bra tips, som jag också körde vid release. Jag gillade inte så mycket fokusen på relationship management i jämförelse med EU4, men kan va värt en ny koll. Tack!

Skrivet av joppe_k:

Tycker Vampire Survivors är bra på laptop. Går att spela med enbart piltangenterna.

Ny bekantskap där. Tack för tipset!

Skrivet av Lozz:

Heroes of might and magic 3. Med HD mod och HOTA har det fått nytt liv och är bättre än någonsin.

Jag har fortfarande kvar det spelet på en CD från typ år 2000, så det skulle ju va riktigt nostalgiskt! Jag borde äga det på GOG också, så får ta mig en titt. Det skulle va perfekt! Tack!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando Varsågod! Gillar du strategispel från Paradox så finns även Stellaris. Jag tycker det är roligare än CK3 och systemkraven är inte så höga.

Många DLC dock, som alltid med Paradox spel.

Saknar mina välbalanserade och mycket rimliga doom-stacks!

"First of all I want to clarify for those who may not know what a doomstack is. A doomstack is a common term within strategy gaming used to define ‘’an army that is too powerful to be defeated.’’ In Stellaris terms, it’s often what we call a super fleet that comprises every single ship available to an empire. Alternatively, it is a term we use to define ‘’the strongest possible army (fleet) we can get from what we have’’ which of course will always be to merge every single ship you have into a single massive fleet. This is how wars are fought in Stellaris. Both sides will always merge all of their ships into a single massive fleet, then duke it out in one lose all/win all battle where the winner takes everything and wins the war."

Dold text
Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Moderator
Moderator

XCOM 1-2, vet inte om det leker bra med grafikkretsen men förhoppningsvis. Turn-based så fps spelar ju inte så fruktansvärt stor roll iaf.

Annars gammalt men fint, Fallout 1-2 med någon patchad variant typ GOG.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

FTL tycker jag gör sig bra på laptop, och kostar nästan ingenting just nu. Huruvida det är stressfritt kan väl diskuteras, men man kan pausa striderna när som helst för att tänka och ge order.

Permalänk
Medlem

RAFT/Palworld