Alla fyndtips från mellandagsrean

Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Pratade med Telia häromdagen, blev omkopplad och erbjuden 250/250 för 429kr/månad som befintlig kund, kunde inte få erbjudandet som så många andra verkar ha fått här (vilket jag påpekade men det var inget säljaren bemötte). Valde såklart att inte förlänga, la heller inte tid på att böna och be dem att behålla mig som kund. Tecknade nyss 100/100 för 268kr/mån (har egentligen inte behovet av 250/250) hos Bredband2 med 15% rabatt i 12 månader utan startavgift (tips, genom Mecenat alumni för de som har!), dock obundet så de kan höja priset. Har ju valet att byta då igen om de krånglar med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag gav Telia fingret och hoppade på Tele2 600/600 för 379kr/mån i 24 mån med ett PS5 på köpet (trippelfrågade om denna och det skulle minsann ingå men det får man allt se!), ingen startavgift, tackade nej till deras router och inga extra kostnader utifall man vill byta mot annan operatör efter att avtalet löpt ut. Kunde även flytta med avtalet vid eventuell flytt framöver.

Heeeeelt ok!

Men du måste byta mediaomvandlaren va…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Men du måste byta mediaomvandlaren va…?

Ja precis, tekniker som skulle komma ut när nuvarande abonnemang hos Telia löper ut om 3 månader. Skulle tydligen inte vara förenat med några merkostnader för mig, vare sig för inkoppling eller urkoppling vid avslut av Tele2’s tjänst.

Permalänk
Medlem

Ringde Telenor idag.. 2 och en halvtimme i telefonkö innan jag kom fram, tio minuter innan dom stängde supporten

Fanns dock inte så mycket att göra. Hade innan 1000/1000 för 439:-, vilket skulle höjas till 639:- vid årsskiftet.

Fick snackat med en kille som var trevlig och så, men han kunde ge mig som bäst 539:- för 1000/1000.

Fick istället bli 500/500 för 389:-. Dock så sänktes min hastighet direkt idag (?!) och min rabatt ska gälla först från februari enligt bekräftelse-smset.. så det blir att ringa dom på måndag igen.. Yay...

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag gav Telia fingret och hoppade på Tele2 600/600 för 379kr/mån i 24 mån med ett PS5 på köpet (trippelfrågade om denna och det skulle minsann ingå men det får man allt se!), ingen startavgift, tackade nej till deras router och inga extra kostnader utifall man vill byta mot annan operatör efter att avtalet löpt ut. Kunde även flytta med avtalet vid eventuell flytt framöver.

Heeeeelt ok!

Jag var nyfiken på detta erbjudande och ringde Tele2 i onsdags för att kanske signa. Det dem sa till mig då var att 600/600 kostar 379kr/månad, vill du ha ett Playstation till kostar det 599kr/månad.

Tack men nej tack sa jag och ringde direkt efter Telia och tog 300/300 för 319:-.

Har inte säljarna koll på va fan är det som gäller?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Pratade med Telia häromdagen, blev omkopplad och erbjuden 250/250 för 429kr/månad som befintlig kund, kunde inte få erbjudandet som så många andra verkar ha fått här (vilket jag påpekade men det var inget säljaren bemötte). Valde såklart att inte förlänga, la heller inte tid på att böna och be dem att behålla mig som kund. Tecknade nyss 100/100 för 268kr/mån (har egentligen inte behovet av 250/250) hos Bredband2 med 15% rabatt i 12 månader utan startavgift (tips, genom Mecenat alumni för de som har!), dock obundet så de kan höja priset. Har ju valet att byta då igen om de krånglar med det

Fick du ringa till dom för att slippa startavgiften? Får med startavgift om jag går via mecenat. (Får med startavgift om jag inte går via mecenat nu också, vilket man inte fick igår. Bredband2 har ändrat sitt generella erbjudande så det är inte riktigt samma som igår.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Fick du ringa till dom för att slippa startavgiften? Får med startavgift om jag går via mecenat. (Får med startavgift om jag inte går via mecenat nu också, vilket man inte fick igår. Bredband2 har ändrat sitt generella erbjudande så det är inte riktigt samma som igår.)

Nej, för mig blev det utan startavgift genom mecenat. Beror det möjligen på nätägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bahnhof har aldrig haft något vettigt erbjudande för BF så

Så 489kr/månad för 150Mbit/s, bindningstid 12 mån.

Fick ett erbjudande från de på 474kr/mån för 10 000Mbit/s, bindningstid 24 mån.

Så 67 ggr så snabbt, men 15kr/mån billigare. Spelar ordentligt roll var man bor....

Valde förövrigt Telia 300Mbit/s för 319kr/mån, bidningstid 12 mån. Behöver inte 10 Gbit/s eller 1 Gbit/s, och vill inte bli inlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Nej, för mig blev det utan startavgift genom mecenat. Beror det möjligen på nätägaren?

Det är möjligt. Så kan det vara. Jag får 250 kr i startavgift. Men fick utan startavgift när jag inte gick via mecenat, så besparingen på 15% med mecenat åts upp av startavgiften.

Men kollar jag på andra sidan gatan som har Zitius (Telia) så har dom 315 kr i startavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så 489kr/månad för 150Mbit/s, bindningstid 12 mån.

Fick ett erbjudande från de på 474kr/mån för 10 000Mbit/s, bindningstid 24 mån.

Så 67 ggr så snabbt, men 15kr/mån billigare. Spelar ordentligt roll var man bor....

Valde förövrigt Telia 300Mbit/s för 319kr/mån, bidningstid 12 mån. Behöver inte 10 Gbit/s eller 1 Gbit/s, och vill inte bli inlåst.

Fast det handlar inte om ett speciellt erbjudande ifrån bahnhof. DEt handlar bara att man har tillgång till deras höghastighetsfiber, vilket väldigt få har

Permalänk
Medlem

Har legat på Bahnhof 100/100 typ 79(?) kr i månaden senaste 10 åren nu och nyligen grävt villafiber i Stugan så behövde fixa bredband, självklart Open Infra och deras nätavgifter.

Ringde Telia och lyckades förhandla ner mig 72kr i månaden totalt, inte dom 100kr jag hade tänkt mig men får hoppas PTS gjort lite framsteg till nästa år för att få LITE skönare priser.

Halebop hade billigaste fiber med deras 3 gratis månader (369kr/m) dock hade jag varit tvungen att förhandla om 500/500 istället för 250/250 och köpt egen router (En duglig ligger väl runt 800kr ?) samt behövt betala 24kr/m mer på TV-Mellan så kändes inte värt.

Permalänk

Haft Telia senaste 2 åren, förnyat vid förra BF och har i dagsläget 299 kr/mån för 250/250. Det bästa de kunde erbjuda i år var 300/300 för 399 kr/mån eller 600/600 för 449 kr/mån. Tecknade istället Halebop 1000/1000 för snittpriset 419 kr/mån (första 3 mån gratis därefter 559 kr/mån under mån 4-12).

Permalänk
Medlem

Jag slog till på Sappa, billigare bredband än vad jag hade innan samt att Viaplay ingick. 12 månaders bindningstid så lite risky eftersom jag aldrig har hört talas om dom innan men jag tänkte att jag chansar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Haft Telia senaste 2 åren, förnyat vid förra BF och har i dagsläget 299 kr/mån för 250/250. Det bästa de kunde erbjuda i år var 300/300 för 399 kr/mån eller 600/600 för 449 kr/mån. Tecknade istället Halebop 1000/1000 för snittpriset 419 kr/mån (första 3 mån gratis därefter 559 kr/mån under mån 4-12).

Halebop = Telia , det är samma företag med ett annat varumärke. Bra deal där, otroligt att Telia direkt ville inte ge samma erbjudande.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Jag slog till på Sappa, billigare bredband än vad jag hade innan samt att Viaplay ingick. 12 månaders bindningstid så lite risky eftersom jag aldrig har hört talas om dom innan men jag tänkte att jag chansar.

Blir säkert galant. Jag hade dem för några år sedan och då fungerade allting felfritt.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Skrivet av MightyToni:

Halebop = Telia , det är samma företag med ett annat varumärke. Bra deal där, otroligt att Telia direkt ville inte ge samma erbjudande.

Visst, men om man vänder på det - varför skulle de konkurrera med varandra? De hade haft större incitament att matcha ett erbjudande från Tele2, Telenor eller annan konkurrent.

Permalänk
Medlem

Kul, Telenor blandade ihop december och november så de kopplade ur mig redan i fredags.
Efter drygt 30 min telefonkö igår så lovade de att koppla in mig igen.
Hände inget så ringde igen, de kunde inte lösa det så de skickar över till stadsnätet som såklart inte har öppet på helger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kul, Telenor blandade ihop december och november så de kopplade ur mig redan i fredags.
Hände inget så ringde igen, de kunde inte lösa det så de skickar över till stadsnätet som såklart inte har öppet på helger.

Segt. När jag bytte till Bahnhof för några år sen så blev jag utan internet i en vecka pga krångel med omkopplingen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av TobiasStockholm:

Segt. När jag bytte till Bahnhof för några år sen så blev jag utan internet i en vecka pga krångel med omkopplingen.

Det är så surt att det "alltid" ska strula. Några år sedan så hände samma sak för mig, och då fanns jag på zitius nät, där omkopplingen troligen bara en kodrad eller två för att det ska gå via annan leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja det är riktigt irriterande att det ska vara så svårt att göra sitt jobb.
Ownit har varit precis likadant. Har bara behövt kontakta dem två gånger men det har varit minimum tre samtal per gång för att fixa minsta lilla sak.

Men det där att de inte kan koppla in dig igen låter väl konstigt. För om de kan ta bort dig från nätet så borde det väl va lika lätt att ge dig uppkoppling igen…

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gjorde du en skriftlig uppsägning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gjorde du en skriftlig uppsägning?

Nej, jag ringde in och sa upp det.
Sen bad jag dem koppla ur 29/12 23.59 (jag har bindningstid till 30/12) för att säkra att det är fritt att koppla in den 30/12 så jag har en vardag att jaga nya operatören innan nyårshelgen. Min erfarenhet är att det aldrig fungerar smärtfritt utan man måste ringa för att komma igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Men det där att de inte kan koppla in dig igen låter väl konstigt. För om de kan ta bort dig från nätet så borde det väl va lika lätt att ge dig uppkoppling igen…

Man tycker ju det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, jag ringde in och sa upp det.
Sen bad jag dem koppla ur 29/12 23.59 (jag har bindningstid till 30/12) för att säkra att det är fritt att koppla in den 30/12 så jag har en vardag att jaga nya operatören innan nyårshelgen. Min erfarenhet är att det aldrig fungerar smärtfritt utan man måste ringa för att komma igång.

Kan inte riktigt förstå varför man vill göra så, varför inte förlänga med den nuvarande isp:n till några dagar till efter nyårshelgen och då ha bytet efter helgen? Blir det problem om man byter precis innan helgen så riskerar man vara utan i några dagar. Tycker man att det aldrig fungerar smärtfritt så är det ju det klokaste valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan inte riktigt förstå varför man vill göra så, varför inte förlänga med den nuvarande isp:n till några dagar till efter nyårshelgen och då ha bytet efter helgen? Blir det problem om man byter precis innan helgen så riskerar man vara utan i några dagar. Tycker man att det aldrig fungerar smärtfritt så är det ju det klokaste valet.

Det brukar räcka med att ringa och sparka på den nya ISP'n för att få igång det, däremot brukar det inte funka automagiskt.
Så en vardag har räckt vid mina tidigare byten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inkoppling 1 dec enligt avtal med Telia.
Inget bredband inkopplat än så länge. Loggar jag in med mobilen på Telia så står det ”Pågående order” som status på bredbandet.

Är det seriöst inte automatiserat, så en människa måste trycka på en knapp kontorstid imorgon?
Eller är det nåt knas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Har inkoppling 1 dec enligt avtal med Telia.
Inget bredband inkopplat än så länge. Loggar jag in med mobilen på Telia så står det ”Pågående order” som status på bredbandet.

Är det seriöst inte automatiserat, så en människa måste trycka på en knapp kontorstid imorgon?
Eller är det nåt knas?

Vilket nät har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid den leverantör som är billigast på den hastighet jag är ute efter. Spelar ingen roll om leverantören heter Telia eller Gunnars Cykelverkstad & Bredband. Denna gången blev det Bredband2 som under 12 mån och utan bindningstid tar 409 kr för 1 Gbit/s. Efter 12 mån går det över till ordinarie pris som är 455 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heiwa:

Jag väljer alltid den leverantör som är billigast på den hastighet jag är ute efter. Spelar ingen roll om leverantören heter Telia eller Gunnars Cykelverkstad & Bredband. Denna gången blev det Bredband2 som under 12 mån och utan bindningstid tar 409 kr för 1 Gbit/s. Efter 12 mån går det över till ordinarie pris som är 455 kr.

https://i.ibb.co/2k3LjfF/bredband2.png

Iaf inte lika markant höjning som felia.. typ 449 -> 799 efter 12 månader.

Permalänk

Men SRF

Skrivet av Radovic:

Schysst deal. DET var en bra förhandling. 1000/1000 för 100 kr/mån jäklar. >3 En del har det bra.

Själv har jag öppet stadsnät MEN priserna ligger på "Dyr priser" - typ 100/100 för 385 kr. etc. (När den hastigheten låg på 250-300 kr. förut menar jag). Men men... :/

Jag har hört om en del BRF:ar som har inkluderat (ja förhandlat) 100/100 för så lite som 30 kr./mån...

Samhällesrättigheter har inte samma möjlighet då ytan är större en betongbyggnad och längre avstånd mellan hus.

IPO äger ensamrätt i många svartnät hos kommunerna.