Permalänk
Medlem

Vad är detta? I badrum

Hej! Vi har sålt och letar ny bostad. Finns en intressant som vi gillar men får inte riktigt klarhet från mäklaren kring vissa frågor. Det saknas ex handdukstork i badrummet, men vi har fått denna (bifogad) bild från mäklaren på ett förborrat hål i nära anslutning till dusch. Min fråga, skulle ni tro att man kan efter montera en handdukstork med detta hål? Om det ej är el dragen redan, kan man ev dra det från andra sidan väggen ut genom hålet till handdukstork?

Tack på förhand.. som sagt mäklare kan vara kryptiska.

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att svara på utifrån endast denna bild. Vi ser inte mer än vad du ser.

Men vill du ha bättre gissningar prova:

https://www.byggahus.se/

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det är troligen ett rörutlopp för el till handdukstorken, vilket innebär att det är förberett för att dra fram el och montera en handdukstork.

Permalänk
Medlem

Skaffa vattenburen handdukstork istället, avsevärt billigare

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mvh

Om det inte finns indragen värme i badrummet så går det inte att installera en sådan, och enligt vad jag sett har få bostäder radiatorer i badrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om det inte finns indragen värme i badrummet så går det inte att installera en sådan, och enligt vad jag sett har få bostäder radiatorer i badrummet.

Alla lägenheter som har ett fönster har en radiator?
Aldrig sett det inte vara så i de ca 1.5k lägenheter jag gjort installationer i. Undantaget om det är vattenburen värme

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Alla lägenheter som har ett fönster har en radiator?
Aldrig sett det inte vara så i de ca 1.5k lägenheter jag gjort installationer i. Undantaget om det är vattenburen värme

Förstår inte riktigt vad du säger, du behöver ju vattenburen värme för att ha en vattenburen handdukstork? Menar du att det är vanligt i bostadsrätter att man dragit in det i badrummen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte riktigt vad du säger, du behöver ju vattenburen värme för att ha en vattenburen handdukstork? Menar du att det är vanligt i bostadsrätter att man dragit in det i badrummen?

De flesta lägenheter har fönster till badrummet, där det finns fönster finns radiator eller vattenburen värme.
många lägenheter har också vattenburen värme i icke fönster placerade badrum. Inte alla såklart. Dock går oftast stammen i badrummet nu förtiden där de mäter imd på värme. Där kan man koppla på sig om man får

Felstavning
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket underligt om det skulle vara plats för handdukstork om den sitter nära duschen, det är ju mycket högre krav på installationerna då.

Kan tänka mig att det är resterna av något väggankare i plast som någon tidigare boende monterat någon hylla i duschen.
Men det är lite svårt att dra någon slutsats då man saknar hur den sitter i förhållande till annat i badrummet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcoso:

Hej! Vi har sålt och letar ny bostad. Finns en intressant som vi gillar men får inte riktigt klarhet från mäklaren kring vissa frågor. Det saknas ex handdukstork i badrummet, men vi har fått denna (bifogad) bild från mäklaren på ett förborrat hål i nära anslutning till dusch. Min fråga, skulle ni tro att man kan efter montera en handdukstork med detta hål? Om det ej är el dragen redan, kan man ev dra det från andra sidan väggen ut genom hålet till handdukstork?<Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand.. som sagt mäklare kan vara kryptiska.

Bästa är kanske att fråga mäklaren vad det är han skickat bild på. Och är han vag så skulle jag räkna med att det bara är ett hål. Om mäklaren till synes lämnar "löften", så hade jag frågat honom om han står för att det är så som han säger. Mäklare har en tendens att slänga sig med allt möjligt, men står sedan inte för något.

Jag tycker för övrigt inte att det ser ut som ett hål där det skulle gå att fiska ut el. Jag gissar att det suttit en krok eller liknade där som någon tagit bort bara. Möjligtvis att det suttit någon stång att hänga handdukar på eller liknande. Men som sagt syns ingen el.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mvh

Fungerar antingen bara när värmen är på om den sitter på radiatorkretsen, eller så sitter den på VVC, vilket är en typ av installation man inte gör längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fungerar antingen bara när värmen är på om den sitter på radiatorkretsen, eller så sitter den på VVC, vilket är en typ av installation man inte gör längre.

I moderna lägenheter så är väl inte radiatorkretsen frånkopplad? utan kopplingen sker väl i ett lokalt utrymme där mätaren sitter till varje lägenhet? så folk kan få den värme de vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De flesta lägenheter har fönster tilö badrummet, där det finns fönster finns radiator eller vattenburen värme.
många lägenheter har också vattenburen värme i icke fönster placerade badrum. Inte alla såklart. Dock går oftast stammen i badrummet nu förtiden där de mäter imd på värme. Där kan man koppla på sig om man får

Vad är din källa på att de flesta lägenheter har fönster i badrummet? Det verkar snarare vara vissa tidsperioder där det var vanligare än andra så det beror nog mycket på vad för område och hus TS bor i. Jag har svårt att hitta något som tyder på att man bör förvänta sig att en slumpmässigt utvald lägenhet har möjlighet att installera en vattenburen handdukstork.

Eftersom jag inte hittade någon statistik på det så gick jag in och kollade på saker som säljs nu i Stockholms län, det var ca 15% av mina ca 40 stickprov som hade fönster i badrummet. Nu räcker ju inte N=40 för att säkert dra en slutsats men det är ändå inte så sannolikt att få det utfallet om en betydande andel över 50% av alla lägenheter ska ha det.

Och jag undvek att ta något i innerstan för där vet jag att det är väldigt ovanligt eftersom det är där jag själv kollar på lägenheter. Så det verkar skilja sig kraftigt beroende på vilket område man tittar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad är din källa på att de flesta lägenheter har fönster i badrummet? Det verkar snarare vara vissa tidsperioder där det var vanligare än andra så det beror nog mycket på vad för område och hus TS bor i. Jag har svårt att hitta något som tyder på att man bör förvänta sig att en slumpmässigt utvald lägenhet har möjlighet att installera en vattenburen handdukstork.

Eftersom jag inte hittade någon statistik på det så gick jag in och kollade på saker som säljs nu i Stockholms län, det var ca 15% av mina ca 40 stickprov som hade fönster i badrummet. Nu räcker ju inte N=40 för att säkert dra en slutsats men det är ändå inte så sannolikt att få det utfallet om en betydande andel över 50% av alla lägenheter ska ha det.

Och jag undvek att ta något i innerstan för där vet jag att det är väldigt ovanligt eftersom det är där jag själv kollar på lägenheter. Så det verkar skilja sig kraftigt beroende på vilket område man tittar i.

Nu får du läsa om det jag skrev.
Jag skrev OM det finns fönster så är det 100% chans för radiator/golvvärme med vatten. (om det inte är direktverkande) sen är det inte ovanligt med vattenburen värme i badrum utan fönster heller.

Sen är det nybyggt har man ju separat mätning så påkoppling finns relativt nära

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en mängd regler för hur våtutrymmen delas in i zoner i höjd och längd sett från våta platser. Utifrån dessa zoner är det sedan reglerat hur eluttag får installeras. Jag tror du får komplettera med var i badrummet det här uttaget är placerat i relation till VA. Rekommenderar också Byggahus.se forumet om du inte får svar här, de har säkerligen information som avhandlats.

Permalänk
Medlem

Nu får du läsa om det jag skrev.
Jag skrev OM det finns fönster så är det 100% chans för radiator/golvvärme med vatten. (om det inte är direktverkande) sen är det inte ovanligt med vattenburen värme i badrum utan fönster heller.

Sen är det nybyggt har man ju separat mätning så påkoppling finns relativt nära

Du skrev ”De flesta lägenheter har fönster tilö badrummet…”. Svårt att tolka på annat vis än att du hävdar att fönster finns i de flesta lägenheters badrum..

Jag är helt med på att om det finns fönster så bör det finnas värme också. Men om det inte en klar majoritet som har fönster från första början är ju inte det något som hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du skrev ”De flesta lägenheter har fönster tilö badrummet…”. Svårt att tolka på annat vis än att du hävdar att fönster finns i de flesta lägenheters badrum..

Jag är helt med på att om det finns fönster så bör det finnas värme också. Men om det inte en klar majoritet som har fönster från första början är ju inte det något som hjälper.

I mitt område där majoriteten av husen är byggt runt 55-80 tal så är det 100% med fönster i badrum med dusch. I min förening från 96 så är det dock ca 30% med fönster.

I reglerna så är kraven för fönster att det skall finnas fönster i varje rum så länge det inte blir problem, I badrum är fukt ett problem.

I det andra stycket är det krav på ventilation i badrum. Detta löser nya lägenheter oftast med forcerad ventilation men detta var ovanligare förr. Samt en glipa under dörren intil badrum.
Äldre lägenheter hade självdrag med hjälp av fönster.

Sen finns regler att det måste vara över en vissgrad på golvet så fukt inte blir stående.(lägenheter)

Har för mig det är paragraf 6 hos Boverket.

Om du tolkade mig att normalt så är det fönster så menade jag inte det utan om det finns fönster finns extra värme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I mitt område där majoriteten av husen är byggt runt 55-80 tal så är det 100% med fönster i badrum med dusch. I min förening från 96 så är det dock ca 30% med fönster.

I reglerna så är kraven för fönster att det skall finnas fönster i varje rum så länge det inte blir problem, I badrum är fukt ett problem.

I det andra stycket är det krav på ventilation i badrum. Detta löser nya lägenheter oftast med forcerad ventilation men detta var ovanligare förr. Samt en glipa under dörren intil badrum.
Äldre lägenheter hade självdrag med hjälp av fönster.

Sen finns regler att det måste vara över en vissgrad på golvet så fukt inte blir stående.(lägenheter)

Har för mig det är paragraf 6 hos Boverket.

Om du tolkade mig att normalt så är det fönster så menade jag inte det utan om det finns fönster finns extra värme.

Ja men då är vi samstämmiga skulle jag säga .