Uppgradera grafikkort eller nytt datorbygge?

Permalänk

Uppgradera grafikkort eller nytt datorbygge?

Hej,
jag sitter på en dator med följande specs:
GTX1060 6GB
Intel Core i7 8700K
AsusTek Z370-P
32gb DDR4
SSD 250GB
Hårddisk (ej SSD) 2 TB

Min fråga är, skulle en uppgradering av grafikortet vara värt det? Någon annan del som skulle göra märkbar skillnad? Eller lika bra bygga helt nytt? Använder datorn en del för bild/videoredigering vilket den fortf fungerar bra för. Många spel fugerar också ok, men börjar märka att i tex Black Ops 6 så halkar datorn efter. Har inget emot att uppgradera i omgångar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ur min synvinkel, jag satt i fem år på Swecs redaktion med en betydligt äldre i7-4770K och körde allt från gamla bortglömda manicker till 2080Ti-nivån på den processorn. Så även ett 1060. Helt klart gav bättre grafikkort betydligt mer muskler för spelen. Väldig skillnad om vi pratar om FPS-nivåer. Grafikkortet var skillnaden mellan spelbart eller ospelbart.

Och ja, förstås har en ny processor en stor inverkan det också. Det kommer hålla tillbaka nivåerna en del till en stor del. Det finns andra detaljer som påverkas, likt laddtider. Men det är också en besvärligare uppgradering på alla sätt och vis med att byta CPU. Ett GTX1060 är idag väldigt enkelt att ersätta med något som lyfter dig mycket högre i ren grafikprestanda och gör den där skillnaden mellan knappt spelbart till väldigt spelbart.

När jag på en egen dator bytte från i5-6700K till i7-10700K men satt kvar på samma GTX1070 ett halvår var det förstås lite mer FPS och väldigt kortade laddtider, typ en halvering. Men ingen större skillnad mellan spelbart och ospelbart. Den skillnaden kom när jag sålde en njure (typ) för att hösten 2021 få en 3080Ti. Total omställning!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga köp ett 4060 nu när de är på rea för 2999kr. Lär bli markant förbättring.

Sen kan du byta moderkort och CPU om du känner framöver.

Jag hade en 3070 med 9700K vilket är ungefär 8700K i prestanda.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ur min synvinkel, jag satt i fem år på Swecs redaktion med en betydligt äldre i7-4770K och körde allt från gamla bortglömda manicker till 2080Ti-nivån på den processorn. Så även ett 1060. Helt klart gav bättre grafikkort betydligt mer muskler för spelen. Väldig skillnad om vi pratar om FPS-nivåer. Grafikkortet var skillnaden mellan spelbart eller ospelbart.

Och ja, förstås har en ny processor en stor inverkan det också. Det kommer hålla tillbaka nivåerna en del till en stor del. Det finns andra detaljer som påverkas, likt laddtider. Men det är också en besvärligare uppgradering på alla sätt och vis med att byta CPU. Ett GTX1060 är idag väldigt enkelt att ersätta med något som lyfter dig mycket högre i ren grafikprestanda och gör den där skillnaden mellan knappt spelbart till väldigt spelbart.

När jag på en egen dator bytte från i5-6700K till i7-10700K men satt kvar på samma GTX1070 ett halvår var det förstås lite mer FPS och väldigt kortade laddtider, typ en halvering. Men ingen större skillnad mellan spelbart och ospelbart. Den skillnaden kom när jag sålde en njure (typ) för att hösten 2021 få en 3080Ti. Total omställning!

tack så mycket, lutar åt byte av grafikkort som en start :).

Skrivet av dagas:

Jag skulle säga köp ett 4060 nu när de är på rea för 2999kr. Lär bli markant förbättring.

Sen kan du byta moderkort och CPU om du känner framöver.

Jag hade en 3070 med 9700K vilket är ungefär 8700K i prestanda.

Tack, vilken version av 4060 rekomenderar du? Seplar mitt moderkort in vilken version jag väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KayserSoeze:

tack så mycket, lutar åt byte av grafikkort som en start :).

Tack, vilken version av 4060 rekomenderar du? Seplar mitt moderkort in vilken version jag väljer?

Kör du 1080p bara så räcker not med vanligt 4060, kör du 1440p skulle jag nog välja gå på ett TI kort. Just för få det där 16GB vilket kan komma till nytta. Speciellt då 4060 kör bara ett 128bit buss.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF