Gamers Nexus - Do Not Buy NZXT | Predatory, Evil Rental Computer Scam Investigated

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus - Do Not Buy NZXT | Predatory, Evil Rental Computer Scam Investigated

Väldigt intressant utredning. Bra gjort utav Steve och hans team på Gamers Nexus som alltid försöker avslöja företag som försöker göra dumheter mot konsumenterna.

Bojkotta NZXT?

https://www.youtube.com/watch?v=0pomC1CfpC0

Gamers Nexus tar detta på största allvar:
"We have permanently banned NZXT from all future advertising with GamersNexus. Forever."
https://gamers.nexus/ethics-statements/advertising

stavning | Trådar sammanfogade och flyttade. // MOD
Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

NZXT ett bedrägeribolag

Dags för bojkott i bred skala av kunder för att markera mot företag som är ruttna.
Gamers Nexus har undersökt NZXT och det är riktigt ruttet som bedrar konsumenter för några dollar mer....

https://youtu.be/0pomC1CfpC0?si=UyxwkLLqwoo1zNap

Bra om Sweclockers sätter upp Gamers Naxus video på förstasidan.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag såg videon när games nexus la upp den, man kan säga att det gör det inte lättare att gilla dem iaf, kanske skulle tänka lite mer innan man utför en sån här korkad sak.

Kan dock säga har aldrig varit en stor fan av deras produkter och inte använt någon vad kan jag kan komma ihåg. Jag äger en H510 med custom design som ligger i original kartongen, har inte använt den för den e är för liten och lika mycket ventilation som inte alls.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk

O dessa jävla influencers som lurar folk att köpa en massa skit.
Bra jobbat av Gamers Nexus.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Steve och hans team levererar som vanligt. Har aldrig köpt från NZXT och kommer efter detta avslöjande heller aldrig att göra. Bojkotta.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt djupgående och bra jobbat! Kommer aldrig köpa något från NZXT, man kan ju hoppas att vissa återförsäljare kanske också väljer bort deras sortiment, men är väl för populärt och säljbart bland gemene man.

Man kan ju hoppas att Sweclockers visar videon på förstasidan, men frågan är ju om Sweclockers får annonspengar från NZXT?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Det är skrämmande hur lätt vissa influencers kan "köpas".
Ingen aning om vad de försöker "sälja" bara de får sin del av kakan..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Blir inte så mycket som en fläkt från detta varumärke, ärkeidioter!

Permalänk
Medlem

Någon som kan sammanfatta vad det hela handlar om?
Tvivlar inte på att det är något allvarligt, men personligen har jag svårt att ta åt mig av varningar som endast innehåller "kolla på den här videon från <insert content creator>!!!"

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Tvivlar inte på att det är något allvarligt, men personligen har jag svårt att ta åt mig av varningar som endast innehåller "kolla på den här videon från <insert content creator>!!!"

Normalt sett, ja. Gamers Nexus har dock senaste åren skiftat över till väldigt väl utförd undersökande och avslöjande journalistik inom den bransch de bevakar i övrigt. De är inte några dussinspelare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Normalt sett, ja. Gamers Nexus har dock senaste åren skiftat över till väldigt väl utförd undersökande och avslöjande journalistik inom den bransch de bevakar i övrigt. De är inte några dussinspelare.

Nu var det inte Gamers Nexus som jag var lite nedlåtande åt, jag har sett en del av deras undersökningar av företag och de är väldigt djupgående och informativa. Men det var mer riktat mot trådstarten som inte riktigt gav mycket innehåll mer än "kolla på den här videon". Svårt att starta en diskussion, särskilt om man inte ens kan ta sig an att beskriva vad det handlar om

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av EddAa:

Det är skrämmande hur lätt vissa influencers kan "köpas".
Ingen aning om vad de försöker "sälja" bara de får sin del av kakan..

Alltså, lätt och lätt. Influencers på typ instagram och TikTok är ju bara reklampelare som säljer utrymme precis som vilken reklamplats som helst och struntar fullständigt i vem/vad som köper.
Men det ska bli spännande att grotta ner mer i det här i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Håller med om att det är lathet att inte orka sammanfatta en video man tydligen blivit upprörd över. Det är mest en indikation på att man fattat att man förväntas bli upprörd, men inte riktigt förstått varför.

NZXT har börjat hyra ut datorer i USA.

GN driver tesen att de i princip tar ut ockerpriser. Jag är benägen att hålla med.

Specarna på dator som säljs under samma namn som de som hyrs ut under är inte samma, vilket man skulle kunna tycka är en smula oärligt. De som säljs är bättre än de som hyrs ut. Dessutom ändras specarna ofta. Kombinera det med avtalsvillkor som lägger hela ansvaret på konsumenten att man får rätt grejer och att om man får fel grejer måste man returnera varan oanvänd (hur man nu ska kunna göra det om man lyckats konstatera att komponenterna var fel, processorn är ju till exempel helt dold under kylaren).

Det ges några andra exempel på avtalsvillkor som satts upp för att kunna göra det lätt att "straffa" konsumenter som gör "fel" enligt avtalsvillkoren. I reklamen marknadsförs uthyrningen som "no strings attached", trots typ 13 sidor avtalsvillkor.

Marknadsföringen ger sken av att man alltid kommer ha en uppdaterad dator, men hela grejen med att ständigt byta komponenter verkar vara att man vill göra sig av med gamla, överflödiga komponenter, så man stoppar i prylar som inte ens lever upp till företagets "FPS-garanti".

Och antagligen lite annat som jag har glömt.

Permalänk
Medlem

Videon är definitivt ingen bra reklam NZXT, men att därifrån säga att jag kommer livtidsbojkotta vet jag inte. Man kan definitivt dra slutsatsen att det i USA verkar finnas ett behov av att se över det lagstadgade konsumtskyddet när denna typ av verksamhet kan vara tillåten till såna villkor.

Permalänk
Medlem

Livstid bojkott utan tvivel. Alla företag som visar sina sanna färger och svart på vitt inte vill konsumenten väl och i det här fallet vill konsumenten rent av illa ska tyna bort. Äckliga människor

https://www.youtube.com/watch?v=vkQoNORtnq4

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownek:

Livstid bojkott utan tvivel. Alla företag som visar sina sanna färger och svart på vitt inte vill konsumenten väl och i det här fallet vill konsumenten rent av illa ska tyna bort. Äckliga människor

https://www.youtube.com/watch?v=vkQoNORtnq4

Skönt att se att han hoppade på det snabbt med tanke på att han är sponsrad.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant med en journalistisk genomgång av liknande upplägg här i Sverige. Komplett t ex, som till och med har samma namn på sin variant, Flex, är det något lika dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Japp, många av kanalerna är riktade mot unga och influencers gick ju ut med rena lögner om avgifter och vad man binder sig till.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus går verkligen från klarhet till klarhet. De är riktiga datornördar som grottar ner sig i allt det tekniska som är roligt med datorer men samtidigt så kan de ta allvarliga diskussioner som den här. En sak jag tycker är bra är att de även faktiskt har försökt att ha en dialog med de som de hänger ut INNAN de publicerar något men först efter att dialogen kollapsat så publicerar de.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt något från NZXT men va lite sugen på deras C1000 då det är typ bästa agget på marknaden.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag köpt något från NZXT sedan jag köpte deras HALE90 1000W Gold-PSU för över 10 år sedan (som f.ö. funkade bra).

I min värld har NZXT bara utmärkt sig som "företaget som gör vita saker", varken mer eller mindre.
Såg ingen anledning att plötsligt börja köpa NZXT-produkter för en vecka sedan, och ännu mindre efter denna videon från GN.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tackar som delar detta, otroligt vilken vidrig firma.

Permalänk

"Rent a computer and win a Fortnite tournament to buy a new computer". Om det ändå vore så enkelt haha

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna tro att någon på företaget hade hört talas om damage control.

Det här luktar panik. Och måste man klippa efter varannan mening så har man kanske varken rätt budskap eller rätt man att leverera budskapet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Ytterligt förvånad samt besviken på det faktum att Swecklockers redaktion inte ens kommenterat eller lagt upp GN-s findings på sajten.
En förklaring till detta till oss medlemmar vore på sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigslida:

Ytterligt förvånad samt besviken på det faktum att Swecklockers redaktion inte ens kommenterat eller lagt upp GN-s findings på sajten.

Jupp. Jag skickade videon till dom och misstänker starkt att jag inte är ensam om det.
Jag ser det som en självklarhet att sweclocker tar upp det här i en egen artikel.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigslida:

Jag tycker inte alls redaktionen har någon skyldighet att förklara sig. Tvärsom är jag nöjd med att Swec inte hakar på varje fackeltåg direkt.

Förstasidan på swec är oftast ganska mysig och jag tycker om den så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jupp. Jag skickade videon till dom och misstänker starkt att jag inte är ensam om det.
Jag ser det som en självklarhet att sweclocker tar upp det här i en egen artikel.

Tipsade också om detta men blev hänvisad till denna tråden istället (y)
Roligt att dom gör en nyhet av deras respons iaf xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Det skulle vara intressant med en journalistisk genomgång av liknande upplägg här i Sverige. Komplett t ex, som till och med har samma namn på sin variant, Flex, är det något lika dåligt?

Jag gick in o kollade komplett flex direkt efter jag såg GN videon.
Komplett flex är helt annat.
Komplett flex är en kredit o du äger datorn efteråt. Visserligen relativt hög ränta men inget ocker skulle jag säga.

Så komplett flex är kredit i 35mån. Med rätt att byta dator efter 24mån o låta din kredit rulla. Men du om du inte vill byta dator så äger du den du flexar iaf.

NZXTs upplägg är ingen kredit. Det är en hyra du betalar till dom o du kommer aldrig äga datorn. Så länge du har datorn måste du betala. Så GN visade att t ex om du har datorn i 5år så har du betalat 15 000 dollar för en dator värd 2000 dollar.
Så 150 000kr för en dator. Utan i slutändan äga den alls. Du måste alltid skicka tillbaka den.

Så jag tycker komplett flex är ett OK system. iaf i jämförelse.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Såg nu att JayzTwoCents har lagt upp en video med NZXT CEO.

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X