Rapport: Gamers tittar mer på spelvideor än spelar

Permalänk
Medlem

Titta på videos på hur andra spelar, nej. Se stream om det är någon spännande turneringen och man inte får vara på servern som det spelas på (händer typ 1-2 gånger om året). Annars är man på spelservern och tittar tills man själv får en plats att spela.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är en form av underhållning bland många andra. Jag har kollat på en del som spelat spel jag själv spelat mycket, för att de gör roliga saker och har en komisk talang. Främst Skyrim, för min del. Men även en annan typ av "spel", Geoguessr, har jag nog kollat på när andra spelat, främst en person, i tid räknat jämförbart med min egen speltid.
För min del krävs att det är humor inblandat. Att bara kolla på nån som spelar utan kommentarer, eller utan att det är roligt och avslappnat, det ger inte mig nåt alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Måste vara jobbigt att inte kunna sätta sig in i andras situationer. Är ju miljarder folk över världen som kollar på andra som spelar (sport), och du förstår inte alls tjusningen? Tämligen imponerande.

Handlar nog mest om att jag inte har sport-genen. Kan uppskatta att utöva sporter, men titta på sport och även spel saknar värde och är direkt trist. Sen betraktar man givetvis omgivningen och ser vad som är värdefullt för folk, men det blir inte mer värdefullt för mig för att andra tycker om det.

Finns ju cucks som lånar ut sin fru och sitter och tittar på. Men där kommer jag aldrig förstå tjusningen heller.

Permalänk
Medlem

Aldrig i mitt fall förutom Victoria 3 där jag på senare tid tittat mer på videos än spela spelet. Riktigt heltidsjobb det där, körde Sverige i botten i mitt första försök utan att lära mig spelet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Är inte detta rätt gammalt och välkänt? Tror pewdiepie började med det och det gick bra. Så det är nog inget nytt fenomen direkt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

För min egen del kan det nog stämma rätt bra.

Eget spelande går i vågor, ibland spelar jag knappt något på flera månader, ibland köttar jag något flera timmar om dagen nån vecka i sträck.

Däremot tittar jag kontinuerligt på diverse streams och YT-videos från content creators jag gillar, och mer ofta än inte är det klipp från där dom spelar något + relativt ofta tittar jag på någon turnering (både Live och VOD) från något spel jag gillar.

Sen kan det så klart gå hand i hand, att man spelar något själv samtidigt som man har en stream igång.

Hade jag lagt ihop all tid jag spelat själv kontra all tid jag lagt på att titta när andra spelar, hade jag inte blivit förvånad om tittandet vann över eget spelande med en ratio av kanske 60/40.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Måste vara PC-spelare som sitter och suktar över spel som inte finns på deras plattform

Ja, för alla PC-gamers vill ju så gärna se en portning på Concord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Har aldrig fattat varför man skulle vilja titta på någon annan som spelar. Lika trist som det var att sitta bredvid kompisen och titta på när man var barn.

Själv så älskade jag att titta på när andra spelade som barn också. Särskilt Tomb Raider var riktigt spännande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

I allmänthet är väl inte linjära singelplayerspel det som folk tenderar att titta på (om det då inte för att få hjälp på ett visst ställe), utan snarare e.g;

Multiplayerspel som utspelar sig på samma "kartor", med samma typer av klasser, raser, vapen osv. som vanligt, men där olika saker ändå händer varje match/runda. Över tider utvecklas olika tekniker och spelstilar av olika spelar och matchas mot varandra, t.ex. snabba strategispel, kortspel, fps.

Mer öppna singelplayerspel, där man sätter egna mål eller har väldigt olika vägar dit, e.g. Paradox-strategispel som Victoria som nämnts, olika bygg/managementspel som Cities Skylines, Factorio, Satisfactory.

Make-your-own-game kanaler som t.ex. FailRace som t.ex. kör 1-mot-många i GTA5, där en ska försöka göra vissa uppgifter, eller bara överleva, mot många genom att försöka förbli obemärkt. Alternativt kör racing i BeamNG där man inte bara ska försöka komma först, utan även överleva till slutet.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara en genarations-grej?
Jag föredrar underhållning där jag är lite aktiv istället för helt passiv.
Alltså spelar jag mer är jag tittar.

Kan det vara så att de yngre generationerna "indoktrinerats" av sociala medier till att nöja sig med att titta?

Eller en åldersgrej? Jag har konstant en vilja att spela flera spel, men har ofta inte ork för det och då fastnar jag ofta på tuben istället, ofta passivt tittandes på någon annans spelande istället. Som att man fått någon form av gamingutbränning efter 20-30 år av spelande.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Rapport: Män tittar mer sport på TVn än deltar i sportaktiviteter

Permalänk
Medlem

Jag tittar på när andra spelar när jag vill se storyn, spel jag anser för svåra, spel till konsoler jag inte har, något gammalt spel eller någon mod etc som jag inte kommer dra igenom själv. Skulle däremot aldrig få för mig att titta på någon som spelar FPS i multiplayer eller liknande.

Permalänk

Tittar på Day9s youtube främst. Som när han prövade wow och fick en mental härdsmälta av retail, eller en av alla hans mtg streams. Det handlar mer om underhållning än om optimalt spelande.

Så kan man ha det i bakgrunden medan man hobbyprogrammerar.

Permalänk
Medlem

Skitjäveldålig idé.

Glor en del på Pete Complete och ett fåtal andra på tuben, men aldrig någonsin livestream, utan bara redigerat innehåll, med allt tidsslöseri bortklippt.

Om de skulle välja att flytta till någon spelutvecklares egna jävla skittjänst så skulle jag sluta titta direkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att jag kör en stream i bakgrunden som någon sorts "white noise" när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tittar mest på spel jag aldrig kommer att spela själv. Typ skräck eller sånt som inte helt känns intressant men vill ändå ha koll på spelet. T ex om det är exklusivt för en platform som jag inte äger…
Kan ju dock inte hålla med om att de ska skapa egna videoplattformar… jag streamar som mest från YouTube, det är väl även där majoriteten av åskådarna finns?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Hur definierar vi en gamer egentligen? Alltså fotbolls fantaster är ju knappast fotbollsspelare bara för att dom kollar mycket på fotboll eller?

En gamer sitter i racer-stol och har mycket rgb.

Permalänk
Medlem

Själv tittar jag en hel del på minecraft-videos. Mycket för att det är coolt att se vilka galna grejer som går att bygga. Själv har jag inte tid att göra något liknande.

Permalänk
Medlem

Skönt att titta på när någon annan spelar medans man äter och har händerna upptagna.
Många "spel" är ju ändå bara interaktiv film idag.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Oftast är nog spelen högst sekundära. Det är primärt en parasocial grej som allt annat liknande. Hade de som följer en streamer regelbundet inte gjort det, så hade de antagligen bara kollat på Robinsson, Farmen, BB, etc, istället och hängt med NPC där.

Skrivet av e1m1:

I allmänthet är väl inte linjära singelplayerspel det som folk tenderar att titta på (om det då inte för att få hjälp på ett visst ställe), utan snarare e.g;

Multiplayerspel som utspelar sig på samma "kartor", med samma typer av klasser, raser, vapen osv. som vanligt, men där olika saker ändå händer varje match/runda. Över tider utvecklas olika tekniker och spelstilar av olika spelar och matchas mot varandra, t.ex. snabba strategispel, kortspel, fps.

Mer öppna singelplayerspel, där man sätter egna mål eller har väldigt olika vägar dit, e.g. Paradox-strategispel som Victoria som nämnts, olika bygg/managementspel som Cities Skylines, Factorio, Satisfactory.

Make-your-own-game kanaler som t.ex. FailRace som t.ex. kör 1-mot-många i GTA5, där en ska försöka göra vissa uppgifter, eller bara överleva, mot många genom att försöka förbli obemärkt. Alternativt kör racing i BeamNG där man inte bara ska försöka komma först, utan även överleva till slutet.

Eller en åldersgrej? Jag har konstant en vilja att spela flera spel, men har ofta inte ork för det och då fastnar jag ofta på tuben istället, ofta passivt tittandes på någon annans spelande istället. Som att man fått någon form av gamingutbränning efter 20-30 år av spelande.

Listade du inte bara helt enkelt vad du själv tycker är mer intressant att kolla på nu?

Eller för att det känns tomt och ensamt och tungt att börja spela själv när alla andra hänger med (insert twitch handle) och har jätteroligt med att höja channel engageme.. uhm, stämningen i chatten..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har oftast på twitch i bakgrunden när jag är hemma och kanske gör annat som slösurfar/lagar amat, kan vara rätt nice plattform att diskutera spel på speciellt då tex spelforum knappt finns kvar i den utsträckning som var förr.

Permalänk
Medlem

Videos eller streaming kollar jag inte ens 8,5h på ett år.. Sen spela 7,5h på en vecka stämmer inte heller, nästan vad jag spelar per dag😆 i alla fall så länge det finns något roligt att lira.

Permalänk
Medlem

Kollar youtube videor som andra spelar. Men aldrig att jag följer folk live medans dom spelar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Boomerino:

Då hejar man väl ändå på antingen ett lag eller en atlet, till någon mån. Lite som esport då, om man har ett favoritlag i t.ex. CS. Men att sitta och titta på XXGustaf69Gamer på Twitch när han spelar God of War känns inte som samma sak.

Ibland kan det vara för att man kanske inte har orken att spela spelet, eller kanske finner någon del av spelet tråkig, men samtidigt man önskar ta del av berättelsen. Exempel för egen del är FromSoftware; avskyr deras spel i egna händer, men kan finna det givande att kolla på någon annan misslyckas/lyckas ta sig igenom en tuff fajt.

Det kan även vara spelaren som lockar, mer än spelet i sig. En personlighet man uppskattar, färgad kommentar helt enkelt, precis som när en kommentator snackar om det ena och andra under mindre händelsefulla stunder i sport.

Jag själv kan slå igång någon kanal på Twitch eller spelvideo på YT bara för att ha som bakgrundsbrus medan jag jobbar eller pluggar. Något att ha på andra skärmen att blicka över till i några sekunder när jag behöver en andningspaus, men som samtidigt inte kräver min absoluta fokus hela tiden — ungefär hur folk kan använda en podcast.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Spännande artikel, jag har själv sett detta fenomen. När jag hälsade på släktingar förra julen så märkte jag att barnen i familjen spenderade mer än 50% av sin "datortid" med att titta på streamers än att spela själva. Jag förstod ingenting, men då är man ju gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Författarna föreslår att studios skapar egna videoplattformar för att öka intäkterna.

Läs hela artikeln här

Jag tror författarna inte riktigt förstår hur de större spelbolagen fungerar. Rapporten säger ju att spelarna tittar på streams istället för att spela så då måste ju spelindustrin (de större spelbolagen) få pengar från streams istället.

De kommer ju självklart kräva sina pengar direkt av Twitch/Youtube, sedan en liten licenspeng från de som streamar och gärna en liten avgift från oss som tittar. Naturligtvis så måste de också styra vilka annonser som visas (få pengar).
Säkerligen skapa nån form av Game-ContentID (styrd av spelindustrin) så att de kan klämma åt folk so fort något av deras spel syns någonstans.

Enda anledning att vi får streama flera timmar från nåt spel är ju för att spelbolagen låter bli att stämma oss.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Sällan jag kollar när folk spelar live. Mer ofta man kollar spelrelaterade reviews/trailers/rants på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Måste vara jobbigt att inte kunna sätta sig in i andras situationer. Är ju miljarder folk över världen som kollar på andra som spelar (sport), och du förstår inte alls tjusningen? Tämligen imponerande.

Miljarder som kollar när andra spelar, sport? Menar du fotboll/annat eller Twitch streamers som sitter och snackar skibidi-toilet och spelar Fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Oftast är nog spelen högst sekundära. Det är primärt en parasocial grej som allt annat liknande. Hade de som följer en streamer regelbundet inte gjort det, så hade de antagligen bara kollat på Robinsson, Farmen, BB, etc, istället och hängt med NPC där.

Listade du inte bara helt enkelt vad du själv tycker är mer intressant att kolla på nu?

Eller för att det känns tomt och ensamt och tungt att börja spela själv när alla andra hänger med (insert twitch handle) och har jätteroligt med att höja channel engageme.. uhm, stämningen i chatten..?

Utan att göra egen research på området är anekdotisk data det enda jag har att gå på
En snabbtitt på twitch verkar stödja vad jag skrev. Det enda spel som möjligen passar in på "linjärt singelplayer" var en Stalker2 stream, som verkade vara sp. Har inte insikt i spelet, så möjligt att det även går att betraktas som olinjärt.

Som en generell omskrivning av vad jag menade skulle jag nog mena att det mesta, eller allt, som inte är just linjära signelplayer spel är mer populära. Mest en reaktion på att God of War tidigare nämnts av de som inte förstår varför folk kollar på när andra spelar.

Jag tittar inte ofta på live streams, inklusive vods, så för min del är in chatten något som drar generellt, även om det finns undantag. Istället är det mer "finputsade" videor på tuben.

Personen som spelar har givetvis dock också stor betydelse. För unga möjligen både för att hålla kvar och locka till sig nya följare. För min del påverkar det endast retentionen dock, då jag inte diskuterar streams med vänner, tror det gäller de flesta vuxna

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Kollar videor ibland. Uthermals StarCraft på tuben. Det enda spel jag ser videor på och uteslutande av samma lirare.

För jämförelsens skull är tiden tagen från tid jag skulle kollat film eller serier och inte från gaming.

Visa signatur

// 5800X + 3070ti | 2st 5600 + 3070 | 4670K + 1650 (pensioneras snart) | 3x släpbara med Linux | Macbook pro M3 //

Permalänk
Medlem

Om det är trevlig underhållning kikar jag på en del, t ex Neebs Gaming, men det är mer underhållsvärdet än vad de faktiskt spelar. Annars finns det ett par jag kikar på gällande WoT, men oftast är det för att "lära sig" något. Skulle definitivt ha svårare för att följa en ensam individ som sitter och spelar <valfritt rollspel här>.

Följer även t ex Splattercatgaming för att få lite speltips när det gäller Indie-scenen

Edit:
Kanske värt att nämna att det enbart sker via Youtube och aldrig t ex Twitch, tror inte jag ens har ett sådant konto.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal