Meta erkänner överdriven moderering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strero:

Så "the science" är i ditt tycke inte riktiga fakta? Vart hittar man den då om vetenskapen, där man testar påståenden om och om igen för att bevisa eller motbevisa deras sanning, inte kan leverera?

Humanoria är ingen science till att börja med, mer likt kvacksalveri.

Vetenskap manipuleras, de flesta universiteten som jobbar med medicin är väl oftast sponsrade av läkemedelsföretag? Känns inte sådär jättesäkert.

Man ska alltid följa pengarna när vi snackar om "vetenskap", klart att den inte går att ifrågasätta i sin renaste form. Men med dagens kapitalistiska samhälle och sponsringar höger och vänster så blir inte allt lika kristallklart.

Sen har vi ideologiskt drivna institut som Sverige för att inte nämna rena diktaturerna där ute.

Förresten varför heter inte Chicago University, Rockefeller University? Chigago skolan, ring a bell?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De hade aldrig insett det om Trump inte hade vunnit.
Vinner demokraterna nästa val de kommer de plötsligt inse vilket misstag detta var.

Du har inte fel. Tycka vad man vill om Musk men han är åtminstone konsekvent med X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Du har inte fel. Tycka vad man vill om Musk men han är åtminstone konsekvent med X

Om du menar konsekvent i att man får skriva vad man vill så är han absolut inte det.
Till exempel: https://www.fastcompany.com/91126082/elon-musk-x-cisgender-ci...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

När traditionella medier är polariserade och politiskt vridna åt olika håll går det inte att lite på dom heller.
Släpp ordet fritt och skaffa dig en egen uppfattning, det finns naturligtvis plats för kattbilder också.

Men det blir ju överdrivna politiska eko-kammare med sociala medier som en politisk plattform. Människan är inte redo att ta ansvar för det fria ordet. Polarisering kommer alltid sluta i våldsamheter.

Permalänk
Medlem

Vilket j-vla hyckleri.
Anser de att den "västliga versionen" av Facebook är för hårt modererad?
Hur är det med facebook i asiatiska länder?
Där ligger den till grund för otaliga hatbrott, ofta organiserade.
Tex:
https://eastasiaforum.org/2024/04/24/keeping-facebook-respons...
Menar man att några tusen döda i asien varje år är ett acceptabelt pris för att säkra reklamintäkterna?

En präst/imam som radikaliserar folk att begå hatbrott är kriminell.
Borde inte Meta anses vara prästen i dessa sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Men det blir ju överdrivna politiska eko-kammare med sociala medier som en politisk plattform. Människan är inte redo att ta ansvar för det fria ordet. Polarisering kommer alltid sluta i våldsamheter.

Ja, du har rätt. Mycket bättre att censurera och låta någon annan person du inte känner bestämma vad du ska läsa, se och tycka.
OBS, ironi

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Ja, du har rätt. Mycket bättre att censurera och låta någon annan person du inte känner bestämma vad du ska läsa, se och tycka.
OBS, ironi

Skriver inte hur man ska göra, skriver hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vilket j-vla hyckleri.
Anser de att den "västliga versionen" av Facebook är för hårt modererad?
Hur är det med facebook i asiatiska länder?
Där ligger den till grund för otaliga hatbrott, ofta organiserade.
Tex:
https://eastasiaforum.org/2024/04/24/keeping-facebook-respons...
Menar man att några tusen döda i asien varje år är ett acceptabelt pris för att säkra reklamintäkterna?

En präst/imam som radikaliserar folk att begå hatbrott är kriminell.
Borde inte Meta anses vara prästen i dessa sammanhang?

Det är en svår sak. Eftersom Facebook är en plattform så är det väl som att anmäla Stockholms stad för att någon står på stadens torg och uppmanar till våld.
Meta är inte "prästen" men genom att inte agera så är det ett indirekt godkännande av materialet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Det var hypotesen vid internets början. Allt skylldes på bubblor. ”Om ’dom andra’ bara kommer ut ur sina bubblor så kommer de snart bli lika dygdiga och upplysta som jag!” Vi har provat att klämma in hela mänskligheten i ett rum nu med Twitter/X och vi såg hur hur det gick.

Bubblor är en feature, inte en bugg.

Skrivet av Ice Frontier:

Prova X, jag får alla sidor där. Jobbigt, men bra.

Jag vetefan alltså. Sen musk tog över känns det som att de flesta med lite rim och reson bakom pannbenet flydde den plattformen. Twitter VAR faktiskt rätt ok, under många år, ur den synvinkeln. Jag har helt slutat använda det, sedan de tog bort möjligheten att själv moderera sitt flöde med blocks och dyl. (Vi pratar inte om att skapa en bubbla här, utan bara att slippa folk som inte kan bete sig och skit man helt enkelt inte vill se).

Efter att Musk tog över gick det jävligt fort utför med den plattformen imo. Eftersom jag avaktiverade mitt konto och det gått för lång tid nu - så kan jag inte heller glida in och se om det ffa stämmer.

Ett annat problem är att plattformarna (alla) stänger in sig och kräver konto för att bara läsa. Förr behövdes det bara för att interagera. För min del har det lett till att jag skiter blanka fan i alla socmed, men ett större problem är hur hela internets struktur går åt helvete när allt är låst bakom krav på medlemskap/konto etc. Förr kunde man använda en sökmotor, och åtminståne läsa vad t.ex. en politiker tweetat/delat på fb etc. Det går inte längre och det gör att mycket med internets bra sidor helt försvinner. Att själv leta upp en tråd och läsa orginalinläggen när det t.ex. blir debatt kring vad makthavare skrivit på nätet är liksom lite grundläggande för att kritiskt kunna bilda sig en egen uppfattning. Lösryckta citat och allmän pajkastning hjälper ju sällan där.

Tycker själv att hela internet havererat ganska ordentligt under det senaste decenniet av bl.a. ovanstående skäl, men också pga helt oanvändbart utan adblocker mm. Jag tror det kommer bita annonsörer och mediaföretag i arslet i längden. Hade de hålllt en rimlig nivå hade nog färre använt adblocker och flytt de stora plattformarna. Kanske landar det på en rimlig nivå till slut, men just nu har det slagit över ordentligt. Jag lurkar på lite forum och använder meddelandetjänster som messenger och whatsapp samt mail och så spelar jag en del - jag använde internet mer generellt för informationsinhämtning och lärande för 10 år sedan, men det borde rimligen vara mer idag.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om vi når en punkt då folk får nog av allt som spys och överger "sociala"-plattformar till förmån för forum likt detta som ser nya glansdagar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Skulle inte förvåna mig om vi når en punkt då folk får nog av allt som spys och överger "sociala"-plattformar till förmån för forum likt detta som ser nya glansdagar.

Jag hoppas det. Däremot tror jag att folk helt enkelt flockas till Reddit-grupper istället.
Men jag önskar att folk kunde ta ett steg bakåt och hitta charmen med forum igen.
Älskar fortfarande forum.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Lite så tänker jag oxå ibland men så läser jag trådar med, underförstådda politiska andemeningar, och då slår det mej hur många som tycks inhämtat sina kommunikations_kunskaper/ sätt att uttrycka, sej på flashback och slika sajter.

Då ändrar jag mej för det är försent att vända hatet och vetenskapsföraktet som genomsyrar i alltför hög grad.

Defaitismen har mej i sitt grepp...................

Permalänk
Medlem

Det är redan för sent, de har inte bara skadat sitt eget förtroende utan visar på hur stora företag och myndigheter agerar mot folk som inte håller med den trånga åsiktskorridoren som så fint serveras åt oss.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det är redan för sent, de har inte bara skadat sitt eget förtroende utan visar på hur stora företag och myndigheter agerar mot folk som inte håller med den trånga åsiktskorridoren som så fint serveras åt oss.

Sedan har/hade ju vänstern i sverige ett direktnummer till Facebook för att censuera folk när de "behövde".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sedan har/hade ju vänstern i sverige ett direktnummer till Facebook för att censuera folk när de "behövde".

Som en viss sociopat skulle uttryckt sig: "Concerning."

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du menar konsekvent i att man får skriva vad man vill så är han absolut inte det.
Till exempel: https://www.fastcompany.com/91126082/elon-musk-x-cisgender-ci...

Jag har inga invändningar mot det. Ingen ska kalla mig"cis".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag förstår inte det där på något plan överhuvudtaget.
Att inte få använda en term som betyder "inte trans" är precis samma sak som att inte få använda en term som betyder "inte homosexuell". Så det är rimligtvis exakt lika hemskt att kalla någon cis som att kalla dem hetero. (Naturligtvis förutsatt att personen i fråga är båda.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag förstår inte det där på något plan överhuvudtaget.
Att inte få använda en term som betyder "inte trans" är precis samma sak som att inte få använda en term som betyder "inte homosexuell". Så det är rimligtvis exakt lika hemskt att kalla någon cis som att kalla dem hetero. (Naturligtvis förutsatt att personen i fråga är båda.)

Man behöver itne använda någon särskild term för att benämna det som är norm. Alla fattar med vad som avses när någon säger "en man" eller "en kvinna". Sätt affixer på det som aviker från normen istället. T.ex. transman. Enkelt.

I akademisk litteratur kanske det är en annan sak. Men jag talar om vardagligt språk nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Man behöver itne använda någon särskild term för att benämna det som är norm. Alla fattar med vad som avses när någon säger "en man" eller "en kvinna". Sätt affixer på det som aviker från normen istället. T.ex. transman. Enkelt.

I akademisk litteratur kanske det är en annan sak. Men jag talar om vardagligt språk nu.

Frågan är väl inte vad man behöver använda för ord utan om "cis" verkligen är ett exempel på ett skällsord. Musk valde ju att förbjuda det eftersom han "anser" att det är det. Jag tror nog de flesta ser igenom det och förstår att det är ett sätt för honom att låtsas vara konsekvent.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Jag förstår om du tar illa vid dig när någon kallar dig "cis" om du är transperson och ute i det öppna med det. Jag har inga problem att kalla dig trans, om så önskas.

(Jag förstår att det inte är så du menar, men det är så jävla mossigt och dumt resonemang).

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att Metas omorientering började långt innan valresultatet var färdigt. I allmänhet verkar det kosta mycket pengar att liera sig för mycket med en sida politiskt för mycket.

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom precis varje nytt spår som tas upp grundar sig i konspirationsteorier och bristande förståelse, nu senast gällande vaccin (raderat), låser jag nu tråden.

-MOD

Visa signatur