Krönika: PS5 vinner konsolkriget, men Xbox får stilpokalen

Permalänk
Medlem

Ja det är ju kul med annat än Call of Battlefield : Number Replacement Military Monicker och FIFA 20XX.

Men.. varför räknas helt plötsligt inte alla de mer udda spel utöver Astro (some egentligen inte ör det) som faktiskt kom på PS nu?

Skrivet av octopec:

Att gripa efter ett halmstrå kallas detta

"Sålla ax och skörda kråkor." Eller nått sånt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Glaciär:

Att diskutera vem som vinner ett konsolkrig utan att en enda gång nämna Nintendo Switch som med god marginal är den mest sålda konsolen (både totalt och efter samma tid från lansering) gör att artikeln tappar sin poäng. Det är som att diskutera vilket bilmärke som har de bästa elbilarna och låtsas som att Tesla inte existerar. Vem som vunnit är självklart upp till var och en att bedöma men att ignorera den största aktören känns mycket märkligt.

Nintendo spelar sitt egna spel, inte ens samma bollplan som Xbox/Playstation. Nu säger jag inte att Nintendo är sämre, men det är inte jämförbara enheter helt enkelt – även om samtliga tre tekniskt faller inom kategorin spelkonsol. Övergripande skilda maskinvaruspecifikationer och målgrupper; en satsar helhjärtat på sin egna portfölj av maskotar i ett lättsmält och portabelt format, medan de andra två siktar på att vara kraftfullare AAA-maskiner och mediaspelare som ska platsa centralt i vardagsrummet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Definera spelkonsol, för en surfplatta är lika mycket spelkonsol som en switch.

Men ändå med skillnaden att Switch lyckats få många av de titlar som senaste generationen av Xbox och Playstation har, om än i grafiskt enklare versioner. Många av dessa titlar lyser med sin frånvaro på surfplattor där det mer verkar var ”mobilspel” som är grejen.

Ibland har jag undrat lite varför det är så…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nintendo spelar sitt egna spel, inte ens samma bollplan som Xbox/Playstation. Nu säger jag inte att Nintendo är sämre, men det är inte jämförbara enheter helt enkelt – även om samtliga tre tekniskt faller inom kategorin spelkonsol. Övergripande skilda maskinvaruspecifikationer och målgrupper; en satsar helhjärtat på sin egna portfölj av maskotar i ett lättsmält och portabelt format, medan de andra två siktar på att vara kraftfullare AAA-maskiner och mediaspelare som ska platsa centralt i vardagsrummet

Mja, men så var det ju ändå under större delen av konsolernas existens. De var hyfsat olika, bra på olika saker och sålde främst genom sina egna spelbibliotek. Det är väl först vid Xbox inträde man kände att alla tillverkare började ha ganska likvärdiga enheter och även då som Nintendo gör ett rätt medvetet val att inte haka på Sony och Microsoft. SEGA har precis gått under och Nintendo är i slutändan bara ett "litet" spelföretag som nu står ensamt mot två drakar.

Och här väl Xbox problem just nu, de har ju själva effektivt dödat den genom GamePass och avsaknad av tunga, exklusiva titlar. En konsol har alltid varit något mer än bara en spelklient, de bäst säljande konsolerna har alltid haft en identitet. Nuvarande generation av Xbox är helt identitetslös, den är en svart låda som står under TV:n och kan spela en del spel. Det väcker inga större ha-begär.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Observera "kanske" i inlägget, det har skrivits en hel del om det på olika sidor, Xbox säljer väldigt dåligt utanför USA. Du får väl använda valfri sökmotor och själv bekräfta mängden dynga i det. Det verkar dock som att skeppet Xbox har slagsida i Europa, vad som händer i framtiden får vi väl se.

Finns ingen anledning till att dom skulle sluta sälja i Europa. Det man har kommunicerat utåt är att man ändrar sin strategi för hur man marknadsför. Istället för att framhäva konsolen så satsar man mer på Game Pass och krimskrams runt om kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre021:

Finns ingen anledning till att dom skulle sluta sälja i Europa. Det man har kommunicerat utåt är att man ändrar sin strategi för hur man marknadsför. Istället för att framhäva konsolen så satsar man mer på Game Pass och krimskrams runt om kring.

Det vore inte första gången som något säljer dåligt och sedan slutas säljas. Det finns en anledning att det ryktas runt Xbox men inte PlayStation. Men inget är ju bestämt ännu och framtiden får utvisa vad som sker...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fast den stora vinnaren i det stora hela är PC. Jag ser ingen anledning längre att komplettera sin pc med någon konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ps5 kostar dubbelt så mycket så i antalet spenderat summa valuta så har nog Playstation 5 sålt mer än Nintendo Switch

Skulle tro att Nintendo Switch är billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Oh....

Dags att sätta sig bekvämt i soffan med lite popcorn innan detta blir ett "fan-boi" war

Är ju inte så mycket PS vs. Xbox här på Swec där merparten har PC som huvudsakliga intresse.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det sämsta med Xbox är Series S som på egen hand håller utveckling av många konsolspel kvar i förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Samma här.. jag sprang till siba samma dag gta 4 släpptes och köpte en konsol direkt.. tänkte här ska det fan spelas.. kom hem, startande boxen och tänkte, fan det här ser ju ut som skit och helt värdelöst. sen fick den stå i några månader innan jag gav bort den till min bror. ingen konsol sedan dess

P C M R....

Permalänk
Medlem

Frågan är hur Microsoft skall navigera. De vill dominera, men kan inte dominera för mycket för då kommer de tvingas knoppa av Xbox genom ett antitrust-mål.

De kanske rent av insett detta själva och därför håller tillbaka, annars har de ju ett stort Joakim von Anka-valv med pengar de kan använda för att döda all konkurrens.

Permalänk
Medlem

Har ingen av konsolen men när det blir dags för GTA 6 så blir det nog ett Series X gillar att man kan spela visa spel som man har köpt på PC även på sitt Xbox och sedan är Game pass bra mycket bättre deal en PSN.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför exklusiva spel är en del av bedömningen. Jag tycker att det är vettigt av Microsoft att släppa sina spel även på andra plattformar än sin egen Xbox. Även om det nu medför att de inte har några exklusiva spel så kan de ju mycket väl vara så att den har massor med bra spel och är en bra spelmaskin. Jag äger ingen spel konsoll (om inte Steam Deck räknas). Hur många exklusiva spel har Steam Deck? 0. Men ändå är det en fantastisk bit hårdvara parat med ett bra OS samt möjlighetet att köra valfri mjukvara på den. Docka den i med skärm med USB-C anslutning så är den en stationär mini pc.

Frågan bör inte vara hur många bra exklusiva spel har konsolen, utan är konsollen ett bra sätt att spela spel.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Det enda intresset jag har när det gäller företag och vinst är om jag har deras aktier eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

(om inte Steam Deck räknas).

Hur många exklusiva spel har Steam Deck? 0.

Klart den gör. Det är en maskin primärt designad för spel med ett primärt ekosystem främst tänkt för det. Om övriga funktioner eroderar definitionen så finns det i princip få rena konsoler att räkna de senaste femtio åren. Är typ bara några från Nintendo som aldrig ens hade möjlighet för annat. GC.. Några tidiga GB.. ?

Det har ju faktiskt ett. Möjligen går det att spela på annat. Men det var gjort enbart för den. Som Astrobot ungefär.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det känns som att utmanaren chansar alltid för att ta igen en förlorad plats, så man är mer kreativ, medans ledaren kör konservativt för att bibehålla sin plats, så ser jag denna konsolgeneration.

Permalänk
Medlem

Jag fingrade lite på några spel idag. Tog ut spelen och betraktade dem:

FF7 Rebirth
FF 16
Spider man 2
God of war ragnarrök
Stellar Blade
GT7

—-

Man kan tycka att PS5 är sämre än PS2 eller PS4. Men PS är fortfarande en högre hylla än Xbox. Det säger jag inte för att klanka ner på Xbox. Det bara är så.