Samsung Q80D QLED 65" eller LG B4 OLED 65"

Permalänk

Samsung Q80D QLED 65" eller LG B4 OLED 65"

Jag har ett dilemma, jag köpte Samsung Q80D 65" på Black Friday för 11990kr men nu hittade jag att LG har rabatt på sin LG B4 OLED och efter rabatter kan jag få den för 14.103kr sen 2,5% cashback från refunder. Hade ni lagt till dessa pengarna för LG:n?
Rummet kommer vara relativt mörkt, kommer att spela PS5 på tvn, mycket filmer osv.
Era åsikter hade uppskattats enormt!

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla artikeln här: https://www.sweclockers.com/artikel/40168-tv-guiden-valj-ratt...

Finns ett par bildexempel på skillnaden mellan en OLED (Panasonic MZ2000) och en FALD-LCD (TCL C805)

Q80D är nära nog identisk hårdvara med C805, inte riktigt lika ljusstark, men reflexfilter och vinklar är samma och generellt karaktär är lika.

B4 har inte riktigt lika effektivt reflexfilter som MZ2000 men är nästan lika bra, bra nog för att skillnaderna ska vara svåra att fånga med kamera. B4 har inte dynamiken och ljusstyrkan hos MZ2000 men om talar om generell prestanda i mörkt rum är det på samma nivåer. En ljus HDR-bild skulle få lite mer kraft hos Q80D men det skulle inte bli lika vid en mörkare bild. Särskilt inte med lite vinkel mot Q80D.

Det enda en Q80D skulle kunna vara tydligt bättre på än B4 är förmågan att hänga med när rummet överlag blir allt mer kontorsliknande i ljusnivåer.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på oled utan tvekan. Ångrar att jag snålade och köpte min Q80R för nåt år sen. Stör mig rejält på den lokala dimmingen som inte går att stänga av... Undertexter i synnerhet gör att resten av bilden byter ljusstyrka helt plötsligt.

Hade jag fått göra om så hade jag helt klart gått på en LG oled idag. Jag har däremot inte koll på tv-utvecklingen senaste 2-3 åren så vet inte exakt vad som skiljer mot Q80D mot min Q80R men tekniskt sett tror jag på oled som framtiden.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag hade gått på oled utan tvekan. Ångrar att jag snålade och köpte min Q80R för nåt år sen. Stör mig rejält på den lokala dimmingen som inte går att stänga av... Undertexter i synnerhet gör att resten av bilden byter ljusstyrka helt plötsligt.

Hade jag fått göra om så hade jag helt klart gått på en LG oled idag. Jag har däremot inte koll på tv-utvecklingen senaste 2-3 åren så vet inte exakt vad som skiljer mot Q80D mot min Q80R men tekniskt sett tror jag på oled som framtiden.

Instämmer helt, gå på OLEDen.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Det är det jag tänker, nog värt att lägga lite mer så man inte i efterhand ångrar sig att man inte la de lilla extra för att bli helt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenalinkick:

Det är det jag tänker, nog värt att lägga lite mer så man inte i efterhand ångrar sig att man inte la de lilla extra för att bli helt nöjd!

Vet inte vad prisskillnaden är idag, för mig diffade det typ 5000 vilket är en del. Jag är nöjd med allt förutom den lokala dimmingen (kommer inte ihåg reklamnamnet) som jag inte trodde skulle vara så märkbar som den faktiskt är. Hade den funktionen gått att bara stänga av hade jag varit mycket nöjdare. Skiljer det bara någon tusenlapp köp oled. Eller ta över min Q80R så får jag chansen att byta upp mig

Oavsett så var det en absurd förbättring mot min gamla budget tv som var en bit över 10 år och förtjänade att flytta ut...

Permalänk

Var inne på Elgiganten och jämförde mellan de olika med samma klipp men de är ingen märkbar skillnad. Kanske för ljust i lokalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenalinkick:

Var inne på Elgiganten och jämförde mellan de olika med samma klipp men de är ingen märkbar skillnad. Kanske för ljust i lokalen?

Omöjligt att jämföra i butik. Galna inställningar + butiksljuset = no bueno. Hade lätt bytt till OLED.

Permalänk
Medlem

"Once you go OLED you can't go back" heter väl det berömda ordspråket samt "Svart ska vara svart"!
(För mig började det dock med Panasonic Plasma men details)

OLED hela vägen om du har budgeten!