Valve förbereder att släppa Steam OS till fler enheter

Permalänk
Melding Plague

Valve förbereder att släppa Steam OS till fler enheter

När operativsystemet släpps till fler handhållna datorer är fortsatt okänt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tänk om detta blir stort, och Linux faktiskt får en betydande andel användare. Då KANSKE utvecklarna får för sig att kompilera spelen native för Linux också.. Det vore ju drömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tänk om detta blir stort, och Linux faktiskt får en betydande andel användare. Då KANSKE utvecklarna får för sig att kompilera spelen native för Linux också.. Det vore ju drömmen!

Vilken % skulle du anse vara en betydande andel?

Permalänk
Medlem

Hur är det med resurseffektiviteten, om man jämför SteamOS och Win11?
Antar att SteamOS är bättre på att utnyttja HW resurserna, men saknar bra drivrutiner till högpresterande grafikkort?

Funderar på att gå till SteamOS, eller annan Linux variant, på min HTPC.
Används mest för att streama typ Netflix via webbrowser, känns som att det blir både snabbare och säkrare om man gör det på SteamOS eller Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bättre, helt klart

Antar att SteamOS är bättre på att utnyttja HW resurserna, men saknar bra drivrutiner till högpresterande grafikkort?

Nej det stämmer inte alls, jag får bättre prestanda i Linux på mitt 7900XTX än vad jag får i Windows. För Nvidia är det nog ungefär samma då det i princip är samma drivrutin

Används mest för att streama typ Netflix via webbrowser, känns som att det blir både snabbare och säkrare om man gör det på SteamOS eller Linux.

Det är gratis att testa, inget att fundera på imho. Bazzite gör redan det SteamOS gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bättre, helt klart

Nej det stämmer inte alls, jag får bättre prestanda i Linux på mitt 7900XTX än vad jag får i Windows. För Nvidia är det nog ungefär samma då det i princip är samma drivrutin

Det är gratis att testa, inget att fundera på imho. Bazzite gör redan det SteamOS gör.

Tack för snabbt, lättfattligt och övertygande svar!
Nu vet jag vad jag skall göra under Julledigheten...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dlq84:

Rakt av i alla kategorier eller vad har du jämfört?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att installera SteamOS på valfri enhet?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel, i Linux får du nöja dig med 720p i Netflix p.g.a DRM

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

Släpp till Nintendo Switch 😇

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Om jag inte har fel, i Linux får du nöja dig med 720p i Netflix p.g.a DRM

1080p är möjligt:
https://github.com/truedread/netflix-1080p

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dlq84:

Vilken % skulle du anse vara en betydande andel?

Den % som krävs för att utvecklare ska se Linux som en plattform som existerar och därmed kompilera även för det operativet.
Vad det är kan bara spelutvecklarna svara på.

Permalänk
Medlem

Valve jobbar på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

I så fall får utvecklarna planera för det från början och undvika DirectX. Kan de hålla sig till Vulcan så är det väl teoretiskt möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Apple mac mini pro och Macbook. Det blir en fin spelmaskin. Jag tänker då på dual boat.

Permalänk
Medlem

Antar att man inte har tillgång till annat än Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har prövat det där för nått år sedan och fick det aldrig att funka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Det finns väl ett desktop läge så allt som fungerar på vanliga linux borde ju fungera på steam os? Men de lär ju inte styra dig dit utan de vill ju försöka försöka få monopol på digitala spel till pc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om det går att surfa på SteamOS och lite annat gott så kan jag överge Windows och bara köra Steam.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jehuty:

Om det går att surfa på SteamOS och lite annat gott så kan jag överge Windows och bara köra Steam.

Det går. De har desktop läge med kde desktop environment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns väl ett desktop läge så allt som fungerar på vanliga linux borde ju fungera på steam os? Men de lär ju inte styra dig dit utan de vill ju försöka försöka få monopol på digitala spel till pc.

Ja det är ett desktop läge, som vilken os som helst kan du installera vad du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är ett desktop läge, som vilken os som helst kan du installera vad du vill.

Hur är stödet för andra spelbutiker? Ex Epic? Antar att Microsoft store eller gamepass inte fungerar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple mac mini pro och Macbook. Det blir en fin spelmaskin. Jag tänker då på dual boat.

Dual-boot med vad? Linux funkar väl än så länge enbart på M1/M2? Sen är Apple Silicon långt ifrån anpassad för DirectX, så antagligen är fortfarande macOS bästa valet på Mac för just spel. Tänk Game Porting Toolkit med Metal-anpassningar, dvs Apples motsvarighet till Proton (Steam).

Själv tröttnade jag snabbt på Asahi Linux även om det var kul att testa dual-boot bara för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur är stödet för andra spelbutiker? Ex Epic? Antar att Microsoft store eller gamepass inte fungerar?

Jag använder Heroic Launcher för att köra spel på bla Epic games och GoG.
Allt ska fungera men inte Microsoft och gamepass, bara via xcloud så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför vill man köra Steam OS på andra enheter än Steam Deck?
Steam OS är för tillfället bara anpassat för Steam Decken och det är en konsoll upplevelse, inget jag skulle köra på en bärbar eller stationär dator.
Finns massvis med distributioner som är betydligt bättre för det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Vilket är bästa Linux-disten för spel i dagens läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Varför vill man köra Steam OS på andra enheter än Steam Deck?
Steam OS är för tillfället bara anpassat för Steam Decken och det är en konsoll upplevelse, inget jag skulle köra på en bärbar eller stationär dator.
Finns massvis med distributioner som är betydligt bättre för det.

Hur ser det ut om man lägger in Steam OS på en vanlig dator?
Jag menar det verkar ju se ut som vilken dist som helst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vilket är bästa Linux-disten för spel i dagens läge?

Vilken är bästa bilen för att åka till jobbet med?
Det finns många distros som är likvärdiga när det gäller spel. Det finns många som är direkt olämpliga. Jag skulle rekommendera att du tittar på vilken desktop environment som du tycker verkar trevlig, de vanligaste är Gnome, KDE och Cinnamon. Välj sedan en distro med den desktop environment du vill testa.
Distros jag rekommenderar, Linux Mint, Pop OS. Noobara, Fedora.

Linux Mint, Noobara och Fedora finns med flera olika desktop environments.

Gnome tycker jag är ganska likt vanilla Android, är du van vid det så kan det nog passa.

KDE ser ganska likt ut som Windows 10 i sin grundkonfiguration. Sedan går det anpassa allting till förbannelse om du så vill.

Cinnamon påminner om Windows 7. Jag skulle säga att det är nog det enklaste sättet att gå över till Linux är att börja med Linux mint med Cinnamon

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Problemet är ju att gaming på linux är ju att köra windows-spel helt omodifierat genom Proton. Spelutvecklarna själva vet ju knappt att spelet inte kör på Windows

Så om inte spelet har stora problem den vägen finns det väldigt lite incitament för dem att göra en separat release anpassad för linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ser det ut om man lägger in Steam OS på en vanlig dator?
Jag menar det verkar ju se ut som vilken dist som helst?

Som Steam Big Picture, som den startar i.
Om du får igång den på en vanlig dator, den har vad jag vet bara stöd för Steam Deck.
Liknande distributioner man kan prova är isåfall ChimeraOS eller Bazzite.

På en vanlig dator kör jag hellre en vanlig distribution.
Ex, Kubuntu, Fedora, OpenSUSE, Linux Mint, Pop!_OS, etc...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)