Valve förbereder att släppa Steam OS till fler enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Som Steam Big Picture, som den startar i.
Om du får igång den på en vanlig dator, den har vad jag vet bara stöd för Steam Deck.
Liknande distributioner man kan prova är isåfall ChimeraOS eller Bazzite.

På en vanlig dator kör jag hellre en vanlig distribution.
Ex, Kubuntu, Fedora, OpenSUSE, Linux Mint, Pop!_OS, etc...

Men SteamOS har ju funnits innan Steam deck.
Det är väll egentligen baserat på nån annan diat dessutom.
Att det autostartar i big picture mode är väll bara en inställning bort

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vilket är bästa Linux-disten för spel i dagens läge?

Om du vill ha ett kort och koncist svar: https://www.gamingonlinux.com/2024/12/the-best-linux-distribu...

Skrivet av Molotov:

SteamOS var tidigare baserat på Debian men när Steam Deck släpptes så kom SteamOS 3.0. Det är baserat på Arch och har hittills bara stöd för att köras på Steam Deck.

Som många andra redan har påpekat så finns det redan mängder av distar som lämpar sig mycket bättre för spel på skrivbordet och det finns andra distar som erbjuder i stort sett samma upplevelse som SteamOS men finns tillgängliga att installera på valfri hårdvara. Att SteamOS släpps löst har mest betydelse för tillverkare som vill erbjuda det på sina maskiner men visst, det skadar inte om det får fler att känna sig trygga med att börja spela på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer att Steam OS har funnits längre än Steam Deck, men då var det baserat på Debian.
Sedan kom Steam OS 3 när Steam Decken lanserades och då hade Valve gjort om det i grunden, som nu baseras på Arch Linux.

Du kan förmodligen ställa in att det inte starta i big picture, men sedan har du fler bekymmer med att valve har låst ned OSet och du bör bara köra med Flatpaks för program.
Resterande av OS installeras om vid varje uppdatering Valve skickar ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Om du vill ha ett kort och koncist svar: https://www.gamingonlinux.com/2024/12/the-best-linux-distribu...

SteamOS var tidigare baserat på Debian men när Steam Deck släpptes så kom SteamOS 3.0. Det är baserat på Arch och har hittills bara stöd för att köras på Steam Deck.

Som många andra redan har påpekat så finns det redan mängder av distar som lämpar sig mycket bättre för spel på skrivbordet och det finns andra distar som erbjuder i stort sett samma upplevelse som SteamOS men finns tillgängliga att installera på valfri hårdvara. Att SteamOS släpps löst har mest betydelse för tillverkare som vill erbjuda det på sina maskiner men visst, det skadar inte om det får fler att känna sig trygga med att börja spela på Linux.

Skrivet av Lembritt:

Det stämmer att Steam OS har funnits längre än Steam Deck, men då var det baserat på Debian.
Sedan kom Steam OS 3 när Steam Decken lanserades och då hade Valve gjort om det i grunden, som nu baseras på Arch Linux.

Du kan förmodligen ställa in att det inte starta i big picture, men sedan har du fler bekymmer med att valve har låst ned OSet och du bör bara köra med Flatpaks för program.
Resterande av OS installeras om vid varje uppdatering Valve skickar ut.

Ok tack för klargörandet.
Hade ingen tidigare erfarenhet av SteamOS innan steam deck.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

De flesta större distributioner fungerar bra. De kan i de festa fall alltid köra Steam och Heroic Game Launcher. Är dom du behöver typ. Spelar man Windows-spel på Linux är det Proton som gör arbetet (kompatibilitetslagret) och det är integrerat i Steam.

Men som en nybörjare hade jag valt ett Ubuntu-derivat. Typ Ubuntu, Kubuntu, Mint eller Pop! OS.
Ubuntu och Pop! OS kör båda Gnome som skrivbordsmiljö. Skillnaden är att Pop! OS har mer saker förinstallerat och confat som standard. Man får en bättre out-of-the-box experience. Dock är jag inget fan av Gnome, känns alldeles för simplistiskt och touch-inspirerat för min smak.
Vill man ha en upplevelse närmare Windows hade jag valt Kubuntu eller Mint. Kubuntu (KDE Ubuntu) har KDE:s Plasma Desktop som är rätt likt Windows och MYCKET configurerbart, lite för mycket för vissa. Jag älskar Plasma.
Mint kör som standardmiljö Cinnamon som är ett mellanting mellan Gnome och Plasma. Känns som Windows typ men man blir inte överväldigad med val.
Mint har även mycket bra funktioner och egna lösningar installerat från scratch. Helt klart min nybörjarfavorit. Kör det på min morsas dator.

Själv kör jag Gentoo med Plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vad som är bäst är nog en smaksak. Det finns CachyOS, Garuda, Nobara och Bazzite som riktar in sig på spelande (antar PopOS också?) men även Opensuse Tumbleweed fungerar bra. Det är de, utom PopOS, som jag har provat och de har fungerat utan större problem.
Kör Bazzite sen några månader tillbaka bara för att testa sk "immutable" vars systemfiler är skrivskyddade och som använder flatpak för i princip alla program. Men man kan även köra andra distron för program som inte finns som flatpak.För att se om det stämmer att man inte behöver hålla på med terminalen så mycket om man inte vill. Och det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Antar att man inte har tillgång till annat än Steam?

Både epic store och GOG ska fungera, fick GOG att fungera iallafall.
Kan starta spelen från Steams UI, så inget är direkt låst.. Men 99% kommer aldrig att ta sig den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Antar att man inte har tillgång till annat än Steam?

Bästa liknelsen jag kan ge är en för-rootad android med steam som default app-butik, men helt fri att göra vad man vill med