Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

När ska du byta? Är du sugen på Tesla lär ju leveranstiden vara betydligt kortare för MY än id7 t ex så om du kan skulle jag vänta till Q1 när det ryktas Juniper ska lanseras. (med tanke på mulor som är ute och kör och som dyker upp i media...)

Personligen tycker jag id7 har fixat en hel del som var uselt med Id4, men det är samtidigt en sjukt stor bil, för stor tyckte jag. (även om vw inte ens var aktuellt för mig efter alla strul med Id4.)

Har bara privat bil idag så all väntan är för länge

Jag ska provköra id7 i morgon men är rädd att den är för stor som du säger. Dom andra ID bilarna jag åkt i har jag upplevt som väldigt högljudda och bullriga

Får väl åka och prova en EV6 också. Har haft en Niro förut som pendlarbil och hade få bekymmer med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag hade valt ID.7 GTX edition den har allt förutom panorama tal som standard och betydligt bättre Komfort en EV6 och speciellt Tesla Model I.

Ja utrustningsnivån på ID.7 Tourer GTX är helt klart lockande. Behöver bara välja till dragkrok

Nya EV6an har dock 1800 kg dragvikt och ska vara lite mer ljuddämpad än förra modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har bara privat bil idag så all väntan är för länge

Jag ska provköra id7 i morgon men är rädd att den är för stor som du säger. Dom andra ID bilarna jag åkt i har jag upplevt som väldigt högljudda och bullriga

Får väl åka och prova en EV6 också. Har haft en Niro förut som pendlarbil och hade få bekymmer med den

Berätta gärna vad du tyckte om id7 sen

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ja utrustningsnivån på ID.7 Tourer GTX är helt klart lockande. Behöver bara välja till dragkrok

Nya EV6an har dock 1800 kg dragvikt och ska vara lite mer ljuddämpad än förra modellen

När du provkör ID.7 glöm inte att lägga i DCC (adaptiv chassit) i komfort läget eller "komfort+" drar slidern hela vägen till vänster sida.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag hade valt ID.7 GTX edition den har allt förutom panorama tal som standard och betydligt bättre Komfort en EV6 och speciellt Tesla Model I.

är d fortfarande så att man er helt blind på sin ID i appen om någon annan har kört bilen? drives me crazy på farsans bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

är d fortfarande så att man er helt blind på sin ID i appen om någon annan har kört bilen? drives me crazy på farsans bil

Ingen aning vi har en Passat just nu och på den fungera appen även fast någon annan kör med sin profil. Får se hur det är på nya Passat när vi hämtar upp den.

Dock fungerade detta inte på ID.4 lånebil som vi hade för typ 1,5år sen så verkar som appen fungera bättre i deras icke ID bilar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rågren:

Dags för tjänstebil med vad ska man ta? Sneglar på ID.7 Tourer GTX, Kia EV6 eller Tesla Model Y. Polestar 2 går bort, gillar inte Android-gränssnittet. Fler förslag i samma prisklass (max 700k eller TCO 11k)? Bor i norr så gärna AWD

Gillar Teslan men känns dumt när det verkar vara en facelift på gång snart?

Skrivet av Rågren:

Har bara privat bil idag så all väntan är för länge

Jag ska provköra id7 i morgon men är rädd att den är för stor som du säger. Dom andra ID bilarna jag åkt i har jag upplevt som väldigt högljudda och bullriga

Får väl åka och prova en EV6 också. Har haft en Niro förut som pendlarbil och hade få bekymmer med den

Om du upplevde ID.4 eller ID.5 som bullriga ska du absolut inte ha en Model y. Jag har kört ID.4, ID.5 ID.7 och Model Y flertalet gånger på både motorväg, landsväg och i stad. Model Y är den överlägset minst komfortabla av dem alla. Både gällande ljudnivå i kupen och hur stötig fjädringen upplevs. Sen har Tesla många andra bra meriter. Den har t.ex. överlägset bäst app och GUI i bilen. Den är också mycket roligare att köra "inspirerat", då fjädring, mappning av gaspedal och styrning är betydligt mer åt det sportiga hållet.

Vad som passar dig bäst blir i slutändan en smaksak, ID.-bilarna är väldigt mycket mer prioriterade mot komfort i jämförelse. ID.7an är t.ex. en fantastisk landsvägs/motorvägs-kryssare man gärna åker många mil med. Teslan är betydligt roligare på en öde landsväg med mycket kurvor.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Berätta gärna vad du tyckte om id7 sen

Mycket trevlig bil efter vägen, kändes som en riktig milslukare. Upplevde kupén ombonad och relativt tyst trotts 20” dubbade vinterdäck. Kanske inte lika trevlig att parkera, men det hör väl ihop med att det är en rätt stor bil och som jag upplevde det hade den ganska dålig svängradie. Men det går nog att leva med. Fullt tillräcklig effekt för mig, kommer nog inte köra annat än komfortläget då jag tyckte den gick lätt att köra mjukt på det läget

Riktigt skönt med massage i framstolarna som jag även tyckte var sköna att sitta i. Har åkt mycket Passat tidigare och dom stolarna passar verkligen inte mig. Ventileringen provade jag inte men det är säkert skönt på sommaren. Rymlig i baksätet också och bra lutning på stolarna även där så att i alla fall fick bra stöd (är 180 lång). Skuffen tyckte jag kändes rätt smal? Men djupet var OK

Kände mig inte riktigt hemma med HMI’t på en gång men det ger sig nog med tiden tänker jag. Kändes udda att behöva gå in i en meny för att ändra riktning på ventilationsdonen. Och synd att man inte fick vägvisning i HUD’n. Dock visade den med en LED-list längs med vindrutan med en svepande rörelse när det var dags att svänga höger eller vänster. Vet inte riktigt vad jag tyckte om den funktionen, måste nog provköra mer i tät stadsmiljö för att få en uppfattning om det är till någon hjälp eller bara förvirrande

Backkameran är inte längre dold i emblemet bak utan sitter synlig ovan regskylten vilket gör den värdelös för mig halva året då det är snö eller salt på vägarna här. Även kameran fram var konstant synlig = kommer att vara skitig misstänker jag

Ja det var några reflektioner efter en timmes provkörning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Mycket trevlig bil efter vägen, kändes som en riktig milslukare. Upplevde kupén ombonad och relativt tyst trotts 20” dubbade vinterdäck. Kanske inte lika trevlig att parkera, men det hör väl ihop med att det är en rätt stor bil och som jag upplevde det hade den ganska dålig svängradie. Men det går nog att leva med. Fullt tillräcklig effekt för mig, kommer nog inte köra annat än komfortläget då jag tyckte den gick lätt att köra mjukt på det läget

Riktigt skönt med massage i framstolarna som jag även tyckte var sköna att sitta i. Har åkt mycket Passat tidigare och dom stolarna passar verkligen inte mig. Ventileringen provade jag inte men det är säkert skönt på sommaren. Rymlig i baksätet också och bra lutning på stolarna även där så att i alla fall fick bra stöd (är 180 lång). Skuffen tyckte jag kändes rätt smal? Men djupet var OK

Kände mig inte riktigt hemma med HMI’t på en gång men det ger sig nog med tiden tänker jag. Kändes udda att behöva gå in i en meny för att ändra riktning på ventilationsdonen. Och synd att man inte fick vägvisning i HUD’n. Dock visade den med en LED-list längs med vindrutan med en svepande rörelse när det var dags att svänga höger eller vänster. Vet inte riktigt vad jag tyckte om den funktionen, måste nog provköra mer i tät stadsmiljö för att få en uppfattning om det är till någon hjälp eller bara förvirrande

Backkameran är inte längre dold i emblemet bak utan sitter synlig ovan regskylten vilket gör den värdelös för mig halva året då det är snö eller salt på vägarna här. Även kameran fram var konstant synlig = kommer att vara skitig misstänker jag

Ja det var några reflektioner efter en timmes provkörning

Jag har kört ID7 ett tag nu och ville bara informera lite.

Vägvisning i HUD har man både via inbyggda navigatorn och Apple CarPlay (Apple Maps).
Kameran kan man spola rent genom en knapp på displayen (den har eget spolmunstycke bak)
Fram har jag inte upplevt några problem med än, dock har det inte snöat än... men å andra sidan använder jag aldrig framkameran någonsin, tror aldrig jag har tittat på den bilden ens.

Jag har inte fått 5.0 mjukvaran än (om jag någonsin kommer få den för Volkswagen och uppdateringar är inget som går hand i hand tyvärr...) så min HUD är betydligt sämre rent grafiskt än vad 5.0 verkar vara. Jag tycker den är för "tjock" i typsnittet och för oskarp, så jag har faktiskt stängt av den och kör utan. Upplever HUD i dom BMW, Mini och Mazda bilar jag ägt förut som mycket bättre/skarpare.

Den slukar mil på vägarna mycket fint och med god räckvidd. Jag kommer runt 45 mil på sommaren på motorväg. Laddning går fort både på sommar och nu när det börjar bli kallare här på västkusten funkar förvärmning av batteriet klanderfritt so far.

Komforten tycker jag är riktigt bra, autopiloten är suverän och ljudnivån låg. Mycket trevlig bil att åka i, riktigt tråkig bil att köra.
(alltså inget man köper för att det är skoj att köra bil, men vill man åka bekvämt är den kanon)

Ledlisten tänker jag inte ens på att den lyser längre, den gör verken till eller från för mig.

Ljudsystemet är rätt kasst även om man tar det uppgraderade, mycket sämre än dom uppgraderade systemen i t.ex. Audi, BMW, Mini, Mazda eller Tesla jag har haft/har.

DCC är ett måste, det gör enorm skillnad på komforten (vet inte om det går att beställa utan ens? Men gör inte det i så fall)

Jag valde bort panoramataket då jag föredrar en mer ombonad kupé med mindre ljud (glastak ger ett högre ljud i kupén och något annan resonans på ljudet)

Den automatiska körfältsbytar grejen är rätt kass, den funkar iof 10/10 gånger men är grymt seg på att byta körfält så har stängt av den funktionen helt.

Det finns lite buggar i mjukvaran fortfarande men som inte påverkar nämnvärt helhetsupplevelsen, vet inte om 5.0 har några, time will tell...

Jag fick också byta 12v batteri på min bil efter 4 månader och 3 dagar på verkstad för felsökning. Enligt Volkswagen själva så ska man på alla ID bilar stödladda 12v batteriet med hjälp av en batteriladdare då och då (läs minst varannan månad) oavsett körbeteende.... så ja, Volkswagen har inte en aning vad dom själva håller på med när det kommer till mjukvara och elbilar kan man lugnt säga, men kvalitén på själva bilen och bygget i sig är kanon.
Det finns mer att önska av mjukvara i bil, app och uppdateringar.

Slutklämmen blir väl att jag aldrig någonsin skulle köpa en privat, skall det vara en ID7 så hade jag gått för privatleasing eller för dom som har det som förmånsbil då. Kanon och alla problem blir någon annans (läs handlarens), hade aldrig vågat äga en själv.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Enligt Volkswagen själva så ska man på alla ID bilar stödladda 12v batteriet med hjälp av en batteriladdare då och då (läs minst varannan månad) oavsett körbeteende.... så ja,

det er ju et skämt varför laddar inte bilen från .. sitt eget batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har kört ID7 ett tag nu och ville bara informera lite.

Vägvisning i HUD har man både via inbyggda navigatorn och Apple CarPlay (Apple Maps).
Kameran kan man spola rent genom en knapp på displayen (den har eget spolmunstycke bak)
Fram har jag inte upplevt några problem med än, dock har det inte snöat än... men å andra sidan använder jag aldrig framkameran någonsin, tror aldrig jag har tittat på den bilden ens.

Jag har inte fått 5.0 mjukvaran än (om jag någonsin kommer få den för Volkswagen och uppdateringar är inget som går hand i hand tyvärr...) så min HUD är betydligt sämre rent grafiskt än vad 5.0 verkar vara. Jag tycker den är för "tjock" i typsnittet och för oskarp, så jag har faktiskt stängt av den och kör utan. Upplever HUD i dom BMW, Mini och Mazda bilar jag ägt förut som mycket bättre/skarpare.

Den slukar mil på vägarna mycket fint och med god räckvidd. Jag kommer runt 45 mil på sommaren på motorväg. Laddning går fort både på sommar och nu när det börjar bli kallare här på västkusten funkar förvärmning av batteriet klanderfritt so far.

Komforten tycker jag är riktigt bra, autopiloten är suverän och ljudnivån låg. Mycket trevlig bil att åka i, riktigt tråkig bil att köra.
(alltså inget man köper för att det är skoj att köra bil, men vill man åka bekvämt är den kanon)

Ledlisten tänker jag inte ens på att den lyser längre, den gör verken till eller från för mig.

Ljudsystemet är rätt kasst även om man tar det uppgraderade, mycket sämre än dom uppgraderade systemen i t.ex. Audi, BMW, Mini, Mazda eller Tesla jag har haft/har.

DCC är ett måste, det gör enorm skillnad på komforten (vet inte om det går att beställa utan ens? Men gör inte det i så fall)

Jag valde bort panoramataket då jag föredrar en mer ombonad kupé med mindre ljud (glastak ger ett högre ljud i kupén och något annan resonans på ljudet)

Den automatiska körfältsbytar grejen är rätt kass, den funkar iof 10/10 gånger men är grymt seg på att byta körfält så har stängt av den funktionen helt.

Det finns lite buggar i mjukvaran fortfarande men som inte påverkar nämnvärt helhetsupplevelsen, vet inte om 5.0 har några, time will tell...

Jag fick också byta 12v batteri på min bil efter 4 månader och 3 dagar på verkstad för felsökning. Enligt Volkswagen själva så ska man på alla ID bilar stödladda 12v batteriet med hjälp av en batteriladdare då och då (läs minst varannan månad) oavsett körbeteende.... så ja, Volkswagen har inte en aning vad dom själva håller på med när det kommer till mjukvara och elbilar kan man lugnt säga, men kvalitén på själva bilen och bygget i sig är kanon.
Det finns mer att önska av mjukvara i bil, app och uppdateringar.

Slutklämmen blir väl att jag aldrig någonsin skulle köpa en privat, skall det vara en ID7 så hade jag gått för privatleasing eller för dom som har det som förmånsbil då. Kanon och alla problem blir någon annans (läs handlarens), hade aldrig vågat äga en själv.

Fick inte upp någon vägvisning i den jag provkörde. Kanske en inställning eller gammal mjukvara ? Men fint om det kommer då

Bra att det går att spola av kameran. Den inställningen missade jag helt. Kan bilen själv se att kameran är skitigt och göra det automatiskt? Eller måste man in i menyer och leta varje gång?

Varför håller man på med 12V batteri fortfarande? Om det fortfarande är några komponenter som behöver det, varför inte en DC/DC omvandlare?

Skulle heller aldrig köpa en privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Den slukar mil på vägarna mycket fint och med god räckvidd. Jag kommer runt 45 mil på sommaren på motorväg. Laddning går fort både på sommar och nu när det börjar bli kallare här på västkusten funkar förvärmning av batteriet klanderfritt so far.

Vilken variant kör du och vad har den för räckvidd enligt WLTP? Jag tittar på Tourer GTX och den ska ju inte ta sig lika långt som den utan AWD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vilken variant kör du och vad har den för räckvidd enligt WLTP? Jag tittar på Tourer GTX och den ska ju inte ta sig lika långt som den utan AWD

Jag har vanliga ID7, 77kWh batteri och bakhjulsdrift, ingen kombi.
WLTP är väl 610km tror jag, vilket inte är några problem att köra om man kör typ 80km/h hela tiden, men jag ligger oftast hastighetsgräns +10km/h på motorväg, så runt 120-130km/h för det mesta när det kommer till långresor.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Fick inte upp någon vägvisning i den jag provkörde. Kanske en inställning eller gammal mjukvara ? Men fint om det kommer då

Bra att det går att spola av kameran. Den inställningen missade jag helt. Kan bilen själv se att kameran är skitigt och göra det automatiskt? Eller måste man in i menyer och leta varje gång?

Varför håller man på med 12V batteri fortfarande? Om det fortfarande är några komponenter som behöver det, varför inte en DC/DC omvandlare?

Skulle heller aldrig köpa en privat

Hur tänker du att man till exempel ska aktivera kontaktorn till HV batterit om man inte har en annan strömkälla?

Givetvis har bilen en DC-DC omvandlare som laddare 12V batteriet och förser övriga 12V komponenter under körning.

Angående rekommendationen att ladda 12V batteriet varannan månad gissar jag att det är något den lokala VW handlaren kommit på.
Alla tidiga ID bilar hade en bug som kunde dra ur 12V batteriet under vissa omständigheter. Alla 12V batterier blev bytta på garanti.

Själv har jag aldrig laddat 12V batteriet på min ID.4 eller ID.3 dom senaste 4 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Hur tänker du att man till exempel ska aktivera kontaktorn till HV batterit om man inte har en annan strömkälla?

Helt korrekt, och varför vill man ha en kontaktor kanske man frågar sig? Ja, man vill inte gärna ha 300-800V helt "fritt" i bilen helt tiden konstant, så anslutningarna kopplas helt enkelt ifrån när bilen är "av". Det gör det möjligt att tex släcka en brinnande bil eller mecka med bilen utan risk att dö av elchock.

Permalänk

Någon här som har erfarenhet av Opel mokka E Ultimate 2021 och Hyundai Kona, 2020

Jag ser ju skillnad i specen, men hur upplever folk känslan, kvaliten, körningen osv?

Permalänk
Medlem

Ny har jag provkört Enyaq också. Var väl ungefär samma som ID.7 skulle jag säga förutom att man satt lite högre upp. Men är nog ingen finsmakare när det kommer till köregenskaper

Har även provsuttit en EV6. Den upplevde jag som extremt plottrig interiört efter att ha suttit i Enyaq och ID.7. Man visste knappt vart man skulle titta, säkert en vanesak. För låg i baksätet för mig och andra i familjen också så den går nog bort bara pga det.

Skodan var bra avvägd med knappar tycker jag. Trevlig med riktigt knappar på ratten och inte touch som på ID.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ny har jag provkört Enyaq också. Var väl ungefär samma som ID.7 skulle jag säga förutom att man satt lite högre upp. Men är nog ingen finsmakare när det kommer till köregenskaper

Har även provsuttit en EV6. Den upplevde jag som extremt plottrig interiört efter att ha suttit i Enyaq och ID.7. Man visste knappt vart man skulle titta, säkert en vanesak. För låg i baksätet för mig och andra i familjen också så den går nog bort bara pga det.

Skodan var bra avvägd med knappar tycker jag. Trevlig med riktigt knappar på ratten och inte touch som på ID.7

Stora fördelen med id7 över enyaq är utrymmet i baksätet. Vill du ha bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och kunna sitta bra i förarsätet framför är id7 överlägsen det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Stora fördelen med id7 över enyaq är utrymmet i baksätet. Vill du ha bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och kunna sitta bra i förarsätet framför är id7 överlägsen det mesta.

Jo den ska ju vara helt sanslöst stor, men Enyaq är ruggigt rymlig där bak också. Kan tänka mig ID7 har mjukare fjädring pga lägre chassi dock.

Permalänk
Medlem

Det blev en Enyaq till slut till stor del pga att det fanns en för leverans. Men också för att jag gillar att det finns lite fysiska knappar. Touchknapparna på ratten på VW har jag väldigt svårt att komma överens med

Permalänk

Några bra elbils deals där ute?
Helst privatleasing men bra deal på billån kan vara intressant. Det mesta verkar ligga runt 5-6 tkr/mån för 1000 mil/år.

Verkar som att jag blir av med min Model Y förmånsbil i februari pga rollbyte. Rätt nöjd med bilen, funkat i princip kanon förutom att Autopiloten spökar med bromsningar, köer och väglinjer ibland. Ändå skönt med Autopilot i stora hela. Jäkligt förmånligt har det varit. Det har gått väldigt bra även vid långresor, att ha elbil har varit mer smidigt än krångligt.

Är dock sugen på något annat och behöver verkligen dubbdäck denna gång.

Kia EV3 ca 5500 kr/mån
Merca EQB+ ca 5500 kr/mån
Volvo EX30 ca 4900 kr/mån inkl vinterdäck! (alt 5300 kr/mån för 1500mil/år)
Även VW ID4 och Skoda Enyaq är något intressanta.

Volvo EX30 är snygg, dock något mindre än de jag jämför med. Har hört att den har en del barnsjukdomar också.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Några bra elbils deals där ute?
Helst privatleasing men bra deal på billån kan vara intressant. Det mesta verkar ligga runt 5-6 tkr/mån för 1000 mil/år.

Verkar som att jag blir av med min Model Y förmånsbil i februari pga rollbyte. Rätt nöjd med bilen, funkat i princip kanon förutom att Autopiloten spökar med bromsningar, köer och väglinjer ibland. Ändå skönt med Autopilot i stora hela. Jäkligt förmånligt har det varit. Det har gått väldigt bra även vid långresor, att ha elbil har varit mer smidigt än krångligt.

Är dock sugen på något annat och behöver verkligen dubbdäck denna gång.

Kia EV3 ca 5500 kr/mån
Merca EQB+ ca 5500 kr/mån
Volvo EX30 ca 4900 kr/mån inkl vinterdäck! (alt 5300 kr/mån för 1500mil/år)
Även VW ID4 och Skoda Enyaq är något intressanta.

Volvo EX30 är snygg, dock något mindre än de jag jämför med. Har hört att den har en del barnsjukdomar också.

Smart #1 kostar 3995:- för 1000 mil om året Mercedes åter försäljarna som har dom

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Några bra elbils deals där ute?
Helst privatleasing men bra deal på billån kan vara intressant. Det mesta verkar ligga runt 5-6 tkr/mån för 1000 mil/år.

Verkar som att jag blir av med min Model Y förmånsbil i februari pga rollbyte. Rätt nöjd med bilen, funkat i princip kanon förutom att Autopiloten spökar med bromsningar, köer och väglinjer ibland. Ändå skönt med Autopilot i stora hela. Jäkligt förmånligt har det varit. Det har gått väldigt bra även vid långresor, att ha elbil har varit mer smidigt än krångligt.

Är dock sugen på något annat och behöver verkligen dubbdäck denna gång.

Kia EV3 ca 5500 kr/mån
Merca EQB+ ca 5500 kr/mån
Volvo EX30 ca 4900 kr/mån inkl vinterdäck! (alt 5300 kr/mån för 1500mil/år)
Även VW ID4 och Skoda Enyaq är något intressanta.

Volvo EX30 är snygg, dock något mindre än de jag jämför med. Har hört att den har en del barnsjukdomar också.

Både ID3/4 finns ju på kampanj just nu om du beställer innan 31/12.
Går du in med insats på 30k så kommer ID3 med dubbdäck kosta runt 3k inkl. försäkring.

Men det är ju extremt basic bilar utan något extra lulllull, men vill man ha det billigt känns det svårt och komma lägre.
ID4 landar på nånstans strax över 4k inkl dubbdäck o försäkring. Med insats på 40k då..
Tror det va typ 800-1000 extra i månaden utan insatsen.

Har en EX30 själv, Core, Single motor.
Är överlag nöjd med bilen, tycker barnsjukdomarna har försvunnit det mesta i mjukvaran iom de senaste uppdateringarna. Nästa uppdatering ska vad jag hört också förbättra klimatet i bilen som saknar lite i dagsläget.
Den senare varianten har väl bättre knappar på ratten också än första versionen och det är väl det som varit sämst med bilen.
Var medveten om att om du väljer en Core att låsningen på bilen är rätt tråkig också. Finns bara en läsare på förardörren så du kan inte låsa bilen från passagerarsidan.
Det går från mobilen men den appen har lite att önska ännu. Lite för seg att starta för att nyttja som enkel låsning.

Utöver det är det för mig en kanonbil, lagom för det jag använder den till. Primärt pendling 3 mil om dagen och hämta ungarna på dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Några bra elbils deals där ute?
Helst privatleasing men bra deal på billån kan vara intressant. Det mesta verkar ligga runt 5-6 tkr/mån för 1000 mil/år.

Verkar som att jag blir av med min Model Y förmånsbil i februari pga rollbyte. Rätt nöjd med bilen, funkat i princip kanon förutom att Autopiloten spökar med bromsningar, köer och väglinjer ibland. Ändå skönt med Autopilot i stora hela. Jäkligt förmånligt har det varit. Det har gått väldigt bra även vid långresor, att ha elbil har varit mer smidigt än krångligt.

Är dock sugen på något annat och behöver verkligen dubbdäck denna gång.

Kia EV3 ca 5500 kr/mån
Merca EQB+ ca 5500 kr/mån
Volvo EX30 ca 4900 kr/mån inkl vinterdäck! (alt 5300 kr/mån för 1500mil/år)
Även VW ID4 och Skoda Enyaq är något intressanta.

Volvo EX30 är snygg, dock något mindre än de jag jämför med. Har hört att den har en del barnsjukdomar också.

Har för mig att det även är kampanj på Polestar 2. Den är inte jätterymlig i baksätet, men om du kikar på EX30 så borde väl P2 vara ok?

"Fåtal Polestar 2 med Pilot-, Plus- och Climate-paket för privatleasing från 5983 kr/mån."
https://www.polestar.com/se/offers/?model=Polestar+2
>> Det fanns dock en bättre deal för några veckor sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

det er ju et skämt varför laddar inte bilen från .. sitt eget batteri

Måste vara ett nygammalt problem som dykt upp på iD7, har inte hört talas om det tidigare. På iD 3/4/5 så är det löst sedan flera år med nya batterier/mjukvara. Har två iD4, den ena snart fyra år gammal, har aldrig någonsin laddat 12V batteriet. Skulle gärna se en officiell info angående stödladdning av 12V batteriet.

Det kom även lite standardgnäll på rattknapparna på iD4 i tråden. Jag menar att de som saknar fysiska knappar är de som vill ha mobiler med fysiska tangentbord.
Ni som har problem, tänk att det är en skärmknapp ni använder, ni ska inte trycka in knappen (har sett detta beteende), man ska röra eller swipa knappen. Försöker ni även på mobilen trycka fingrarna genom skärmen?

Permalänk
Medlem

Någon här inne som rattar en äldre Model S med 30-50 tusen mil på mätaren som kan uttala sig i hur den åldrats med åren?

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Smart #1 kostar 3995:- för 1000 mil om året Mercedes åter försäljarna som har dom

Hittar inte riktigt det priset , och i så fall är det för modellen med 40 kWh batteri. Vill ha ca 60 kWh iaf. 60 kWh modellen verkar dyr jämfört med andra alternativ.

Skrivet av Hanzooon:

Både ID3/4 finns ju på kampanj just nu om du beställer innan 31/12.
Går du in med insats på 30k så kommer ID3 med dubbdäck kosta runt 3k inkl. försäkring.

Men det är ju extremt basic bilar utan något extra lulllull, men vill man ha det billigt känns det svårt och komma lägre.
ID4 landar på nånstans strax över 4k inkl dubbdäck o försäkring. Med insats på 40k då..
Tror det va typ 800-1000 extra i månaden utan insatsen.

Har en EX30 själv, Core, Single motor.
Är överlag nöjd med bilen, tycker barnsjukdomarna har försvunnit det mesta i mjukvaran iom de senaste uppdateringarna. Nästa uppdatering ska vad jag hört också förbättra klimatet i bilen som saknar lite i dagsläget.
Den senare varianten har väl bättre knappar på ratten också än första versionen och det är väl det som varit sämst med bilen.
Var medveten om att om du väljer en Core att låsningen på bilen är rätt tråkig också. Finns bara en läsare på förardörren så du kan inte låsa bilen från passagerarsidan.
Det går från mobilen men den appen har lite att önska ännu. Lite för seg att starta för att nyttja som enkel låsning.

Utöver det är det för mig en kanonbil, lagom för det jag använder den till. Primärt pendling 3 mil om dagen och hämta ungarna på dagis.

Tack för tips. Vad händer med insatsen efter leasing? Eller är det som att smeta ut 40 k över 36 månader?
I så fall är det ju samma som att ha 0 insats, lite mindre räntekänsligt bara.

Skrivet av General Nord:

Har för mig att det även är kampanj på Polestar 2. Den är inte jätterymlig i baksätet, men om du kikar på EX30 så borde väl P2 vara ok?

"Fåtal Polestar 2 med Pilot-, Plus- och Climate-paket för privatleasing från 5983 kr/mån."
https://www.polestar.com/se/offers/?model=Polestar+2
>> Det fanns dock en bättre deal för några veckor sedan.

Polestar 2 är helt klart intressant för det priset då det är 1500 mil/år. Hoppas de vässar dealen ännu mer.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hittar inte riktigt det priset , och i så fall är det för modellen med 40 kWh batteri. Vill ha ca 60 kWh iaf. 60 kWh modellen verkar dyr jämfört med andra alternativ.

Tack för tips. Vad händer med insatsen efter leasing? Eller är det som att smeta ut 40 k över 36 månader?
I så fall är det ju samma som att ha 0 insats, lite mindre räntekänsligt bara.

Polestar 2 är helt klart intressant för det priset då det är 1500 mil/år. Hoppas de vässar dealen ännu mer.

Skulle gissa det iallafall, att pytsa in mer i början för att få en mindre månadskostnad. Totalkostnaden blir väl typ ~2500 mer på tre år om man inte lägger in pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det kom även lite standardgnäll på rattknapparna på iD4 i tråden. Jag menar att de som saknar fysiska knappar är de som vill ha mobiler med fysiska tangentbord.
Ni som har problem, tänk att det är en skärmknapp ni använder, ni ska inte trycka in knappen (har sett detta beteende), man ska röra eller swipa knappen. Försöker ni även på mobilen trycka fingrarna genom skärmen?

Håller absolut inte med, touchknappar på ratten är stendumt och värdelöst. Punkt. Älskar min mobil utan knappar dock
Huvudskärmen får gärna vara stor touchskärm, det är så mycket som ska styras därifrån att göra det med ett touchsystem som kan anpassas och uppdateras är enda sättet, men några basknappar är bra att ha fysiska.
Skillnaden på ratt och mobil är dock väsentlig;

  1. Jag tittar på mobilen när jag använder den, blir busenkelt att trycka rätt då, ratten försöker jag titta så lite som möjligt på.

  2. Jag håller mobilen runt kanterna, inte touchytan, ratten däremot håller jag på en massa olika sätt beroende på humör/trafiksituation osv. Ibland om jag får riktig feeling fladdrar jag runt med fingrarna över halva ytan och "stampar takten" med tummarna till musiken på ratten, skapar kaos med touch men funkar bra med fysiska knappar då jag inte trummar särskillt hårt.

Jag kommer aldrig köpa en bil med touchknappar på ratten, VW själva har ju erkänt att detta var en tokig ide och lovat att plocka bort det i kommande bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hittar inte riktigt det priset , och i så fall är det för modellen med 40 kWh batteri. Vill ha ca 60 kWh iaf. 60 kWh modellen verkar dyr jämfört med andra alternativ.

Tack för tips. Vad händer med insatsen efter leasing? Eller är det som att smeta ut 40 k över 36 månader?
I så fall är det ju samma som att ha 0 insats, lite mindre räntekänsligt bara.

Polestar 2 är helt klart intressant för det priset då det är 1500 mil/år. Hoppas de vässar dealen ännu mer.

Den med 64kw batteriet är dyrare jag kör den Smart #1 Pro+ den ger jag 5664:- med försäkring med 2000 mil om året

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9