Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Skeleton Crew

Första två avsnitten gav verkligen ingen mersmak, detta var fan värre en JarJar och lägre än Glocal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Penguin (2024)

Gick in med praktiskt taget noll förväntningar när jag såg den här serien och WOW vad den imponerade. Serien har bra dialog och klockrent skådespel från praktiskt taget alla skådisar. Oz visar gång på gång att han är otroligt klipsk och slug och en problemlösare utan motstycke. De ger också många tillfällen för en att båda sympatisera med båda sidor av Gothams gängkrig, även om typ alla i serien egentligen är ganska hemska människor. Med det sagt, serien var väldigt, väldigt mörk. De höll verkligen inte tillbaka när det kom till att vissa hur brutal Gothams undre värld faktiskt är och de gör ett bra jobb med att påminna oss att Oz är långt ifrån en bra människa. Även om vissa aspekter av serien var lite orealistiska. Men det är förväntat, det är förvisso baserat på en serietidning. Och det där slutet.... Jag blir typ taggad på nästa Batman-film bara så att jag kan se Penguin kan möta rättvisa.

Bra grejer 5 av 5

Hade inte speciellt höga förväntningar på den här då recensenter gett den ganska mediokert betyg. Dessutom är jag inget större fan av Batman/Joker/DC-filmerna. OK action typ.
Efter att ha läst bl.a. ditt intryck här så bestämde jag mig för att kolla.
Jisses! Vilken överraskning! Första serien sedan Black Mirror som jag mer eller mindre sträckkollat.
Oz i all ära, men Sofia Falcone - denna gigant bland giganter Fjärde avsnittet är ju fantastiskt bra. Skådespelerskan Cristin Milioti gör en grym insats.

Tack till alla som lyft serien här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Hade inte speciellt höga förväntningar på den här då recensenter gett den ganska mediokert betyg. Dessutom är jag inget större fan av Batman/Joker/DC-filmerna. OK action typ.
Efter att ha läst bl.a. ditt intryck här så bestämde jag mig för att kolla.
Jisses! Vilken överraskning! Första serien sedan Black Mirror som jag mer eller mindre sträckkollat.
Oz i all ära, men Sofia Falcone - denna gigant bland giganter Fjärde avsnittet är ju fantastiskt bra. Skådespelerskan Cristin Milioti gör en grym insats.

Tack till alla som lyft serien här!

Kul att du gillade den, den är ju grym. Den är inte alls som Batman osv vilket jag uppskattar, är inte heller något fan av de filmerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Inte direkt underhållning, men en viktig och bra serie i 6 delar från Försvarsmakten, är vad jag kollat på de senaste dagarna.
https://www.youtube.com/watch?v=ahvFfXEUUas

Tack för den! Jag kollade, den var riktigt bra och intressant!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Knorkas:

Tack för den! Jag kollade, den var riktigt bra och intressant!

Härligt, ja den är bra

Permalänk
Medlem

Those About To Die
AppleTV+

Någon beskrev den som "Game Of Thrones" fast utan drakar... jag är inte alls böjd att hålla med. Förväntar man sig det kommer man bli redigt besviken. Möjligt att en av huvudskådisarna är just Iwan Rheon som spelar Ramsay Bolton i Game Of Thrones och har en snarlik roll... i den bemärkelsen av väldigt flytande moral och egocentrims... spelade in i den beskrivningen.

Utöver det stoltserar serien med Anthony Hopkins, dock är det mer Cameos och tur är det att han har en så pass hög lägsta-nivå, för detta ligger definitivt på den lägre nivån gällande hans prestation när han väl faktiskt syns.

Produktionsvärdet är helt okey, men inte på långa vägar liknande just GoT... det är trots allt en Peacock Original och effekterna blandar och ger i kvalité. Från riktigt bra till... rätt usla "greenscreens" och CGI effekter. Men över lag är det rätt solida skådespelarinsatser.

Intriger, "plots" och storylines är väldigt enkla och raka... om det beror på att manusförfattarna saknade förmågan att faktiskt skriva något djupare eller om det beror på att de dummat ned dem kan jag inte svara på. Även om det nu i efterhand lutar åt att det faktiskt är väldigt neddummat. I första avsnittet presenteras man även för ALLA sabla faktioner och olika platser och man känner sig lite smått överväldigad, men det går snart över när de presenterar FYRA faktioner som färger och lag. Men det inte så mycket politiskt rävspel eller intriger som pågår dem emellan, nästan inget alls faktiskt... utan man lämnas till en huvudstory som det mesta cirklar omkring. Här hade man med lätthet kunnat skippa mycket av introduktioner etc och fokuserat mer på ett mindre antal individer och faktioner då allt runt om "huvuddelen" faktiskt saknar någon egentlig bäring. Samt att man försöker lägga in livsöden och familjer bland allt också.

Och där finns det ett par små irritationsmoment där man "shoehorn" in saker för att få allt att fungera. Förstår varför man gör det, men tycker man kunde ha gjort det en aningen bättre. Ett exempel är en nubisk kvinna/mamma direkt från Afrikas slätter som tydligen (från ingenstans) verkar besitta stor kunskap i hur både den undre världen och det politiska rävspelet i Rom fungerar... men det blir mer "detaljer".

Det ovan kanske ser mer negativt ut än vad det faktiskt är, på det hela taget får serien väl godkänt och jag kan rekommendera den till alla som gillar lite enklare former av rävspel och intriger och utspelar sig under romarrikets tid. Det finns få shower som gör det och där lägger sig denna som en ganska "high budget" trots allt. Serien kan få en säsong 2, men det känns även som att den kan vara färdig. Tydligen går rykten om att skaparen vill gå längre tillbaka i tiden, dvs en helt annan "story".

Och faktiskt ett extra plus till Iwan Rheon som gör denna typer av roller utmärkt, som handen i handsken ^^

Tips är att ta sig igenom första avsnittet, för allt blir MYCKET enklare efter det och behöver inte försöka komma ihåg vem som är vem eller vart de befinner sig etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Those About To Die
AppleTV+

Någon beskrev den som "Game Of Thrones" fast utan drakar... jag är inte alls böjd att hålla med. Förväntar man sig det kommer man bli redigt besviken. Möjligt att en av huvudskådisarna är just Iwan Rheon som spelar Ramsay Bolton i Game Of Thrones och har en snarlik roll... i den bemärkelsen av väldigt flytande moral och egocentrims... spelade in i den beskrivningen.

Utöver det stoltserar serien med Anthony Hopkins, dock är det mer Cameos och tur är det att han har en så pass hög lägsta-nivå, för detta ligger definitivt på den lägre nivån gällande hans prestation när han väl faktiskt syns.

Produktionsvärdet är helt okey, men inte på långa vägar liknande just GoT... det är trots allt en Peacock Original och effekterna blandar och ger i kvalité. Från riktigt bra till... rätt usla "greenscreens" och CGI effekter. Men över lag är det rätt solida skådespelarinsatser.

Intriger, "plots" och storylines är väldigt enkla och raka... om det beror på att manusförfattarna saknade förmågan att faktiskt skriva något djupare eller om det beror på att de dummat ned dem kan jag inte svara på. Även om det nu i efterhand lutar åt att det faktiskt är väldigt neddummat. I första avsnittet presenteras man även för ALLA sabla faktioner och olika platser och man känner sig lite smått överväldigad, men det går snart över när de presenterar FYRA faktioner som färger och lag. Men det inte så mycket politiskt rävspel eller intriger som pågår dem emellan, nästan inget alls faktiskt... utan man lämnas till en huvudstory som det mesta cirklar omkring. Här hade man med lätthet kunnat skippa mycket av introduktioner etc och fokuserat mer på ett mindre antal individer och faktioner då allt runt om "huvuddelen" faktiskt saknar någon egentlig bäring. Samt att man försöker lägga in livsöden och familjer bland allt också.

Och där finns det ett par små irritationsmoment där man "shoehorn" in saker för att få allt att fungera. Förstår varför man gör det, men tycker man kunde ha gjort det en aningen bättre. Ett exempel är en nubisk kvinna/mamma direkt från Afrikas slätter som tydligen (från ingenstans) verkar besitta stor kunskap i hur både den undre världen och det politiska rävspelet i Rom fungerar... men det blir mer "detaljer".

Det ovan kanske ser mer negativt ut än vad det faktiskt är, på det hela taget får serien väl godkänt och jag kan rekommendera den till alla som gillar lite enklare former av rävspel och intriger och utspelar sig under romarrikets tid. Det finns få shower som gör det och där lägger sig denna som en ganska "high budget" trots allt. Serien kan få en säsong 2, men det känns även som att den kan vara färdig. Tydligen går rykten om att skaparen vill gå längre tillbaka i tiden, dvs en helt annan "story".

Och faktiskt ett extra plus till Iwan Rheon som gör denna typer av roller utmärkt, som handen i handsken ^^

Tips är att ta sig igenom första avsnittet, för allt blir MYCKET enklare efter det och behöver inte försöka komma ihåg vem som är vem eller vart de befinner sig etc.

Det där är en riktig skitserie.
Se "Rome" på Max istället!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det där är en riktig skitserie.
Se "Rome" på Max istället!

Håller inte alls med, serien fungerar ypperligt som underhållning tycker jag. Även Rome på Max är en bra serie, men den är mer uteslutande rävspel på det "högre planet" i Roms hierarki.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

House of Saddam

Förvånansvärt bra. Ger den 8.5/10

Permalänk
Medlem

Grannar Emellan,
https://www.svtplay.se/video/KNwvY3k/grannar-emellan/avsnitt-...

Respektabla 7,8 på IMDB.
https://www.imdb.com/title/tt3138102/

En "småputtrig" norsk komediserie som har sina poänger, sett klart de två första säsongerna och kommer definitivt att se fler avsnitt så snart de finns tillgängliga.

Går nu på SvTPlay de släpper en säsong var vecka upp till säsong fyra och jag hoppas att de köper in fler säsonger.
Serien gick 2013-2023 under 10 säsonger, och efter att nu sett två av dem så är det enligt mig för vad det är värt lätt att förstå (att den gick under 10 säsonger).

Tycker serien är så pass bra att jag försökte se om den fanns att köpa som box eller något, men hittade endast de två första säsongerna som dvd utgåva, det kan förstås bero på sbk men om det stämmer så tycker jag verkligen att det är märkligt att serien inte finns utgiven i större omfattning.

Ge den några avsnitt, gillade man solsidan så borde detta kunna vara något, inte ens 1 timme att "förlora" på ett par avsnitt :), säsong två tycker jag var ändå lite bättre och väntar nu på säsong 3.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

La Brea
Sci-fi
2021-2024
Netflix
5/10
---------------------------------

En mamma med sina två barn sitter i sin bil när plötsligt ett stort slukhål öppnar sig och mamman samt sonen faller ner i det enorma hålet. Dottern och barnen pappa blir ensamna kvar och är givetvis i stor sorg.
Pappan är en tidigare pilot för flygvapnet men tvingas sluta efter en olycka, där han vid tillfället och efter ser en plats i sitt sinne.

Det visar sig att de som fallit ner i slukhålet faktiskt lever, men frågan är vart dom är och när.

Pappan och dottern gör allt dom kan för att få tillbaka sin familj och rädda alla andra som ramlade ner i hålet.

Detta var ingen märkvärdig serie men ändå okej att titta på.
Jag vet inte om det planes en säsong två , men känns som att det borde komma med tanke på hur r den slutar. Om det inte kommer en fortsättning blir jag lite arg med tanke på slutet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Landman 8/10

Billy Bob Thornton lika bra som vanligt.
Allt som Taylor Sheridan är inblandad brukar bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

La Brea
Sci-fi
2021-2024
Netflix
5/10

En mamma med sina två barn sitter i sin bil när plötsligt ett stort slukhål öppnar sig och mamman samt sonen faller ner i det enorma hålet. Dottern och barnen pappa blir ensamna kvar och är givetvis i stor sorg.
Pappan är en tidigare pilot för flygvapnet men tvingas sluta efter en olycka, där han vid tillfället och efter ser en plats i sitt sinne.

Det visar sig att de som fallit ner i slukhålet faktiskt lever, men frågan är vart dom är och när.

Pappan och dottern gör allt dom kan för att få tillbaka sin familj och rädda alla andra som ramlade ner i hålet.

Jag vet inte om det planes en säsong två , men känns som att det borde komma med tanke på hur r den slutar. Om det inte kommer en fortsättning blir jag lite arg med tanke på slutet.

Finns väl 3 säsonger, netflix har bara köpt in första... precis som med From.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns väl 3 säsonger, netflix har bara köpt in första... precis som med From.

Jaha, okej, så kanske det är. Mkt störande . Men ang from, jag har för mig jag såg alla tre säsonger av den på Netflix..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Jaha, okej, så kanske det är. Mkt störande . Men ang from, jag har för mig jag såg alla tre säsonger av den på Netflix..

Na, bara 10 avsnitt där🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

La Brea
Sci-fi
2021-2024
Netflix
5/10

Tele2 Play och Viaplay har två säsonger! Säsong tre börjar 30 januari på Viaplay.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tele2 Play och Viaplay har två säsonger! Säsong tre börjar 30 januari på Viaplay.

Ah,.

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Brände igenom några avsnitt av nya Avatar-serien på Netflix. Är positivt överraskad att de lyckats hålla en riktigt hög produktionskvalitet och samtidigt ha kvar mycket av det som gjorde originalet bra, även om originalet gjorde vissa saker klart mycket bättre. Den största skillnaden är att alla verkar mycket mer seriösa i live action-versionen, vilket jag inte helt diggar, men förstår också typ varför ändringen gjordes.

Permalänk
Medlem

Arcane, säsong 1 och 2.

Otroligt slående produktion, starka rollkaraktärer med lika starka skådespelarinsatser.

Säsong 1 var klart bättre med en intressantare handling och mer överraskande förlopp. Riktigt snyggt karaktärsarbete. Som farsa rann tårarna flera gånger vill jag lova. Hade mycket att säga om lojalitet utan att moralisera om det eller försöka slå fast något slags slutsats. Väldigt imponerande.

Säsong 2 var tyvärr mycket mer konventionellt upplagd med en ganska standardmässig Fantasy 1A-handling och alldeles för mycket av den förfärliga musiken (några sekunder Stromae enda ljusglimten). Fortfarande dock en fullständig fest för ögonen (magin och dess effekter är så otroligt obehaglig!) och fortsatt överlag starkt arbete från skådespelarna och manusgruppens karaktärsarbete.

Så generellt fungerade serien bättre när den var mer fokuserad i sin omfattning i säsong 1, men den höll ändå hela vägen och är definitivt sevärd: det går alltid att anmärka på detaljer men helhetsintrycket var mycket starkt. Jag var tveksam till den på pappret (är sjukt trött på antihjältar) men är glad att jag såg den till slut.

8/10

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

It's Florida, Man
MAX

Känner du för lite HEEEEELT skruvade historier?
Då passar denna serie som handen i handsken. Intervjuer sker från de som var inblandade och de berättar sin historia blandat med komiska "dramatiseringar" av händelserna. Finns en del riktigt trevliga skådisar de har lyckats få med.

Korta avsnitt om ca 20 minuter är väldigt passande... och känslan när man ser dem är verkligen: it's Florida, man.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

It's Florida, Man
MAX

Känner du för lite HEEEEELT skruvade historier?
Då passar denna serie som handen i handsken. Intervjuer sker från de som var inblandade och de berättar sin historia blandat med komiska "dramatiseringar" av händelserna. Finns en del riktigt trevliga skådisar de har lyckats få med.

Korta avsnitt om ca 20 minuter är väldigt passande... och känslan när man ser dem är verkligen: it's Florida, man.

Så väldigt skumma typer! Man undrar ju hur mycket som är sant. Har bara sett de två första och de är helt klart underhållande och som du skriver - skruvade.

Permalänk
Medlem

Såg om Happy! igen, riktigt bra serie. Kan beskrivas som John Mcclane (Polisen från die hard) fast hög på någon substans

Permalänk
Medlem

The 8 Show
Netflix

Första intrycket var att det var en blandning av Flugornas Herre och Squid Game. Eller mer kanske att den ligger under paraplyet av "typ serie Squid Game startade". Men övergick rätt snabbt till; hur agerar människor i en "laglös" situation där samtliga får olika mycket tillgångar av en ren slump. Så det reflekterar mer över hur gör man detta rättvist, strukturella normer, klassklyftor etc under en kapitalistisk hierarki.

Tyvärr blir den sämre mot slutet och börjar blanda in lite för mycket saker som t ex: vad är man villig att göra för pengar och hela influencer grejen och hur långt är man villig att gå i att "sälja sig".

Gedigna skådespelarinsatser rakt igenom... och trots sviktande kvalité storymässigt mot slutet är det ändå en serie jag kan rekommendera. Men det är ganska tydligt att detta reflekterar Korea i första hand och ett klassamhälle som kanske inte funnits på samma sätt som här i väst och därför kanske känns mer "nytt" där.

Skrivet av Extol:

Såg om Happy! igen, riktigt bra serie. Kan beskrivas som John Mcclane (Polisen från die hard) fast hög på någon substans

Ruskigt bra serie som är härligt skruvad!

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av kboman:

Arcane, säsong 1 och 2.

Otroligt slående produktion, starka rollkaraktärer med lika starka skådespelarinsatser.

Säsong 1 var klart bättre med en intressantare handling och mer överraskande förlopp. Riktigt snyggt karaktärsarbete. Som farsa rann tårarna flera gånger vill jag lova. Hade mycket att säga om lojalitet utan att moralisera om det eller försöka slå fast något slags slutsats. Väldigt imponerande.

Säsong 2 var tyvärr mycket mer konventionellt upplagd med en ganska standardmässig Fantasy 1A-handling och alldeles för mycket av den förfärliga musiken (några sekunder Stromae enda ljusglimten). Fortfarande dock en fullständig fest för ögonen (magin och dess effekter är så otroligt obehaglig!) och fortsatt överlag starkt arbete från skådespelarna och manusgruppens karaktärsarbete.

Så generellt fungerade serien bättre när den var mer fokuserad i sin omfattning i säsong 1, men den höll ändå hela vägen och är definitivt sevärd: det går alltid att anmärka på detaljer men helhetsintrycket var mycket starkt. Jag var tveksam till den på pappret (är sjukt trött på antihjältar) men är glad att jag såg den till slut.

8/10

Arcane är en otrolig serie! Håller med om allt du nämner angående animation och karaktärer. Dock känns det lite kriminellt att säga att musiken är förfärlig Det är ju en av höjdpunkterna! Extremt hög kvalite och passade i de allra flesta fall ihop perfekt med scenen det spelades i. Enda jag lyssnat på sen jag avslutade serien i princip.

Men alla har såklart olika smak

Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt5875444/
Slow Horses

Man riktigt känner Gary Oldmans odör genom tv-rutan.

4/5

Permalänk
Medlem

Shadow And Bone
Netflix
7/10
-------------
Serien följer Alina Starkov, en föräldralös soldat som upptäcker att hon har en kraftfull magisk förmåga. Denna upptäckt kastar henne in i centrum av en kamp mot mörkret som hotar deras värld. Med hjälp av sina vänner och allierade måste Alina lära sig att behärska sina krafter och konfrontera faror både inom och utanför sina egna rädslor.

Tyvärr valde Netflix att lägga ner denna serie som både jag och många andra verkligen tyckte om efter två säsonger .

Den baseras på Bardugos Grishaverse-böcker och är en välgjort historia om kärlek, vänskap och äventyr, då väldigt tråkigt att det inte blir några fler säsonger och man lämnas precis där ett stort äventyr avslutas och ett nytt börjar.

En bra serie om man gillar fantasy/ äventyr.

Visa signatur
Permalänk

Say Nothing Nordirland, IRA, försvinnanden och bombningar. 7/10.

Permalänk
Avstängd

Mare Of Easttown

Permalänk
Medlem

Tires
Netflix

"A man inherits his father's auto repair chain and tries to turn it around despite torture from his cousin and now-employee, Shane."

Kortfattat; har du ett extremt sug efter The Office? Kan du tänka dig en extremt mycket sämre variant av det? Då är serien absolut något för dig Detta är verkligen: "We have The Office at home".

Visa signatur

Official Necrophor Site