Jobba inom robotik/AI med synfel?

Permalänk

Jobba inom robotik/AI med synfel?

Detta kan verka som en dum fråga, men jag har nyligen velat vara med i en studie som undersöker samarbetet mellan människor och robotar. Resultatet var att jag inte fick vara med eftersom de använde sig av eye-tracking under studien och utrustningen de använde fungerade inte på dem som har synfel sämre än -2. Så detta fick mig att fundera, hur mycket begränsar mig egentligen synfelet (-3.0) när det gäller val av karriär inom robotik eller AI? Jag hörde att eye-tracking är ganska fundamentalt när det gäller att testa och träna robotar, så jag kommer inte ljuga att detta inte gjorde mig orolig (även om det är en löjlig sak att oroa sig över, då får det gärna komma fram som ett svar till tråden)

Och visst förstår jag att detta inte är lika farligt som om jag skulle vilja bli pilot, och att det finns en massa andra yrken inom datateknik, men ändå

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara något större problem om du menar industri-robotar/automation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Detta kan verka som en dum fråga, men jag har nyligen velat vara med i en studie som undersöker samarbetet mellan människor och robotar. Resultatet var att jag inte fick vara med eftersom de använde sig av eye-tracking under studien och utrustningen de använde fungerade inte på dem som har synfel sämre än -2. Så detta fick mig att fundera, hur mycket begränsar mig egentligen synfelet (-3.0) när det gäller val av karriär inom robotik eller AI? Jag hörde att eye-tracking är ganska fundamentalt när det gäller att testa och träna robotar, så jag kommer inte ljuga att detta inte gjorde mig orolig (även om det är en löjlig sak att oroa sig över, då får det gärna komma fram som ett svar till tråden)

Och visst förstår jag att detta inte är lika farligt som om jag skulle vilja bli pilot, och att det finns en massa andra yrken inom datateknik, men ändå

Ofta används eye tracking för att förstå hur en människa reagerar, tittar och lägger uppmärksamheten på i just någon test och utvärderingsfas. För övrig robotik och AI ser jag inte hur ditt synfel som ev utvecklare/programmerare!/konstruktör skulle påverka din förmåga negativt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag är dålig insatt i gradering av synfel men kan lite inom teknik.
Generellt är alla handikapp man har är negativt i arbetet, då med undantag vissa diagnoser som kan leda till kass social förmåga men extrem fokus på ett ämne. (det är ett annat ämne och även ett mycket känsligt sådant)

När det gäller synfel så ser jag mer bara som man har problem att läsa texter i böcker, skärmar, mobiltelefoner och liknande så är det ett problem. Historisk var det även ett problem att läsa små text på hårdvara, men när varenda kotte idag har en mobiltelefon där de kan zooma in så blir det enklare. Färgblindhet kan såklart också vara ett problem när det gäller kablar, vanligast är grön och röd.

Bortsett från detta ovanför så ser jag inga problem inom Ai/datateknik med syn rent generellt, självklart finns det få jobb inom dessa yrken som kan vara mer krävande av syn, men det är bara att inte välja exakt dessa jobb. (som man ändå inte skulle få)
Jag själv har inom teknikbranchen råkat ut att jag är för klen, vissa fastrostade stålmuttrar kan sitta inåt h-lvete och det kan vara trångt så det går ej använda förlängare. Men det är som sagt undantagsuppgifter, precis som med synen.