Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk
Officiell jultomte
Citat:Skrivet av glemmy:

Jag kör Norwegian kreditkort, 0,5% cashback. Inte mycket men 0,5% är bättre än inget i alla fall.
Bra också att de var generösa med kreditutrymme, fick 150k direkt när jag sökte.

Beställde ett Norweigan med men ser nu att det är ett tak på 500kr/år i Cashback.

Funderar nu på om man kanske ska ta AmEx Blue istället och använda Norweigan som backup om AmEx inte skulle accepteras någonstans. Sen Revolut utomlands.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Så jävla segt att Everydaycard lägger ner. Fick tillbaka cirka en tusenlapp i bonus varje halvår. Så typ 1800 kr per år efter kortavgiften på 195 kr om året.

Vad tusan ska man använda nu?!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av PointMan:

Så jävla segt att Everydaycard lägger ner. Fick tillbaka cirka en tusenlapp i bonus varje halvår. Så typ 1800 kr per år efter kortavgiften på 195 kr om året.

Vad tusan ska man använda nu?!

Håller med, riktigt tråkigt. Amex Blue verkar vara det bästa alternativet.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Moseby:

Beställde ett Norweigan med men ser nu att det är ett tak på 500kr/år i Cashback.

Funderar nu på om man kanske ska ta AmEx Blue istället och använda Norweigan som backup om AmEx inte skulle accepteras någonstans. Sen Revolut utomlands.

Aha det var märkligt, för i Norge finns ingen sådan gräns. Jag antog att det var samma, men bra att du påpekade det.

Amex Blue var gratis första året eller hur var det?
Andra året lönar det sig med Amex Blue vs Norwegian redan vid 4667kr/mån visserligen, så det ser ut som bästa alternativet (inte för mig p.g.a. tillgänglighet)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Mr_Flash:

Håller med, riktigt tråkigt. Amex Blue verkar vara det bästa alternativet.

35 kr i månaden (420 kr i årsavgift) och att alla inte tar Amex gör att jag känner att det inte ens är ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Så utom Amex Blue så är ALLA andra kort 0.5% återbäring? Då finns det en hel del att välja på isf.
Eller finns det något som sticker ut över 0.5%, då tänker jag riktig cashback och inte poäng och annat tjafs eller 4% om du handla i butik x / y.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

35 kr i månaden (420 kr i årsavgift) och att alla inte tar Amex gör att jag känner att det inte ens är ett alternativ.

35kr månadsavgift tjänar man dock fort in med den högre cashbacken (>4667 så lönar det sig vs 0,5% cashback).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med poänginsamling för t.ex hotell?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:Skrivet av joakim99:

Vilka kort har inte några valutapåslag eller andra avgifter när du handlar utomlands?

Klarnakortet.

Citera flera Citera
Permalänk
Officiell jultomte

Lutar åt att vi skaffar AmEx Premium. Får man inbjudan nu får man 20.000 poäng i välkomstbonus och sen 15p/100kr, dessutom verkar man kunna handla presentkort på många olika butiker för att tjäna poäng snabbt och använda dessa för att resa med SAS.
En vän bokade precis resa ToR till LA utan att betala något alls för resan, endast obligatorisk skatt & avgifter. Verkar gå snabbt att tjäna ihop poäng, vi ska ge det ett försök.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Vad gäller Everydaycard (givet att man nu inte är intresserad av Remember/Entercard-överången), är innebörden av det de skickat ut att man bör invänta att de betalar ut befintlig bonus i januari innan man säger upp?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av evil penguin:

Vad gäller Everydaycard (givet att man nu inte är intresserad av Remember/Entercard-överången), är innebörden av det de skickat ut att man bör invänta att de betalar ut befintlig bonus i januari innan man säger upp?

Ja, det är så jag tolkar det.
Jag funderar också på när de drar nästa årsavgift. Har ställt frågan till EDC men inte fått något svar.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av thompo:

Ja, det är så jag tolkar det.
Jag funderar också på när de drar nästa årsavgift. Har ställt frågan till EDC men inte fått något svar.

Förra årsavgiften för Everydaycard betalade jag 2024-04-08.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Förra årsavgiften för Everydaycard betalade jag 2024-04-08.

Som jag förstod det när jag ställde deras support lite frågor innan tecknande av kortet så beror det helt på när man tecknar sitt kort. Det verkar inte ske samtidigt för alla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt Amex (blue) idag några dagar efter att jag fått det. Trodde man kunde lyckas få in det i Samsung Pay / Google Pay på något vis men jag lyckades inte. Skulle läst bättre innan. Var dock jäkligt snabb och bra service från Amex, hoppas de fixar Samsung Pay / Google Pay.

Vad är det bästa alternativet som funkar i Samsung Pay / Google Pay? Ligger runt 20k i snittspend på kortet, åker mest tåg i jobbet så inte mycket gratis flygpoäng att hämta.

RIP Everyday

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av frong:

Sade upp mitt Amex (blue) idag några dagar efter att jag fått det. Trodde man kunde lyckas få in det i Samsung Pay / Google Pay på något vis men jag lyckades inte. Skulle läst bättre innan. Var dock jäkligt snabb och bra service från Amex, hoppas de fixar Samsung Pay / Google Pay.

Vad är det bästa alternativet som funkar i Samsung Pay / Google Pay? Ligger runt 20k i snittspend på kortet, åker mest tåg i jobbet så inte mycket gratis flygpoäng att hämta.

RIP Everyday

Så vitt jag vet ska det kortet gå att ansluta till google pay.

Edit: I stand corrected, verkar som bara Apple Pay funkar i Sverige? Lurigt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av zorken:

Så vitt jag vet ska det kortet gå att ansluta till google pay.

Edit: I stand corrected, verkar som bara Apple Pay funkar i Sverige? Lurigt.

Ja, lite lurigt när man googlar. Men kan iaf bekräfta att det inte går. Försökte också med Curve osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

1.25% på Amex blue i cashback och dessutom 35kr/mån i avgift, är det inte ganska dåligt med tanke på hur mkt dyrare American Express är för butikerna?

Känns som Gekåskortet isf är bättre med 1%, ingen avgift, gratis extrakort och mastercard?
Nackdelen är ju att man måste gå runt med ett gult gekåskort och att man måste nyttja bonusen där

Osäker på Apple Pay och liknande dock, men borde ju gå via Curve om inget annat.

Permalänk
Officiell jultomte
Citat:Skrivet av Dhanjel:

1.25% på Amex blue i cashback och dessutom 35kr/mån i avgift, är det inte ganska dåligt med tanke på hur mkt dyrare American Express är för butikerna?

Känns som Gekåskortet isf är bättre med 1%, ingen avgift, gratis extrakort och mastercard?
Nackdelen är ju att man måste gå runt med ett gult gekåskort och att man måste nyttja bonusen där

Osäker på Apple Pay och liknande dock, men borde ju gå via Curve om inget annat.

Handlar du för mer än 168k per år så tjänar man mer på Amex Blue jämfört med Gekås iaf. Sen är det ju upp till var och en hur ofta man handlar på Gekås

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Fast där är det: "Vid 10 000 poäng får du en bonuscheck på 100 kr att shoppa för i varuhuset. " (se https://www.gekas.se/shoppa/gekaskortet/ )

Ganska stor skillnad mot att få pengar tillbaka, om man nu inte handlar hos dem regelbundet då.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Fast där är det: "Vid 10 000 poäng får du en bonuscheck på 100 kr att shoppa för i varuhuset. " (se https://www.gekas.se/shoppa/gekaskortet/ )

Ganska stor skillnad mot att få pengar tillbaka, om man nu inte handlar hos dem regelbundet då.

Ja det var lite det jag syftade på med "Nackdelen är ju att man måste gå runt med ett gult gekåskort och att man måste nyttja bonusen där .

Fördelen är ju kanske att mastercard är mer gångbart och har man en bättre hälft som gillar Gekås så kan det vara ett bra sätt att göra hen nöjd "gratis" en gång om året

Permalänk
Medlem

Att Amex är mycket dyrare för butikerna är en myt. MC/Visa har avgift på cirka 1,5-2% och Amex runt 3%. För MC/Visa får bankerna större vinst medan konsumenten får sämre återbäring. Jag har dock ett MC kort som extrakort där Amex inte funkar även om det är sällan.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av joeldeluxe:

Att Amex är mycket dyrare för butikerna är en myt. MC/Visa har avgift på cirka 1,5-2% och Amex runt 3%. För MC/Visa får bankerna större vinst medan konsumenten får sämre återbäring. Jag har dock ett MC kort som extrakort där Amex inte funkar även om det är sällan.

Fast om det alltså är uppemot dubbla avgiften vet jag inte om det är en myt att det är betydligt dyrare?

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Fast om det alltså är uppemot dubbla avgiften vet jag inte om det är en myt att det är betydligt dyrare?

Amexkort är det sämsta kort jag någonsin har haft, dyr årskostnad (när många andra är gratis) fungerar i få butiker!!..sen extrem dålig kundtjänst..att det ens finns kvar förvånar mig verkligen

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av K-pax666:

Amexkort är det sämsta kort jag någonsin har haft, dyr årskostnad (när många andra andra är gratis) fungerar i få butiker!!..sen extrem dålig kundtjänst..att det ens finns kvar förvånar mig verkligen

Coop "Betala efter" kreditkort är det bästa jag har haft och still har 0 kr årsavgift, 0 % ränta upp till 60 dagar, poäng för var enda krona i alla butiker som man kan exempelvis köpa biobiljetter för och mycket annat.

Även Bank Norwegian kreditkort är bra samma upplägg, men med det kan man t,om ta ut kontanter i bankomat och på bankkontor utan uttagsavgift och med 0 % ränta på uttaget upp till 60 dagar

Och g även bra reseförsäkring ingår m,m

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Nu var det ett exempel där allt är förhandlingsbart och generellt sätt är Amex en kundgrupp som spenderar mer

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:Skrivet av K-pax666:

Amexkort är det sämsta kort jag någonsin har haft, dyr årskostnad (när många andra är gratis) fungerar i få butiker!!..sen extrem dålig kundtjänst..att det ens finns kvar förvånar mig verkligen

Årsavgiften är ointressant om bonus du drar in är högre och man behöver ju inte vara någon knös direkt för att komma över 420kr.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag får det inte att gå ihop med Sas Amex Premium och Sas Amex Platinum om man vill samla poäng för resor. Har en bekant som använder något av dom korten för att samla flygpoäng och hon påstår sig ha betalat två resor i business class tur och retur till Thailand nu under 2024 med sina flygpoäng. Det låter ju lite för bra för att vara sant så räknade lite på det och jämförde det med Amex Blue cashback.

Räknat på att man spenderar 20k/mån i snitt. Det är nog ungefär vad jag ligger på, men min bekanta bör nog ligga lite lägre då hon har sämre lön än vad jag har och bör dessutom ha mindre utgifter också.

Kollade lite på vad en resa till Thailand kostar i poäng. I billigaste klass, och med 2-för-1 kupongen man kan få så kostar det ca 75k poäng. I business class som hon åkt så blir det ca 250k poäng med kupongen.

Med Amex Premium tar det 25 månader att samla ihop till en resa i economy class, och då har man betalat 3375kr i kortavgifter och missat 5375kr cashback som man hade fått om man haft Amex Blue (har räknat bort medlemsavgiften på 35kr/mån där också). Så "gratisresan" man får med poängen har egentligen kostat 8750kr. En tur och retur resa till Thailand ligger där i krokarna, ca 8-10k.

Med Amex Platinum så går det lite fortare att spara ihop poängen, 18.75 månader. Men med avgifter och missad cashback så har den resan kostat 13406kr. För dom pengarna hade man kunnat köpa flygbiljetten samt boende första veckan.

Ska man åka business class så blir det ännu skevare enligt mig. Har dålig koll på vad en businessclass resa kostar då jag aldrig brukar kolla det, men med Amex Premium tar det lite drygt 83 månader och "kostnaden" blir strax över 29k. Med Amex Platinum ca 62 månader och nästan 45k. Det känns som att man borde nog kunna köpa en businessclass biljett för vanliga pengar till ett lägre pris än så.

Men visst, har man en skitfet lön, höga utgifter varje månad, och är två som samlar ihop poäng med hjälp av extrakort, ja då kanske det kan löna sig. Eller så kanske det bara är jävligt dyrt att flyga med poäng till Thailand, kanske är billigare till andra resmål. Men jag kan inte se att det går ihop för en vanlig svensson i alla fall.

Är man ok med att ha Amex så känns cashbackkortet svårslaget. För mig går Amex bort tyvärr då det blir för begränsat, så jag får nöja mig med 0.5% cashback nu när Everydaycard lägger ner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Kalium:

Jag får det inte att gå ihop med Sas Amex Premium och Sas Amex Platinum om man vill samla poäng för resor. Har en bekant som använder något av dom korten för att samla flygpoäng och hon påstår sig ha betalat två resor i business class tur och retur till Thailand nu under 2024 med sina flygpoäng. Det låter ju lite för bra för att vara sant så räknade lite på det och jämförde det med Amex Blue cashback.

Räknat på att man spenderar 20k/mån i snitt. Det är nog ungefär vad jag ligger på, men min bekanta bör nog ligga lite lägre då hon har sämre lön än vad jag har och bör dessutom ha mindre utgifter också.

Kollade lite på vad en resa till Thailand kostar i poäng. I billigaste klass, och med 2-för-1 kupongen man kan få så kostar det ca 75k poäng. I business class som hon åkt så blir det ca 250k poäng med kupongen.

Med Amex Premium tar det 25 månader att samla ihop till en resa i economy class, och då har man betalat 3375kr i kortavgifter och missat 5375kr cashback som man hade fått om man haft Amex Blue (har räknat bort medlemsavgiften på 35kr/mån där också). Så "gratisresan" man får med poängen har egentligen kostat 8750kr. En tur och retur resa till Thailand ligger där i krokarna, ca 8-10k.

Med Amex Platinum så går det lite fortare att spara ihop poängen, 18.75 månader. Men med avgifter och missad cashback så har den resan kostat 13406kr. För dom pengarna hade man kunnat köpa flygbiljetten samt boende första veckan.

Ska man åka business class så blir det ännu skevare enligt mig. Har dålig koll på vad en businessclass resa kostar då jag aldrig brukar kolla det, men med Amex Premium tar det lite drygt 83 månader och "kostnaden" blir strax över 29k. Med Amex Platinum ca 62 månader och nästan 45k. Det känns som att man borde nog kunna köpa en businessclass biljett för vanliga pengar till ett lägre pris än så.

Men visst, har man en skitfet lön, höga utgifter varje månad, och är två som samlar ihop poäng med hjälp av extrakort, ja då kanske det kan löna sig. Eller så kanske det bara är jävligt dyrt att flyga med poäng till Thailand, kanske är billigare till andra resmål. Men jag kan inte se att det går ihop för en vanlig svensson i alla fall.

Är man ok med att ha Amex så känns cashbackkortet svårslaget. För mig går Amex bort tyvärr då det blir för begränsat, så jag får nöja mig med 0.5% cashback nu när Everydaycard lägger ner.

Thailand med SAS Business kostar 100k poäng per person. Med voucher blir det 50k. Du har kollat bästa tillgänglighet förmodligen.

Man behöver inte ha skitfet lön. Man behöver ha intresse och kunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Abbs:

Thailand med SAS Business kostar 100k poäng per person. Med voucher blir det 50k. Du har kollat bästa tillgänglighet förmodligen.

Man behöver inte ha skitfet lön. Man behöver ha intresse och kunskap.

Jaså? Vilka datum hittar du dom priserna?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare