Indiana Jones and the Great Circle – stilig grafik och bra flyt

Permalänk
Medlem

Vilket fantastiskt spel. Har spelat detta ett par timmar nu och det är så rätt, känns så rätt på alla sätt o vis. Maxar ut grafiken i Supreme och ligger runt 140FPS, funkar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

det ska inte hända när man lagt 10000 kr på ett kort som då var relativt nytt.

Inte Nvidias fel att ett $699-kort kostade 10k SEK, förvisso.

Mitt 3080 har det tjänat väl de senaste dryga fyra åren, men snart är det helt utdaterat, precis som alla andra grafikkort.

Skrivet av mrE1:

Blev sjukt irriterad och köpte 7900xt och kommer inte köpa nvidia igen tills de skärper till sig med sina priser och Vram. 100% planned obsolescence med 3000 serien från Nvidia.

6000 och 7000 serien kommer åldras så mycket bättre än nvidas motsvarande kort i samma klass pga Vram

Ja köp AMD, de behöver fler kunder så vi får mer konkurrens på marknaden.

Skrivet av Thomas:

Va? Det är ju klart över 3070 i detta spelet, vilket ju är hela poängen.
[...]
De siffrorna ger ju starkt stöd till hypotesen att mer VRAM hjälper, eller vadå?

Både 6700XT och 3070 ligger i den nedre halvan eftersom det är föråldrad hårdvara. Vi är redan överens om att VRAM inte förlänger livet på korten för evigt. Ingen förväntar sig att ett 4-5 år gammalt budgetkort ska prestera i toppen på en ny AAA-titel, det är vad jag argumenterar för. Även om resultaten kommer av mer VRAM så är kortet fortfarande s-k-r-ä-p att spela med 2025.

Skrivet av Novdid:

Nu är nog ett RX 6800 med 16GB VRAM en mycket mer relevant jämförelse mot 3070 sett till ålder och pris. Men visst, vill du vinkla hejvilt så står det dig fritt.

Jag kan ingenting om AMD, 6700 föreslogs tidigare i tråden.

Skrivet av Novdid:

Nu valde Nvidia en bussbredd mot VRAM som hade gett 12GB på 3060, 16GB på 3070 och 20GB på 3080 om de inte hade försökt hålla marginalerna uppe och snålat på 3070 och 3080. Personligen så tror jag de högre teoretiska minnesmängderna är och var vettigare när korten släpptes också.

För 3080 förklarades det med att man dels inte hade 16 Gbit/2 GB-moduler av GDDR6X i några volymer så tidigt i produktcykeln, samt att det inte hade gått att träffa $699-prislappen med en större minnesmängd GDDR6X. Sen hade det nog varit mindre populärt om sämre kort haft mer VRAM, oavsett att de hade "vanliga" GDDR6, så där låste de nog in sig själva.

Man kan bara konstatera att det i bristen på någon egentligen konkurrens ändå gick att sälja korten för mer än dubbla de ursprungliga priset under flera år framåt.

Skrivet av Felixark:

6700XT snittar 69fps på max grafik i 1440p hur är det inte spelbart?

Inte skrivit något om spelbarhet, bara det absurda att tro att gamla reliker till grafikkort ska vara för evigt baserat på VRAM. Det måste vara en av de äldsta diskussionerna på forumet.

Skrivet av meanh:

En sak du och många andra tycks glömma bort är att senaste konsolgenerationen även den lanserades för 4 år sedan. PS5 och XSX har motsvarande ca 10-12GB VRAM med GPUer klenare än 3070, dvs maximal visuell "bang for buck" kommer sannolikt kräva ca 12GB VRAM på PC till dess PS6 släpps framåt 2027-2028. Vill man ha extra ögongodis på PC (tänk RT) eller nyttja DLSS FG får man kallt räkna med ännu större behov av VRAM.

Konsolerna har alltid fördelen att det går att optimera speltiteln efter hårdvaran samt använda en massa grafiska knep för att få det att se bra ut idag. Skulle säga att även PC-världen haft stor nytta av det under årens lopp med tanke på hur bra det går att få spel att se ut även på klenare hårdvara.

Skrivet av meanh:

För inte ens 2 år sedan släppte Nvidia 4060ti 8GB, en GPU något långsammare än 3070, och den kostar i dagsläget 4500-5000:-, detta kort kommer alltså enligt dig vara "irrelevant för nya AAA-spel" inom 3 år från det släpptes?

Nej, men efter fyra-fem år på marknaden så kan man inte räkna med att det går att gå och köpa ett tungdrivet AAA-spel och få några imponerande siffror.

Skrivet av meanh:

Problemet idag är att nya generationer släpps allt mer sällan, priset för en viss prestanda sjunker ej heller i samma takt som för 10-15 år sedan, samt att nya funktioner (RT, DLSS FG) använder/kräver mer VRAM.
Kort sagt; 5 år idag är inte samma sak som 5 år för 10-15 år sedan gällande grafikkort, snarare är 5 år idag vad 2-3 år var för 15 år sedan.

Det gick 26 månader mellan 3080 och 4080, och vi passerar 26 månader från 4080-releasen den 16/1, så de har absolut dragit ner takten på releaserna lite. Samtidigt var hoppet mellan 3080 och 4080 väldigt stort prestandamässigt, så någon stagnation går det nog inte prata om riktigt än.

Det återstår väl att se om Läder-Jönssons AI-bullshit om GeForce egentligen var en omskrivning för att prestandan på 5080 är en stor besvikelse i allt utom RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Samma här. Jag inser nu att fem år är en stor del av ditt liv, vilket förstås förklarar mycket. I din ålder försvarade jag precis lika okritiskt Amigan mot den i princip värdelösa Atarin.

Coolt att vara gamer när man är 75+ ändå. 😎

Permalänk
Medlem

Kör jag Asus Tweak funkar inte musen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nvidia har sedan länge ingen schemaläggare i hårdvara medan AMD fortfarande har det. Det sköts av CPU i Nvidia. Det finns många exempel där svagare CPUer i lägre upplösningar ger bättre prestanda på Radeon. I realiteten är det dock inget som är relevant då det är under scenarion som är mer akademiska än något annat. I detta spel med 4090 och 4080 i låg upplösning med mycket höga FPS.

I detta fall testades ett spel. ingent annat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror dem med mac kör geforce now 😊

En lösning som min... *nickar*

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Vad gaggar du om?

Om du läser vad jag svarade på så "kanske" det blir klarare...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

I detta fall testades ett spel. ingent annat.

Men du hade någon form av raljant utläggning om CPU-begränsning där du ifrågasatte testet. Jag försökte vänligt förklara bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om du läser vad jag svarade på så "kanske" det blir klarare...?

Du skriver i gåtor.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xfade:

Nej i 1080p är ni inte begränsade av CPU.
Det ÄR klara signifikanta skillnader mellan resultaten.

Å det ÄR därför de seriösa siterna testar Grafikkort i just 1080p för att inte vara begränsade av CPU.

Å det är precis det en grafikkorts recenssioner handlar om.
Att sen slå bort dem med en floskler om "over head" vad vill ni säga Swec? att ni inte skall testa grafikkort i 1080p?

( välj sida nu ) Antingen testa grafikkort med CPU begränsningar, som det inte var i detta test i 1080p, eller inte.

"I 1080p-upplösning är vi relativt begränsade av processorn vilket leder till att de fyra toppmodellerna från både Nvidia och AMD presterar i stort sett likadant med en viss fördel för lag röd. Gissningsvis har AMD lägre overhead i sina drivrutiner, vilket gör att processorflaskhalsen flyttas något."

@CrispVanDahl @JonasT

Är detta första gången / "spelet" som AMD är snabbare i 1080p än 4090? som inte är ett rimligt konsument kort.. i min humla..

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är en väldigt tydlig processorflaskhals med 4080 placerad över 4090 samt 7900 XTX inom 2 procent från 7900 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är en väldigt tydlig processorflaskhals med 4080 placerad över 4090 samt 7900 XTX inom 2 procent från 7900 XT.

I denna artikel är det spelet som testas inte hårdvaran. eller?

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xfade:

I denna artikel är det spelet som testas inte hårdvaran. eller?

Vi testar hur olika grafikkort presterar i Indiana Jones and the Great Circle. Vid spelande vid 1080p upptäcks en processorflaskhals vilket plattar till bildfrekvensen i toppen rejält. Menar du att vi inte skulle kommentera det överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi testar hur olika grafikkort presterar i Indiana Jones and the Great Circle. Vid spelande vid 1080p upptäcks en processorflaskhals vilket plattar till bildfrekvensen i toppen rejält. Menar du att vi inte skulle kommentera det överhuvudtaget?

Såg att AMD var snabbare än Nvidia...
Men det var för CPU overhead sa ni. Å det lät some en ursäkt, inte ett faktum. I min humla.

Spelar det någon roll för en konsument med dessa grafikkort? I detta spel.
Eller är det viktigast att korten en har är snabbast?

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xfade:

Såg att AMD var snabbare än Nvidia...
Men det var för CPU overhead sa ni. Å det lät some en ursäkt, inte ett faktum. I min humla.

Spelar det någon roll för en konsument med dessa grafikkort? I detta spel.
Eller är det viktigast att korten en har är snabbast?

Det är en analys av resultaten för att förklara varför det ser ut som det gör i toppen. Sen är det väl bara positivt att AMD har lägre overhead i sina drivrutiner vilket gör att de kan utvinna några bilder per sekund extra ibland vid processorbundna scenarion.

Permalänk
Medlem

Förvånad (och imponerad) över hur bra spelet flyter med mitt 3080. Hade räknat med att behöva tweaka en del för att kunna hålla mig över 60fps i 4K men det räckte med att dra ner texture pool size till medium (för att inte överskrida 10gb Vram), allt annat är på high och jag får ut 70-80fps. Tyder på bra optimering så hatten (!) av till alla inblandade studios.

Vilket fantastiskt spel för övrigt. Har spelat någon timme bara och nostalgin är total!

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem

Äntligen ett spel som flyter på bra. Inte ett UE5 spel, kanske är räddningen där

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men om man kör spelet på medium/hög så lär det inte dra så mycket vram. Man bör ju vara redo att acceptera lägre inställningar när man köper mellanklass kort.

Ska själv testa lite när spelet släpps. Har ett 6650xt och kör 3440x1440, men tror det ska gå om jag går ner på Low/medium.
Eventuellt FSR eller Xess om det ser okej ut i spelet.

Ja, det fungerar nog då. Stalker 2 kanske är en praktexempel, har ett 3080 och hade ibland 10-20 FPS på vissa ställen med lås anställningar på allt utom textures. När jag väl sänkte textures till medium så blev det lite acceptabelt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Chassi Jesus - Raiders of the Lost Chassi
Clocker Jones - The Last production node
Bulldozer Jones - The TDP of Doom

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk

första gången jag varit med om att efter en grafikdrivrutins uppdatering att ett spel flyter på sämre.
lirade spelet innan jag uppdaterade till det senaste, flöt på utan några som helst problem med mitt 4090, men efter uppdateringen så flöt det på något sämre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

tänk om amd går om även nvidia i deras nästa generation gfx kort, även på RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Jag vet inte ens som Nvidia skulle bry sig då de tjänar väl 10gånger mer på AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Vi kanske skulle haft ett 4090 med i testet för att bara slå ihjäl den tanken grundligt eller ett 5090 nästa månad.
Jag uppskattar dock konkurrensen i form av priskontroll, supernice med en 3:e spelare nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vi kanske skulle haft ett 4090 med i testet för att bara slå ihjäl den tanken grundligt eller ett 5090 nästa månad.
Jag uppskattar dock konkurrensen i form av priskontroll, supernice med en 3:e spelare nu också.

Fast 4090 är ju med i testet, eller vad menar du?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Verkar som det inte presterar riktigt så illa som jag befarade med PT/Full RT, kommer nog köra detta med mitt 4090 då pop-in tycks reduceras betydligt och just pop-in är något som stör mig oerhört i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast 4090 är ju med i testet, eller vad menar du?

Ja jäklars du har rätt, långsammare än ett 4080 och det är ju minst sagt intressant

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Ja jäklars du har rätt, långsammare än ett 4080 och det är ju minst sagt intressant

Bara i 1080p. I 4K där flaskhalsen är GPU är det 30% snabbare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Verkar riktigt najs spel men irriterande med den vita pricken/siktet i bilden (dessutom inte bra om man kör OLED). Kan man inte stänga av den? Vill helst köra helt utan HUD för maximal inlevelse. I cinematiska spel som Indiana Jones borde det defenitivt vara standard att kunna stänga av ui/siktet i options tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar riktigt najs spel men irriterande med den vita pricken/siktet i bilden (dessutom inte bra om man kör OLED). Kan man inte stänga av den? Vill helst köra helt utan HUD för maximal inlevelse. I cinematiska spel som Indiana Jones borde det defenitivt vara standard att kunna stänga av ui/siktet i options tycker man.

Har du spelat spelet än? Skulle nog påstå att man behöver ha den i en hel del moment. Jag lirar visserligen med handkontroll, har inte testat med mus och tangentbord än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu har jag inte spelat på 25+ år, men blir riktigt sugen då jag ser denna titel. Känns dock dyrt att skaffa en speldator för ett endaste spel. Fomo…

Det billigaste alternativet är nog en Xbox Series X i så fall alternativt en begagnad speldator.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Det billigaste alternativet är nog en Xbox Series X i så fall alternativt en begagnad speldator.

Billigast för ett spel är definitivt streaming via typ Geforce Now och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS