Retorisk fråga förstår jag. Sådana är ju alltid roliga att svara på: Varje gång du ser "funktionstjanster.se" när du loggar in så har du kommit till CGIs e-tjänsteplattform. Nu vet jag inte om 1177 är helt byggd på den eller om det bara är inloggningen. Men formulärtjänsten som de använder för en hel massa offentliga e-tjänster är näst intill stendum och inte lätt att använda för att programmera någon logik, allt är deklarativt med ett XML-format och något därutöver blir skitjobbigt och framför allt skittdyrt. De som jobbar med e-tjänsteplattformen har rätt blandad kompetens, om vi säger så. Jag lyckades aldrig utröna hur man kunde verifiera vem som faktiskt hade signerat ett dokument med Bank-Id, så där gick nog den översta gränsen för hur mycket dom visste om vad de hade byggt när jag jobbade med detta. Den understa gränsen kan jag inte prata om utan att bli bitter. Så svaret är antagligen: CGI och inte alltför smarta offentliga upphandlingar.
Jag har som tur är inte använt den tjänsten så mycket. Men helvete vad sur man blir när man skrivit ett meddelande och trycker skicka och har tagit tillräckligt lång tid på sig för att bli utloggad och förlorar alltihop. Att det inte går att skicka bilder på sina åkommor är ganska ineffektivt om man som jag bor 12 mil från mottagningen i fråga - och om man skickar en länk får de givetvis inte klicka på den (vilket inte är helt orimligt). "Vi har två dar på oss att titta på det som kommer in där, det är bättre att du ringer i stället" är ju inte heller fantastiskt.
På trådens ämne så är det ju rätt odefinierat av "tillgänglighet" innebär. Det är rätt ordentlig skillnad på om man har sabbat båda armarna, om man har nedsatt syn, eller om man har kognitiva utmaningar.
Med andra ord har man valt fel verktyg för jobbet och tagit billigast möjligaste efter några fina 3 rätters middagar.
Citera för svar