PTS: Vissa tjänster är för svåra att navigera digitalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Retorisk fråga förstår jag. Sådana är ju alltid roliga att svara på: Varje gång du ser "funktionstjanster.se" när du loggar in så har du kommit till CGIs e-tjänsteplattform. Nu vet jag inte om 1177 är helt byggd på den eller om det bara är inloggningen. Men formulärtjänsten som de använder för en hel massa offentliga e-tjänster är näst intill stendum och inte lätt att använda för att programmera någon logik, allt är deklarativt med ett XML-format och något därutöver blir skitjobbigt och framför allt skittdyrt. De som jobbar med e-tjänsteplattformen har rätt blandad kompetens, om vi säger så. Jag lyckades aldrig utröna hur man kunde verifiera vem som faktiskt hade signerat ett dokument med Bank-Id, så där gick nog den översta gränsen för hur mycket dom visste om vad de hade byggt när jag jobbade med detta. Den understa gränsen kan jag inte prata om utan att bli bitter. Så svaret är antagligen: CGI och inte alltför smarta offentliga upphandlingar.

Jag har som tur är inte använt den tjänsten så mycket. Men helvete vad sur man blir när man skrivit ett meddelande och trycker skicka och har tagit tillräckligt lång tid på sig för att bli utloggad och förlorar alltihop. Att det inte går att skicka bilder på sina åkommor är ganska ineffektivt om man som jag bor 12 mil från mottagningen i fråga - och om man skickar en länk får de givetvis inte klicka på den (vilket inte är helt orimligt). "Vi har två dar på oss att titta på det som kommer in där, det är bättre att du ringer i stället" är ju inte heller fantastiskt.

På trådens ämne så är det ju rätt odefinierat av "tillgänglighet" innebär. Det är rätt ordentlig skillnad på om man har sabbat båda armarna, om man har nedsatt syn, eller om man har kognitiva utmaningar.

Med andra ord har man valt fel verktyg för jobbet och tagit billigast möjligaste efter några fina 3 rätters middagar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det vore dock smakfullt om PTS kunde se om sitt eget hus, kan jag tycka; glasväggar är ömtåliga, sägs det …

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Åh, sidan som informerar om att det krävs samtycke för att få sätta icke nödvändiga kakor och som sätter icke nödvändiga kakor innan dom har fått samtycke!

Klassiker.

Permalänk
Medlem

HTML5 ger ju väldigt mycket wcag så att säga. Förutsatt att man skriver semantiskt korrekt. Sen vet jag att det ändå krävs väldigt mycket extra lullull för att stödja en hög nivå av wcag.

Men om det är som Lidodido skrev så är det riktigt tjurigt. Tråkigt om viktig information måste tas bort för att kunna följa wcag enligt vad lagen kräver.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Retorisk fråga förstår jag. Sådana är ju alltid roliga att svara på: Varje gång du ser "funktionstjanster.se" när du loggar in så har du kommit till CGIs e-tjänsteplattform. Nu vet jag inte om 1177 är helt byggd på den eller om det bara är inloggningen. Men formulärtjänsten som de använder för en hel massa offentliga e-tjänster är näst intill stendum och inte lätt att använda för att programmera någon logik, allt är deklarativt med ett XML-format och något därutöver blir skitjobbigt och framför allt skittdyrt. De som jobbar med e-tjänsteplattformen har rätt blandad kompetens, om vi säger så. Jag lyckades aldrig utröna hur man kunde verifiera vem som faktiskt hade signerat ett dokument med Bank-Id, så där gick nog den översta gränsen för hur mycket dom visste om vad de hade byggt när jag jobbade med detta. Den understa gränsen kan jag inte prata om utan att bli bitter. Så svaret är antagligen: CGI och inte alltför smarta offentliga upphandlingar.

Jag har som tur är inte använt den tjänsten så mycket. Men helvete vad sur man blir när man skrivit ett meddelande och trycker skicka och har tagit tillräckligt lång tid på sig för att bli utloggad och förlorar alltihop. Att det inte går att skicka bilder på sina åkommor är ganska ineffektivt om man som jag bor 12 mil från mottagningen i fråga - och om man skickar en länk får de givetvis inte klicka på den (vilket inte är helt orimligt). "Vi har två dar på oss att titta på det som kommer in där, det är bättre att du ringer i stället" är ju inte heller fantastiskt.

På trådens ämne så är det ju rätt odefinierat av "tillgänglighet" innebär. Det är rätt ordentlig skillnad på om man har sabbat båda armarna, om man har nedsatt syn, eller om man har kognitiva utmaningar.

Senast jag använde 1177 så gick det att bifoga bilder.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vilket lustigt sammanträffande. Jag har spenderat halva dagen på att försöka få ut information från 1177 utan att lyckas.
Det har varit samma sak varenda gång jag har försökt använda 1177. Fruktansvärt frustrerande.

Ikeas hemsida är ju också ganska horribel, fast dom har bättrat sig. Lite, iaf.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Vägrar att använda jälva jälva77, det är för "lätt".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Så går det när New Age/Gen XYZ utvecklare bygger hemsidor. Skriv fanskapet i simpel HTML och glöm inte title markören till eventuella bilder som beskriver bilden så att blinda kan "se" vad som visas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.