Ersättare till AMD Ryzen 7 9800x3d?

Permalänk
Medlem

Ersättare till AMD Ryzen 7 9800x3d?

Hej!

Jag och sambon hade tänkt bygga nya datorer till jul och har i dagsläget beställt varsin 9800x3d men det verkar inte bli något av detta pga leveranstider.

Nu till min fråga - har ni något förslag på ersättare till 9800x3d som finns tillgängliga att köpa i dagsläget? Se nedan länk för våra andra delar som vi har hemma (minus CPU såklart).

https://pcpartpicker.com/list/88PbXR

Skulle vi behöva lägga på någon extra tusenlapp så är det helt okej då vi verkligen sett fram emot att göra detta tillsammans under julledigheten.

Permalänk
Hedersmedlem

7800X3D är det enda som är nära i spel, men den finns ju inte heller just nu. 7900X3D verkar också slut, men 7950X3D finns för c:a 7800 kr. Dyrare än 9800X3D och samtidigt långsammare (och potentiellt struligare) för spel, så kanske inte det bästa valet i mina ögon.

Ett alternativ om ni vill ha så bra som möjligt i längden är väl att köpa typ Ryzen 7500F/7600/7600X nu och sen 9800X3D när de kommer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

7800X3D är det enda som är nära i spel, men den finns ju inte heller just nu. 7900X3D verkar också slut, men 7950X3D finns för c:a 7800 kr. Dyrare än 9800X3D och samtidigt långsammare (och potentiellt struligare) för spel, så kanske inte det bästa valet i mina ögon.

Ett alternativ om ni vill ha så bra som möjligt i längden är väl att köpa typ Ryzen 7500F/7600/7600X nu och sen 9800X3D när de kommer.

Tack för svaret, vet du om det kommer gå att utnytja datorn någorlunda med de sistnämnda CPUerna eller kommer det "bottlenecka" GPUn avsevärt mycket?

Samt finns det ett bra andrahandsvärde i dessa eller bör man se det som att det helt enkelt är extra tusenlappar som man får leva med att ha spenderat?

Inser att jag just nu ställer frågor som du kanske inte alls har svar på men värt ett försök.

Edit: "räcker" 7950x3d för befintlig setup eller kommer det kunna ha påverkan med 4080 super etc?

La till ytterligare fråga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Tack för svaret, vet du om det kommer gå att utnytja datorn någorlunda med de sistnämnda CPUerna eller kommer det "bottlenecka" GPUn avsevärt mycket?

Samt finns det ett bra andrahandsvärde i dessa eller bör man se det som att det helt enkelt är extra tusenlappar som man får leva med att ha spenderat?

Inser att jag just nu ställer frågor som du kanske inte alls har svar på men värt ett försök.

En 9700x är ju ett alternativ oxå och sedan då kanske uppradera till en 10800x3d eller vad den nu kommer att heta om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Det beror på upplösning, inte i 4K (nämnvärt) Där fungerar ex en 7600X utmärkt.

Det finns ett andrahandsvärde, men det kommer innebära en signifikant förlust, åtminstone 500-1000 kr per CPU när du säljer dem i andrahand.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, och valde att köpa 9700x. Har inte köpt grafikkort än, men kommer bli 4070 super eller liknande. Jag kommer främst spela i 4k, och av de tester jag läste har jag svårt att se att 9700x kommer bli en flaskhals på något meningsfullt sätt. Hade jag bara spelat hade jag nog t.o.m. gått ner till 9600x, men då jag programmerar och sitter en del i Lightroom och Photoshop så ville jag ha de extra kärnorna. Att den har ett TDP på 65w är en trevlig bonus om man vill ha en tystare dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lowee:

Det varierar ju lite beroende på spel, men det blir absolut inte en flaskhals som gör datorn oanvändbar eller något i den stilen. Däremot lär du märka skillnad när 9800X3D är på plats, framför allt i lägre upplösningar.

Kolla in 1080p-testerna här:
https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

140-145 fps är bland det lägsta du kan räkna med (med en 7600X) i de spel SweC testat. Knappast ospelbart...
Och i 4K (och till viss del även 1440p) blir processorn mindre viktig då grafikkortet blir mer av en flaskhals, så där blir skillnaden långt mindre än vad graferna visar.

Har inte direkt koll på andrahandsvärde som du gissar men visst blir det en extra avgift. En 7600X såldes på tradera för 1843 kr för en vecka sedan dock, så du lär ju lätt kunna räkna med 1500 kr/st i retur.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

En 9700x är ju ett alternativ oxå och sedan då kanske uppradera till en 10800x3d eller vad den nu kommer att heta om några år.

Editerade tidigare svar och frågar väl samma här, skulle denna version påverka oss negativt? Det är 1440p som gäller.

Skrivet av Aeig:

Det beror på upplösning, inte i 4K (nämnvärt) Där fungerar ex en 7600X utmärkt.

Det finns ett andrahandsvärde, men det kommer innebära en signifikant förlust, åtminstone 500-1000 kr per CPU när du säljer dem i andrahand.

Mvh

Det är 1440p som gäller för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Edit: "räcker" 7950x3d för befintlig setup eller kommer det kunna ha påverkan med 4080 super etc?

Om du är ute efter att maxa FPS i "1080p low settings" eller lägre upplösning så kommer du definitivt märka en skillnad. lirar du istället i "1440p high settings" eller högre upplösning/settings så kommer skillnaden vara i 1% low men överlag nästintill identiska i dom flesta spel.
Det beror såklart lite på vilket spel man ska lira. CS2 är t.ex. ett spel där CPU'n har rätt stor betydelse även i lite högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Editerade tidigare svar och frågar väl samma här, skulle denna version påverka oss negativt? Det är 1440p som gäller.

Det är 1440p som gäller för oss.

En 7600x skulle nog passa bra och skulle ni uppgradera senare så är det ju inte så mycket pengar som ni kan förlora på en försäljning.

Permalänk
Medlem

Köp en 8700g tror de är väldigt lätta att sälja för typ 700kr lägre än inköp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Ni kan köpa 9600x/9700x från Netonnet. Det är 90 dagars öppet köp om ni är medlemmar så bara att lämna tillbaka sen när ni får hem 9800x3d.

Permalänk
Medlem

Om ni vågar beställa från denna shop så finns det 7800X3D för cirkus 4700:- inklusive frakt. Var extremt nära på att prova en beställning igår tills jag märkte att de endast levererade till "pick up-lådor", och jag bor på landet.

Har dock aldrig hört om shoppen förut, men verkar vara någon estländsk sida. Tar man på faktura kanske det förmildrar lite gällande risk.

Permalänk
Medlem

Jag satt i precis samma sits förra veckan när jag köpte ny dator. Körde på en 7600x till reapris och säljer den för en 9800x3d när jag har lust. Eller väntar lite till. Mitt 7900xtx tuffar på bra ändå i 4k.

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt bra bang for the buck för 1440p. 9800X3D var bara i snitt 12 % snabbare än 7600 i 1440p i speltesterna TechPowerUp gjorde och det var med ett 4090. Skillnaden blir mindre med ett svagare grafikkort.

Permalänk
Skrivet av anden55:

Ni kan köpa 9600x/9700x från Netonnet. Det är 90 dagars öppet köp om ni är medlemmar så bara att lämna tillbaka sen när ni får hem 9800x3d.

Jag tror fler av oss hade detta förslag i åtanke men du vågade säga det! Är lite rädd att Netonnet kommer att bli mindre givmilda med returer ifall det utnyttjas, men de kanske ändå tjänar på det då det är fullt möjligt att TS kommer nöja sig med ett 9600x och ej returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Hej!

Jag och sambon hade tänkt bygga nya datorer till jul och har i dagsläget beställt varsin 9800x3d men det verkar inte bli något av detta pga leveranstider.

Nu till min fråga - har ni något förslag på ersättare till 9800x3d som finns tillgängliga att köpa i dagsläget? Se nedan länk för våra andra delar som vi har hemma (minus CPU såklart).

Skulle vi behöva lägga på någon extra tusenlapp så är det helt okej då vi verkligen sett fram emot att göra detta tillsammans under julledigheten.

Ha lite is i magen, de kommer förr eller senare. Ser ingen anledning till att vara så otålig över att få något innan jul att man väljer bort en så viktig komponent som en 9800X3D för att få datorn ett par veckor tidigare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Köp en 8700g tror de är väldigt lätta att sälja för typ 700kr lägre än inköp.

Han kan få köpa min 8700K för hela tusenlappen under inköpspris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ha lite is i magen, de kommer förr eller senare. Ser ingen anledning till att vara så otålig över att få något innan jul att man väljer bort en så viktig komponent som en 9800X3D för att få datorn ett par veckor tidigare.

Det beror väl helt på hur ens fritid ser ut. Många har inte så mycket fritid samlat som man har under jul.
Som TS skriver så har de sett fram emot att få spela tillsammans under julledigheten.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lowee:

Hej!

Köp varsin 9700X eller 9600X och kör med dem till en början. Kanske visar det sig att prestandan räcker till? Då kan ni ju helt enkelt behålla dem. Är det så att ni suktar efter högre fps så köper ni 9800X3D då, och säljer de andra processorerna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det beror väl helt på hur ens fritid ser ut. Många har inte så mycket fritid samlat som man har under jul.
Som TS skriver så har de sett fram emot att få spela tillsammans under julledigheten.

Jag förstår, jag väntar själv på en, men det finns bara en "världens bästa spel CPU" just nu, och det är den. Jag sneglade själv på 7800X3D då den enbart ligger några få % bakom 9800 och jag hade hoppats på att den skulle gå för närmare 4000 under "black week", men då den är slut överallt så blev valet enklare.
Nåja, det är ju mitt eget val, och jag försöker inte dyvla på det på någon annan. Kul att ha en bygg-mys-jul, äv3en om det är på bekostnad av önskade komponenter:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag förstår, jag väntar själv på en, men det finns bara en "världens bästa spel CPU" just nu, och det är den. Jag sneglade själv på 7800X3D då den enbart ligger några få % bakom 9800 och jag hade hoppats på att den skulle gå för närmare 4000 under "black week", men då den är slut överallt så blev valet enklare.
Nåja, det är ju mitt eget val, och jag försöker inte dyvla på det på någon annan. Kul att ha en bygg-mys-jul, äv3en om det är på bekostnad av önskade komponenter:)

Förstår ditt argument till fullo men i vårt fall så är det just en s.k. bygg-mys-jul som vi ställt in oss på och därför börjat kolla på andra alternativ

Men det blir helt klart något som vi fundera över om vi känner att det är värt det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowee:

Förstår ditt argument till fullo men i vårt fall så är det just en s.k. bygg-mys-jul som vi ställt in oss på och därför börjat kolla på andra alternativ

Men det blir helt klart något som vi fundera över om vi känner att det är värt det eller ej.

Du skulle ju kunna köpa en 7600x och använda den för att test och installation av bägge datorerna så är det bara att stoppa i 9800x3d när de kommer?

Permalänk
Medlem

Tack för allas input, uppskattas enormt.

Vi har bestämt oss för att köpa en varsin 9700x, kanske räcker den för oss och då avbeställer vi helt enkelt 9800x3d, annars blir det att byta senare.

Stavfel
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lowee:

Tacl för allas input, uppskattas enormt.

Vi har bestämt oss för att köpa en varsin 9700x, kanske räcker den för oss och då avbeställer vi helt enkelt 9800x3d, annars blir det att byta senare.

Det låter som att ni landade i ett bra val! Ha så kul med spelandet i jul!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A