Amazon tar krafttag mot betalda recensioner

Permalänk
Melding Plague

Amazon tar krafttag mot betalda recensioner

Företaget vill göra omdömena mer balanserade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de tar krafttag och inför en prisgaranti också… 🙄

Permalänk

Var på tiden.

rätt roligt när man läser vissa recentioner på artiklar.

kan va typ 1000 femstjärniga recentioner som bara säger "Good" eller något liknande nån enstaka riktig recention med information (ibland inte äns för samma produkt som säljs...

vet inte hur ofta man ska köpa typ en arduino eller liknande och i recentionerna ligger recentioner för typ en brödrost, strumpor, smink eller nått annat som sålts på samma produktsida och de har bara bytt namn, produktbilder och vad de säjer på samma produktsida...

vilket även detta är ett problem som amazon behöver ta tag i men tippar att det inte kommer bli rört alls av dessa ändringar tyvärr.

de skulle behöva ett system som typ gör recentioner ogiltiga och gömmer dem på produktsidan om man typ ändrar produkttitel eller produktbeskrivningen efter att recentionen är gjord.

skulle få bukt med att produktsidor med många recentioner säljs.

nackdelen är att även ev negativa recentioner kommer försvinna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade varit mer imponerad om detta hände för 5-10 år sedan.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var på tiden.

kan va typ 1000 femstjärniga recentioner som bara säger "Good" eller något liknande nån enstaka riktig recention med information (ibland inte äns för samma produkt som säljs...

vet inte hur ofta man ska köpa typ en arduino eller liknande och i recentionerna ligger recentioner för typ en brödrost, strumpor, smink eller nått annat som sålts på samma produktsida och de har bara bytt namn, produktbilder och vad de säjer på samma produktsida...

vilket även detta är ett problem som amazon behöver ta tag i men tippar att det inte kommer bli rört alls av dessa ändringar tyvärr.

de skulle behöva ett system som typ gör recentioner ogiltiga och gömmer dem på produktsidan om man typ ändrar produkttitel eller produktbeskrivningen efter att recentionen är gjord.

Ja, det har jag reagerat på också. Såna korta betyg borde inte vara tillåtna. När man kollar på "stjärnorna", alltså de som syns i samband med produkten, så visar de alltid typ 4,5 på alla produkter. Dessa fåordiga sk "recensioner" drar upp det sammansatta betyget skulle jag tro.

Men när det kommer till recensioner, som jag skrivit många av, så har jag märkt att man det inte så sällan inte tillåts med negativa recensioner. Jag har fått flera nekade när jag recenserat, och då har jag valt orden med omsorg för att inte framstå som en sabotör utan gett min ärliga åsikt. Och inte anges någon orsak heller (lite som trustpilot) Och då kan nämnas att säkert typ 90% av mina recensioner är positiva. De har kanske nån "AI" som slumpar vilka recensioner de inte tillåter
Det finns ett webläsartillägg för amazon som upptäcker (i varierande grad kanske) falska recensioner, men tyvärr funkar den bara på amerikanska och kanske UK's amazon.

Själv läser jag oftast de negativa recensionerna först, i alla fall de som verkar seriösa, innan jag kollar de positiva.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Ja, det har jag reagerat på också. Såna korta betyg borde inte vara tillåtna. När man kollar på "stjärnorna", alltså de som syns i samband med produkten, så visar de alltid typ 4,5 på alla produkter. Dessa fåordiga sk "recensioner" drar upp det sammansatta betyget skulle jag tro.

jag tror stjärnraden som visas är genomsnittsbetyget delat i 10 halvtjärnor så 4.5 stjärna motsvarar nånstans mellan 4.1-4.5 i genomsnittsbetyg eller där nånstans.

och har då anonsen 1000st 5or så måste den ha 100st 1or för att komma under 4.5, eller 200st 1or för att komma ner till 4 stjärnor på 1000st 5or

Skrivet av Hakinger:

Men när det kommer till recensioner, som jag skrivit många av, så har jag märkt att man det inte så sällan inte tillåts med negativa recensioner. Jag har fått flera nekade när jag recenserat, och då har jag valt orden med omsorg för att inte framstå som en sabotör utan gett min ärliga åsikt. Och inte anges någon orsak heller (lite som trustpilot) Och då kan nämnas att säkert typ 90% av mina recensioner är positiva. De har kanske nån "AI" som slumpar vilka recensioner de inte tillåter
Det finns ett webläsartillägg för amazon som upptäcker (i varierande grad kanske) falska recensioner, men tyvärr funkar den bara på amerikanska och kanske UK's amazon.

Själv läser jag oftast de negativa recensionerna först, i alla fall de som verkar seriösa, innan jag kollar de positiva.

ja vissa säljare är mindre seriösa och anmäler/raderar dåliga betyg oavsett hur pass välvårdat språk man har.

inte säker på om säljaren själv kan ta bort dem eller om de måste gå via en raportering till amazon misstänker dock det senare men isf verkar amazon inte äns läser vad recentionen innehåller och bara tar bort dem ibland.

vet att ja också fått någon recention borttagen där jag var typ nöjd med produkten men den var inte samma som på produktbilderna men likvärdig med samma funktion bara en lite annorlunda design vilket gjorde att jag fick ändra i projektet jag jobbade på pga det och bifogade lite bilder på skillnaderna mot produktbilderna på säljsidan i min recention..

tror jag ändå gav den 3 stjärnor men den togs bort så den bara hade ~100st 5or och ett gäng 4or.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som 15 år för sent, men alltid bra om det betyder förbättring över längre tid såklart

Permalänk
Medlem

Bara jag som ALDRIG läser recensioner? 99.9% av köpen på amazon så känner jag till produkten i förväg. Resterande 0.01% är typ en stekspade eller kökshandukar... Använder inte social media heller så jag ser inte sånna saker. Bara en corsair case jag haft problem med av säkert 300+ köp på 10+ år. Kom med krossad glasdörr. Personen som levererade borde ha vetat att ett stort hål i kartongen och marakas-ljudet från lådan inte va en feature... Men det va ju inte säljarens fel.

Hur som, bra för folket som läser innan köp. Om det stoppar oseriösa aktörer så är jag all for it.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ryan George sammanfattar Amazons recensioner klockrent:

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag skriver negativa recensioner ibland men har aldrig blivit nekad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag skriver negativa recensioner ibland men har aldrig blivit nekad.

Lyllos dig, men din erfarenhet, precis som min är bara en anekdot. Det är som sagt omöjligt att veta varför man blir nekad. Verkar vara helt godtyckligt enligt min erfarenhet. Som jag nämnde tidigare vägde jag mina ord på guldvåg i princip då jag vet att beroende på hur man uttrycker sig så kan man bli nekad att publicera. Nu har jag än så länge inte blivit nekad på Amazon när jag varit positiv, men på Trustpilot har jag blivit nekad till publicering minst 3 gånger (svårt att kolla hur många eftersom de blockat mitt - verifierade konto - efter att jag skrivit kritiskt om deras "censur" av inlägg utan motivering) även med positiv återkoppling för företag jag interagerat med. Skulle tippa att amazon kör med samma lotteri-ai som trustpilot ;P

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var på tiden.

Mina favoriter är de som verkar ha tolkat systemet fel, främst iofs på Imdb. 1 stjärna och "Awesome", "Best ever" etc sen 5 stjärnor och "Useless", "Junk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bara jag som ALDRIG läser recensioner?

Även om många blir oärligt positiva för att styrka sina egna inköp så kan det ge en hel del. En produkt med 5000 recensioner och 4, 9 i snitt "bör" vara bra. Framför allt tycker jag negativa recensioner kan ge något. Även om det är mycket nonsens där vissa ger en etta för att "produkten försvann i frakten" så kan det finnas annat matnyttigt som visar på produktens brister och avsaknad av viktiga funktioner.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1