Garantiärende som gått snett

Permalänk
Medlem

Garantiärende som gått snett

Köpte i våras en ventilationsfläkt. I augusti började den låta illa och jag kontaktade butiken, skickade video. Missljudet försvann så vi avslutade ärendet. Sen i november hände samma sak och ärendet öppnades igen. Även denna gång hade jag video bevis. Butiken ville att jag skulle skicka fläkten så de kunde undersöka den. Dessvärre behöver vi ventilation och vi kan inte utan i flera veckor. Då erbjöd butiken mig att ta det direkt med leverantören. Dvs leverantören skickar ny till mig och jag.skickar den gamla till leverantören. Men för att göra detta så frågar de om jag accepterar att betala eventuella omkostnader om det inte är ett garantiärende.

Idag då får jag svar att inget fel påträffats och att jag ska betala 2500kr för ny fläkt, 1000kr i felsökning och 650kr i frakt, dvs totalt 4000kr...

Är detta verkligen rimligt? Felet är ju intermittent och kommer och går och inget som syns i en snabb test nödvändigtvis.

Har jag någon som helst konsumenträtt här eller jag är körd för att jag sa ja till detta?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du gick med på det, så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte i våras en ventilationsfläkt. I augusti började den låta illa och jag kontaktade butiken, skickade video. Missljudet försvann så vi avslutade ärendet. Sen i november hände samma sak och ärendet öppnades igen. Även denna gång hade jag video bevis. Butiken ville att jag skulle skicka fläkten så de kunde undersöka den. Dessvärre behöver vi ventilation och vi kan inte utan i flera veckor. Då erbjöd butiken mig att ta det direkt med leverantören. Dvs leverantören skickar ny till mig och jag.skickar den gamla till leverantören. Men för att göra detta så frågar de om jag accepterar att betala eventuella omkostnader om det inte är ett garantiärende.

Idag då får jag svar att inget fel påträffats och att jag ska betala 2500kr för ny fläkt, 1000kr i felsökning och 650kr i frakt, dvs totalt 4000kr...

Är detta verkligen rimligt? Felet är ju intermittent och kommer och går och inget som syns i en snabb test nödvändigtvis.

Har jag någon som helst konsumenträtt här eller jag är körd för att jag sa ja till detta?

Haft liknande strul på en Intellivent. Går att "dra ut" fläkten på axeln lite och försiktigt så att den går fritt och lätt.
Kan även vara så att när det är blåsigt ute att det blir lite extra sug på fläkten och att den då tar emot, löses på samma sätt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men för att göra detta så frågar de om jag accepterar att betala eventuella omkostnader om det inte är ett garantiärende.

Är överenskommelsen skriftlig och hur är den formulerad exakt?

Jag antar att din avtalspartner är butiken och inte tillverkaren /leverantören.

Om avtalspartnern vill ha pengar så skickar de antagligen en faktura. Om du inte tycker att villkoren i avtalet inte är uppfyllda för att de ska få pengar så kan du bestrida fakturan skriftligt. Skickar dom ärendet till Konofogden kan du fortsätta bestrida. Tar dom det till domstol så kan vad som helst hända, men eftersom du har en film på felet så kan man nog tänka sig att en domstol skulle vara skeptisk till att det inte är ett fel på produkten eller att butiken i alla fall borde veta om eventuellt vanligt förekommande installationsfel.

Ett garantiärende är det ju, kanske inte ett garantiärende där någon kan återskapa ett fel dock.

Ett mindre stressigt alternativ kanske skulle kunna vara att tala om (skriftligt) att du tänker ta ärendet (och filmen) till ARN. Med lite tur backar de redan där. Om du betalar, se till att du har skriftligt på att du gör det under protest och att ARN får avgöra om din film bevisar att det fanns ett fel eller inte. På det viset kanske du minskar risken ha med Kronofogden att göra.

Permalänk
Medlem

Tänker på bevisläget, du har videobevis som talar för dej, vad har motparten för bevis?

Börja där i kommunikationen för att "känna pulsen" .
Hoppas att du har ex serienummer på produkten så att om de visar sina bevis att det är samma fläkt som undersöks.

Nånstans att börja med, kanske deras bevis inte finns så starka som dina att du då kan ha ett bättre förhandlingsläge.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Är överenskommelsen skriftlig och hur är den formulerad exakt?

Jag antar att din avtalspartner är butiken och inte tillverkaren /leverantören.

Om avtalspartnern vill ha pengar så skickar de antagligen en faktura. Om du inte tycker att villkoren i avtalet inte är uppfyllda för att de ska få pengar så kan du bestrida fakturan skriftligt. Skickar dom ärendet till Konofogden kan du fortsätta bestrida. Tar dom det till domstol så kan vad som helst hända, men eftersom du har en film på felet så kan man nog tänka sig att en domstol skulle vara skeptisk till att det inte är ett fel på produkten eller att butiken i alla fall borde veta om eventuellt vanligt förekommande installationsfel.

Ett garantiärende är det ju, kanske inte ett garantiärende där någon kan återskapa ett fel dock.

Ett mindre stressigt alternativ kanske skulle kunna vara att tala om (skriftligt) att du tänker ta ärendet (och filmen) till ARN. Med lite tur backar de redan där. Om du betalar, se till att du har skriftligt på att du gör det under protest och att ARN får avgöra om din film bevisar att det fanns ett fel eller inte. På det viset kanske du minskar risken ha med Kronofogden att göra.

Alright. Ja vi har det på mejl, de skrev såhär:

"För att förtydliga, blir det kostnader så fakturerar vi dig samma summa som vi blir fakturerade av Systemair.
Det blir fläktens kostnad och en avgift för frakt och kontroll av fläkt."

Varpå jag svarade ja så det finns ju nog inte mycket att hämta tyvärr. Det är bara 4000kr men ändå en ansenlig summa. Jag har ju ingen möjlighet att veta hur deras felsökning går till. Koppla in och kolla tar ju liksom 5 minuter. Som jag ser det skulle de behöva köra den i 2 månader och hoppas på att felet uppstår men det är ju såklart inte rimligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som ovan redan har nämnt, hela axeln som fläktbladen sitter på, kan ju av nån anledning har förskjutitis så att nånting tar i.
Nåt mer jag tänker på, är problem med lager/upplagring.
Min kupé-fläkt i bilen gav upp (eller ja, betedde sig) efter typ 10 år. Det visade sig med en högt kvittrande ljud som ändrade sig lite i karaktär med varvtalet. Försvann när jag bytte fläkt.
En annan kupéfläkt dog helt enkelt, och kunde fås att hoppa igång genom att dra igen handskfacket rejält.

Vart leder då detta? Jo, fläktar slits, och lagringen är en väldigt trolig orsak. Bra lager, är dyra lager...
Om du har plockat ut fläkten och skickat iväg den, så har ju troligen nåt flyttat sig en aning jämfört med hur det satt hos dig. Hey presto: symptomfri hos leverantören...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Som ovan redan har nämnt, hela axeln som fläktbladen sitter på, kan ju av nån anledning har förskjutitis så att nånting tar i.
Nåt mer jag tänker på, är problem med lager/upplagring.
Min kupé-fläkt i bilen gav upp (eller ja, betedde sig) efter typ 10 år. Det visade sig med en högt kvittrande ljud som ändrade sig lite i karaktär med varvtalet. Försvann när jag bytte fläkt.
En annan kupéfläkt dog helt enkelt, och kunde fås att hoppa igång genom att dra igen handskfacket rejält.

Vart leder då detta? Jo, fläktar slits, och lagringen är en väldigt trolig orsak. Bra lager, är dyra lager...
Om du har plockat ut fläkten och skickat iväg den, så har ju troligen nåt flyttat sig en aning jämfört med hur det satt hos dig. Hey presto: symptomfri hos leverantören...

Ja felet här har ju kommit och gått..

Har haft en lång mejlkonversation med dom. De säger att det kan varit smuts eller nåt. Jag hänvisade till manualen att den ska rengörs en gång om året men eftersom den sattes upp i februari har det ju inte ens gått ett år. Om den är i smutsigare miljö kan det behövas oftare men det finns ingen definition på vad det betyder. Sen slutade de svara och nu skickade de fakturan.

Jag får väl betala den då. Kan bara ge https://ventilation.se/ tummen ner och inte rekommendera dom.

Såhär lät den:

https://youtube.com/shorts/XBb2RXi7TDM

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du skall ha tillbaka din gamla (defekta?) fläkt också, såvida ni inte kommit överens om lägre pris på den nya med den gamla som inbyte eller så.

Med videobevis så kan du ju alltid låta ARN ta en titt på ärendet. Du kan ju även låta en annan ventilationsfirma undersöka fläkten när du fått tillbaka den. Synd att ge upp så snabbt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle bestrida fakturan och hänvisa till dina inspelningar av missljudet.
Om du vill hävda reklamation så gäller:
- Om ditt första påtalande av missljudet ligger inom 6 månader från köp har säljaren bevisbördan för att varan är felfri.
- Ligger påtalandet efter 6 månader har du bevisbördan
Men då du har inspelningar på missljudet bör du dra detta en vända till.
Har du fått avtalsvillkor att de kommer kassera din ursprungliga fläkt och att du få betala för en ny? Annars ska du ha tillbaka din "fungerande" fläkt

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

- Om ditt första påtalande av missljudet ligger inom 6 månader från köp har säljaren bevisbördan för att varan är felfri.
Har du fått avtalsvillkor att de kommer kassera din ursprungliga fläkt och att du få betala för en ny? Annars ska du ha tillbaka din "fungerande" fläkt

förtydligande; är påtalandet inom 24 månader ligger bevisbördan på butiken

Jag hade också bestridit fakturan

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Glöm inte att du skall ha tillbaka din gamla (defekta?) fläkt också, såvida ni inte kommit överens om lägre pris på den nya med den gamla som inbyte eller så.

Med videobevis så kan du ju alltid låta ARN ta en titt på ärendet. Du kan ju även låta en annan ventilationsfirma undersöka fläkten när du fått tillbaka den. Synd att ge upp så snabbt.

Jo den ska jag få tillbaka fattar jag det som iaf. Vad jag nu ska med den till...

Skrivet av Javis:

Den är inköpt 28 februari 2024 och jag rapporterade först problemet den 14 augusti så det är ju 7 månader däremellan dessvärre. Men jag har ju bevis som sagt. Jag har redan fått en ny som är uppsatt.

Skrivet av sweisdapro:

förtydligande; är påtalandet efter 24 månader ligger bevisbördan på butiken

Jag hade också bestridit fakturan

Har aldrig bestridit någon faktura så vet inte riktigt hur man går tillväga och vad jag kan förvänta mig egentligen. Läste på lite här:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-...

Om en tvistlösningsnämnd (till exempel Allmänna reklamationsnämnden) eller domstol skulle komma fram till att du har bestridit fakturan utan grund kan du behöva betala dröjsmålsränta, inkassokostnader och andra kostnader till företaget. Visar det sig att företaget har rätt till betalning kan de alltså kräva ersättning för kostnader de fått när de krävt betalt av dig.

Så frågan blir ju då om företaget har rätten på sin sida iom jag tackade ja till överenskommelsen, det har vi båda mejl på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Baxtex:

Så frågan blir ju då om företaget har rätten på sin sida iom jag tackade ja till överenskommelsen, det har vi båda mejl på.

Lite generellt, eftersom ingen av oss utomstående med någon säkerhet kan säga huruvida fläkten i ditt fall hade en defekt enligt konsumentköplagen och därmed skall täckas av säljaren:

För det första skall avhjälpande göras "utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten". Gäller det alltså en pryl där man faktiskt inte kan vänta i flera veckor och återförsäljaren säger "det kommer ta flera veckor för oss att kolla på det här" så kan man kräva en annan lösning, exempelvis att låna en fläkt av återförsäljaren, eller att de skickar ut en ny mot att ni accepterar en faktura om den första inte har något fel. Vad återförsäljaren sedan gör mot tillverkaren rör inte dig som slutkonsument i ryggen.

För det andra, vad gäller kostnad och så vidare: om du får en annan seriös aktör styrka felet (som exempelvis ett annat företag som säljer denna typ av varor, en verkstad som servar just denna typ av fläktar (eller snarlika), en firma som utför installationer av denna fläkttyp och så vidare) kan du använda det underlag du får ifrån dem vid ett ARN-ärende. Skulle då ARN besluta till din fördel kan återförsäljaren åläggas betala tillbaka både de kostnader du haft gentemot dem eller tillverkaren, och de kostnader du haft för att en annan part skall undersöka felet.

Det här med reklamationer för intermittenta fel eller sådant som är svårt att framkalla är ett gissel. Frågan blir ofta "hur säker är jag och hur mycket energi vill jag lägga på det" kontra återförsäljarens intresse av kundvård. Backar man direkt är återförsäljaren givetvis glad, men många säljare kommer själva backa om man visar att man har rejält på fötterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lite generellt, eftersom ingen av oss utomstående med någon säkerhet kan säga huruvida fläkten i ditt fall hade en defekt enligt konsumentköplagen och därmed skall täckas av säljaren:

För det första skall avhjälpande göras "utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten". Gäller det alltså en pryl där man faktiskt inte kan vänta i flera veckor och återförsäljaren säger "det kommer ta flera veckor för oss att kolla på det här" så kan man kräva en annan lösning, exempelvis att låna en fläkt av återförsäljaren, eller att de skickar ut en ny mot att ni accepterar en faktura om den första inte har något fel. Vad återförsäljaren sedan gör mot tillverkaren rör inte dig som slutkonsument i ryggen.

Nej precis. Åf ville ju från början ha fläkten tillbaka för att kika på den men jag svarade då att det inte gick, vi kan inte vara utan ventilation i flera veckor då min fru är mammaledig med vår bebis. Hade det varit mitt i sommaren så visst, kan ju öppna ett fönster men känns ändå inte riktigt rimligt. Då ville åf ta det direkt med leverantören som sagt och därför skickade de en ny till mig så jag inte skulle vara utan. Jag kan acceptera att betala för själva fläkten, om jag nu får tillbaka den, men tycker att fraktkostnader och undersökningarna inte ligger hos mig. Då kan man ju göra så mot alla och aldrig ge någon garanti?

Skrivet av twit:

För det andra, vad gäller kostnad och så vidare: om du får en annan seriös aktör styrka felet (som exempelvis ett annat företag som säljer denna typ av varor, en verkstad som servar just denna typ av fläktar (eller snarlika), en firma som utför installationer av denna fläkttyp och så vidare) kan du använda det underlag du får ifrån dem vid ett ARN-ärende. Skulle då ARN besluta till din fördel kan återförsäljaren åläggas betala tillbaka både de kostnader du haft gentemot dem eller tillverkaren, och de kostnader du haft för att en annan part skall undersöka felet.

Det här med reklamationer för intermittenta fel eller sådant som är svårt att framkalla är ett gissel. Frågan blir ofta "hur säker är jag och hur mycket energi vill jag lägga på det" kontra återförsäljarens intresse av kundvård. Backar man direkt är återförsäljaren givetvis glad, men många säljare kommer själva backa om man visar att man har rejält på fötterna.

Jag har en lokal ventilationsfirma men tveksamt att de skulle göra något sådant. Även om jag skulle hitta någon så kostar det ju säkerligen en tusenlapp. Jag är ju ingen expert på detta och kan såklart ha fel...kanske felet aldrig någonsin uppstår igen och det bara var något tillfällig partikel från rymden som bitflippade något på kretskorte. Svårt att bevisa.

Jag tycker det är löjligt av åf, för dem är det säkerligen en förhållandevis liten summa pengar i slutändan. De säljer ju aggregat för hundra tusentals kronor liksom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

https://se.trustpilot.com/review/ventilation.se

Jag är nog inte ensam. Finns inget nummer att ringa heller, enbart mejl.

Såg att man kan få konsumentvägledning av kommunen också, drar dit ett mejl och frågar dom också!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fick svar från kommunen:

Som konsument har du reklamationsrätt i 3 år så du hade kunnat reklamera varan och då hade det varit upp till företaget att bevisa att det inte var ett ursprungligt fel, detta oavsett garanti eller ej. Företaget har laglig rätt att försöka reparera varan 2 ggr. I och med att du accepterade deras förslag kan det bli svårt att ändra, beroende på vad som står i avtalet/det ni har kommunicerat med varandra. Har du godkänt reparation eller felsök kan du bestrida den del av fakturan som avser en ny fläkt.

Du kan läsa mer på Hallå konsument: Vägledning för konsumenter | Konsumentverket

Visa signatur

Citera för svar