Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur kan man inte ha sitt kort hela tiden? Bara att stoppa i plånboken ju. Och den lägger man på skorna eller på husnyckeln om man nu är glömsk av sig, så den garanterat kommer med när man går ut.

Åh en sånn boomer? Plånbok? Jag har bilnyckel, husnyckel, idkort och annat på mobilen, varför ska jag drassa rundt et plastkort som det var 1999?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Åh en sånn boomer? Plånbok? Jag har bilnyckel, husnyckel, idkort och annat på mobilen, varför ska jag drassa rundt et plastkort som det var 1999?

För att det är överlägset. Snabbare, säkrare, tryggare, smidigare, enklare.

I plånboken har jag busskort, tre bankkort, kortet till jobbet, körkortet, bibliotekskort, periodvis gymkort, kortet för att komma in och slänga på tippen, och lägenhetsnyckeln. Inget av det kan få slut på batteri. Inget av det påverkas av regn eller att bli genomblöt av andra orsaker. Inget av det riskerar att påverkas av kraftig kyla. Inte ens sammanlagt, inklusive plånboken, väger det eller är lika stort som en normal mobil.

Jag har förstås med mig mobilen också, men en batteridriven elektronikpryl är inte nåt jag litar på. Det är alltför stor risk att batteriet ska ta slut eller nåt mjukvarufel ska ställa till det. Mobilen är inte ens i närheten av lika smidig och enkel att hantera i handen som en plånbok eller korten i plånboken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att det är överlägset. Snabbare, säkrare, tryggare, smidigare, enklare.

säkrare faktisk. märks du inte vet helt vad du pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

säkrare faktisk. märks du inte vet helt vad du pratar om

Jodå, jag vet precis vad jag pratar om. Rent kryptografiskt är mobilen säkert säkrare, men det är en ickefråga för ett fysiskt kort som jag håller i handen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ditt riktiga kortnummer lämnar inte mobilen via NFC.

Jag är klar med blippandet innan mina varor är färdigskannade om jag går till en manuell kassa med personal.
Låser upp med fingeravtryck och blippar. Done.

Har inte funderat på hur lång tid det tar för folk att blippa sina telefoner.
Inget jag har reagerat på hur som helst.

Edit: Har fortfarande med mig kortet men kan inte minnas senast jag använde det. Inte under 2024 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

ingen pin på apple pay.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är mycket sällan man behöver stoppa in kort och använda kod. Tror det är en gång vart 20:e köp eller så.

Nej det är inte sällan, man behöver använda kod när man blippar på alla köp över 400 kr, det slipper du om du betalar med Apple Pay. Betalar man dessutom med klockan så behöver man inte ta fram något ur fickan vilket sparar ännu mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det är inte sällan, man behöver använda kod när man blippar på alla köp över 400 kr, det slipper du om du betalar med Apple Pay. Betalar man dessutom med klockan så behöver man inte ta fram något ur fickan vilket sparar ännu mer tid.

Inte ofta man gör ett köp för över 400 spänn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det gäller Google Wallet/Pay också.
Likväl som jag inte minns när jag använde mitt plastkort senast så minns jag inte heller när jag knappade in min pinkod på terminalen senast heller.

Köp över 400 gör jag ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är helt individuellt, för mig är en stor del av köpen jag gör över 400 kronor så det är ofta.

Men oavsett är det ganska irrelevant hur många sådana köp det är då det i värsta fall är lika snabbt att dra fram och blippa mobilen som kortet då båda ligger i fickan och mobilen är snabbare om köpet är över 400 kronor. Att använda klockan för betalning är såklart alltid snabbare än båda då man inte behöver ta fram något ur fickan alls och slipper skriva kod där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

<Uppladdad bildlänk>

Ok du hittade afrikanske edge cases . Borde förtydligat inte in the west

Permalänk
Medlem

Ingen poäng diskutera med vissa här men där jag handlar är det oftast folk med fysiska kort som håller up kön då det kommer pinkod krav som dom inte förväntar etc .

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo? Det är jätteofta man gör det med dagens priser såvida man inte är oförmögen att planera sina inköp i förväg. Du verkar återigen tro att du är huvudpersonen i universum kring vilken alla andras liv kan härledas från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är mycket sällan man behöver stoppa in kort och använda kod. Tror det är en gång vart 20:e köp eller så.

Alla köp över 400:- kräver PIN-kod

Skrivet av ELF:

Lägger inte Handelsbanken till stöd för detta så får det nog bli Länsförsäkringar. Folk verkar nöjda med dem. Kan inte förstå att det ska ta dem sådan jäkla lång tid att stödja Google Pay.

Med tanke på att de inte stött Google Pay i 7 år så skulle jag bytt för länge sedan Jag har LF och är väldigt nöjd.

Skrivet av cyklonen:

Jo? Majoriteten av mina köp är över 400:-

Skrivet av ysr1:

Jo? Det är jätteofta man gör det med dagens priser såvida man inte är oförmögen att planera sina inköp i förväg. Du verkar återigen tro att du är huvudpersonen i universum kring vilken alla andras liv kan härledas från.

Ja, jag håller helt med. Jag skulle nog säga att minst 60-70% av mina köp är över 400:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig är det helt obegripligt att frivilligt förlita sig på att en temperamentsfull och batteridriven elektronikpryl ska fungera i alla lägen, när ett enkelt bankkort fungerar nästan vad som än händer. Bankkort tar nästan ingen plats alls, väger nästan inget, behöver aldrig laddas, startar aldrig om oombett, kan inte drabbas av buggar i operativsystemet eller betalningsappen, tål vatten och kyla, osv...

Hur kan man inte ha sitt kort hela tiden? Bara att stoppa i plånboken ju. Och den lägger man på skorna eller på husnyckeln om man nu är glömsk av sig, så den garanterat kommer med när man går ut.

Kan rekommendera att prova på en neurologisk sjukdom någon dag för ökad förståelse för att "det är bara att" inte fungerar öht.

Skrivet av Kasken:

Mmm, jag ser din poäng och jag vet att du är i gott sällskap, väldigt många som vill ha telefonen "till allt" så att det är det enda man behöver....

Stora nackdelen med detta koncept blir ju då att du har en väldigt fragil teknisk pryl som "allt" är beroende av att den fungerar (och har batteri), en "singel point failure".
Tappar du funktion på den så tappar du allt o står där hjälplös, du kan inte betala, du kan inte åka kollektivtrafik, du kan inte legitimera dig, du kommer inte in på jobbet, du kan inte ringa, osv, osv...

Nä, jag är för tjurskallig för att anamma detta fullt ut. Det är illa nog att jag numera har ett "plånboksfodral" till telefonen. Men jag har tvillingkort till både Visa och tankkort ligger gömt i både bilen och MC så jag kan ta mig hem om jag skulle förlägga den.

Håller fullt och fast med dig att det är en enorm risk att ha en single point of failure. Men det är inte heller vad jag pratar om, om jag tar mig själv så skulle jag då ha med mig både plånbok med visa-kort i SAMT mobil med visa-kort i. Skulle jag väl sedan stå där i affären för att betala och då upptäcka att annan familjemedlem lånat mitt kort (och ev glömt att stoppa tillbaka det) så kan dra fram mobilen och betala istället för att bara gå därifrån och känna mig fånig.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kommer man kunna skicka iväg en swish till en annan person och det dras från kortet istället för ens konto? Det hade varit nice!

Det tror jag inte att de kommer lösa. Eftersom det då utgår en avgift till kortutgivaren som de inte vill stå för.

Citat:

Betydligt bättre GUI? Möjligheten att 2024 skriva mer än 12 tecken på en överföring? Bankerna ligger i det föråldrade, skulle gissa att problemet i grund ligger i att dom kör stordator, och att deras websidor bara är en sminkad häxa som frontend.

Fördelen med swish är ju att scanna en qr-kod eller använda ett telefonnummer som du oftast redan har. Att fråga om och få någons kontonummer är betydligt krångligare. Så det hade säkert varit en användbar funktion med schemaläggning i swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Mmm, jag ser din poäng och jag vet att du är i gott sällskap, väldigt många som vill ha telefonen "till allt" så att det är det enda man behöver....

Stora nackdelen med detta koncept blir ju då att du har en väldigt fragil teknisk pryl som "allt" är beroende av att den fungerar (och har batteri), en "singel point failure".
Tappar du funktion på den så tappar du allt o står där hjälplös, du kan inte betala, du kan inte åka kollektivtrafik, du kan inte legitimera dig, du kommer inte in på jobbet, du kan inte ringa, osv, osv...

Nä, jag är för tjurskallig för att anamma detta fullt ut. Det är illa nog att jag numera har ett "plånboksfodral" till telefonen. Men jag har tvillingkort till både Visa och tankkort ligger gömt i både bilen och MC så jag kan ta mig hem om jag skulle förlägga den.

Jag har oftast plånboken med mig utöver telefon. Men betalar alltid med Google Pay och mitt utvalda inlagda kreditkort, går fortast. Har två kreditkort och lite sedlar i plånboken som backup. Men när/om körkortet kommer i telefonen så kanske jag ändrar mig.

När jag inte har plånboken så hade jag tidigare en hundring i mitt skal till telefonen. Men nu när man mer sällan tar emot kontanter och swish är mer utbrett har jag tagit bort den.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jodå, jag vet precis vad jag pratar om. Rent kryptografiskt är mobilen säkert säkrare, men det är en ickefråga för ett fysiskt kort som jag håller i handen.

Och en mobil är inte något fysiskt du håller i handen?

Skrivet av cyklonen:

Intressant att ingen av de hundratals du stått bakom i kön någonsin gjorde ett köp på över 400 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspuffar:

Intressant att ingen av de hundratals du stått bakom i kön någonsin gjorde ett köp på över 400 kr.

Jag vet inte alls vilka belopp det handlade om. Det är ju mobilbetalare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det kan du redan göra via banken. Jag har lite svårt att se fördelen med att göra det via Swish?

För att slippa fråga efter bankupgifter. Och Swedbank har inte iaf att man kan lägga in det totala beloppet som kommer föras över.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har gärna inte kort på kort. Plus att Handelsbanken tog bort det kort jag hade där. Byter hellre bank om de inte vill stödja framtiden.

Curve är inget konstigt utan lika säkert som något annat. Curve följer alla gällande regler som finns. Ditt kort syns aldrig för någon att se utan bara det virtuella Mastercardnumret.

Jag har två kort kopplade till Curve. Normalt använder jag ett av dem som standard men vill jag använda det andra så ändrar jag till det med två klick i appen.

Att byta bank känns omständligare än att hämta hem en app och vara igång på några minuter med att blippa telefonen.

Jag var oerhört irriterad själv som Handelsbankkund men löste problemet på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Curve är inget konstigt utan lika säkert som något annat. Curve följer alla gällande regler som finns. Ditt kort syns aldrig för någon att se utan bara det virtuella Mastercardnumret.

Jag har två kort kopplade till Curve. Normalt använder jag ett av dem som standard men vill jag använda det andra så ändrar jag till det med två klick i appen.

Att byta bank känns omständligare än att hämta hem en app och vara igång på några minuter med att blippa telefonen.

Jag var oerhört irriterad själv som Handelsbankkund men löste problemet på ett enkelt sätt.

Jag hade ett möte med LF i typ 20-30 minuter så fixade de 98% av allt som behövde göras vid flytten. Jag tror inte att t.ex. avbeställningsskydd som ingår från banken gäller om man använder Curve kortet. Oavsett vad så är jag nöjd med mitt byte och om man inte visar banken att man inte är nöjd över att de inte stödjer den teknik man vill använda utan behöver använda en mellanhand, så som Curve så kommer ju banken fortsätta att inte stödja det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det här är min föreställning om att betala med mobilen. Ta fram mobilen låsa upp den starta NFC då jag inte vill ha det aktivt när det inte används. Blippa telefonen för att upptäcka att skalet störde dra mobilen ut ur skalet och se hur den flyger en meter upp i luften lander några meter borta och studsar några meter extra. Tar upp mobilen från golvet och konstatera att man nu behöver ny skärm. Tar fram kortet i stället och betalar.

Samma gäller med biljetter för den offentliga transport i den app man nu behöver dock måste man ju scanna av skärmen vilket ställer till även på en helt ren och felfri skärm. Men risken för att tappa mobilen och få skärmen förstörd gör att jag helst vill använda mitt UL kort och pappers billetter.

Webbsidor som tidigare var bra att använda på datorn har i dag blivit helt värdelösa för att de har designats om till att likna en begränsat mobil app. Facebook och Swedbanks Netbank är ju bland de som har blivit sån.

Med andra ord jag har ingen lyst att vara beroende av att den batteridrivna hjärnan i fickan funkar för att kunna leva mitt liv.
Man behöver ju tyvärr appar hit och dit nu om dagar för att klara sig snart får det altså vara nog.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Det här är min föreställning om att betala med mobilen. Ta fram mobilen låsa upp den starta NFC då jag inte vill ha det aktivt när det inte används. Blippa telefonen för att upptäcka att skalet störde dra mobilen ut ur skalet och se hur den flyger en meter upp i luften lander några meter borta och studsar några meter extra. Tar upp mobilen från golvet och konstatera att man nu behöver ny skärm. Tar fram kortet i stället och betalar.

Jag har nog inte varit med om ett enda kall där skalet påverkat blippfunktionen på telefonen i det jobb jag har inom kollektivtrafiken och hanterar nog 100 tals blippar från mobiltelefoner dagligen 4 dagar i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du behöver nog inte vara orolig i vilket fall, generellt idag tenderar folk att tro att de är viktigare än de är. Ingen bryr sig om när du eller jag handlar bananer och mjölk på ICA.

Tvärtom, idag är det just det ALLA bryr sig om, eftersom riktad marknadsföring är a och o.
Ju mer detaljer företagen vet om dig och ditt liv, ju mer effektiv blir deras försäljning.
Denna information säljs också i "bulk" av såväl "vita" företag som på svarta marknaden. Inte bara företag intresserade av att sälja produkter till dig köper den, även olika myndigheter och organisationer köper sådan information.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med detta.
Hade man kunnat lägga in sitt kreditkort, så man kunde använda det för att swisha och därmed få bonus på kreditkortet så absolut.
Men så funkar det inte. Detta är ju samma som Apple Pay.
Men visst, bra med mer konkurrens I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tvärtom, idag är det just det ALLA bryr sig om, eftersom riktad marknadsföring är a och o.
Ju mer detaljer företagen vet om dig och ditt liv, ju mer effektiv blir deras försäljning.

Vad är problemet det det då? Tycker det är rätt bra att få personliga erbjudanden i ICA-appen på saker man brukar köpa.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspuffar:

Och en mobil är inte något fysiskt du håller i handen?

Tror att ett problem är att Cyklonen har selekterat ut en viss användargrupp. Cyklonen står nämligen i de bemannade kassorna. Mitt antagande är att den mer "mobilvana" kundkretsen går direkt till snabbkassorna.

Därmed står Cyklonen med de övriga pensionärerna, som istället för att räkna upp 231kr i 50-öringar* nu för över exakt vad de behöver till kortet i bankappen när de ser totalsumman i kassan.

*Så populärt fram till något årtionde sedan att man installerade automatiserade växelmaskiner i kassan för att få upp farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Vad är problemet det det då? Tycker det är rätt bra att få personliga erbjudanden i ICA-appen på saker man brukar köpa.

Filmtips: Das leben der anderen (Oscarsvinnare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Filmtips: Das leben der anderen (Oscarsvinnare)

Ja, har sett den. Riktigt bra.

Tycker ändå inte att det är nåt stort problem att Ica vet att jag gillar Breton-kex och gör så att jag får 20% på såna ibland.
Finns värre saker att oroa sig för.

Visa signatur

-dool