Permalänk
Medlem

Ny skrivare, vad ska man ha?

Har en lite äldre Samsung C460W som funkar rätt ok ännu men som behöver nya färgpatroner. Kostar en del så funderar på att köpa en ny skrivare ist så jag samtidigt kan skriva ut bilder i bra kvalite. Den gamla går sytmrran överta.

Vad ska man ha då? Är van vid Samsungs "insticksmodul" i mobilen för utskrifter så vill ju ha det lika smidigt iaf. Finns det kanske tom någon Samsung som är vettigare? Priser är inget avgörande då det går på ett företag ändå.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Det enda du ska titta på är Brother när det kommer till laser. Det är de enda som jag har positiv erfarenhet av.
Har kört HP, Samsung, Ricoh och Brother på jobbet och Brother bara rullar på medan de andra trasslar eller är fuskbyggen.

Mobile Print för Brother-skrivare finns också.
Däremot ser jag att du skriver "bilder". Är det en fotoskrivare eller en dokumentskrivare du är ute efter?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skriva ut bilder i hur bra kvalitet? Om pengar inte är ett jättestort bekymmer kanske en färglaserskrivare skulle vara att föredra om ni inte tänkt skriva ut t.ex. foton.

Permalänk
Medlem

+ på Brother.
Min gamla gick dock i djupare sömn än att den inte ville bli väckt av annat än ett tryck på Power. Den nya har inte fått det beteendet än. Byttes dock ut pga annat (gissar på trumman). L2530 vs L2445 om man vill ha modellnummer. L2445 saknar dock scanner (vilket ju trots allt fungerar än på den gamla), men har å andra sidan stort toner-magasin.

På jobbet har vi uteslutande Kyocera, men de kanske inte finns i privat-prisklass.

edit: pratar laser

edit: pratar laser
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Då min nuvarande kommer att flytta hem till systern 1,5mil bort så är det bra med scanner och kopiator, det är det på min nu.
Ok brother är vettiga alltså.
Den direkta skillnaden mellan bläckstråle och laser? Märker man skillnaden på utskriften eller är det mest i plånboken man märker skillnaden?

Bilen är mer en bonus om den funkar bra med. Kul att kunna skriva ut lite bilder på dottern eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Då min nuvarande kommer att flytta hem till systern 1,5mil bort så är det bra med scanner och kopiator, det är det på min nu.
Ok brother är vettiga alltså.
Den direkta skillnaden mellan bläckstråle och laser? Märker man skillnaden på utskriften eller är det mest i plånboken man märker skillnaden?

Bilen är mer en bonus om den funkar bra med. Kul att kunna skriva ut lite bilder på dottern eller liknande.

Det mest uppenbara är ju benämningen "bläckstråle" och "laser". Antyder ju olika tekniker.
Mer praktiskt, så innebär bläckstråle att det finns bläck som kan torka. Laser använder kolpulver som inte torkar.
Alltså bör man regelbundet skriva ut på en bläck, men behöver inte på en laser.

Färg är det nog på alla bläckskrivare.
Färglaser är dyrare än svart/vit laser.
Laser är nog billigare än bläck (om man räknar inköp+papper+färg över tid).
Bläck ger väl kanske bättre utskrifter. För vardags-utskrifter, ingen skillnad vill jag påstå.
Laser är oftast snabbare än bläck. (i princip alltid i min erfarenhet, men det finns alltid nån som ska protestera)
Bläck är kanske känsligare för fukt, men ett blött papper är ju skräp ändå.

Jag har endast köpt laser de senaste 20 åren. En enda färglaser har jag haft, å andra sidan har jag tillgång till det på jobbet.
Bilder utskrivna är helt okej i mina ögon. Vill jag ha snyggare, så beställer jag bilder på nätet istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det mest uppenbara är ju benämningen "bläckstråle" och "laser". Antyder ju olika tekniker.
Mer praktiskt, så innebär bläckstråle att det finns bläck som kan torka. Laser använder kolpulver som inte torkar.
Alltså bör man regelbundet skriva ut på en bläck, men behöver inte på en laser.

Färg är det nog på alla bläckskrivare.
Färglaser är dyrare än svart/vit laser.
Laser är nog billigare än bläck (om man räknar inköp+papper+färg över tid).
Bläck ger väl kanske bättre utskrifter. För vardags-utskrifter, ingen skillnad vill jag påstå.
Laser är oftast snabbare än bläck. (i princip alltid i min erfarenhet, men det finns alltid nån som ska protestera)
Bläck är kanske känsligare för fukt, men ett blött papper är ju skräp ändå.

Jag har endast köpt laser de senaste 20 åren. En enda färglaser har jag haft, å andra sidan har jag tillgång till det på jobbet.
Bilder utskrivna är helt okej i mina ögon. Vill jag ha snyggare, så beställer jag bilder på nätet istället.

Händer att det går flera månader mellan utskrifter, nästa gång är det flera dagar i följd. Som sagt bilder är ju inget prioriterat men hade varit trevligt menar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller också med alla om att Brother är bland de bästa. Vi har flera Brother-laserskrivare i familjen och de har funkat hur bra som helst i många år, vilket man inte kan säga
Brother är mycket mer sympatiska än t.ex. Canon och HP som låser sina skrivare till bara bläck/toner av eget märke. Har haft mycket problem med att HP slutar göra drivrutiner för äldre skrivare till nya operativsystem så att man måste byta skrivare, medan Brother har haft bra stöd både på Windows och Mac för oss.
När det gäller bläck vs laser så skulle jag också slå ett slag för laser på grund av annars nämnda uttorkning av bläck.
I slutändan beror det på hur mycket och hur ofta du skriver ut, och om du behöver halvbra fotoutskrifter.
Jag menar att man bockså ha en ganska dyr bläckskrivare (och bläck blir också dyrt) för att få bra fotoutskrifter hemma. Mycket bättre att beställa foto från t.ex. crimson.se eller sin lokala fotobutik om sådan finns kvar.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Inktank/Ecotank liknande kanske?

Permalänk

Bläck går bort det är det för mycket krångel och blir för dyrt då man fått köpa helt ny bläckpatron när det kläggat igen. Skulle jag köpt så är det Brodher för dom är bra vad jag kunnat läsa mig fram till men inte den billigaste utan nån hundring till eller två.

Men !!! jag har en annan väg i stället.

man får skiva ut lite på biblioteket, Tre sidor får man skriva ut här. Vill man ha mer då köper man på biblioteket eller av firma. Billigare och betydligt mer fritid man kan lägga på annat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Är det färglaser som gäller för mig då kanske? NetOnNet har en färglaser från Brother.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Är det färglaser som gäller för mig då kanske? NetOnNet har en färglaser från Brother.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Nån anledning till att DCP-L3560CDW inte är ett alternativ? Den är ju ändå 2000 billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nån anledning till att DCP-L3560CDW inte är ett alternativ? Den är ju ändå 2000 billigare.

Fick lusläsa mig fram till att den med är färgskrivare, framkomm inte direkt så att säga.
Nä egentligen inte då. Stora skillnaderna mellan dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Fick lusläsa mig fram till att den med är färgskrivare, framkomm inte direkt så att säga.
Nä egentligen inte då. Stora skillnaderna mellan dem?

Nej, uselt presenterat av Netonnet att det faktiskt är färg...

Den dyrare är större och tystare och verkar ha mycket större toner-kassetter. Här kan man ju räkna på vad den lilla kostar med fler toners för att komma upp i samma utskriftsmängd.

Stora har något snabbare utskrifter totalt, något långsammare på första sidan.
Högre upplösning på både utskrift och scanning. Om det är intressant i praktiken? Pass på det. Har man ändå tänkt att skicka sina bilder för utskrift hos en professionell firma? Njae, isåfall kanske ointressant.
Dubbelsidig utskrift på båda.

Ser ut att vara arkmatare för scannern på båda. Oklart om det är duplex på scanning på nån av dem. Arkmatare vill jag gärna ha, duplex kan jag klara mig utan, men det kan vara trevligt om man scannar mycket.

Visa signatur

Permalänk

Jag har en stor skrivare. Skriver på A3.

Epson ET 7750

Har ecotank (som någon nämde innan). Dvs man fyller burkar i skrivaren. Håller ”hur länge som helst” och är inte dyrt att köpa nytt.

Fungerar utmärkt att skriva ut från mobiltelefonen. Kör Apple, så vet inte hur det är med Android.

Man kan t.o.m. maila till skivaren (om den har internet) så den skriver ut oavsett vart du är.

Jag är nöjd. Enda saken jag önskat var annorlunda är facken för papper.
Den har tre fack. Bara två klarar A4. Och ett fack klarar även A3. Så det minsta facket brukar vi ha A5 i, men hade gärna sett att det kunde hantera A4.

Dubbelsida utskrifter går utmärkt och automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag har en stor skrivare. Skriver på A3.

Epson ET 7750

Har ecotank (som någon nämde innan). Dvs man fyller burkar i skrivaren. Håller ”hur länge som helst” och är inte dyrt att köpa nytt.

Fungerar utmärkt att skriva ut från mobiltelefonen. Kör Apple, så vet inte hur det är med Android.

Man kan t.o.m. maila till skivaren (om den har internet) så den skriver ut oavsett vart du är.

Jag är nöjd. Enda saken jag önskat var annorlunda är facken för papper.
Den har tre fack. Bara två klarar A4. Och ett fack klarar även A3. Så det minsta facket brukar vi ha A5 i, men hade gärna sett att det kunde hantera A4.

Dubbelsida utskrifter går utmärkt och automatiskt.

Epson (och HP) har väl kanske inte så bra renommé numera:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1704170-epson-skrivare-scam

Ska man ha bläckstråle, så verkar det annars vara sk ecotank-varianter man ska ha. Patroner verkar ju vara ren lurendrejeri. Men vad vet jag, jag är bara amatör.
Problemet med bläck är att munstyckena torkar igen, och om skrivaren får liv i dem igen så har den förbrukat en mängd bläck. Som är dyrt.
Därav att man bör köra en bläckskrivare regelbundet. Och kommer bläcket från en tank (antar utan givare och annat som kan berätta att det är "slut"), så är det kanske billigare än om det kommer från en patron.
Synd att man verkar se till att begränsa på andra sätt då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nej, uselt presenterat av Netonnet att det faktiskt är färg...

Den dyrare är större och tystare och verkar ha mycket större toner-kassetter. Här kan man ju räkna på vad den lilla kostar med fler toners för att komma upp i samma utskriftsmängd.

Stora har något snabbare utskrifter totalt, något långsammare på första sidan.
Högre upplösning på både utskrift och scanning. Om det är intressant i praktiken? Pass på det. Har man ändå tänkt att skicka sina bilder för utskrift hos en professionell firma? Njae, isåfall kanske ointressant.
Dubbelsidig utskrift på båda.

Ser ut att vara arkmatare för scannern på båda. Oklart om det är duplex på scanning på nån av dem. Arkmatare vill jag gärna ha, duplex kan jag klara mig utan, men det kan vara trevligt om man scannar mycket.

Är väl kanske upplösningen för bilder som talar för den isf. Såg att man kan beställa den för under 6000, men om det är värt det i mitt fall...
Visa signatur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en Brother DCP-L3560CDW sen ändå.

Visa signatur