Jag kanske resonerar fel med följande resonmang och en tidigare kommentar när jag tog upp detta ämne var att det fanns ingen förstålse för tankesättet.
Som följer, om vi tar förra thunderbolt displayen som säkert har, om jag får gissa, tio år på naken och säljs som beganad för 4000 eller 3500 som bäst på Blocket och vet inte vad inbytes värdet är, men det är inbytes värdet jag är intresserad av.
Hos mResell och andra företag som köper in Apple och säljer vidare är andrahandsvärdet högt när man kollar priserna.
Så vad kosta displayen som ny 12/18 tusen.
Men tar vi två PC skärmar som har över tio år på nacken så får jag vara glad om någon vill ha dom som bortskänkes.
Jag är böjd att tro och hoppas att man inte missupfattat denna sida av myntet, men desto färre år mellan varje ny produkt apple lanserar desto högre inbytesvärde av den produkt man har och desto mindre i mellanskillnad vid köp och uppgradering av den nyare produkten.
Så tanken är att när det gått 3/4 år byter jag in min Macbook Air 15 Inch M2 lagom när Apple Care går ut och att det fortfarande finns värde i min dator, så skaffar jag en ny Macbook Air med kanske M4 till en överkomlig mellanskillnad.
Vet inte om det görs med PC produkter, men min ringa uppfatting är att PC produkter är som bilar, förlorar 30% vid köptillfället och några år på nacken är dom antingen värdelösa eller så får du bra mycket mindre i andrahandsvärde än om det vore en Mac.
Så om jag investerar i en Apple 27 så kanske det inte ger max för pengarna för man betalar en rejäl slant för märket Apple.
Men jag får ut mer vid eventuell inbyte och uppgradering till en nyare produkt än om jag investerat motsvarande i PC produkter.
Om jag har fel så är ni välkommna att belysa och förstärka vad som är fel med mitt resonomang.
MVH
Om du köper en Appleskärm för 20 000kr och får tillbaka 5000kr om 4 år så kan man säga att du har betalat 15 000kr för att använda skärmen i 4 år.
Om du köper en annan skärm för 7000kr och får tillbaka 0kr om 4 år så har du betalat 7000kr för att använda skärmen i 4 år. Dessutom har du 13 000kr över från inköpet samt att du har kvar skärmen.
Köper du två skärmar så har du betalat 14 000kr för att använda båda i 4 år + att du fortfarande har kvar båda skärmar och 6000kr över från inköpet jämfört med om du hade köpt en Appleskärm.
Edit: Ett tredje alternativ är att köpa någon modell från t.ex. LG med 5120x2160 i upplösning för ca 12 000kr. Då får du både bredare och större skärm samt har kvar 8000kr från inköpet. Självfallet skulle du kunna få en rejäl slant tillbaka om 4 år, men även om man räknar med 0kr så har du sparat pengar + att du har kvar en riktigt bra skärm.
press nu1mlock