Starta och stänga av andersson tv med mobilen?

Permalänk
Medlem

Starta och stänga av andersson tv med mobilen?

Fick en tv till sovrummet av en vän men får inte "smart" styrning att funka.

Den har cec, wake on och virtuell controller i inställningarna men hittar inte hur? Kör den med chromecast 4k ultra.

Tvn jag har.

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led50uhd610...

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Fick en tv till sovrummet av en vän men får inte "smart" styrning att funka.

Den har cec, wake on och virtuell controller i inställningarna men hittar inte hur? Kör den med chromecast 4k ultra.

Tvn jag har.

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-led50uhd610...

För att HDMI CEC ska funka måste HDMI CEC vara aktiverat på TV å den inkopplade enheten.

Jag kan starta/stänga av min hemmabio förstärkare (inkopplad i TV:ns ARC/eARC HDMI port 2) höja/sänka volymen på denna, starta/stänga av 4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV/Google TV Streamer, navigera i menyer med TV:ns (funkar med ATV:s fjärr osså) fjärr.

På min TV (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E) heter det Vieralink.
LG:s heter Simplink.

Vad Anderssons HDMI CEC heter vet jag inte.

Edit: Se om det finns nått som kan heta "HDMI styrning".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

För att HDMI CEC ska funka måste HDMI CEC vara aktiverat på TV å den inkopplade enheten.

Jag kan starta/stänga av min hemmabio förstärkare (inkopplad i TV:ns ARC/eARC HDMI port 2) höja/sänka volymen på denna, starta/stänga av 4K Apple TV, 4K Chromecast Google TV/Google TV Streamer, navigera i menyer med TV:ns (funkar med ATV:s fjärr osså) fjärr.

På min TV (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E) heter det Vieralink.
LG:s heter Simplink.

Vad Anderssons HDMI CEC heter vet jag inte.

Edit: Se om det finns nått som kan heta "HDMI styrning".

Allt det är aktiverat men lyckas inte få det att funka :/

Chromecast är det enda jag kommer ha inkopplat.
Vill hälst kunna styra allt via mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Vill du styra allt via mobilen får du nog kolla om de har en app som tillåter att du använder den som fjärrkontroll. Smartthings till Samsung t ex, där kan man styra tv'n via telefonen/appen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Till min hemmabio förstärkare (Marantz Cinema 50) finns det en app.

Då jag inte kan se/funkar volym höjning/sänkning (hemmabioförstärkaren) i siffor på TV:n, p.g.a man måste använda "Djävulens påhitt Bluetooth". Enda alternativet är att trycka på "Info knappen" på förstärkarens fjärr å se vilken ljudvolym man har.

På min gamla hemmabio reviecer Marantz NR 1711 behövdes inte "Djävulens påhitt Bluetooth" påslagit.
Ingen app användes till denna då jag inte vet om det fanns nån app.

Edit: Jag kör utan appar.
One fjärr to rule them all.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förmodligen kan TV:n starta andra enheter (likt en soundbar etc.) via CEC men inte själv bli startad av andra enheter. För att start av en TV ska fungera via CEC-kommando eller nätverk brukar TV:n behöva ställas i ett någon form av ready-standbyläge som tillåter detta. Annars kan det vara så att den endast startar via knapp på baksida/undersida och fjärrkontroll. Enkla modeller likt Andersson med flera är sällan de som ger alternativ för sådant, särskilt inte om modellerna har ett par år på nacken likt denna.

Det är i alla fall ytterligare en inställning man skulle kunna leta efter även om min erfarenhet av den här typen av TV-apparater är sparsmakade menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vill du styra allt via mobilen får du nog kolla om de har en app som tillåter att du använder den som fjärrkontroll. Smartthings till Samsung t ex, där kan man styra tv'n via telefonen/appen.

Ja det finns ju ingen tyvärr. Smartthings använder jag till min samsung i vardagsrummet iaf ihop med google home ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Till min hemmabio förstärkare (Marantz Cinema 50) finns det en app.

Då jag inte kan se/funkar volym höjning/sänkning (hemmabioförstärkaren) i siffor på TV:n, p.g.a man måste använda "Djävulens påhitt Bluetooth". Enda alternativet är att trycka på "Info knappen" på förstärkarens fjärr å se vilken ljudvolym man har.

På min gamla hemmabio reviecer Marantz NR 1711 behövdes inte "Djävulens påhitt Bluetooth" påslagit.
Ingen app användes till denna då jag inte vet om det fanns nån app.

Edit: Jag kör utan appar.
One fjärr to rule them all.

Ja BT är otroligt irriterande. Eller när de ska låsa saker till en enda typ av samarbete, typ som philips hue var från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen kan TV:n starta andra enheter (likt en soundbar etc.) via CEC men inte själv bli startad av andra enheter. För att start av en TV ska fungera via CEC-kommando eller nätverk brukar TV:n behöva ställas i ett någon form av ready-standbyläge som tillåter detta. Annars kan det vara så att den endast startar via knapp på baksida/undersida och fjärrkontroll. Enkla modeller likt Andersson med flera är sällan de som ger alternativ för sådant, särskilt inte om modellerna har ett par år på nacken likt denna.

Det är i alla fall ytterligare en inställning man skulle kunna leta efter även om min erfarenhet av den här typen av TV-apparater är sparsmakade menyer.

Jag hittade lösningen av ren slump, hela mitt hem styrs av google home. När jag vaknade imorse och sa "Hej google, starta allt" så startade tvn i sovrummet, och kunde även stänga av den med google komando. Så bye bye tv dosa, höja och sänka gör jag med mobilen till min chromecast. ^^ Alltid kört samsung innan, har en i vardagsrummet och hade en i sovrummet men den fick tyvärr bli kvar hos mitt ex. Så fick denna av min plastfar, men det är en annan historia haha.

Permalänk
Medlem

Så ah, lösningen hittades av en slump imorse när jag sa till min google home "Hej google, starta allt" och tvn startade i sovrummet. Kommando att start och stänga av endast den tvn funkar med! Och varenda elektronik, lampa osv styr jag med google home så nu är jag nöjd. Volymen går att styra med telefonen på tvn.

Såååå no remote to rule them all! ^^