Permalänk
Medlem

Youtube och reklam i Brave

Hej gott folk.
Har använt mig av Brave browser i några månader och finessen var att jag slapp ha Youtube reklam.
Nu blockerar youtube videos och ber mig att antigen köpa premium, eller stänga av annonsblockeraren.
Vet ni hur man kringgår detta och om det finns andra alternativa lösningar för att se youtube utan reklam?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.
Har använt mig av Brave browser i några månader och finessen var att jag slapp ha Youtube reklam.
Nu blockerar youtube videos och ber mig att antigen köpa premium, eller stänga av annonsblockeraren.
Vet ni hur man kringgår detta och om det finns andra alternativa lösningar för att se youtube utan reklam?

För mig fungerar YouTube alldeles utmärkt i Firefox med uBlock Origin

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Jag kombinerar just nu brave med uBlock Origin (lite) och enhancer for YouTube, fungerar i mitt tycke utmärkt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Testa gå in på 'brave://settings/shields/filters' och sedan 'update lists'. Ifall det inte funkar kan du testa lägga till fler filter, typ deras experimentella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig fungerar YouTube alldeles utmärkt i Firefox med uBlock Origin

Men inte för mig, får samma om att uppgradera till premium.

Permalänk
Medlem

Det har funkat utmärkt i flera månader, men nu plötsligt är det helt trasigt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

samma för mig i chrome med ublock origin lite
någon som har nån lösning så mottages den gärna

funkade klockrent för nån timme sedan, men plötsligt så hände det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Exakt samma för mig! Kört uBlock origin men nu funkar inte det heller...har någon tips på annan blockerare eller någon som löst detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör Brave med uBlock origin utan problem. Kör också SponsorBlock for YouTube.

Edit: Nvm, har samma problem.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Funkar i uBlock Origin efter att ha kryssat ur "Quick fixes" här:
uBlock inställningar -> Filterlistor -> Inbyggda -> uBlock filters - Quick fixes

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

uBlock inställningar -> Filterlistor -> Inbyggda -> uBlock filters - Quick fixes
<Uppladdad bildlänk>

Grymt! Det funkade! Stort tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av One Piece:

Testa gå in på 'brave://settings/shields/filters' och sedan 'update lists'. Ifall det inte funkar kan du testa lägga till fler filter, typ deras experimentella.

Detta verkar ha löst det för mig i Brave. Har kollat youtube nu i snart 40 min och inte fått upp samma blockering igen.

Bra tips!

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

<Uppladdad bildlänk>

funkade för mig
du ska ha ett stort tack

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

<Uppladdad bildlänk>

Funkar hur bra som helst!
Tack!

Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W

Permalänk
Medlem

Youtube verkar ha pushat nån fix mot ublock idag.
Youtube pajade i chrome for mig med.
Gick över till brave nu o det funkar utmärkt.

Chrome o den där quick fix funkade inte utmärkt för mig. Fick upp reklam. Sen fick jag ladda om sidan o då försvann reklamen. Orkade inte med det så gick till Brave.
Chrome kommer ändå ha sönder Ublock origin helt snart ändå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

<Uppladdad bildlänk>

Funkade för mig med, men med tillägget att jag redan hade den ikryssad så fick bocka ur, spara bocka i uppdatera och sen fungerade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

man väntar en dag eller 3 på att utvecklarna uppdaterar sina adblockers, sen fungerar det igen, youtube gör såhär ibland, typ 1 gång varannan månad

*edit* mitt ublock origin har redan hoppat igång igen såg jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Youtube verkar ha pushat nån fix mot ublock idag.
Youtube pajade i chrome for mig med.
Gick över till brave nu o det funkar utmärkt.

Chrome o den där quick fix funkade inte utmärkt för mig. Fick upp reklam. Sen fick jag ladda om sidan o då försvann reklamen. Orkade inte med det så gick till Brave.
Chrome kommer ändå ha sönder Ublock origin helt snart ändå.

Om du vänsterklickar på klipp på youtube så får du adblock-stoppen, om du öppnar i ny flik istället så brukar det gå bättre.

Permalänk
Medlem

I ff räcker det med att starta om webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

samma för mig i chrome med ublock origin lite
någon som har nån lösning så mottages den gärna

funkade klockrent för nån timme sedan, men plötsligt så hände det.

hade samme problem med ublock på opera, brave utan ublock verkar funka okej just nu för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

<Uppladdad bildlänk>

Listan ska vara uppdaterad nu: https://old.reddit.com/r/uBlockOrigin/comments/1etvawp/youtub...

Om ni lämnar den avbockad så kommer ni förmodligen att se annonser så småningom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Freetube
Redan när YT förra året steppade upp mot annonser har jag appen installerad. När en video inte funkar så öppnar jag det bara där istället.

Finns även annat som eg. Vanced & dess forks

Permalänk
Medlem

Betala eller se reklamen, ända man gör om man försöker leka "pirat" på youtube är att man bidrar till att tjänsten blir mer och mer invasiv och mer nerlåst.

Är väll bara en tidsfråga innan annonsblockerare osv på youtube/twitch klassas lika som att ladda ner filmer osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Betala eller se reklamen, ända man gör om man försöker leka "pirat" på youtube är att man bidrar till att tjänsten blir mer och mer invasiv och mer nerlåst.

Är väll bara en tidsfråga innan annonsblockerare osv på youtube/twitch klassas lika som att ladda ner filmer osv.

Men när reklamen är full med scams eller totalt orelevant skit och störande så nej tack. Varför supporta sånt skit när dom inte vill ta ansvar för att inte låta scams finnas som reklam.

Betala? Nej. Så länge dom tillåter clickbait bullshit, AI genererat orelevant skit, osv komma in på mitt flöde så nej.

Dom kreatörer man kollar på tjänar ändå nästan ingenting på youtube ads. Dom får sina pengar från merch, sponsor klipp o annat dylikt. Så kan lika gärna då köra adblock.

Hade gärna betalt för youtube premium, om dom fixar sitt flöde från allt totalt skit som dom pushar till en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Men när reklamen är full med scams eller totalt orelevant skit och störande så nej tack. Varför supporta sånt skit när dom inte vill ta ansvar för att inte låta scams finnas som reklam.

Betala? Nej. Så länge dom tillåter clickbait bullshit, AI genererat orelevant skit, osv komma in på mitt flöde så nej.

Dom kreatörer man kollar på tjänar ändå nästan ingenting på youtube ads. Dom får sina pengar från merch, sponsor klipp o annat dylikt. Så kan lika gärna då köra adblock.

Hade gärna betalt för youtube premium, om dom fixar sitt flöde från allt totalt skit som dom pushar till en.

Well använd inte plattformen då om du inte vill supporta sånt skit istället för att förstöra för alla andra.

Samt tror du misstar väldigt extremt hur mycket Youtube betalar.

Kolla bara på ltt (dom har visat de några gånger) och kommer inte ihåg exakt men va nog runt 10-20% av deras inkomster och 2022 betalde Youtube ut 4,5 miljoner dollar till dom, vilket utan tvekan är en märkbar summa även för ltt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så länge Google spårar och hoardar data kommer jag inte att betala en spänn. De tar redan betalt utan tillåtelse. Tillhör de som inte skulle bry mig om YouTube hamnade bakom betalvägg. Skulle tvärtom bli glad då chansen för en ny plattform att ta vid skulle öka markant (vilket Google är väl medvetna om). Gärna en riktig oberoende plattform dvs. decentraliserad (finns redan men svårt att få folk att söka sig till annat, vanans makt är stor).

Inte en chans att annonsblockerare kommer att klassas som nedladdning av upphovsskyddat material. Annonsblockerare är så mycket mer än YouTube. Sidor fungerar skit utan det och FBI rekommenderar till och med sin medborgare att använda annonsblockerare för att skydda sig från intrång.

Annonsblockerare på nätet är mycket mer värt än videor som folk självvalt laddat upp på en plattform utan betalvägg. Bryr man sig så mycket om att få betalt får man väl välja att lägga upp bakom betalvägg på Patreon eller nått. Inte ens jämförbart med t.ex. filmer där skaparna aldrig lägger ut på YouTube utan de hamnar bakom betalväggar hos olika strömtjänster.

Skrivet av Mullvaden83:

Att det finns skit är väl en sak. Bara att undvika. Undviker allt på trendande och söker enbart på det som intresserar mig. Följer väldigt få kanaler numera. Inte det som får mig att hysa agg för YouTube dock.

Håller annars med dig om att de inte är många som tjänar så mycket på YouTube förutom de som blir riktigt stora. Fast även de stora nöjer sig inte med det utan har sponsorer och merch vilket antingen betyder att de inte får tillräckligt betalt eller så vill de bara ha mer. Det sämsta med de stora kanalerna (kanske inte alla men en stor del tyvärr) är att de producerar sämre content när de blir kommersiella för helt plötsligt vill de vara kommersiellt gångbara vilket alltid skapar sämre och mindre ärligt material.

Mitt problem med YouTube är dock Google och deras datainsamling och dominans överlag. Det är inte bra för nån av oss.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well använd inte plattformen då om du inte vill supporta sånt skit istället för att förstöra för alla andra.

Samt tror du misstar väldigt extremt hur mycket Youtube betalar.

Kolla bara på ltt (dom har visat de några gånger) och kommer inte ihåg exakt men va nog runt 10-20% av deras inkomster och 2022 betalde Youtube ut 4,5 miljoner dollar till dom, vilket utan tvekan är en märkbar summa även för ltt.

Jo för det jag vill se finns ju där. Men flödet blir spammat av skit oxå.

Reklamen är mestadels scams. Varför ska jag supporta sånt o låta adblock vara av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Youtube är på hugget nu Igår så löste man ju problemet med reklam genom att uppdatera allt i brave://components Men idag verkar youtube gjort någonting igen så nu laddas inte ens bilderna på alla videor på startsidan, än mindre själva videorna.
När jag stänger av brave shields så fungerar det, men då kommer reklamen. Man kan joxa lite fram och tillbaka med shields så börjar det fungera igen dock. Men ublock origin fungerar som den ska om shields är avstängt.

Permalänk
Medlem

Firefox med diverse Adblock ers funkar prima både på mobil och pc. Har inte sett en annons på internet på en jäkla massa år.
Har "ej reklam" på dörren och har givetvis samma tänk på nätet.

Skrivet av norrby89:

Hahaha!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag får fortfarande ingen reklam, eller gnällruta på YouTube. Kör med senaste stabila versionen av Firefox samt uBlock Origin, Malwarebytes Browser Guard samt IronVest

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig