Alla fyndtips från mellandagsrean

Helgsnack: Vilka äldre spel får stanna på datorn?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka äldre spel får stanna på datorn?

Trots att nya spel är kul finns det alltid guldklimpar som får vara kvar. Vilka är dina?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Diablo 2: Lord of Destruction. 24 år senare ...

Permalänk
Medlem

Ja, Diablo 2.

Permalänk
Medlem

Doom, Quake + Quake2, Half-life 1+2

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic 3. Köpte det i en fysisk box i butik 1999. Börjar bli väldigt många år sedan 😅 Men fan expansionerna H3 HD Mod för bättre uppskalning och Horn of the Abyss föt ett par nya borgar och lite småfixar gör att jag gärna återkommer till det gång på gång utan något som helst techstrul trots att det fyllr 25 år!

Permalänk
Medlem

Portal 1 och 2.

Har nästan spelat sönder dem, men de stannar😊

Permalänk
Medlem

Civilizatioin 4
Europa Universalis 4
Frets on fire

Även en klase (kanske inte så gamla) Indiespel:
Shovel Knight
Chasm
Timespinner
Hercules 12 labours
Supermarket mania

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Max Payne! Ettan är en jultradition likt Die Hard, hade hoppats att remastern skulle komma i tid men det får bli klassikern en gång till.

Capitalism Plus brukar av någon anledning också dyka upp som genväg på windowsburken om jag har någon längre period över för spel.

Permalänk
Medlem

Half-Life-serien (plus Black Mesa, minus Alyx) och Unreal. Spelar igenom dem en gång om året i november-december.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

För min del ingen, finns för många nya som jag spelar eller vill spela för att ha tid att spela gamla godingar

Permalänk
Medlem

Äldsta jag har nu är Cold Waters, Fallout 4 och Europa Universalis 4, annars är det antingen Rome:Total War eller XCOM 2.

Men EU4 är alltid där...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Dawn Of War 1 & 2 är klassiker jag återvänder till, mods är alltid trevligt till dem dessutom ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Inget. Förr i tiden fanns det vissa titlar som HoMM3, MoM och vissa andra som alltid var kvar. Fast iom. "Steam + Modernt Bredband", så finns det liksom inget skäl längre att alltid ha vissa spel installerade. Inte när alla äldre titlar är nedladdade, installerade & spelklara på under minuten.

...ok, kom just ihåg ScummVM, där har jag iofs en hel drös med äldre spel installerade för jämnan. Fast det är mer för att testa nya funktioner och finesser i appen i fråga.

Permalänk
Medlem

Alltid Heroes of Might and Magic 3, verkar inte vara ensam om det

Permalänk
Medlem

Arctic shipwreck (c64 vice)

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance 3, kanske inte så jätte gammalt men en instant classic. Har över 600+ timmar i spelet och mer lär det bli när det släpps fler roliga mods.

Permalänk
Medlem

Elasto mania
(Open)TTD
Psychonauts har varit kvar länge
Nästan alla Legospel

Permalänk
Medlem

Oh, nu blev jag sugen på att installera Max Payne igen. Annars är det World in conflict som är en långliggare på min ssd.

Permalänk

GTA 5, Fallout 4 och givetvis Skyrim ❤️

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Master of Orion 1
Sid Meiers Colonization

Funkar bra med GOG's paketering och lite tweaks i inställningarna för Dosbox

Visa signatur

//Erik

Permalänk
Medlem

Massor. Om man exkluderar alla emulatorer med gedigna bibliotek är de gamlingar jag kör mest vanligtvis Civilization 5 och LotRO.

Annars blir det en hel del C64 och Amiga tack vare VICE och WinUAE. Jag har förvisso hårdvara också, men det är så mycket enklare på en emulator så det blir mest det nuförtiden.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Är Jazz Jackrabbit alltid spelbart på datorn

Självklart! Men det ska ju så klart vara Jazz Jackrabbit 2+

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Witcher 3 Complete Edition - ska lira med Halk Hogans HD project next gen edition när ny dator är redo (4K texturer på de flesta föremål och bättre draw distance på föremål)
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/1021

Civilization V - Mysigt tidsfördriv
Total War: Warhammer 3 - släpps fortfarande DLCs, släpptes en häromveckan. Total War Warhammer är den spelserie jag lagt flest timmar på eftersom alla raser ger olika spelupplevelser.
Dark Souls 1, 2 och 3 - fantastiska spel
Age of Empires IV - Släpps även här uppdateringar fortfarande som är kul att testa

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Oj, lättare att namnge nyare spel som får stanna. Jag föredrar äldre spel. höhö

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Civ 1, Colonization, HoMM3, Skyrim, Fallout 4. Det är inte alltid de är installerade men de kommer på nåt sätt alltid tillbaka om de skulle blivit avinstallerade.

Permalänk
Medlem

Egentligen inget. Jag spelar inte några "pågående" spel som man återkommer till nu för tiden. Det mesta är, spela igenom och sen är man klar med dem och går vidare till nästa. Har inte riktigt tid att spela om en massa spel heller. Spelar hellre spel som är nya för mig och betar av min backlogg i så fall. Har givetvis ett gäck spel installerade som jag är klar med, men dom får ligga kvar tills jag behöver platsen på disken.

Permalänk
Medlem

- Doom i formen Zandronum + Brutal Doom. Finns oändligt mycket riktigt bra megawads att lira igenom. Doom har jag haft installerat i en eller annan form sen det släpptes på 90-talet.

- Diablo 1 & 2. Det förra ersatt med DevilutionX, det senare med D2R, på senare år.

- Action Supercross/Elastomania.

- Quake 1 & 2.

- Xash med Half-Life, Blue Shift, Opposing Force.

- ScummVM med en massa klassiker.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Witcher 3 och No man sky har hängt med i flera år. Kollade på statistiken som Steam har och noterade att No man sky är det spel jag oftast spelar i perioder genom åren. Jag trodde det var Witcher 3 då jag tyckt att jag spelat den mer. Baldurs Gate 3 kommer att bli ett av dessa "äldre spel" som inte avinstalleras.

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III är installerat på båda mina datorer. Älskar det fortfarande.