Snabbkoll: Firar du jul?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Firar du jul?

Snart är julafton här. Tänker du fira högtiden?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp jag och frugan ska till syrran där morsan dyker upp också. Ska bli väldigt trevligt att träffas och äta god mat, har precis stekt klart köttbullarna:)

Permalänk
Medlem

Hade gärna sluppit. men det förväntas ju av familjen att man är med.

Permalänk
Medlem

Firar bara för föräldrarna bjuder in och vi ska umgås. Annars skulle jag inte

Firar inget själv förutom nyår

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, fast mest firar jag julbord för maten är höjdpunkten.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Nej och julpynta? nope men räknas RGB i datorn ?

Permalänk
Medlem

Ja men nu när ungarna är vuxna så är det
mest fokus på god mat och trevligt sällskap.

Sen blir det också lite tradionellt tv tittande på
Kalle och hans jul.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Ja, fru och barn blir så ledsna annars.

Permalänk
Medlem

Borde vara följdfrågor, tex Bor du ensam? Har du en annan religion?

Permalänk
Medlem

Ja, men minimalt. Jag gillar inte traditioner och annat sånt tjafs, utan jag tycker det främst är trevligt för familjen (i den vidare bemärkelsen) att samlas och umgås. I år blev julfirandet tidigare, och är redan avklarat, pga att delar av familjekretsen ska vara hos respektives familjer i andra delar av landet under själva julhelgen. Så i morgon ska jag bara slappa här hemma hela dagen - underbart!

Jag har en adventsljusstake i ett fönster och jag har köpt ett paket färdigskivad julskinka. Längre än så sträcker sig inte mina ansträngningar här hemma.

Lever ensam, och är helt oreligiös (men skandinavisk jul är ändå ingen kristen högtid, utan har bara försetts med en kristen fernissa i senare tid, så det är en kulturell snarare än religiös högtid).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde vara följdfrågor, tex Bor du ensam? Har du en annan religion?

Exakt vad jag skulle säga. Eller jag tänkte berätta att svaret är snarare "halvt". Jag bor själv i lägenheten 100mil från familjen och utan vänner. Men jag köper ju hem godsaker och äter ute imorgon. Dock inte riktig julmat utan snarare mat från någon god restaurang bara. Kanske Indiskt, då det nuförtiden är lite dyrt för mig att äta en vanlig helg sådär!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Vi firar jul i form av samla släkt och äta. Sen är det över.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag firar festivus

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Säkert 4-5 år sen jag har ätit julbord och 30+ år sen jag har möjligtvis tyckt att julbord var något speciellt.
Vill spy när släktingarna och deras respektive, har ojjat sig över att de har ätit för mycket och har matkoma.

Senaste åren har jag farit dit sent skitit i maten och bara druckit en kaffekopp.

Samma inställning till påsk och midsommar m.m.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Äter middag hos min syster och har julklappsleken men det är allt, firar definitivt inte Julen som någon form av religiös högtid.

Permalänk
Medlem

Nej, inte gjort på 30 år. Vet inte riktigt vad det finns att fira faktiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja för att familjen vill det. Själv skulle jag vilja slippa, det är bara en massa stress med julen.
Längtar till när julen är över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej och julpynta? nope men räknas RGB i datorn ?

RGB räknas om du har juligt färgschema på julafton!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
99:e percentilen

Självklart! En av årets höjdpunkter och ett ypperligt tillfälle att varva ner, äta gott, lyssna på vacker musik och umgås med familjen. Julen är bland det finaste vi har! 🎄✨

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, inte gjort på 30 år. Vet inte riktigt vad det finns att fira faktiskt.

Otroligt dyra dagar för samhället. Lägg skiten på en lördag varje år istället..

Tror personligen jag far ut i skogen med motorsågen och hugger en par tankar imorgon.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Blir en mini-jul hemma hos päronen då syrran och hennes familj är nerbäddade pga flunsan. Ev ses vi lite på håll (Corona-jul) ute på trädäcket. Misstänker hennes snorisar vill ha sina klappar Vi vuxna nöjer oss med lite glögg och ett "God Jul"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gå upp tidigt, sätta sig på en buss, åka till grannstaden, trycka i sig julmat, ge några presenter till släktens minderåriga, återigen buss, hemma sent. Men då är det dags för det riktiga julfirandet: En flaska fin whiskey och en ostbricka som avnjutes i absolut ensamhet!

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Absolut inte. Säkert 4-5 år sen jag har ätit julbord och 30+ år sen jag har möjligtvis tyckt att julbord var något speciellt.
Vill spy när släktingarna och deras respektive, har ojjat sig över att de har ätit för mycket och har matkoma.

Senaste åren har jag farit dit sent skitit i maten och bara druckit en kaffekopp.

Samma inställning till påsk och midsommar m.m.

Vad säger resten av släkten om din inställning till högtider?
Antar att de tycker det är trevligt att du kommer dit (för att det är kul att träffas) men undrar varför du sitter och väntar på att de ska äta klart så det blir kaffe?

OnT:
Firar jul men inget religiöst. Numera handlar julen om got mat och gott sällskap. Julklappar endast till barnen eftersom vi vuxna köper vad vi vill ha själva under året ändå.

Skrivet av Wyver:

Tror personligen jag far ut i skogen med motorsågen och hugger en par tankar imorgon.

Det skulle vara ett bra sätt att starta en revolution
Sorry arbetare, ni går miste om 2 röda dagar nu för annars kostar det för mycket för samhället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Självklart! En av årets höjdpunkter och ett ypperligt tillfälle att varva ner, äta gott, lyssna på vacker musik och umgås med familjen. Julen är bland det finaste vi har! 🎄✨

Helt enig, en fantastiskt fin högtid och extra kul att det är mest fokus på barnen och inte alkohol och fest. Det är förvisso också kul men alla högtider bör inte se likadana ut.

Skönt att inte alla är bittra surgubbar som undrar varför man ska fira något överhuvudtaget. God jul! 🎅🏻🌲🎄🎁

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tråden för dig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587887-plats-for-lite...

Permalänk
Medlem

Japp dock under tvång, vad gör man inte för lite "julkvällsmys" ^^ med tanten sen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte i år, kommer vara själv.
Jag själv som har bestämt det.

Kommer bli så sjukt nice att slippa stressen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Till alla er som inte firar jul: Elgiganten har stream på julafton 10-14 😁

Personligen tycker jag det är ett märkligt beslut, men samtidigt har mataffärer etc öppet så "rycker på axlarna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Till alla er som inte firar jul: Elgiganten har stream på julafton 10-14 😁

Personligen tycker jag det är ett märkligt beslut, men samtidigt har mataffärer etc öppet så "rycker på axlarna"

Innan kalle, smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag firar festivus

Tillsammans med Frank, George och Cosmo?