Har mammakortet gett upp? rog strix b350-f gaming

Permalänk
Medlem

Har mammakortet gett upp? rog strix b350-f gaming

Idag när jag skulle ge datorn i signaturen till svärsonen i Julklapp så tog jag ut mitt egna ASUS 1060 6GB hemma då han har en finare EVGA 1060 6GB i sin äldre burk som han är nöjd med som jag helt enkelt flyttade över till den nyare datorn - trodde jag.

Väl på plats så står EVGA:ns fläkt och tuggar en liten stund för att sedan sluta, och sedan samma sak igen som att den är fast i en loop. Datorns övriga fläktar hoppar igång som de ska.

Det jag har testat är:

- Båda pci-e platserna flera gånger, ingen bild och grafikkortets fläkt "tuggar" och klickar lite som beskrivet ovan.
- moderkortets egna DP och HDMI postar ingen bild heller.
- flyttat tillbaka grafikkortet till gamla datorn för att utesluta att grafikkortet har dött, allting fungerar som det ska i hans tidigare burk.
- Har kollat så att all kablage i moderkortet sitter som de ska utifall något har kopplats loss vid transport. Allt sitter som en smäck.

PSU:n är en Corsair RM750x så watt finns så det räcker och blir över. Vad mer kan jag testa rent fysiskt?

Tack på förhand 💪

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk

cpu´n i din signatur har inte någon gpukrets vilket förklarar att du inte fick någon bild från dem utgångarna.

fram till 7000 serien AMD tror jag det bara var Ryzen xxxx G modellerna som hade en gpu inbyggd i processorn.

du kan ju testa dit asus 1060 kort i datorn igen om det inte heller fungerar längre har något blivit skadat när du bytte kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

cpu´n i din signatur har inte någon gpukrets vilket förklarar att du inte fick någon bild från dem utgångarna.

fram till 7000 serien AMD tror jag det bara var Ryzen xxxx G modellerna som hade en gpu inbyggd i processorn.

du kan ju testa dit asus 1060 kort i datorn igen om det inte heller fungerar längre har något blivit skadat när du bytte kortet.

Du har ju såklart helt rätt ang 1600X och avsaknaden utav iGPU. Så självklart men inte i ett där och då tydligen 😅
ASUS-kortet är hemma hos mig 2h bort med bil så det får bli lite längre fram i tiden tyvärr.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

För uppföljningens skull. Kom hem ikväll och testade med ASUS-kortet och fläktarna går igång på den till skillnad mot EVGA-kortet men den postar fortfarande ingen bild. Alla fläktar i datorn går igång men det är som att de går i någon sparlågefart och inte en sedvanlig boot-sekvens där fläktkurvan kan gå upp lite vid start innan den lägger sig, som jag är van vid. Datorn reagerar inte på en hard reset via powerknappen heller, bara om man stänger av den via PSU:n.

Oh well 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Testa att kör med en RAM-sticka i taget.
Testa att utföra en reset på bios, om ovan inte hjälper. Antingen via att ta bort knappcellsbatteriet eller om det finns någon knapp för det på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Testa att kör med en RAM-sticka i taget.
Testa att utföra en reset på bios, om ovan inte hjälper. Antingen via att ta bort knappcellsbatteriet eller om det finns någon knapp för det på moderkortet.

Tack för idéer! Har redan provat med ramstickorna samt ta ut cmos-batteriet men kanske var det i det kortaste laget, bara under någon minut eller två (har läst i efterhand på nätet att det bör vara under längre tid) så jag ska testa det igen.

Visa signatur

MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Prova stäng av "Fast Boot" i UEFI/BIOS om det är aktiverat.

Permalänk
Medlem

Testa resatta bios. Finns bygel nånstans på moderkortet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Prova stäng av "Fast Boot" i UEFI/BIOS om det är aktiverat.

Blir lite svårt att stänga av fastboot när han inte får bild.

Permalänk
Medlem

Jag tolkade det som att datorn startade med ASUS-kortet men jag läste nog fel.

På frågan, vad kan man prova rent fysiskt så är svaret, prova med minsta antal komponenter, dvs, koppla bort frontpanelen, koppla bort eventuell M.2-disk, koppla bort all lagringsmedia, koppla bort allt utom CPU, RAM och GPU.

Det kan även vara värt att lyfta ur moderkortet ur datorlådan då den fungerade före transport men inte efter utifall att det är något skit bakom som orsakar problem.

Har du "Reset-knappen" på datorlådan ansluten till moderkortet? Vet faktiskt inte vad symptomen kan tänkas vara om denna fastnat i "intryckt" läge.