Permalänk
Medlem

Skummt internet

Mitt internet beter sig väldigt skummt. Jag får 500/500 runt 3-10 ping men när jag sitter i discord eller försöker googla så är mitt internet jätte segt och vill inte ladda vad kan va felet? är lite less då det är en helt ny dator och funkade prima innan jag bytte! ska man lämna tillbaka datorn eller finns de något lätt fix man kan gör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YTZynx:

Mitt internet beter sig väldigt skummt. Jag får 500/500 runt 3-10 ping men när jag sitter i discord eller försöker googla så är mitt internet jätte segt och vill inte ladda vad kan va felet? är lite less då det är en helt ny dator och funkade prima innan jag bytte! ska man lämna tillbaka datorn eller finns de något lätt fix man kan gör

Prova byt DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalles kaviar:

Prova byt DNS.

Har testat men funkar inte de heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YTZynx:

Knas med fragmenterade paket?
Vad har du för MTU?

Permalänk
Medlem

Knas med fragmenterade paket?
Vad har du för MTU?

Hur checkar jag det?
(Ingen expert på pc så)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YTZynx:

Hur checkar jag det?
(Ingen expert på pc så)

Jag får utgå ifrån att du kör Windows samt har MTU 1500.

Om du öppnar kommandoprompten (CMD) eller terminalen så skriv: ping sunet.se -f -l 1472

Headern är 28 byte så 1472+28=1500. Funkar det med värde 1472 så ändra värde till 1473. Får du fragmenterade paket då så vet du att du har MTU 1500. Skulle det inte funka med värde 1472 så har du mindre MTU än standard 1500.

Du kan logga ditt internet med pingplotter pro (trial) och där får du upp lite mer intressant info.

Vill du testa olika DNS:er hur de svarar så kan du använda detta program som är gratis
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Permalänk
Medlem

Jag får utgå ifrån att du kör Windows samt har MTU 1500.

Om du öppnar kommandoprompten (CMD) eller terminalen så skriv: ping sunet.se -f -l 1472

Headern är 28 byte så 1472+28=1500. Funkar det med värde 1472 så ändra värde till 1473. Får du fragmenterade paket då så vet du att du har MTU 1500. Skulle det inte funka med värde 1472 så har du mindre MTU än standard 1500.

Du kan logga ditt internet med pingplotter pro (trial) och där får du upp lite mer intressant info.

Vill du testa olika DNS:er hur de svarar så kan du använda detta program som är gratis
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Den funkade på 1472 men inte 1473 så har MTU 1500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YTZynx:

Vilka DNS-servrar har du testat? Googles, Quad9 eller operatörens?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Precis, låter verkligen som det är DNS som spökar här.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av YTZynx:

Den funkade på 1472 men inte 1473 så har MTU 1500

Då vet du iaf att du inte har nåt knas med MTU så det kan du bocka av.
Kör du med VPN när du pingar paketstorleken så tänk på att många VPN (om inte alla) kör med MTU 1420.

Hoppas det löser sig med din felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag vet inte vilkas det är men det är (1,1,1,1) (1,0,0,1)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YTZynx:

Jag vet inte vilkas det är men det är (1,1,1,1) (1,0,0,1)

Bara för att ha gjort det, testa 9.9.9.9 (öppen DNS-server) alt 8.8.8.8 (Google) och se om du märker någon skillnad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Bara för att ha gjort det, testa 9.9.9.9 (öppen DNS-server) alt 8.8.8.8 (Google) och se om du märker någon skillnad.

Har testat Googles hela dagen och nu på kvällen runt klockan 00:00 så har det börjat igen men har funkat hela tiden innan nu på kvällen testade att starta om internet men ingen skillnad är det då något fel på datorn i hårdvara eller i mjukvara?? för när jag gör speed test så går mitt internet upp även på ethernet grafen men när jag körde utan speedtest så peaka den på 7mbit/s (har video på vad som händer lite grann

Permalänk
Medlem

Hade jag varit som du skulle jag antingen kört din isp dns server eller ännu bättre sätt upp din egna dns server med unbound.

Har du provat köra igenom en annan webbläsare?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

När du ändrat DNS har du då ändrat på datorn eller routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Han kör redan public DNS med Cloudflare (1.1.1.1/1.0.0.1).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Hade jag varit som du skulle jag antingen kört din isp dns server eller ännu bättre sätt upp din egna dns server med unbound.

Har du provat köra igenom en annan webbläsare?

Om killen knappt vet vad DNS är så är det ju inte bästa tipset stt sätta upp egen DNS server. Inte heller säkert att DNS från ISP skulle vara bättre än tx Cloudflare eller Google.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan testa lite saker för att felsöka DNS via CMD:

ipconfig /flushdns

Detta kommando rensar DNS-cachen, vilket kan lösa problem med oåtkomlighet

Ipconfig /all

Detta ger en fullständig lista över nätverksinställningar, inklusive DNS-server.

netsh interface ip show dnsservers

Detta visar de DNS-servrar som är konfigurerade för nätverksgränssnittet.

Visa signatur