Internets stamroutrar nästa mål för antipiratlobbyn

Permalänk
Melding Plague

Internets stamroutrar nästa mål för antipiratlobbyn

Brasilianska myndigheter har börjat prata om att placera filter i internets knutpunkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som sagt, känns som att det är rätt beslut att ha sagt upp internet.
Finns ju ingen vits i att betala multum för något som är mer censurerat än säkerhetsklassade handlingar.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Jag förutsätter att systemet endast kommer att användas för att blockera sidor där piratkopiering förekommer och att ändamålet inte på något sätt glider till att även innefatta förföljelse av dissidenter, övervakning av obekväma journalister eller kontroll av medborgare som försöker kommunicera fritt och oövervakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Som sagt, känns som att det är rätt beslut att ha sagt upp internet.
Finns ju ingen vits i att betala multum för något som är mer censurerat än säkerhetsklassade handlingar.

Hur skrev du ditt inlägg?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Minns att Sony (?) hamnade i blåsväder en gång i tiden när dom släppte CD skivor med innehåll som inte följde standarden för att få ha "Compact disc" loggan.
Dom fick återkalla en massa skivor.

Min poäng är att när är det inte längre internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Magi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Detta kan vara guld för TOR-nätverkets framfart

Permalänk
Medlem

Såå om länder själva fritt fram kan gå in och blocka sajter som det känner för i stammroutrar på det här viset så underlättar det för auktoritära regimer att begränsa yttrandefrihet och tillgång till information som klassas som "problematisk". Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Jag förutsätter att systemet endast kommer att användas för att blockera sidor där piratkopiering förekommer och att ändamålet inte på något sätt glider till att även innefatta förföljelse av dissidenter, övervakning av obekväma journalister eller kontroll av medborgare som försöker kommunicera fritt och oövervakat.

Vad det gäller Brasilien skulle jag inte vara superförvånad om ändamålen glider i just sådana riktningar. Landet må vara en demokrati på pappret, man håller allmänna val osv, men det finns också en historia av allmänt hårt hållen befolkning och trakasserier mot obekväma journalister.

Landet är odemokratiskt nog för att rättighetsinnehavarorganisationer sannolikt ska kunna köpa den här sortens tjänster av personerna som bestämmer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Via internet. Jag skrev att jag har sagt upp det.
Sista dagen är imorgon då mitt avtal med Telenor går ut.

Främsta orsaken är att det är jävla ockerpriser från GlobalConnects sida

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jaja, då höjs Streaming Priserna ytterligare och en stackars fattig fotbollsspelare i Barcelona kanske får höjd lön från 1 miljon till 2 miljoner i månaden. Dvs om den så kallade pirat-konkuransen försvinner helt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det vore väl bra om ansvaret för piratkopiering låg på de som säljer internet istället för slutanvändare, dom har ju täljt piratguld med styckkniv i decennier.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Att kontrollera internet har varit politikers våta dröm sedan det internet blev lite mer än en fluga. Det är bara en tidsfråga alltså. Superfestligt att vi rör oss allt mer mot ett totalitärt samhälle.

Permalänk
Medlem

Jag tror ordet dom söker är "avlyssning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Såå om länder själva fritt fram kan gå in och blocka sajter som det känner för i stammroutrar på det här viset så underlättar det för auktoritära regimer att begränsa yttrandefrihet och tillgång till information som klassas som "problematisk". Toppen!

Hur tror du ”great firewall of China” har fungerat de senaste 25 åren?

Nyheten är inte att diktaturer censurerar internet, det är att Brasilien är köpt av upphovsrättslobbyn.

Permalänk
Medlem

Så internetleverantörerna förväntas öppna en fin, bred väg in för rättighetsinnehavare att snoka, man-in-the-middle:a, omdirigera nedladdningar från Microsoft Update till valfri *.ru-domän, ja allt som man tänkas kan för att djävlas. För inte kommer det här hamna i orätta händer eller?

Kul grej, Internet. Synd att det bara är en fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Via internet. Jag skrev att jag har sagt upp det.
Sista dagen är imorgon då mitt avtal med Telenor går ut.

Främsta orsaken är att det är jävla ockerpriser från GlobalConnects sida

Planerar du alltså att leva helt offline eller fixa alla dina internetbehov på jobbet osv?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Planerar du alltså att leva helt offline eller fixa alla dina internetbehov på jobbet osv?

Tror han menar fast internetanslutning.
Han kommer säkert ha det via sin mobil å annat, ev även mobilt bredband till dator.

Men ändrar sitt sätt att använda internet om det skall censureras och bara göra legit saker / stream’a mer som tar mindre bandbredd.

Ladda ner, spel på steam eller filmer på tpb tar mycket bandbredd = nästan krav på fiber eller fast anslutning / ”obegränsad mobil-data” krävs.
Lägger man då till alla regler och höjda priser på det så förstår jag @gothenburg

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men ändrar sitt sätt att använda internet om det skall censureras och bara göra legit saker / stream’a mer som tar mindre bandbredd.

Ladda ner, spel på steam eller filmer på tpb tar mycket bandbredd = nästan krav på fiber eller fast anslutning / ”obegränsad mobil-data” krävs.

Känns lite dumt när du jämställer Steam med TPB. Steam är 'legit'. TPB är olagligt.

Utöver det så tar streaming mycket bandbredd i anspråk också, givetvis utgått från vilken kvalitét som strömmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Det är alltid dessa "förutsättningar" som är problematiken. Finns inga svårigheter eller hinder då.
Ifrågasätta sina egna förutsättningar är det viktigaste.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Vi får väl starta vårt eget Internet då, med blackjack och prostituerade!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vi får väl starta vårt eget Internet då, med blackjack och prostituerade!

Bite my shiny metal AP.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Elon Musk får synda på med starlink och bygga sitt eget internet som är fritt från sådant här skit.

Permalänk
Medlem

Kontrollerade streamingtjänster vill ha makten över internet!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Detta kan vara guld för TOR-nätverkets framfart

https://www.anyone.io/network är ett alternativ också, det är en fork av Tor med ett token lager. Dom har ~5500 noder jämfört med Tors 6000 noder vilket är imponerande, man får deras token för att hosta noder. Jag använder deras klient och konfigurerar en SocksPort som jag stoppar in i Firefox för att surfa anonymt eller byta position vid behov, att surfa är betydligt snabbare än Tor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Känns lite dumt när du jämställer Steam med TPB. Steam är 'legit'. TPB är olagligt.

TPB är inte olagligt i sig. Det finns även lagliga torrents på TPB och liknande sidor.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Brasilien känns ibland som ett land där man har lite "otur med tänkandet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Går och poppar en påse popcorn!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av KAD:

Hur tror du ”great firewall of China” har fungerat de senaste 25 åren?

Nyheten är inte att diktaturer censurerar internet, det är att Brasilien är köpt av upphovsrättslobbyn.

Nå, jag läser det mer som att de vill ha möjlighet till censur och tyckte att upphovsrätt var en bra täckmantel.

Som flera andra redan sagt är Brasilien inte direkt en förebild för god demokrati, rättvisa och frispråkighet. Men vi får hålla både tummar och tår att majoriteten av övriga länder även lyckas hålla ögonen ifrån att gå i kors, så inte tex fransmännen tycker att men fasen va smarta de är brasilianarna - och skapar nytt mode. Jag kan riktigt se framför mig med hur USA-lobbyn trycker varenda jävel under tummen; "VARFÖR HAR INTE NI BLOCKAT PIRATEBAY FRÅN INTERNET?". Se bara på Ryssland, Kina och Brasilien, föredömen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Elon Musk får synda på med starlink och bygga sitt eget internet som är fritt från sådant här skit.

Right.. för den människan skulle aldrig få för sig att arbiträrt censorera saker... 🙄