Använt Ubuntu (LTS-releaser) på desktop under många år (sedan 2006), det både privat och på jobbet. Det främst på laptops.
Den trista sanningen är att det finns gott om bärbara som fungerar riktigt dåligt ihop med Ubuntu. Gillar Microsoft Surface-serie, men det är ett exempel på en utmärkt laptop-serie för Windows som man absolut vill undvika ihop med Ubuntu (om man inte är OK med att köra WSL2, då fungerar det perfekt då Ubuntu/WSL2 har officiellt stöd från Microsoft).
Efter att testat rätt många laptop-modeller blev Dell Latitude serien min absoluta favorit att köra Ubuntu på. På jobbet jag hade då användes Dell Latitude/Precision och HP Elitebook, min ranking mellan dessa är Latitude > Precision > Elitebook.
Största problemet med Precision, som på pappret är ett steg upp från Latitude, är i min bok dessa två
Precision kommer med H-serie CPU, de må vara snabbare än U-serien (ibland P-serien) som Latitude använder. Men laptops med H-serie (eller ännu värre HX) låter hemskt vid relativ lätt last (har haft samma upplevelse oavsett Intel/AMD, även Lenovo laptops med AMD H-serie modeller är väldigt högljudda).
Precision kommer ofta (alltid?) med Nvidia dGPU. Om man inte absolut har behov av en Nvidia dGPU, vilket ditt användarfall inte verkar behöva, bör man undvika sådana modeller då dual-GPU stödet är en stor potentiell pain-point när man kör Linux.
Elitebook hamnar sist mest för jag alltid gillat Dells design, tangentbord etc bättre. Men det är självklart individuellt. Funktionellt fungerade de HP-elitebooks som jobbet körde bra ihop med Ubuntu (Intel-baserade utan dGPU).
Privat har jag också kört Dell XPS och Inspiron. XPS är lite "roligare" om man är ute efter snyggare design, men Latitude var det som alltid fungerade bäst. Kör idag Latitude på min privata Ubuntu-laptop. Inget direkt fel på Inspiron, men den är mer budget-orinterad jämfört med Latitude och tycker ökning i känsla/kvalité är väl värt att ta steget upp (åter igen personlig preferens).
TL;DR min rekommendation är att försöka hitta en Dell Latitude som passar din budget och behov!