Permalänk
Medlem

Bärbar dator för Ubuntu

Hejsan,

Jag undrar om någon har en rekommendation för en bra bärbar dator (PC) då min nuvarande 10+ år gamla börjar låta lite skumt, samt vad man ska tänka på när man köper en.

- Jag har tänkt installera Ubuntu som operativsystem.
- Jag använder mestadels min dator som en stationär dator, ståendes inkopplad till en skärm, men skulle föredra en bärbar eftersom man kan ta med den om man ska åka på någon resa.
- 99% av användandet är Chrome, men känner mig lite begränsad av Chromebooks som jag antar annars varit ett alternativ?
- Behöver klara väldigt många öppna tabbar samtidigt, webbsurfande och högkvalitativt streamande och kanske något videosamtal.

Permalänk
Medlem

Ubuntu har en databas med certifierade modeller.

Jag föreslår att du tittar i fwupd-databasen. Det är sjukt smidigt att få UEFI och annan firmware uppdaterad inifrån OS:et, halvautomatiskt med opt-in.

Lenovo säljer en del modeller från svenska sajten med Ubuntu förinstallerat, vilket är sympatiskt. Om man är skeptisk till kinesiska företag är det nog annars Dell och HP som gäller, eftersom de är stora och har resurser att satsa på Linux och det är relativt lätt att hitta information om dem. De taiwanesiska märkena hade jag hållt mig ifrån, de har rätt dåligt rykte gällande kompatibilitet - enskilda modeller med verifierat stöd är antagligen OK. Om jag letade ny laptop så skulle jag titta på Frame.work, men jag är inte insatt i hur väl deras Linuxstöd funkar i praktiken.

Att köpa en något äldre modell är ofta det säkra kortet, då har drivrutiner hunnit vandra ner i den distribution man har tänkt sig. Begagnat kan utgöra fynd, det låter inte som om du har mer krav än 16 GB RAM och fungerande drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Skulle idag aldrig köpa annan bärbar än Framework. Älskar min 13. Gjorda från grunden för att fungera i e.x Ubuntu.

https://frame.work/se/en

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Minst 16gb ram, gärna 32. Minst 256gb ssd, helst 512, ännu hellre 1tb.
Om intel, så hade jag valt minst i5.
Jag vill ha minst 16” skärm, gärna 17.

Överväg också begagnade företagsdatorer, kostar minst dubbla jämfört med ”vanliga” och pengarna ligger i byggkvalitet.
Kostar 5000-10000, och är kanske nån generation äldre än de du hittar i butik, men det spelar nog ingen större roll. Pratar vi intel så är de på gen 15 nu, en gen 10 eller högre hade jag köpt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tack för input, uppskattas!

Skrivet av KAD:

Att köpa en något äldre modell är ofta det säkra kortet, då har drivrutiner hunnit vandra ner i den distribution man har tänkt sig. Begagnat kan utgöra fynd, det låter inte som om du har mer krav än 16 GB RAM och fungerande drivrutiner.

Skrivet av mrTLU:

Överväg också begagnade företagsdatorer, kostar minst dubbla jämfört med ”vanliga” och pengarna ligger i byggkvalitet.
Kostar 5000-10000, och är kanske nån generation äldre än de du hittar i butik, men det spelar nog ingen större roll. Pratar vi intel så är de på gen 15 nu, en gen 10 eller högre hade jag köpt.

Begagnade företagsdatorer låter som en intressant ide! Jag tror knappast att jag har behov av särskilt nya modeller.

Någon aning om var man bäst hittar sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rl9:

Begagnade företagsdatorer låter som en intressant ide! Jag tror knappast att jag har behov av särskilt nya modeller.

Jag brukar kunna se lite företagsdatorer i marknaden här på Sweclockers och även på köp och sälj delen på Swedroid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rl9:

Finns firmor för ändamålet, sitter med ipad så jag är lite handikappad just nu.
T.om Netonnet har beg datorer. Prisnivå där vet jag inte, men det kanske känns säkrare iaf.

Vill du ha billigast, så håller du utkik på blocket/market/tradera.
Jag köpte min Dell på tradera i somras, jag hade bestämmt mig för en modell, och budade på alla det belopp jag var beredd att ge. Detta belopp var baserat på historik på sålda datorer också, kollar du historiken så går de ibland för skampris, det var en av dessa jag ville ha. Alltså bjuder jag strax över detta, i mitt fall 5000 för en Dell Precision 5540, och tillsist fick jag en. De ligger än idag uppåt 10000…

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

inrego, returhuset, bytdator...

Permalänk

Handlade själv en Lenovo Thinkpad X13 men de har denna https://reuseit.se/produkt/lenovo-thinkpad-p15-g2/
och med koden: reuseit5 får du 5% rabatt vilket drar ner priset till 9499:-

Dock var det nån som sa att på forumet när jag tipsade om den är att den är klumpig "tung".

Edit: Läste för fort denna är bara 15,6tum och inte 16.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Använt Ubuntu (LTS-releaser) på desktop under många år (sedan 2006), det både privat och på jobbet. Det främst på laptops.

Den trista sanningen är att det finns gott om bärbara som fungerar riktigt dåligt ihop med Ubuntu. Gillar Microsoft Surface-serie, men det är ett exempel på en utmärkt laptop-serie för Windows som man absolut vill undvika ihop med Ubuntu (om man inte är OK med att köra WSL2, då fungerar det perfekt då Ubuntu/WSL2 har officiellt stöd från Microsoft).

Efter att testat rätt många laptop-modeller blev Dell Latitude serien min absoluta favorit att köra Ubuntu på. På jobbet jag hade då användes Dell Latitude/Precision och HP Elitebook, min ranking mellan dessa är Latitude > Precision > Elitebook.

Största problemet med Precision, som på pappret är ett steg upp från Latitude, är i min bok dessa två

1. Precision kommer med H-serie CPU, de må vara snabbare än U-serien (ibland P-serien) som Latitude använder. Men laptops med H-serie (eller ännu värre HX) låter hemskt vid relativ lätt last (har haft samma upplevelse oavsett Intel/AMD, även Lenovo laptops med AMD H-serie modeller är väldigt högljudda).

2. Precision kommer ofta (alltid?) med Nvidia dGPU. Om man inte absolut har behov av en Nvidia dGPU, vilket ditt användarfall inte verkar behöva, bör man undvika sådana modeller då dual-GPU stödet är en stor potentiell pain-point när man kör Linux.

Elitebook hamnar sist mest för jag alltid gillat Dells design, tangentbord etc bättre. Men det är självklart individuellt. Funktionellt fungerade de HP-elitebooks som jobbet körde bra ihop med Ubuntu (Intel-baserade utan dGPU).

Privat har jag också kört Dell XPS och Inspiron. XPS är lite "roligare" om man är ute efter snyggare design, men Latitude var det som alltid fungerade bäst. Kör idag Latitude på min privata Ubuntu-laptop. Inget direkt fel på Inspiron, men den är mer budget-orinterad jämfört med Latitude och tycker ökning i känsla/kvalité är väl värt att ta steget upp (åter igen personlig preferens).

TL;DR min rekommendation är att försöka hitta en Dell Latitude som passar din budget och behov!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR min rekommendation är att försöka hitta en Dell Latitude som passar din budget och behov!

Rekommenderar också Dell Latitude och självklart Dell XPS!

Har en gammal Dell XPS 13 9830 (2019) med i7-8565U där allt flyter på löjligt bra i Ubuntu 24.04.1 LTS.

Föredrar faktiskt just generation 8 från Intel, då dessa går fint att undervolta samt att bromsklossar som Meltdown/Spectre går att undvika.

Tycker Intel stått och trampat vatten i generation 9 till 12 bland laptops. Det är först generation 13 och senare som gjort Intel attraktiva igen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla rekommendationer! Ska ta en närmare titt på siterna för refurbed datorer.