när du säger lampor, talar vi om e27,e14,gu10 osv eller är det ledstripp du menar? är det 220v eller 5,12,24v
är det led/led stripp kolla på quinled.info han gillar att sitta och mäta cri och länkar till dom bästa krona/prestanda lister han testat.
tidigare har han främst pulat med led stripp men missminner jag inte mig testar han en del vanliga lampor med.
system för styrning, det beror på. hur bor du dvs är det litet/lägenhet osv
hur många enheter talar vi om om totalt?
hur stabilt ska det vara och ska du blanda olika märken och protokoll?
köper du "smarta" lampor tex e27 kommer du inte kunna använda väggvippan utan att lampan kopplas ner (du kan inte styra den när lampan stängs av på vippan) denna typ av system används av tex hue,ikea osv. (använder vanligen en väggsändare i stället, sedan är klassikern att man sätter tejp eller lock över orginal brytaren för ingen ska råka slå av den.
personligen kör jag infällda z-wave puckar på allt som är bas dvs alla saker som normalt ska fungerar i en villa så som uttag,lampor,lås,larm osv
alla lampor går att använda som vilken dum brytare som helst. (detta kräver vanligen en elektriker)
för rgb och ledstripp så kör jag quin dig uno och quad (går köra helt lokalt och synka med tex hue)
fördelen med att använda quinled´s kontrollers är flera, rent säkerhetsmässigt har dom väldigt bra skydd inbyggt mot kortslutning/brand osv
sedan är dom flexibla nog att kunna styras både av sensorer,knappar,brytare eller röst. anslutningsmässigt går det köra wifi,både intern och extern antenn, eller så kör man dom via nätverkskabel osv.
rgb/rgbww i vanliga lampa har jag nästan inte kört alls då jag stört mig på dålig färgkvalitet vid vanlig belysning.
För att sy samman ovan två system kör man tex en liten HA (homeassistant) server. dvs du har kvar din fjärr och lägger in den i ha (beror dock på fjärr om det går) sedan kan du då via HA styra andra lampor från andra tillverkare. Eller vill du absolut inte syssla med HA finns det telefonappar som kan sy samman olika protokoll och tjänster, tex: homehabit.
talar vi vanliga sockel lampor gillar jag v-tac, från led megastore, färgen är riktigt bra och jämn, det finns dock en annan sak man ska vara medveten om, många led lampor tål inte att styras av relä eller sensorer, vanligen behöver man sätta ett filter innan lampan för att den inte ska gå sönder väldigt fort. (exempel biltema g4 lampor mot tex quibino mini dimmer så dör dom innan ett par dagar) talar vi strålkastare från biltema mot qubino relä så håller det typ 6 månader utan filter, samma sak, väldigt många moduler hanterar inte lasten av led/elektriska trafo osv utan att ha en snubber ansluten osv.
väljer du att bygga in z-wave, gå på shelly wave serien då den kör 800 och deras relä funkar mot det mesta, körs offline
väljer du att bygga in wifi enheter, gå på vanliga shelly, smidigt vid mindre installationer, går att köra offline
väljer du smarta sockel lampor och vill ha det enkelt, hue/ikea dessa två kör zigbee,
( går köra offline) hue har lite bättre cri än ikea men är snarlika enligt nedan.
https://www.reddit.com/r/Hue/comments/xz6bj5/a_comparison_of_...
sedan finns en hel uppsjö med rgb wifi lampor för vanlig sockel som använder Tuya för att inte tala om alla blåtands lampor med väldigt varierande kvalite. här är det väldigt svårt att säga något, när jag testat detta har jag som sagt stört mig på den dåliga färg kvaliteten vid vanlig belysning, men det är många år sedan jag testade så det har säkert kommit ut bättre lampor, här skulle jag dragit ett mail till m.nu och frågat om deras lampor och cri, om du inte hittade vad du söker på quinled´s sida. (skulle även kollat quinled´s discord server för hjälp)
sedan finns gamla 433mhz vilket jag gissar är det du har idag, detta skulle jag fasa ut.
dom andra protokollen är dubbel rapporterande, dvs du vet om lampan tändes eller inte samt
är signalen krypterad dvs med 433mhz kan vilken granne som helst ta över din lampa, beroende på antenn kan man vanligen ta över enheter på ett par hundra meter. (skitkul att retas med grannen som letade fel som en tok när jag satt och blinkade med hans belysning Vill du köra vidare med 433mhz så kolla på tex http://www.rfxcom.com/RFXtrx433E-USB-43392MHz-Transceiver/en för att kunna styra flera märken med samma kontroller.