Markus Persson vill utveckla ”Minecraft 2”

Permalänk
Medlem

Gick inte han och blev "öppet" nazist på twitter för ett par år sedan?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Han har skrivit mycket konstiga grejer som han mer eller mindre har "bett om ursäkt för", ja.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jo, Microsoft kommer knappast vilja a något med honom att göra.
Han är ju rätt instabil om man säger så.

Men han har ju varit rätt tyst, har han tagit itu med sina problem eller så kanske?

Permalänk
Medlem

Fast det var väl ändå inte Notch som faktiskt utvecklade Minecraft, det var väl Jeb (Jens Bergensten) som gjorde majoriteten av allt jobb och är den faktiska utvecklaren och hjärnan bakom Minecraft.

Lite som att påstå att den där clownen John Carmack skulle "uppfunnit" modern VR när det enda han är var en tjuv/industrispion som stal kod från Zenimax som andra utvecklat. Eller attributera "uppfinnandet" av moderna elbilar till Elon Musk när det enda han gjorde var att köpa elbilsföretaget Tesla med pengarna han tjänade från Paypal. Produkter som redan var färdiga och utvecklade av andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, för det gick ju så väldigt bra när han utvecklade Minecraft och de slutade utveckla eländet helt under flera månader i stöten för att de hade så mycket pengar att räkna. Hans specialförmåga är uppenbarligen att aldrig bli klar. Detta kommer bli årtusendets näst-största Early Access-scam, efter Minecraft.

Kommer ALDRIG utsätta mig för att köpa ett spel av den [sätt in valfri, grov, smädelse].

Fan snackar du om?
Scam? Minecraft? Hur mår du?

Permalänk
Medlem

Minecraft är legendariskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fast det var väl ändå inte Notch som faktiskt utvecklade Minecraft, det var väl Jeb (Jens Bergensten) som gjorde majoriteten av allt jobb och är den faktiska utvecklaren och hjärnan bakom Minecraft.

Lite som att påstå att den där clownen John Carmack skulle "uppfunnit" modern VR när det enda han är var en tjuv/industrispion som stal kod från Zenimax som andra utvecklat. Eller attributera "uppfinnandet" av moderna elbilar till Elon Musk när det enda han gjorde var att köpa elbilsföretaget Tesla med pengarna han tjänade från Paypal. Produkter som redan var färdiga och utvecklade av andra.

Beror på hur man ser på det, vad jag förstått så gjorde Notch grund konceptet och prototyperna och så. Det var inte förrän senare i utvecklingen då han slutade göra något för projektet och där Jeb (och andra utvecklarna involverade) gjorde allt job som resulterade i dagens produkt. Det är som att säga att uppfinnaren av antibiotics inte gjorde något för folk har utvecklat hur antibiotics fungerar sen dess.

Det är stor skillnad jämfört med typ Elon Musk som du försökte jämföra med, Notch köpte inte företaget och satte sitt namn på det, han var där från början och skapade grundprodukten och försvann senare.

Jag kan ha fel i hur mycket Jeb var involverad i original koncept/prototyp design fasen dock, har ärligt talat inte sett mycket prat om den tiden av utvecklingen så rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Får han göra det? Jag tänker på Uppdrag granskning för många år sedan när anställda som jobbade i en korvkiosk fick skriva på Konkurrensklausul så de ej längre kunde jobba i en annan korvkiosk. (det håller nog ej rättsligt)
Men i Markus Persson fall så är det nog lite hårdare och sedan Amerikanska lagar. Att prata om Minecraft 2 innan utvecklingen har börjas låter för mig väldigt konstigt om han skulle få gå vidare utan Microsofts inblandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Får han göra det? Jag tänker på Uppdrag granskning för många år sedan när anställda som jobbade i en korvkiosk fick skriva på Konkurrensklausul så de ej längre kunde jobba i en annan korvkiosk. (det håller nog ej rättsligt)
Men i Markus Persson fall så är det nog lite hårdare och sedan Amerikanska lagar. Att prata om Minecraft 2 innan utvecklingen har börjas låter för mig väldigt konstigt om han skulle få gå vidare utan Microsofts inblandning.

Minecraft 2 kommer nog aldrig bli något Minecraft är spel som uppdateras med nya funktioner varje år så ser inte poängen med Minecraft 2 förutom bättre grafik men det går lätt lösa med shaders idag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Microsoft äger väl IPn?

Permalänk
Medlem

Kan kalla uppföljaren Microcraft. Istället för gamla Duplo-stora bitar bugger man med voxlar så det blir som steget till riktigt LEGO.

Pincett istället för hacka? Går säkert att göra sig en..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På samma sätt som DayZ som tog 7 år att få spelbart. Rocket och Notch är på samma shitlist.

Nu räddades ju Minecraft av en massa moddare, så huruvida det var spelbart är inte så relevant som hur lite Mojäng levererade och hur sakta det började gå efter att de blev rika. Inte olagligt naturligtvis, bara extremt omoraliskt.

När exakt mellan åren 2009 och 2014 som Notch arbetade med Minecraft tycker du att utvecklingen gick så pass långsamt att dina 150kr eller vad du nu betalat kändes som en scam, och att du nu anser det rimligt att hata på en person 10 år senare?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Microsoft äger väl IPn?

Japp! Dvs Notch kan inte bokstavligen göra Minecraft 2, dvs själva rubriken på nyheten är ju lite clickbait även om den är inom citationstecken.
Men det står ju sen tydligt i nyheten (och Notch's X-inlägg) att det gäller en "andlig uppföljare/Spiritual successor" dvs ett spel i lite samma stil.

Jag tycker nog hade borde satsa på den där rogueliten i Grimrock/Dungeon-master stilen istället som han börjat byggt på och skapa något nytt eget han verkligen brinner för...
Det borde inte finnas något behov att "take that cash" (som han skriver) för att bygga en minecraftklon, och jag tror knappast de pengarna motiverar honom i längden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Bacon:

När exakt mellan åren 2009 och 2014 som Notch arbetade med Minecraft tycker du att utvecklingen gick så pass långsamt att dina 150kr eller vad du nu betalat kändes som en scam, och att du nu anser det rimligt att hata på en person 10 år senare?

känner också att om man köpte det under alphan ~70-150:- nånting beroende på hur tidigt man köpte det tror jag så fick man ändå lätt vad man betalade för alla spel går "fort" att få ut ett grundkoncept men sen att att komma på nya idéer att vidareutveckla koceptet kommer alltid ta längre tid allt efter som koden blir mer advancerad och ormbot av kod börjar ta form.

han släpte ju ändå iaf nån upptadering per år minst som la till nya grejor hela tiden under tiden han ägde det.

och spelet är ju typ "klart" end game är ju då han la till The End och Ender draken för där kommer eftertexterna sedan startar bara automagiskt freeplay man kan fortsätta spela i där du inte längre har något spikat mål att gå efter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Synd att Markus inte gjorde en Cameo appearance i nya Mincraft filmen som kommer April 2025. Hade varit LEGEND!!!

https://x.com/i/status/1831316329208619024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

När exakt mellan åren 2009 och 2014 som Notch arbetade med Minecraft tycker du att utvecklingen gick så pass långsamt att dina 150kr eller vad du nu betalat kändes som en scam,

När det framkom att de håvade in hundratals miljoner samtidigt som utvecklingen av spelet i princip stannade. Beklagar att jag inte fört någon dagbok jag kan redovisa för dig här.

Skrivet av Bacon:

och att du nu anser det rimligt att hata på en person 10 år senare?

Vad tänker du att passerad tid har för relevans i sammanhanget...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Fan snackar du om?
Scam? Minecraft? Hur mår du?

Jag är extremt långsint och handlar ibland i affekt på ett oproportionerligt sätt.

Ingen är perfekt.

Permalänk
Medlem

Näpp. När jag köpte Minecraft var det ett enmansföretag, så Jens och övriga kom med senare i bilden när han väl hade börjat tjäna en massa pengar och behövde bolagisera. Om jag inte missminner mig var det ungefär i samband med att status ändrades från "alpha" till "beta". Kollar man på wikipedia verkar det stämma:

Citat:

Bergensten anställdes ursprungligen som Mojangs utvecklare för Scrolls, men började programmera mer och mer för Minecraft tills han tog över utvecklingen helt och hållet den 1 december 2011 efter att Markus Persson lämnade positionen.

Permalänk
Medlem

Har han gjort något annat förutom att twittra negativt om homosexualitet, feminism och transpersoner senare åren? Har han gjort något vettigt överhuvudtaget sedan 2014?

Permalänk
Medlem

Extrem långsinthet borde bli den 8 dödssynden

Permalänk

Jag har för mig att Jeb inte hade någon talan förrän vid 1.8 uppdateringen då han tog över

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Extrem långsinthet borde bli den 8 dödssynden

Tur att man inte är katolik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, för det gick ju så väldigt bra när han utvecklade Minecraft och de slutade utveckla eländet helt under flera månader i stöten för att de hade så mycket pengar att räkna. Hans specialförmåga är uppenbarligen att aldrig bli klar. Detta kommer bli årtusendets näst-största Early Access-scam, efter Minecraft.

Kommer ALDRIG utsätta mig för att köpa ett spel av den [sätt in valfri, grov, smädelse].

Vad dillar du om? Dagens Mojang är så anti-work man kna komma. Jeb som är deras ceo hatar att jobba. Mojang släpper en ny varelse trots att de har 3st klara, om året och det är typ allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På samma sätt som DayZ som tog 7 år att få spelbart. Rocket och Notch är på samma shitlist.

Nu räddades ju Minecraft av en massa moddare, så huruvida det var spelbart är inte så relevant som hur lite Mojäng levererade och hur sakta det började gå efter att de blev rika. Inte olagligt naturligtvis, bara extremt omoraliskt.

Jag köpte Minecraft 2010 och mina båda barn (då 7 resp 9) plus mig själv hade sjukt mycket kul för de €9,95 som det kostade då, i flera år helt utan moddar. Min son hittade så småningom modscenen, men å andra sidan har han också en 400+ moddar aktiverade i Fallout4 just nu så...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Grabben har ju checkat ut för längesen, snurrigaste twitterkontot jag någonsin läst - Om man inte hade vetat att det vart Notch bakom kontot hade man väl kunnat tro att det är ngn som är lite småtokig (Följer inte honom alls)

Permalänk
Medlem

Notch behöver köpa sig en etta med kokvrå i en förort och en gammal 486:a så kommer spelen ska ni se.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det framgick ju tidigt att det var en succé. De fick in hundratals miljoner på kort tid, och lagom till det började utvecklingen gå i slow motion.
Nej, jag har sagt det förr och säger det igen -- det är inte som att han kommer göra ett Minecraft igen.

Utvecklingen av större mer komplicerade system går alltid långsammare, framförallt fria spel där en spelare kan göra ’allt’. Varje mekanik och funktion man lägger till måste fungera felfritt med alla tidigare, det kräver enorm mängd testning och väldokumenterad och fungerande kod

Sen såklart växer företaget, blir mer försiktigt att göra saker sämre och bryr sig om sin image och bemötande mot allt fler kunder, en enda dålig release kan skrämma bort tillräckligt många för att stoppa tillväxten. Mer analys av möjliga funktioner, utbyte med community och låta de vara med och bestämma

Allt ovan är precis vad som ledde till den stora succén skulle jag säga, inte bara kasta in massa nya saker hela tiden, istället skynda långsamt och kontrollerat, tänka igenom förändringar, inte hundratals nya saker hela tiden, utan utveckling mot ett tydligt sammanhängande mål

Det är inte alls Notch som gjorde mycket av det ovan dock, men han stod inte heller i vägen för det

Permalänk
Medlem

Minecraft var väl skrivet i java?
Det säger en del om utvecklarna och hur de kodar. Att vara först är väldigt mycket enklare än att göra något bättre än andra och då måste de producera betydligt mer tekniskt bra och använda C++

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat Minecraft men det var kul att se honom lära sig Dart typ i realtid över en helg genom att göra ett spel från scratch.