AMD avtäcker Ryzen 9 9950X3D och RDNA 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Nja det är väl inte bekräftat, har du källa på det?

Det är bekräftat. Står med i varenda artikel som alla sidor har lagt upp samtidigt.

Permalänk
Skrivet av anden55:

Nja det är väl inte bekräftat, har du källa på det?

Jupp

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-9070-rx-9060-rdna-4-gpus-4...

"The new technology will only be supported on RDNA 4 GPUs and will feature parity with NVIDIA's DLSS and Intel's XeSS"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Riktigt, riktigt dåligt av AMD. 99% av chatten var negativa med. AMD missar aldrig en chans att missa en chans.

AMD +3%
Nvidia upp 4% efter amds presentation 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fungerar ju enbart på nya korten dock, så proprietär teknik för nu

Den utvecklingen är kanske inte så oväntad när det handlar om en annan typ av kärnor som äldre Radeon-kort saknar. Trodde omöjligen att detta kunde vara något datorentusiaster hängde upp sig på efter övergången mellan GeForce GTX och RTX för snart sex år sedan, men det blir samma för AMD nu då.

När deras gamla, icke-hårdvaruaccelererade, teknik skapar massa fyrkantiga artefakter på saker i rörelse efter tre försök att förbättra den så är det nog det enda rimliga att inte låta den begränsas av teknologierna (eller bristen på?) på deras gamla grafikkort. När AMD börjar komma ikapp Nvidia rent tekniskt så finns det också mycket större chanser till gemensamma standarder för de här grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det är bekräftat. Står med i varenda artikel som alla sidor har lagt upp samtidigt.

Antar att du syftar på den bilden:

"Developed for" är inte samma sak som "exclusive for" eller liknande.

"AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE" behöver inte betyda FSR 4 i sin helhet.

Permalänk
Datavetare

Oj vad Apple är långt före konkurrenterna när AMD vid presentationer av deras Strix Halo Max (varför kalla den Max när den inte har något att sätta emot Apple Max-krets???) i praktiken säger: när vi tar lite cherry-pickade saker kan våran bästa Strix Halo 390 Max+ Ultra thingy nästan matcha M4 Pro...

Trots det var ändå just Strix Halo Max den överlägset mest interessanta produkt som presenterades på detta event.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jupp

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-9070-rx-9060-rdna-4-gpus-4...

"The new technology will only be supported on RDNA 4 GPUs and will feature parity with NVIDIA's DLSS and Intel's XeSS"

Det är ju wccftech som tolkat bilden, inget officiellt från AMD.
HUB hade tydligen ställt frågan till AMD utan att få något vettigt svar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker kommentarerna på youtube ifrån deras event var bästa tbh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den utvecklingen är kanske inte så oväntad när det handlar om en annan typ av kärnor som äldre Radeon-kort saknar. Trodde omöjligen att detta kunde vara något datorentusiaster hängde upp sig på efter övergången mellan GeForce GTX och RTX för snart sex år sedan, men det blir samma för AMD nu då.

När deras gamla, icke-hårdvaruaccelererade, teknik skapar massa fyrkantiga artefakter på saker i rörelse efter tre försök att förbättra den så är det nog det enda rimliga att göra den proprietär. När AMD börjar komma ikapp Nvidia rent tekniskt så finns det också mycket större chanser till gemensamma standarder för de här grejerna.

Bättre sent än aldrig egentligen borde RDNA3 redan kommit med en ML baserad uppskalare man kan förlåta RDNA1 och RDNA2 på grund av att AMD blev tagna på sängen men 5 år efter Turing så borde AMD haft en hårdvaru baserad ML uppskalare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av slusk:

Eller så ville dom inte släppa detta nu så det bara drunknade och försvann av allt snack det kommer bli av Nvidia?
Dom kanske väntar och släpper det senare och då även kan släppa vettiga priser när dom vet vart dom ska lägga sig?

Så kan det mycket väl vara men AMD har inte varit överdrivet intresserade av diskreta grafikkort de senaste generationerna känna det som.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Skrivet av anden55:

Tveksamt om deras uppskalning blir bra på deras dåliga AI kärnor det finns en anledning till att de redan nu begränsat amsf eller vad deras heter till 7000 serie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oj vad Apple är långt före konkurrenterna när AMD vid presentationer av deras Strix Halo Max (varför kalla den Max när den inte har något att sätta emot Apple Max-krets???) i praktiken säger: när vi tar lite cherry-pickade saker kan våran bästa Strix Halo 390 Max+ Ultra thingy nästan matcha M4 Pro...

Trots det var ändå just Strix Halo Max den överlägset mest interessanta produkt som presenterades på detta event.

Otippat att Apple älskaren ska kommentera i varje tråd.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så kan det mycket väl vara men AMD har inte varit överdrivet intresserade av diskreta grafikkort de senaste generationerna känna det som.

Ska man släppa nya grafikkort som inte kommer slå deras gamla och konkurrera med 4070s kanske man inte vill göra för mycket väsen av sig några timmar innan Nvidia håller låda 😁

Permalänk
Medlem

"Grafikdelen i de nya kretsarna är baserad kring RDNA 3 och tar därför inte steget till RDNA 3.5 eller RDNA 4. Det utlovas bättre batteritid och mer prestanda och AMD samarbetar bland annat med Asus, Lenovo och Valve för att få ut modeller med den nya kretsen och den väntas se dagens ljus under första kvartalet 2025."

Z2 och Z2 Go är baserade på Hawk Point och är helt enkelt en Z1 Refresh. Så de är Zen4/RDNA 3. Men Z2 Extreme är baserad på Strix, och är därmed en Zen5/RDNA 3.5 historia.

Angående namnsättningen på Radeon 9000-serien. Att de officiellt säger att namnschemat ska underlätta i jämförelse med konkurrenten, och att 9070 då ska motsvara 4070 får ju varningsklockorna att ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fem år efter? Sätt till prestanda/krona vilket är mer eller mindre det ända som är relevant

Men varför köper ingen AMD då, om det är typ det enda som är relevan?. Kan det vara att t.ex DLSS finns i 500 spel och FSR4 om två månader finns i Battlefield 6 om inte det går i stöpet också. Och DLSS fungerar sedan 2000 serien (kort från 2018 alltså), vad det verkar har det inte ännu sålts ett enda grafikkort som kan köra FSR4. Låter ganska viktigt kanske. Och det är bara en datapunkt.

Det är nog många som inte kan ta in hur långt efter AMD är, man har mer eller mindre slängt bort dom senaste 5 åren. Sedan RDNA startade, och även Vega var väl inte så mycket att ha. Och nu skall detta bytas ut mot UDNA, och alla hurrar. Förra året var det MCM som skulle rädda dom. Risken att UDNA faller ihop som ett korthus vad gäller gaming är ju överhängande. AMD har helt enkelt inte den långsiktighet som behövs för att konkurrera med Nvidia.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Ska man släppa nya grafikkort som inte kommer slå deras gamla och konkurrera med 4070s kanske man inte vill göra för mycket väsen av sig några timmar innan Nvidia håller låda 😁

Det har du helt rätt i. 😃 Jag hade väl bara hoppats på mer men känns som att Nvidia springer ifrån konkurrenterna just nu. Jag är dock inte lika insatt längre kan tilläggas.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Jag älskar verkligen inte Apple. Men han har rätt. Hade gärna sett någon konkurrent till M-serien för vanliga dödliga.

Permalänk

Tycker han verkar vara mer teknik-älskare än Apple.
Även om just M serien underlättar hans dagliga arbete, så ger han en neutral analys från hans kunskap

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Aleshi:

"Grafikdelen i de nya kretsarna är baserad kring RDNA 3 och tar därför inte steget till RDNA 3.5 eller RDNA 4. Det utlovas bättre batteritid och mer prestanda och AMD samarbetar bland annat med Asus, Lenovo och Valve för att få ut modeller med den nya kretsen och den väntas se dagens ljus under första kvartalet 2025."

Z2 och Z2 Go är baserade på Hawk Point och är helt enkelt en Z1 Refresh. Så de är Zen4/RDNA 3. Men Z2 Extreme är baserad på Strix, och är därmed en Zen5/RDNA 3.5 historia.

Angående namnsättningen på Radeon 9000-serien. Att de officiellt säger att namnschemat ska underlätta i jämförelse med konkurrenten, och att 9070 då ska motsvara 4070 får ju varningsklockorna att ringa.

Korrigerat i texten.
Det ska sägas att det verkar vara lite otydligt kring huruvida Z2 Go är Hawk Point eller Rembrandt. Inte supertydligt från AMD.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om deras uppskalning blir bra på deras dåliga AI kärnor det finns en anledning till att de redan nu begränsat amsf eller vad deras heter till 7000 serie.

AFMF? Det funkar i alla fall på både Radeon 6000 och 7000.
https://www.amd.com/en/products/software/adrenalin/afmf.html

Angående hur bra eller dåligt FSR 4 kommer bli så är det svårt att säga något innan man har kunnat testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag älskar verkligen inte Apple. Men han har rätt. Hade gärna sett någon konkurrent till M-serien för vanliga dödliga.

Tycker han verkar vara mer teknik-älskare än Apple.
Även om just M serien underlättar hans dagliga arbete, så ger han en neutral analys från hans kunskap

Vi pratar om samma person som för några år sa att dual core är det enda man behöver på desktop.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av anden55:

AFMF? Det funkar i alla fall på både Radeon 6000 och 7000.
https://www.amd.com/en/products/software/adrenalin/afmf.html

Angående hur bra eller dåligt FSR 4 kommer bli så är det svårt att säga något innan man har kunnat testa.

Ja exakt 😊 och nej det vet vi inte men ju bättre ML desto bättre hårdvara

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Vi pratar om samma person som för några år sa att dual core är det enda man behöver på desktop.

Om du kollar upp mitt namn, specifikt var jag har flera patent kring ser då att det väldigt mycket handlar om multi-core optimeringar.

Mot bakgrund av det: sa aldrig att man aldrig behöver mer än dual-core, sa att prestanda per kärna är och kommer fortsätta vara långt viktigare för desktop än många CPU-kärnor (vilket jag skulle hävda är precis vad vi också sett fram till nu).

Det skrivet: idag finns ändå allt mer som är exceptionellt bra på att utnyttja många kärnor, men det körs i allt större utsträckning precis där det borde: på GPGPU, inte på multicore CPU!

Ser tekniker som Strix Halo som helt rätt tänkt! AMD hade rätt tanke 15 år före alla andra, men av någon anledning gjorde de egetligen inget av det under lång lång tid. Förhoppningsvis ändras det nu!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anden55:

Antar att du syftar på den bilden:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2025/01/2025-01-06_13-09-58-1456x819.png

"Developed for" är inte samma sak som "exclusive for" eller liknande.
"AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE" behöver inte betyda FSR 4 i sin helhet.

Skrivet av anden55:

Kolla längst ner i bilden, det står uttryckligen där. Och den är ju direkt från AMD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men varför köper ingen AMD då, om det är typ det enda som är relevan?. Kan det vara att t.ex DLSS finns i 500 spel och FSR4 om två månader finns i Battlefield 6 om inte det går i stöpet också. Och DLSS fungerar sedan 2000 serien (kort från 2018 alltså), vad det verkar har det inte ännu sålts ett enda grafikkort som kan köra FSR4. Låter ganska viktigt kanske. Och det är bara en datapunkt.

Det skulle vara kul att veta hur många procent av alla gamers med Nvidia som använder DLSS och i vilken utsträckning. Diskussioner brukar följa mönstret "jag har testat det, men..." när jag snackar med vänner och bekanta om det.

Det är åtminstone inte den silverkula mot dålig prestanda somliga vill göra gällande.

Skrivet av Lussarn:

Det är nog många som inte kan ta in hur långt efter AMD är, man har mer eller mindre slängt bort dom senaste 5 åren. Sedan RDNA startade, och även Vega var väl inte så mycket att ha. Och nu skall detta bytas ut mot UDNA, och alla hurrar.

Det stora problemet är väl att AMD-releaser under väldigt lång tid har en skara av lojala fans som bygger upp en ENORM hype, vilket sedan faller ihop som ett korthus när produkterna väl kommer ut p.g.a. att hypen är så enorm att ingen produkt rimligen kan träffa de orealistiska förväntningar. Finns dessutom alldeles för många nominella AMD-fans som [ofta indirekt] erkänner att de inte köpt eller köper AMD p.g.a. bagatellartade eftersläpningar i prestanda, klassiskt 5% sämre prestanda men 10% billigare.

"Jag var ju tvungen att köpa Nvidia p.g.a. [jag gillar Turtles]".

Jag köpte ny dator med Intel Core 7 Ultra 265K nyligen, kanske inte bäst men mer än tillräckligt bra för mina behov. Jag stöttar Intel i både bra och dåliga tider.

Skrivet av Lussarn:

Förra året var det MCM som skulle rädda dom. Risken att UDNA faller ihop som ett korthus vad gäller gaming är ju överhängande. AMD har helt enkelt inte den långsiktighet som behövs för att konkurrera med Nvidia.

En inte alltför vågad gissning är ju att varje division inom AMD ska bära sina egna kostnader, därav att GPU-för-gamers antagligen inte ha så stora resurser att röra sig med. Huruvida MCM 'räddat dem' är nog svårt att få reda på eftersom det huvudsakligen påverkar tillverkningskostnaden, och lägre tillverkningskostnad är definitivt en komponent i att överleva på längre sikt. Vissa av grejerna som behövs långsiktigt går kanske vare sig implementera, eller visar något resultat utåt, över natten.

Kul f.ö. att ett av forumets största Nvidioter nu får gå ut och försvara AMD.

Permalänk
Medlem

Om 9070 XT presterar kring 4080 kan det bli ett köp om prissättningen är rätt. Hoppas verkligen att AMD kan konkurrera i Pris/Prestanda mot Nvidia i detta segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det skulle vara kul att veta hur många procent av alla gamers med Nvidia som använder DLSS och i vilken utsträckning. Diskussioner brukar följa mönstret "jag har testat det, men..." när jag snackar med vänner och bekanta om det.
Det stora problemet är väl att AMD-releaser under väldigt lång tid har en skara av lojala fans som bygger upp en ENORM hype, vilket sedan faller ihop som ett korthus när produkterna väl kommer ut p.g.a. att hypen är så enorm att ingen produkt rimligen kan träffa de orealistiska förväntningar. Finns dessutom alldeles för många nominella AMD-fans som [ofta indirekt] erkänner att de inte köpt eller köper AMD p.g.a. bagatellartade eftersläpningar i prestanda, klassiskt 5% sämre prestanda men 10% billigare.

"Jag var ju tvungen att köpa Nvidia p.g.a. [jag gillar Turtles]".

Jag köpte ny dator med Intel Core 7 Ultra 265K nyligen, kanske inte bäst men mer än tillräckligt bra för mina behov.
EN inte alltför vågad gissning är ju att varje division inom AMD ska bära sina egna kostnader, därav att GPU-för-gamers antagligen inte ha så stora resurser att röra sig med. Huruvida MCM 'räddat dem' är nog svårt att få reda på eftersom det huvudsakligen påverkar tillverkningskostnaden, och lägre tillverkningskostnad är definitivt en komponent i att överleva på längre sikt. Vissa av grejerna som behövs långsiktigt går kanske vare sig implementera, eller visar något resultat utåt, över natten.

Kul f.ö. att ett av forumets största Nvidioter nu får gå ut och försvara AMD.

Jag använder alltid DLSS. I 4K med quality får jag bättre bildkvalitet än native och prestanda kvar till RT. I enklare spel kör jag gärna DLAA som klår allt annat. DLSS är en must have för mig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkligen intressant, hajade till när de gav exemplet med 2x prestanda i Llama vs 4090 men gissar att det förklaras helt med möjligheten att tilldela 96gb minne vilket gör det till en lite orättvis jämförelse. Skrattade också lite av formuleringar som "Unprecedented in x86 mobile devices", i mina öron var det som att sätta en spotlight på ARM-elefanten i rummet.

Letade faktiskt just din kommentar - de verkar säga att de fullständigt demolerar Lunar Lake, tycker du det stämmer eller bör man avvakta lite med att dra den slutsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla längst ner i bilden, det står uttryckligen där. Och den är ju direkt från AMD.

Det står "AMD FSR 4 UPGRADE FEATURE ONLY AVAILABLE ON AMD RADEON RX 9070 SERIES GRAPHICS.."

"Upgrade feature" behöver inte betyda att FSR 4 är exklusivt till RDNA 4. Eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vet inte vilka vänner och bekanta du har, men jag känner ingen med ett NVIDIA-kort som i n t e kör DLSS.

Från NVIDIAS telemetri på deras hemsida.

"79% use DLSS, showcasing the widespread adoption of the technology."