Intels grafikkort här för att stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well dom lyckades med b580 att vara onpar med amd och nvidia (med amd och aningen bättre än nvidia) när de kommer till prestanda per krona, men kombinera det med problemen dom har med "äldre" cpuer lär ställa till det en väldans massa och gör dom ointressanta för den stora skalan.

Långt kvar eller otroligt långt återstår att se, hoppas oavsätt innerligt att dom lyckas då AMD bara visat sig ovilliga att faktiskt ta marknadsdelar och marknaden behöver någon som kan göra med nvidia som AMD gjort med Intel på cpu sidan.

B580 funkar bara bra med typ 9800X3D, med ’vanliga’ och billigare modeller presterar kortet ganska mycket sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De får ta och fixa den dåliga prestandan med rezizable bar för äldre processorer om de ska ha en chans i framtiden.

Skrivet av Thomas:

"I framtiden" kommer ju allt fler ha datorer med ReBAR på som standard. Det problemet var störst för Alchemist, mindre för Battlemage och ännu mindre för Celestial.
Säg att de kommer med ett kort med prestanda som typ 4070 Ti nästa år. Hur många sätter ett sånt i en dator utan ReBAR?

Hur långt behöver man förresten gå innan stöd för ReBAR inte går att fixa? Folk kör det åtminstone på Core 8000-serien, och Ryzen 2000. Core 10000/Ryzen 3000 tror jag det är officiellt, eller?

Jag trodde faktiskt inte att ReBAR fungerade så långt tillbaka som Intel Coffe Lake och Ryzen 2000.
Trodde det var minst Ryzen 3000 eller Intel 10 000 som gällde.

Men hursomhelst så tror jag aldrig att Intel Arc kommer bli ett bra val om man bygger en retro dator för att köra 2010-talets spel/program/OS

Är man ute efter 2010-tal så tror jag att köra något Nvidia eller AMD kort från den eran kommer fortsatt att vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Såna här utspel brukar jag ta med en fet skopa salt. Sades det inte att inte heller google stadia skulle lägga ner precis innan de faktiskt lade ner det? 😛

Självklart, för vad är alternativet. Att de skulle gå ut och förklara att de ser det som fullt realistiskt att de kommer sluta tillverka grafikkort? Finns ingen som skulle köpa ens dagens kort då för de skulle inse att det långsiktiga stödet inte skulle finnas.

Permalänk
Medlem

Håller på bygga en budgetdator till en jobbkompis, tanken var ett B580 med en 5600x eller 12400f men efter detta med overheadproblemen lutar det åter igen mot ett rx7600. Det är billigare och presterar som det verkar lika som eller bättre än ett b580 med dessa cpuer.

Permalänk
Medlem

I takt med att Intels GPUer blir snabbare och processorer blir snabbare minskar ju problemet med driver overhead så det är ju förstås något som blir mindre synligt problem desto längre in i framtiden vi går speciellt om Intels kort börjar prestera bättre så paras det naturligt ihop med snabbare/nyare processorer osv. Dock hade det varit bra med detta fixat _JUST NU_ för Arc A750/A770 och B570/B580 som är låg presterande kort då det är inte typ såna som jag som sitter med hyffsat ny Intel 13700K processor med ett Intel A750 kort (eller B580 om jag skulle uppgradera) som är den typiska kunden precis och den konfigurationen sitter jag med för att jag spelar inte alls lika mycket mera, väldigt sällan jag har tid för det och till viss del pga priserna på grafikkort har skrämt mig bort från PC gaming i fördel till andra hobbyer så tyckte det skulle va kul att ge Intel en chans (annars bl.a. renderar jag nästan dagligen, skulle nog köra AMD helst idagsläget men det blev som det blev pga nån rea senast).

Skulle Intel släppa B750/B770 senast typ Q2 nångång kan jag mycket väl tänka mig ett sånt, B580 känns som knapp uppgradering alls över A750 (ryktas om en betydlig försening om de inte läggs ner helt, kan va förståeligt till viss del och välja att satsa i kommande Celestial istället som troligtvis kommer släppas så fort som bara möjligt då hårdvaran enligt Tom Petersen åtminstone ska vara färdig redan och de är i mjukvaru optimeringsfasen som bäst (så kanske slutet av året 2025 är en reell verklighet som tidigast möjliga lanseringstid för Celestial??? Ifall det skulle vara nånting åt det hållet vi snackar om va gäller tidtabell förstår jag att B750/770 hänger nu lite i luften att ska vi eller ska vi inte lansera för de skulle ju typ behöva kosta i stil med 350 ~ $400 MSRP högst (kanske behöver va närmare 300~$350 när de väl släpps för att genera nån hype) när man spekulerar om möjliga prestanda nivåer och hur Nvidia valt att prissätta 5000 serien och AMD säkert kommer prissätta RX 9060 / 9070 korten osv snäppet ännu aggressivare än Nvidia... dvs. inte mycket pengar att hämta på B750/770 för Intel då kretsen är större än exempelvis AMDs dito, snarare kastar dom väl i sjön i förmån för att nå ut till fler kunder isåfall)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Såna här utspel brukar jag ta med en fet skopa salt. Sades det inte att inte heller google stadia skulle lägga ner precis innan de faktiskt lade ner det? 😛

Håller absolut med: jag skulle inte lägga speciellt mycket vikt vad en tillfällig VD för ett bolag i ett tufft ekonomiskt läge säger.

Skrivet av medbor:

B580 funkar bara bra med typ 9800X3D, med ’vanliga’ och billigare modeller presterar kortet ganska mycket sämre

Jag ifrågasätter inte att B580 har ett overheadproblem, men det är värt att påminna att det där är typ worst case fallet man hittat hittills. Finns många spel där det inte märks alls heller
Det är vettigt att vänta med att köpa B580 nu om man ska para med en gammal dator eller bygga budgetbygge, men det här kan ju faktiskt vara något som går att förbättra påtagligt i mjukvara framåt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det spännande är att jag inte alls har den upplevelsen med nya burken, kör R5 7600 och Arc B580.
Alla spel jag kastat på den har fungerat galet bra, i 1440p dessutom nu.
Riktigt bra instegs kort till 1440p.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Det spännande är att jag inte alls har den upplevelsen med nya burken, kör R5 7600 och Arc B580.
Alla spel jag kastat på den har fungerat galet bra, i 1440p dessutom nu.
Riktigt bra instegs kort till 1440p.

Jag säger inte att det fungerar dåligt, men det finns exempel där det tappar typ 30% beroende på processor, det är bara lite mysko

Permalänk
Medlem

AMD och Intel har svårare i sina motsatta läger där den ena briljerar mer.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är väl fullständigt självklart att Intel säger det. Om de skulle lägga ner satsningen imorgon så skulle de ändå stå och säga att allt är grönt idag.

Skrivet av Mithras:

Det går snabbt dock, deras kommande Celestial-kort kommer troligtvis leverera på en nivå där det faktiskt blir en legitim kandidat Go Intel Go

Vi vet ingenting om vilken prestanda Celestial kommer att ha. De har inte ens lanserat hela Battlemage än.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och förväntas ganska snart också? De hade väl redan engineering sample redo...

Nej, andra halvan av 2026. Det som förväntas snart är B770, om den kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ord är i stort sett gratis.

Det enda som betyder något är försäljningssiffror.

Säljer inte korten tillräckligt så kommer satsningen antingen dras in, fokuseras om, eller få en kraftigt nerbandad budget.

intel tjänar inte magiskt pengar på att folk säger sig vilja köpa korten men inte gör det utan i stället hoppas på att _andra_ skall göra det så att nvidia skall sänka priset på de kort de egentligen vill köpa. Det krävs att konsumenter även ändrar köpbeteende för konkurrens faktiskt skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTwo:

Ett till test med 12400f

https://youtu.be/Haz9hDGTsN4?si=LdDdUE5pG-0Z-gdC

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Jag övervägde intels kort i fjol när jag blev tvingad till uppgradering på grund av jedi survivor. Men hittade inga som helst indikationer på att kortet skulle funka med spelet jag spelar mest, world of tanks. Dessutom spelar jag en hel del äldre spel som inte heller stöds i drivrutinerna. Verkar som om det kommer att dröja något år till innan det blir inteltest här hemma. Och det är trist för jag gillar verkligen tanken på att stötta en underdog.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Nej, andra halvan av 2026. Det som förväntas snart är B770, om den kommer.

Finns det något konkret som Intel har sagt?
Det enda jag hört är att Tom Peterson sagt (till GN och andra) att de redan är färdiga på hårdvarunivå.
Vad gäller rykten har jag hört allt från slutet av 2025 till slutet av 2026.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det enda jag hört är att Tom Peterson sagt (till GN och andra) att de redan är färdiga på hårdvarunivå.

Tror du blandar ihop Celestial, som Tom Petersen kommenterat att hårdvarun är färdig och det handlar mera om optimerinsfasen med mjukvara nu (medans B770/B750 har jag inte hört att han skulle ha kommenterat/om det frågats om, kanske överenskommet på förhand kan man tänka sig). B770 och B750 är tänkta mera "highend" versioner av Battlemage (men snarare 5060 och 5060 Ti utmanare typ) och direkta ersättare till A750/A770. B750/B770 OM de nu släpps är väl troligtvis att de släpps senast Q2-Q3, om inte Intel lyckas inom den tidsramen kan man nog va ganska säker att de aldrig kommer släppas för kommer för nära Celestial lanseringen annars och finns inte så stor vits att existera några månader före en ny generation som kommer troligtvis vara bättre och göra B770/B750 obetydliga både för kunder men också för Intel själva.

Det intressanta vore att veta vad som orsakat B770/B750 fördröjningen, om det är någon hårdvaru miss som upptäcks i sista minuten för det var ju alltid först tal om B770/B750 och t.o.m. ett B790 ryktades det om i något skede men sen vart det "tyst" bland de som tydligen ska ha lite insider info och nu tycks det vara lite i dunkel när korten släpps (om det över huvudtaget blir det).

Allting är ju förstås baserat på rykten så man får ju ta allting med en nypa salt men försökt hänga med i rykteskvarnen va gäller Intel korten då jag intresserar ju mig speciellt för kort som ger bra pris-prestanda förhållande och vill gärna se Intel hänga kvar på GPU marknaden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror du blandar ihop Celestial, som Tom Petersen kommenterat att hårdvarun är färdig och det handlar mera om optimerinsfasen med mjukvara nu (medans B770/B750 har jag inte hört att han skulle ha kommenterat/om det frågats om, kanske överenskommet på förhand kan man tänka sig).

Det var Celestial jag syftade på med de datumen. Bara söka på "intel celestial release" så hittar man allt från slutet 2025 till slutet 2026.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Även om jag inte gillar Intel så måste jag ändå säga att jag är riktigt glad över en tredje konkurrent på grafikkortsmarknaden. Det behövs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/39.html

Energi-effektivitet.
Stor skillnad A580 mot B50. Ser lovande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Original-planen från Intel när de presenterade alltihop var en generation vartannat år - dvs 2022, 2024, 2026, 2028. Alla andra datum är rykten med lite önsketänkande som dyker upp ibland - Intel har ladrig sagt något annat. Nu är ju Battlemage några månader sen mot sitt datum (skulle varit sommaren/i början av hösten 2024), så om Celestial ligger kvar på sitt schema så är det 18 månader bort nu eller så. Om den har försenats av problemen med B770, vilket vi inte får hoppas, så är det närmare 24 månader.

Om nu inte Peterson har sagt något annat i en intervju jag inte har sett, så har han sagt att de har Celestial-hårdvara i labbet så sent som för nån månad sen. Det är ju bra iofs, men Battlemage sades finnas i labbet i Augusti 2023:

https://x.com/aschilling/status/1696468861430690218

Det pekar i så fall också på 2026 för Celestial.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Håller absolut med: jag skulle inte lägga speciellt mycket vikt vad en tillfällig VD för ett bolag i ett tufft ekonomiskt läge säger.

Jag ifrågasätter inte att B580 har ett overheadproblem, men det är värt att påminna att det där är typ worst case fallet man hittat hittills. Finns många spel där det inte märks alls heller
Det är vettigt att vänta med att köpa B580 nu om man ska para med en gammal dator eller bygga budgetbygge, men det här kan ju faktiskt vara något som går att förbättra påtagligt i mjukvara framåt.

Nej man skall inte lägga mycket vikt vid vad en tillfällig VD

för ett bolag i ett tufft ekonomiskt läge säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nej man skall inte lägga mycket vikt vid vad en tillfällig VD <Uppladdad bildlänk>för ett bolag i ett tufft ekonomiskt läge säger.

Jobs sa också en del grejer som han sen inte kunde leverera iofs.

Sen skall de sägas att Jobs i det läget ägde Pixar och precis hade fått några hundra miljoner för NeXT, samtidigt som han inte slösade, så pengar var inget problem. Han hade kommit in i en närmast omöjlig situation och hade liksom inget att förlora. Denna tillfälliga Intel-VD vill nog ha en karriär efter det här jobbet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Original-planen från Intel när de presenterade alltihop var en generation vartannat år - dvs 2022, 2024, 2026, 2028. Alla andra datum är rykten med lite önsketänkande som dyker upp ibland - Intel har ladrig sagt något annat. Nu är ju Battlemage några månader sen mot sitt datum (skulle varit sommaren/i början av hösten 2024), så om Celestial ligger kvar på sitt schema så är det 18 månader bort nu eller så. Om den har försenats av problemen med B770, vilket vi inte får hoppas, så är det närmare 24 månader.

Om nu inte Peterson har sagt något annat i en intervju jag inte har sett, så har han sagt att de har Celestial-hårdvara i labbet så sent som för nån månad sen. Det är ju bra iofs, men Battlemage sades finnas i labbet i Augusti 2023:

https://x.com/aschilling/status/1696468861430690218

Det pekar i så fall också på 2026 för Celestial.

Gissar att det @Thomas tänker på är att första release av Celestial kommer bli i form av iGPU i Panther Lake, en plattform Intel visat upp på CES.

Om allt går något enligt plan verkar ju lansering av Panther Lake hamna i slutet av 2025.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nej man skall inte lägga mycket vikt vid vad en tillfällig VD för ett bolag i ett tufft ekonomiskt läge säger.

Varje regel har ett undantag och varje undantag har en regel
Generellt utgår jag från att tillfälliga VD:s inte har långsiktighet, riktning, mandat eller perspektiv nog att kunna utlova mycket på sikt…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.