Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En verklighet där vi har Visual Studio Subscription genom jobbet?

https://learn.microsoft.com/en-us/visualstudio/subscriptions/...

Använder min konsultdator även privat, så frågan är var gränsen vid licensen går?

Hur många på Swec tror du har tillgång till LTSC-versioner av Windows? Jag tror det är mer än genomsnittet då många här som läser swec jobbar inom företag med tillgång till LTSC-versioner men det är ändå en väldigt liten minoritet.

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt så nöjd med att övergett Windows strax innan sjuan dog. Har tvingats använda Windows 10 lite och det går väl an men känns som att man behöver jobba emot operativsystemet ibland då grundläggande saker som att man inte kan ha två filer med samma namn men olika stora/små bokstäver vilket händer sällan men när det händer är det onödigt bök utan att man tjänar något. Windows är fullt med sådana irritationsmoment som man aldrig behöver tänka på med Linux. Windows 11 har säkert skapat en massa nya problem.

Och KDE Plasma istället för Windows explorer är ju som natt och dag.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

usch, jag som har 8 datorer. kommer nog sitta kvar på windows 10, windows 11 vart riktigt dåligt OS och jag som extrem power user gillar inte hur integritetskränkande win11 är. sök funktionen för alla mina barndomsbilder är HELT under all kritik, och nej jag tänker inte använda något annat program när windows10 är mycket snabbare.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Typ som Kopiera, Klistra in, Klipp ut, Byt namn osv. Jag vet att de flesta går att göra på ett smidigare sätt utan att expandera menyn men jag stör mig bara på den där "Visa mer alternativ".

Nu valde jag de svenska orden för jag var tvungen att kolla efter exempel på jobbdatorn där jag inte vill köra eller kan köra scriptet.

Kopiera, klistra in, Klistra ut finns i den nya menyn, lika så byta namn. Behöver inte trycka på Visa mer alternativ för dessa.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av holo:

Nu vill jag inte låta vrång, men det där låter ju bara som helt normal mailetikett som inte direkt har med operativet att göra?
(Och normal Adblocking)

Windows är designat med avsikten att först och främst vara bakåtkompatibelt. Det tillåter hög säkerhet men överallt där man stått i valet mellan att göra något smidigt eller säkert har man i decennier valt smidigt. Och eftersom man absolut inte knäcker slutanvändarens miljö, är säkerhet i Windows i mångt och mycket en påklistrad efterkonstruktion som lappas och lagas efter hand som man upptäcker hålen snarare än genom att göra mer övergripande omtag. Därför har vi fortfarande efter över tjugo år månatliga patch Tuesdays där man fortfarande täpper till kritiska fel. Och därför är det extra farligt att man gör det onödigt krångligt att hålla äldre datorer uppdaterade med den senaste versionen.

Rätt sätt är att ge folk morötter så de vill uppgradera, och göra uppgraderingen så enkel och brett tillgänglig som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag kör Fedora 41, men med KDE. Gnome är värsta skräpet, Fet jävla win 8.0meny osv (i fedora iaf)

Jo men det kan jag hålla med om, testat Cosmic ? För att vara i Alpha är det löjligt stabilt och snabbt. Tror det kommer bli kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kopiera, klistra in, Klistra ut finns i den nya menyn, lika så byta namn. Behöver inte trycka på Visa mer alternativ för dessa.

I vilken W11-version då? Vi har inte detta på jobbdatorerna med 24H2 i alla fall och googlar man så finns det inte i exemplen heller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

I vilken W11-version då? Vi har inte detta på jobbdatorerna med 24H2 i alla fall och googlar man så finns det inte i exemplen heller.

Så här ser det ut på min höger klick (dock ej taget från min dator då jag inte är hemma) förutom Skype och clipchamp.

Högst upp har du kopiera, klistra in, mm, det står inte i text, men ovanför open i detta bild exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så här ser det ut på min höger klick (dock ej taget från min dator då jag inte är hemma) förutom Skype och clipchamp.
<Uppladdad bildlänk>
Högst upp har du kopiera, klistra in, mm, det står inte i text, men ovanför open i detta bild exempel

Tack, då har man lärt sig något nytt. Mina ögon har aldrig reagerat på att de ikonerna finns

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Ha glöm det Microsoft jag flyttade till Linux(EndeavourOS, KDE) 2,5 år sedan! Kommer aldrig installera Windows igen!

Har inga problem med program jag kör eller Spel!

Så screw Microsoft och ta klivet till Linux!
Och bästa och stabilaste distrot är EndeavourOS!

https://endeavouros.com

Typ o and la till mer text
Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jamen tacka fan för det. Är man så jävla korkad man kopplar någonting rakt mot internet så är det väl klart det skiter sig.
Men frågan är ju varför folk sprider sån supervinklad skrämseltaktik som Aphex länkade till?
Har dom aktier i MS eller är det bara Whiteknightande?

De har nog en anställning som beror på att folk nergraderar till 11:an

Skrivet av Modellören:

Kollar man på Steam så står det ju Ubuntu som systemkrav till spelen, svårare än så behöver man inte göra för sig

Steam funkar i alla linux-distar jag testat. Nackdelen med ubuntu är att de pushar hårt på Snap-skitet.

---

Nä, under julhelgen så installerade jag om datorn så många gånger, så nu stannar jag där jag är för tillfället. Är inte heller så förtjust i "start-menyn" i toppen.

---

Skrivet av Maddoxswe:

Jo men det kan jag hålla med om, testat Cosmic ? För att vara i Alpha är det löjligt stabilt och snabbt. Tror det kommer bli kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Står det Ubuntu kan ett s.k native spel eller program köras likväl på Linux Mint, Tuxedo OS, Pop os, Zorin och så vidare och så vidare. Dessa bygger på varandra eller är baserade på Debian/Ubuntu och har inga eller få relevanta skillnader vad gällande då t.ex spel så man ska inte stirra sig blind på att det måste vara just Ubuntu direkt från Canonical.

Körs ett spel via Steams Proton eller e.x Lutris spelar det ingen roll alls om det är Ubuntu, SteamOS eller Fedora eller något annat.

Vist men du främjar inte användadet av "linux" du skrämmer bort potentiella användare av ett system, dom blir bra förvirrade. Det bästa du kan göra är att välja det som är ett av dom största där användarna är många och därför supporten välgjord.

Nybörjare kan komma behöva väldigt tydliga instruktioner och kommer aldrig kunna det du redan kan och kommer garanterat inte förstå dem mesta när du försöker förklara något och blir definitivt inte gladare om du säger något liknade " jorå det är mycket enkelt".

Nästan varenda snubbe på det här forumet kommer med nån Linuxdist som fasen ingen hört talas om av alla dom tiotusen som på riktigt faktiskt finns. Då är det bättre att hålla sig vid sånt som ser ut och beter sig exakt lika dant. bukar själv supporta men mer sällan och vissa kan bli helt låsta vid en färg som inte är samma eller enbart av att en genväg finns på ett annat ställe.

Du säger ju själv två os som jag ärligt talat inte ens hört talas om och då"har jag allså själv använt linux från och till under tio års tid stationärt.,. Snälla sluta med det för jag lovar , du hjälper inte du skämmer iväg en del potentiella användare.

Poängen är "känna igen" lät att ge support, lätt att bli supportad och där är ju fasen Ubuntu bäst. finns mängder med videos och diverse supportforum för just UBUNTU med tydliga instruktioner och bilder och rörlig bild.. och det är ju betydligt bättre om vi helt enkelt bara säger Ubuntu. Vi som använder Ubuntu och kan liten mer vet så klart vad Linux är för nått och vi behöver knappast prestera Linux för varandra. Målet är ju att få över " Massan" och det är ju det du och jag vill och ska hjälpas åt med genom att göra det så enkelt man bara kan för dom som vill det där första steget som kan kännas ovant och svårt.

Gör det enkelt, då får vi över fler till systemet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr omöjligt på jobbet utan adminrättigheter

Ajdå. Finns bara en lösning då. Byt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säger man A får man säga B.

Belyste just detta tjat om Windows 10 LTSC i samtliga trådar om Windows 10 här har vi beviset! Fick en massa påhopp! Vad är det med folk som tror alla bara kan skaffa LTSC? Vad lever ni i för verklighet?

För den som letar finns svaren på Google (Bing).
Alla kan skaffa, bara din moral som kommer ivägen för vad som är möjligt idag.

Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

Haha, på något sätt är det ett rätt duktigt kvitto på misslyckandet att det talas i termer om att "ge med sig". Åstadkom man en bättre produkt än föregångaren hade ju det där skött sig självt helt naturligt, man hade velat uppgradera på frivillig basis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rätt sätt är att ge folk morötter så de vill uppgradera, och göra uppgraderingen så enkel och brett tillgänglig som möjligt.

Det håller jag fullt med om. Hade de fixat multiskärms-facepalmen i W11 så hade jag kunnat tänka mig att testa det, trots secureboot kravet.
Men tills dess så blir man kvar på Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vist men du främjar inte användadet av "linux" du skrämmer bort potentiella användare av ett system, dom blir bra förvirrade. Det bästa du kan göra är att välja det som är ett av dom största där användarna är många och därför supporten välgjord.

Nybörjare kan komma behöva väldigt tydliga instruktioner och kommer aldrig kunna det du redan kan och kommer garanterat inte förstå dem mesta när du försöker förklara något och blir definitivt inte gladare om du säger något liknade " jorå det är mycket enkelt".

Nästan varenda snubbe på det här forumet kommer med nån Linuxdist som fasen ingen hört talas om av alla dom tiotusen som på riktigt faktiskt finns. Då är det bättre att hålla sig vid sånt som ser ut och beter sig exakt lika dant. bukar själv supporta men mer sällan och vissa kan bli helt låsta vid en färg som inte är samma eller enbart av att en genväg finns på ett annat ställe.

Du säger ju själv två os som jag ärligt talat inte ens hört talas om och då"har jag allså själv använt linux från och till under tio års tid stationärt.,. Snälla sluta med det för jag lovar , du hjälper inte du skämmer iväg en del potentiella användare.

Poängen är "känna igen" lät att ge support, lätt att bli supportad och där är ju fasen Ubuntu bäst. finns mängder med videos och diverse supportforum för just UBUNTU med tydliga instruktioner och bilder och rörlig bild.. och det är ju betydligt bättre om vi helt enkelt bara säger Ubuntu. Vi som använder Ubuntu och kan liten mer vet så klart vad Linux är för nått och vi behöver knappast prestera Linux för varandra. Målet är ju att få över " Massan" och det är ju det du och jag vill och ska hjälpas åt med genom att göra det så enkelt man bara kan för dom som vill det där första steget som kan kännas ovant och svårt.

Gör det enkelt, då får vi över fler till systemet.

Ok, tror inte du förstod vad min poäng var. Det spelar nästan egentligen ingen roll vad du väljer. Skillnaden mellan två distar är mycket mindre än mellan Windows och Mac, eller ens mellan två utgåvor av Windows. Trots det hör man ofta om folk som "väntar på SteamOS till min dator" utan att inse att det är en rätt tokig kombination på grund av missförstånd vad en dist är, och inte är.

"Den stora massan" kommer aldrig köra Linux ändå innan det säljs datorer på Elgiganten med det förinstallerat.

Negativa kommentarer undanbedes, tack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Om du ska ha nått mer likt windows så är de linux mint du ska börja med sen kan du senare gå på andra o testa dig fram!

Permalänk
Medlem

Enshittification

Permalänk

Det senaste jobbiga jag upptäckt är att ljudenhet inte kan bytas vid volymkontrollen utan extra undermeny, vi är väl många som jobbar med headset, puck och flera andra ljudenheter dagligen, inte imponerad av sådana dumheter.

Samma med "switch user" (men där har jag gjort länkar på desktop för både logga ut och switch user).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Program är en sak men även triviala Windows-funktioner döljs ju. Själv vill jag ha en komplett översikt så valet var inte svårt. Man ska aldrig behöva klicka två gånger eller använda Shift för att få fram hela

Exempelvis?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Linux Mint är gjort för att göra det lätt för windowsanvändare att komma in i det. Nu senast bytte jag från ett AMD-grafikkort till ett Nvidia RTX4060 och det gick fånigt smidigt. Dra ner drivrutinen med Driver Manager och en omstart så var det igång utan bekymmer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Kör W11 rakt av och tycker det är ok, det tråkigaste är helt klart nedgraderingarna från kontrollpanelen till system.
De kan gott göra om "Sök" så att det faktiskt söker saker på datorn och inte Bingar skiten, broken since W10.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

De kan gott göra om "Sök" så att det faktiskt söker saker på datorn och inte Bingar skiten, broken since W10.

Har redan visats den inställningen tidigare i tråden:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förstår inte, släpper de "spärren" kring att uppgradera från Win10 till Win11?

Nyhet/Mjukvara 2024-12-03 05:30

Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer
https://www.sweclockers.com/nyhet/40185-microsoft-publicerar-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av MickeP123:

Det senaste jobbiga jag upptäckt är att ljudenhet inte kan bytas vid volymkontrollen utan extra undermeny, vi är väl många som jobbar med headset, puck och flera andra ljudenheter dagligen, inte imponerad av sådana dumheter.

Samma med "switch user" (men där har jag gjort länkar på desktop för både logga ut och switch user).

Ctrl+Win+V ?
Vet inget enkelt för indataenhet dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Om du har möjlighet:

#1 Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 (uppdateringar t.o.m. 2032-01-13)
#2 Windows 11 IoT Enterprise LTSC 2024 (uppdateringar t.o.m. 2034‑10‑10)

Utgåva Windows 10 Pro vad gäller för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har redan visats den inställningen tidigare i tråden:

<Uppladdad bildlänk>

Tack!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av arer:

Utgåva Windows 10 Pro vad gäller för den?

2025 samma som home

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av klein:

Synd att slänga fin hårdvara bara för microsoft sätter hårdvaru ribban högt med windows 11.

Är det "fin hårdvara" om man har <4 gb ram, <1 Ghz CPU med mindre än 2 kärnor, BIOS istället för UEFI, ingen TPM 2.0 modul, grafikkort som är 10 år gammalt etc.?