Köp av 10 st hårddiskar - vart är det billigast?

Permalänk
Medlem

Köp av 10 st hårddiskar - vart är det billigast?

Hej forumet!

Har en Unraid-server som skall få sig nya diskar. Kommer landa på 10 x 12-18TB diskar. Har tidigare använt mig av Prisjakt (Classic) för att se kostnad i SEK/TB men nya Prisjakt är riktig vårta i röven samt att man listar refurbade diskar som lägsta pris... Några tips jämförelseverktyg eller motsvarande för att hitta hårddiskar? Finns det möjligheter där inköp av +20 diskar ger rabatt så kan även liknande vara intressant.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Tackar! Men detta är väl endast Amazon? Inget emot att handla via Amazon men finns det inte andra alternativ som kan vara billigare?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr börjat använda pricerunner allt mer då det är för många ickebutiker som ger resultat på prisjakt..

Men har haft extremt god framgång med att bara använda Google istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

https://iuppiter.nl har refurbade diskar, brukar va ok priser, framför allt om du köper många

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Hittade du något bra ställe att köpa ifrån? Sitter och funderar på att byta diskar i servern men alla diskar är så jävla dyra

Permalänk
Skrivet av billyskate:

https://iuppiter.nl har refurbade diskar, brukar va ok priser, framför allt om du köper många

Måste jag göra ett konto och bli godkänd innan jag kan se vad de har?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag kan annars tipsa om serverpartdeals.com som har omcertifierade Seagate Pro-, Ironwolf-, Ironwolf Pro- och WD Ultrastar-hårddiskar till bra priser. Länk nedan filtrerar ut diskar i range:et 12-18TB som du får för 1700-2700kr/styck vilket är bra pris. Jag vet många som har köpt omcertifierade hårddiskar därifrån som inte har haft några som helst problem med dem, samt att de håller god service.

https://serverpartdeals.com/collections/manufacturer-recertif...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag kan annars tipsa om serverpartdeals.com som har omcertifierade Seagate Pro-, Ironwolf-, Ironwolf Pro- och WD Ultrastar-hårddiskar till bra priser. Länk nedan filtrerar ut diskar i range:et 12-18TB som du får för 1700-2700kr/styck vilket är bra pris. Jag vet många som har köpt omcertifierade hårddiskar därifrån som inte har haft några som helst problem med dem, samt att de håller god service.

https://serverpartdeals.com/collections/manufacturer-recertif...

När man lägger till frakt och moms kunde man lika gärna köpa en ny disk.

Citat:

We found 6 shipping rates available for 28391, Sweden, starting at 1,136 kr.
FedEx International Economy Taxes & Duties Not Included at 1,136 kr
UPS Saver Taxes & Duties Not Included at 1,244 kr
FedEx International Priority Taxes & Duties Not Included at 1,322 kr
FedEx International Economy Duties & Taxes Included at 2,452 kr
UPS Saver Duties & Taxes Included at 2,614 kr
FedEx International Priority Duties & Taxes Included at 2,691 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

När man lägger till frakt och moms kunde man lika gärna köpa en ny disk.

Jo frakten kostar förstås en del därifrån. Men om du köper säg 6 diskar eller mer så lönar det sig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

10st diskar för 17k-27k vad gör då 2500-2700kr extra i frakt och moms.
Blir ju typ 250-300kr extra per disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

10st diskar för 17k-27k vad gör då 2500-2700kr extra i frakt och moms.
Blir ju typ 250-300kr extra per disk

Om du köper 10 diskar blir ju såklart frakt + moms mer än så.

Mitt exempel va på en disk för 2700:-

Permalänk

Känner till serverpartdeals och att de lägger på en del för frakt och att momsen tillkommer.
Tänkte att det kan vara intressant att jämföra med någon som finns på vår sida av Atlanten.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Compu-mail säljer factory refurbs till hyfsat bra priser.
Verkar vara en tillförlitlig butik men som verkar ha usel kundtjänst vilket kanske inte är så bra när man köper refurbs.

Kommer eventuellt beställa 2-3 diskar därifrån och kan rapportera utfallet om det blir så.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att ta det via Amazon. Två diskar hade fraktskador (men saninget när jag underöskte de) men Amazon skickade ut nya diskar utan knussel och ville inte ha tillbaka de ”trasiga”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniac:

Löste det genom att ta det via Amazon. Två diskar hade fraktskador (men saninget när jag underöskte de) men Amazon skickade ut nya diskar utan knussel och ville inte ha tillbaka de ”trasiga”.

Får man fråga hur stora diskar det blev och vad kostnaden i kr/TB blev?