Hårdvarukalender 2024 – tävlingar och erbjudanden fram till jul

Permalänk
Medlem

Min stolvits var:

Varför fick svensken som firade jul i London stå upp och spela trots att han fick en Fractal Refine i julklapp?

När polisen på flygplatsen frågade vad han hade med sig hem i väskan så svarade han "it is stolen!".

Gott nytt år!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Min stolvits var:

Varför fick svensken som firade jul i London stå upp och spela trots att han fick en Fractal Refine i julklapp?

När polisen på flygplatsen frågade vad han hade med sig hem i väskan så svarade han "it is stolen!".

Gott nytt år!

/hulle.

Ha! Den var ju faktiskt kul 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimozabex:

Ha! Den var ju faktiskt kul 😅

Håller med! Trots att det var ett stolskämt förtjänar det stående ovationer

Permalänk
Medlem

Jag kom aldrig på någon Göteborgsvits trots att jag bor i Göteborg själv. Men det blev en gåta istället?

Vad är det för likhet mellan en Fractal Designstol och en vinterdag i Göteborg?
Går bara att få i mörkgrått eller ljusgrått.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Jag kom aldrig på någon Göteborgsvits trots att jag bor i Göteborg själv. Men det blev en gåta istället?

Haha tycker ändå den var bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Ytterligare ett bevis att det inte är lätt att vara jury i dessa tävlingar! 👏🏼

Tyckte också den var bra 🥳

Permalänk
Medlem

Ligger hemma med magsjuka så nu ligger man här och uppdaterar sweclockers en gång i timmen 😅

Permalänk
Skrivet av Thillian:

Ligger hemma med magsjuka så nu ligger man här och uppdaterar sweclockers en gång i timmen 😅

Vi kan bilda klubb!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Dålig nyårspizza XD

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk

Jag håller på och rehabiliterar från magsjuka här med 🫡

Permalänk
Medlem

Haha jag är inte ensam dvs, krya på er mina kära vänner! 😄

Permalänk

Här har vi kört influensa sedan julaftonskväll.
Trodde jag skulle möta min skapare.
Den här vi nu bytt ut mot oändliga mängder snor, bihåleinflammation samt ögoninflammation (på den minsta grabben)

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Tyckte brorsans bidrag till stoltävlingen var jävla bra:
Varför ville fiskaren ha en Fractal Design Refine?
För de är änna gött för sjöröva!

Permalänk
Redaktion
Skribent

Det har äntligen blivit dags att presentera nya vinnare i hårdvarukalenderns tävlingar!

Lucka 22: Fractal Refine
Vinnare: @Hulle

Skriv en göteborgsvits om Fractal Refine!

Varför fick svensken som firade jul i London stå upp och spela trots att han fick en Fractal Refine i julklapp? När polisen på flygplatsen frågade vad han hade med sig hem i väskan så svarade han "it is stolen!"

Lucka 23: Varmilo VXT82 Minilo Retro (förstapris), Keychron K4v2 RGB (andrapris), Akkogear 3084B (tredjepris)
Vinnare 1: @Pajen887
Vinnare 2: @Argammon
Vinnare 3: @andhel

Skriv ett kortfattat kärleksbrev till din favorithårdvara!

1:a plats

Varje gång jag startar datorn och ser dig vakna till liv, känner jag hur mitt hjärta slår lite snabbare. Du är min trogna följeslagare genom alla pixelrika äventyr och renderade drömmar. Utan dig vore min värld platt och livlös, men med dig glöder varje polygon och varje skugga dansar med perfektion. Du jobbar hårt, aldrig klagar du, inte ens när jag pressar dig med ray tracing och 4K-upplösningar. Dina fläktar snurrar som en serenad för mitt hjärta, och värmen du ger ifrån dig är som en påminnelse om att du alltid finns där – trofast och kraftfull. När jag ser ditt namn i specifikationerna, vet jag att jag valt rätt. Du är inte bara ett grafikkort för mig, du är min musa, min inspiration att fortsätta bygga, skapa och utforska.

2:a plats

Du sitter där så kantig och hård, inramad av en 19-tumsbård. Så lyssna nu på min kärlekslåt, du låda svart som en lakritsbåt. Du sitter för dig själv utan att jag ser, du startar med fjärrstart när jag helst ber. Att vara instängd i ett förråd är kanske inte så schysst, men det är för mig viktigt att det är tyst. Men så är det när man har relationer två, det blir att den ena tillbaka får stå. Att förrådet är ventilerat blir din livlina, och att vi sammanlänkas av USB-C lindrar din pina. Jag älskar dig mitt chassi!

3:e plats

Från första ögonblicket vi möttes visste jag att du var speciell. Det var något med sättet dina tangenter skimrade i skenet från min skärm, något med det mjuka klickandet som fick mitt hjärta att slå snabbare. Du var mer än ett verktyg – du var en uppenbarelse. Varje gång mina fingrar dansar över dig känns det som poesi. Ditt motstånd är precis lagom, en lekfull utmaning som svarar på varje rörelse med perfektion. Du gör det vardagliga magiskt, och plötsligt är skrivandet inte bara arbete – det är en ren fröjd. Du bär mina drömmar, mina hemligheter, mina små triumfer. Och när dagen är slut, ligger du där stilla, redo att möta morgondagens äventyr med mig.

Stort grattis till er!

Nu återstår ytterligare två vinnarpresentationer, lucka 21 med CSFG och julaftonsluckan med datorn från Webhallen. Har du tävlat i de luckorna lever alltså fortfarande drömmen om att kamma hem priser.

Permalänk

"It's stolen" var en given vinnare! 😋
Spännande att veta att hoppet för julafton lever än!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Superkul att den uppskattades!

Tackar och bockar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Superkul att den uppskattades!

Tackar och bockar.

/hulle.

När jag läste upp den häromdan för sambon sa hon ”den där måste ju vinna!” Grattis! 😄

Permalänk
Medlem

När tror vi att de sista resultaten presenteras? 😊

Visa signatur

Saknar flådig PC för tillfället...

Permalänk
Redaktion
Skribent

Lagom till att det börjar bli dags att dansa ut julen för den här gången vill jag presentera de återstående vinnarna i hårdvarukalendern 2024!

Lucka 21: CSFG Frostbite
Vinnare: @Kimozabex

Kom på en julig slogan om det väggmonterade chassit från CSFG!

"Frostbite – Kyler som norrskenets natt, förtrollar som julens första klapp.”

Lucka 24: Webhallen Config Ultra
Vinnare: @hgbf

Motivera med rim varför du ska vinna Webhallen Config Ultra!

Juletid, du ljuva; värmer hjärtan och ben. In stiger tomten med luva, dragen bakom ren. Med röda kläder, yttrande sitt Ho Ho Ho, från nordliga städer, vad kan han vilja, månntro? Välkomnad med en skål, fylld med gröt av ris. I säcken finns ingen kol; däremot ett fint pris. Nu har nissar från Webhallen, skickligast på polen i nord, hoppat över att sy nallen; istället monterat dator på vårt bord. Med noggranna händer, alla sladdar kopplas rätt, RGB-ljusen de tänder, och grafikkortets längd är mätt. Vem är nu högst på listan, för att skapelsen få? I ögonen tändes gnistan, bland vuxna och barnen små. Det blir en tävling att vinna, på en sida om teknik, det ges tre dagar att hinna, skriva texter och lyrik. Ni behöver motivera, och sätta rim på var ord, svaret ert polera, tills snön täcker vår jord. Fram med penna och bläck, och sök nu ord att skriva, men det blir många streck; kladdpappren bildar en driva. Vad ska nämnas, för att hem, vinsten få? Det bör inte lämnas, till man blir gammal och grå. Kanske att följa råden, att skriva om datorintresset stort. Men mot andra i tråden, försvinner den chansen fort. Möjligtvis att det i lådan, sitter tio år gammal grafik? GTX 980, det är en sådan, förr bra, nu en relik. Nåväl, jag ska inte klaga, på det jag idag har. Det räcker i vår saga, mycket glädje finns än kvar. Med bidrag för att studera, går det inte alltid lätt, att på nya delar spendera, trots att en 4090 varit fett. Tänk att ha 64 gb minne, med spårning av ljus, det glädjer själ och sinne, och värmer upp ditt hus. Snabb processor för spel, och arbete likaså, ett chassi med glaspanel, och ssd på terabytes två. Då kan man spela mycket, snart den sjätte GTA, Denna dator tar nog trycket, det går då som det ska. Eller göra som Sid Meier; grunda sin civilisation. Bygga många grejer, både präster och kanon. Kanske testa Cyberpunk, resa in i nattens stad, Av julglöggen ta en klunk, och bli så varm och glad. Tack till redaktionen, och varje testpilot, ni upplyser nationen, om teknik på jordens klot. Hos er kan man scrolla nyheter, om både mjukt och hårt, läsa hela kilometer; att hålla koll blir inte svårt. Vidare ut i det kalla, tomtefar nu går. God jul till er alla, och gott nytt år!”

Stort grattis till vinnarna och tack alla som var med och tävlade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Lagom till att det börjar bli dags att dansa ut julen för den här gången vill jag presentera de återstående vinnarna i hårdvarukalendern 2024!

Juletid, du ljuva; värmer hjärtan och ben. In stiger tomten med luva, dragen bakom ren. Med röda kläder, yttrande sitt Ho Ho Ho, från nordliga städer, vad kan han vilja, månntro? Välkomnad med en skål, fylld med gröt av ris. I säcken finns ingen kol; däremot ett fint pris. Nu har nissar från Webhallen, skickligast på polen i nord, hoppat över att sy nallen; istället monterat dator på vårt bord. Med noggranna händer, alla sladdar kopplas rätt, RGB-ljusen de tänder, och grafikkortets längd är mätt. Vem är nu högst på listan, för att skapelsen få? I ögonen tändes gnistan, bland vuxna och barnen små. Det blir en tävling att vinna, på en sida om teknik, det ges tre dagar att hinna, skriva texter och lyrik. Ni behöver motivera, och sätta rim på var ord, svaret ert polera, tills snön täcker vår jord. Fram med penna och bläck, och sök nu ord att skriva, men det blir många streck; kladdpappren bildar en driva. Vad ska nämnas, för att hem, vinsten få? Det bör inte lämnas, till man blir gammal och grå. Kanske att följa råden, att skriva om datorintresset stort. Men mot andra i tråden, försvinner den chansen fort. Möjligtvis att det i lådan, sitter tio år gammal grafik? GTX 980, det är en sådan, förr bra, nu en relik. Nåväl, jag ska inte klaga, på det jag idag har. Det räcker i vår saga, mycket glädje finns än kvar. Med bidrag för att studera, går det inte alltid lätt, att på nya delar spendera, trots att en 4090 varit fett. Tänk att ha 64 gb minne, med spårning av ljus, det glädjer själ och sinne, och värmer upp ditt hus. Snabb processor för spel, och arbete likaså, ett chassi med glaspanel, och ssd på terabytes två. Då kan man spela mycket, snart den sjätte GTA, Denna dator tar nog trycket, det går då som det ska. Eller göra som Sid Meier; grunda sin civilisation. Bygga många grejer, både präster och kanon. Kanske testa Cyberpunk, resa in i nattens stad, Av julglöggen ta en klunk, och bli så varm och glad. Tack till redaktionen, och varje testpilot, ni upplyser nationen, om teknik på jordens klot. Hos er kan man scrolla nyheter, om både mjukt och hårt, läsa hela kilometer; att hålla koll blir inte svårt. Vidare ut i det kalla, tomtefar nu går. God jul till er alla, och gott nytt år!”

Väldigt bra och värdiga vinnare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

Förlåt men jag är inte ett dugg ledsen över att inte vinna, det där var det absolut bästa jag läst! Grattis! 😄

Permalänk
Medlem

Det där var riktigt imponerande faktiskt.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt bra bidrag som vann 👏🏼👏🏼 blir att vässa pennan fram till december, det ser ju jag det! 😱

Stort grattis! 🥳👏🏼👏🏼

Permalänk
Medlem

Tack för alla gratulationer, och ett stort tack till redaktionen och Webhallen för att ni valde mitt bidrag (och för en trevlig julkalender, såklart)! Det blir en rejäl uppgradering när denna kommer hem

Permalänk
Medlem

Stort grattis, väl värdig vinnare!

Just det, tänkte på att det diskuterades en del i tråden här om att eventuell skatt på den där pärlan kunde landa på något i hästväg? Av rimmet att döma förstår jag det som att det kanske kan vara lite knapert som student.
Nu tycker ju jag att det skulle vara himla tråkigt om vår vinnare skulle falla på en sån sak, så skulle det vara så att det blir lite knivigt att få ihop till skatten så anmäler jag mig härmed som villig att ställa upp och bidra med en slant i rätt riktning.

God fortsättning, tack alla för det gångna Swec-året!

Permalänk

Woohooo! Överlycklig över vinsten, Frostbiten är ju ruggigt snygg.

Stort tack för det här året Sweclockers <3

Permalänk
Medlem

Väl värdig vinnare!! Stort grattis! 💪

Permalänk
Medlem

Stort grattis till alla vinnare! Tycker det var väldigt kul att få rimma lite! Om fler tycker samma sak kanske det vore kul att starta DiktClockers?

Det börjar som en viskning, ett dovt brus,
livstecknen växer till ett stormande sus.
När andra njuter av raytracing-glans,
har min setup knappt en renderings-chans.

Från high till low, från ultra till min,
är det en människa eller ett tvåbent Minecraft svin?
"Din dator uppfyller inte kraven här”,
sen när blev gaming totalitär?

Besegrad vänder jag mig till före detta CD-Rom Retur,
"Ta mig ur denna diktatur!"
Config Ultra, min frälsare och profet,
"Jag lever som en asket!"

“Du som är värdig skall fps få,
och låt gaming vara en hobby här för att bestå”.
Detta hopp ger mig,
att Config Ultra kan avsluta detta krig.

Genom kretsars elektrondans och de tre primärfärgernas glöd,
kan drömmar vakna ur sin död,
och portar öppnas vid,
till en värld av gaming, äntligen fri.

Permalänk

Grattis till vinnarna!
Delar min dikt också 😊

Gänget är samlat, headset är på,
Kartan ska vinnas, i Counter Strike två.
Men likt tradition, får vi genast ett manfall,
För min gubbe har drabbats av epileptiska anfall.
Han skakar och rycker, laggar och hoppar,
Spelglädjen sinar när frameraten droppar.
Vi trodde på vinst, men nu är det kluvet,
Jag har fastnat i väggen och skjutit polarn i huvet.
Likt en molotov vid B-rush, hindrar att man vinner,
Är det svårt att va HeatoN, när grafikkortet brinner.
Så för att slippa kritik, krävs nu en plan,
Jag byter taktik, och callar stratsen från spawn.
Jag ropar “he-nade på lång”, men när allting sen hängdes,
Förstod jag med en gång, det var mitt nätagg som sprängdes.

Ska vi kunna vinna kartor, och få stå där på pallen,
Behöver jag kamma hem denna dator, från er på Webbhallen.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Grattis!
Riktigt kanonbidrag!

Nu hann jag inte deltaga i just denna tävling men nu vet man till 99.9% att man bara är med för skojs skull för det finns alltid någon som är på för alldeles hög nivå.

Men det roliga är ju att deltaga och känna sig nöjd över sitt tävlingsbidrag. Sen att det aldrig kommer räcka till vinst är en annan femma.

Jag minns när jag var med i en tävling att vinna en vattenskoter hos ett bilföretag. Var så löjligt nöjd över mitt rim att jag nästan blev chockad när jag inte vann.