Det riktiga problemet kring OP's frågeställning är snarare;
Bör vi verkligen acceptera en lägre kompetensnivå inom IT-utveckling?
För det är det det handlar om. C++ är från början och i grunden ett lågnivå-språk. Även om väldigt många arbetar för att göra C++ till ett högnivå språk, så kommer dom aldrig att nå hela vägen fram. Jag skulle snarare säga att all extra komplexitet dom lägger till i språket med åren gör det mindre säkert, snarare än tvärtom.
Vill du ha ett högnivå språk, använd ett högnivå språk. Har du rätt kompetens kommer du skriva ren, säker och stabil kod oavsett ditt val av språk.
Tål att tilläggas, samtliga högnivåspråk och deras runtime körs förmodligen på mjukvara skrivet i ett lågnivå språk, och även dessa kan skrivas av totalt inkompetenta "techbros", som i sin tur skulle göra högnivåspråket lika osäkert och ostabilt.
Våga förvänta er mer av utvecklare. C och C++ är båda i grunden fantastiska språk, som man med rätt kompetens kan utföra mirakel i.
Själv använder jag både Dart, Java, och C i mitt dagjobb. Kan säga att C-lagret är det mest stabila och robusta av hela kodbasen, förmodligen för att övriga består av mycket högre komplexitet, och är mer beroende av buggiga ramverk, bibliotek, runtimes osv.
Sen att C-lagret också presterar fenomenalt mycket snabbare än någon annan mjukvara skrivet i företaget är väl kanske bara en bonus?