RTX 5090 har 30 procent högre prestanda än 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nvidia 5070, 5070 Ti, 5080 ~ 20% bättre än föregångaren till ett lägre MSRP = kris och katastrof och Ngreedia

9800X3D ~ 10-12% bättre än föregångaren till ett högre MSRP = fantasico, incredible, magnifico!

Ja fast 9800X3D jämförs med direkta föregångare, här jämför Nvidia med icke-super varianter. Så jämfört med Super så är prestandaskillnaderna snarare 5-10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5090: CUDA 21760, RTC 318 TFLOPS
4090: CUDA 16384, RTC 191 TFLOPS
Ger alltså 30% mer prestanda med strålspårning på, så om man stänger av den...
21760/16384 = 1,33
318/191 = 1,66
Det vill säga strålspårningen borde utgöra cirka 5/9 av ökningen och därmed borde rasteriseringsprestandan landa på cirka +13% vilket inte välter några kioskar precis.

Nej de har bekräftat ~35% gain gen to gen nu med dlss iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kommer bli en jävulsk diskrepans mellan rå-prestanda och finess-prestanda denna generation, vad det verkar är skillnaden 10 gånger. Så det gäller att vara medveten om vad man köper och vad man tänker använda det till.

MFG känns på rak arm niche.. Men har man use-caset så har man och då kan det bli väldigt bra...

Skall bli intressant att se om recensenter kan förmedla detta överhuvudtaget.

Betyder detta att ett nytt kort är helt ovidkommande för VR? Jag har tänkt köpa pc, men exklusivt för VR i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Inte lägre utan samma som super modellerna dom ersätter .

$50 lägre MSRP på 5070 än 4070 Super
$50 lägre MSRP på 5070 Ti än 4070 Ti Super
Samma MSRP på 5080 som 4080 Super (och $200 lägre än 4080).

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Klart de föredrar att komma med fake-siffror baserat på DLSS då.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vilket skämt. Klart de föredrar att komma med fake-siffror baserat på DLSS då.

Dlss ger inga fake siffror... Enbart frame gen eller, mega frame gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

$50 lägre MSRP på 5070 än 4070 Super
$50 lägre MSRP på 5070 Ti än 4070 Ti Super
Samma MSRP på 5080 som 4080 Super (och $200 lägre än 4080).

Stämmer tänkte för fort 4070 finns kvar och sänktes med 50 dollar . och 4070 ti utgick .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kanske värt att ändra rubriken? Det är väl raytracing-prestanda det talas om?

Permalänk
Medlem

Vilken meningslös generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej de har bekräftat ~35% gain gen to gen nu med dlss iofs

Hur många procents uppskalning är det i?
Kan man blanda in 75% AI bilder i diabildsmagasinet så kan man ju måla 75% av 1 bild med hjälp av AI.
35% upplyft då med:
5090 tensor cores: 3352 AI TOPS mot
4090 tensor cores: 1321 AI TOPS
så blir det kanske så.
Njae, om jag räknar på det så känns ändå som att det är DLSS läget 83% av 100 a.k.a: Quality, som borde ge +35% om det skalar linjärt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Är det så att DLSS 4 påverkar prestandan betydligt mer på 5000-serien än 4000-serien?
Om, hur kan det komma sig?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur många procents uppskalning är det i?
Kan man blanda in 75% AI bilder i diabildsmagasinet så kan man ju måla 75% av 1 bild med hjälp av AI.
35% upplyft då med:
5090 tensor cores: 3352 AI TOPS mot
4090 tensor cores: 1321 AI TOPS
så blir det kanske så.
Njae, om jag räknar på det så känns ändå som att det är DLSS läget 83% av 100 a.k.a: Quality, som borde ge +35% om det skalar linjärt.

Ingen aning

https://wccftech.com/nvidia-confirms-rtx-50-gaming-gpus-nativ...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

"Rtx 5090 och 5080 får 15% högre prestanda i RT" falsk rubrik skärp er för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Är det så att DLSS 4 påverkar prestandan betydligt mer på 5000-serien än 4000-serien?
Om, hur kan det komma sig?

Om du syftar på de höga staplarna så är det för att "DLSS4" ska utläsas "här kör vi Multi FG på 50-korten och vanilla FG på 40-korten - titta så många frames vi kan trolla fram".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Är det så att DLSS 4 påverkar prestandan betydligt mer på 5000-serien än 4000-serien?
Om, hur kan det komma sig?

DLSS 4 inkluderar MFG (multi frame generation) vilket innebär att inte bara varannan bildruta utan 3/4 bildrutor är AI genererat.
Det är även uppskalning med i bilden, så upp till 15/16 pixlar är AI genererade.

4000-serien kan max köra 3/4 7/8 pixlar AI genererade, delvis på grund av mjukvara men troligen även på grund av hårdvara.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig att rtx 6090 får 60% mer prestanda än 4090 då?

Permalänk
Medlem

Fett najs Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej de har bekräftat ~35% gain gen to gen nu med dlss iofs

Är det DLSS även aktiverat på den förra generationen då? Undrar om de i så fall använder samma generation av DLSS.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Vad som är sagt så är det bara 5000 serien som får DLSS 4 med multi frame gen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

DLSS 4 inkluderar MFG (multi frame generation) vilket innebär att inte bara varannan bildruta utan 3/4 bildrutor är AI genererat.
Det är även uppskalning med i bilden, så upp till 15/16 pixlar är AI genererade.

4000-serien kan max köra 3/4 7/8 pixlar AI genererade, delvis på grund av mjukvara men troligen även på grund av hårdvara.

Synd att det är frame generation, har testat det på mitt 4080 Super och känns onaturligt(vilket inte DLSS gör), blir ungefär som när man kör med hemsk Interpolering på tv.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite väl mycket tröjor och dekaler nu från Nvidia.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kan man tänka sig att rtx 6090 får 60% mer prestanda än 4090 då?

Det är väl rätt garanterat :> behöver väl bara få en ytterligare ca 20% skjuts vid nästa generation.

Halv skämt åsido, nästa generation antar jag blir på 2/3 nm teknik så då finns det väl mer plats för mer transistorer etc, vilket bör ge en bättre prestanda ökning än som nu med Blackwell som är på samma 4 nm, men också så klart en fin prisökning.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dlss ger inga fake siffror... Enbart frame gen eller, mega frame gen

Multi inte mega

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Yikes, tror jag avstår att uppgradera i år helt och hållet denna generation.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Skrivet av r80x:

Är det DLSS även aktiverat på den förra generationen då? Undrar om de i så fall använder samma generation av DLSS.

Får anta att 50-series kör DLSS 4 med nya transformer modellen och 40-serien fortsätter med DLSS 3 med CNN modellen

Permalänk
Medlem

Får leva på DLSS med mitt gamla 3080ti denna gen och satsa på 60-serien, den här generationen är ju skräp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Får leva på DLSS med mitt gamla 3080ti denna gen och satsa på 60-serien, den här generationen är ju skräp..

Som en som fortfarande sitter på en 1080Ti har inga höga förhoppningar om 60-serien heller, annat än att den troligen kommer överträffa 50-serien i hur stort hålet i plånboken blir.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som en som fortfarande sitter på en 1080Ti har inga höga förhoppningar om 60-serien heller, annat än att den troligen kommer överträffa 50-serien i hur stort hålet i plånboken blir.

Tror den åtminstone blir en krympning i tillverkningstekniken vilket oftast brukar betyda ett lite större hopp i prestanda än som nu när det inte är krympning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Då kanske man äntligen kan spela Indiana Jones. Förra gången Cars hade det pga. low video memory. Fylls det på snabbare på RT?

Funkar redan idag klockrent på ett 4080 på inställningen Supreme samt Full RT (Path Tracing) i 3440*1440 utan problem, så ja det kommer fungera lika klockrent på 5000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadbreeze:

Får anta att 50-series kör DLSS 4 med nya transformer modellen och 40-serien fortsätter med DLSS 3 med CNN modellen

Även 20-40-serien kommer få stöd för DLSS 4. Befintliga funktioner som tex FG på 40-serien kommer även den förbättras med bättre prestanda, likväl som bildkvaliteten med RT och Ray-Reconstruction och DLSS på 20-40 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5090: CUDA 21760, RTC 318 TFLOPS
4090: CUDA 16384, RTC 191 TFLOPS
Ger alltså 30% mer prestanda med strålspårning på, så om man stänger av den...
21760/16384 = 1,33
318/191 = 1,66
Det vill säga strålspårningen borde utgöra cirka 5/9 av ökningen och därmed borde rasteriseringsprestandan landa på cirka +13% vilket inte välter några kioskar precis.

Nu räknade du lite galet här. För det första, om du ska försöka räkna ut hur mycket av prestandaökningen kommer från varje typ av kärnor, så får du i så fall använda:
21760/16384 - 1 = 0,33
318/191 - 1 = 0,66
Dvs det blir 2/3 av ökningen från RT.

För det andra så går det inte att räkna på det viset alls, egentligen. Extra raster prestanda kan inte kompensera för lägre RT prestanda. Är cuda-kärnotna klara med raster-renderinhen måste de ändå vänta på stt RT-kärnorna blir klara med RT-biten.