Microsoft till Office-användare: Skaffa Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast företag med tusentals klienter, servrar och som lutar sig mot MS går inte bara över till Linux i en handvändning.

De går inte över till Windows 11 i en handvändning heller

Permalänk
Medlem

Inte för att jag behövde fler anledningar att undvika Office, men tack ändå Microsoft. Ni fortsätter ivrigt att spränga er djupare ned i avgrunden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag må vara för gratisprogram och program med öppen källkod men du kan försöka ta Excel från mina döda kalla händer.

Excel 4 life.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör ironiskt nog enbart Office 365 i macOS. Överallt annars är det SoftMaker Office 2021 som gäller

Funderar dock även på att radera MS Office helt på min Mac. Retar mig på att min licens ska verifieras emellanåt samt att programmen uppdateras oftare än de används.

Jag har nästan trott att Microsoft Updater är något slags påhittigt kopieringskydd med tanke på att det dyker upp stup i kvarten och kräver interaktion på något vis, antingen hela tiden eller "bara" varje gång man startar ett program från Office. Hatar det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Samtidigt satt jag i 90 minuter igår med deras support för att Windows 11 inte har kunnat uppdateras på nästan två månader.

Heh, ja win 11 e så trasigt de kan ju se till att fixa det först innan de tvingar iväg en. Åkte på samma skit vid typ samma tidpunkt, provade typ allt man kan göra (dism, blåsa all update osv) och inget funkade. Slutade med ominstallation av jobburken >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tur jag kör win11 så att min kopia av Office XP/2003 inte har massa säkerhetshål...

vägrar köra nyare för det är sista versionen som inte har den totalt värdelösa ribbon menyn utan klassiska menyerna som man faktiskt kan hitta det man söker i.

Klassisk meny? Snarare legacy. Det är snart 20 år sedan de bytte.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har nästan trott att Microsoft Updater är något slags påhittigt kopieringskydd med tanke på att det dyker upp stup i kvarten och kräver interaktion på något vis, antingen hela tiden eller "bara" varje gång man startar ett program från Office. Hatar det.

Jö, har stängt av Microsoft Updater i macOS för att det inte ska starta upp dagligen.

Då får jag istället en banner längst upp programmen som klagar på att "Office kanske inte är senaste versionen just nu".

Har även försökt blockera all access till Internet mha LuLu (tänk brandvägg), men det gör att Excel kraschar vid avslut.

Sen står jag inte ut med den inbyggda "fildialogen" i Office-paketet, vilken som tur går att konfigurera bort i macOS. Känns lite som att Microsoft försöker uppfinna hjulet i sina program om och om igen.

Använder varken OneDrive eller SharePoint privat, men trots detta ska det tryckas ned i halsen på mig hela tiden. På jobbet är det även "fel" SharePoint kopplad i Office, då vi i teamet har en helt egen setup.

Tänk vad trevligt om Open Document Format (ODF) hade fungerat felfritt mellan olika program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jö, har stängt av Microsoft Updater i macOS för att det inte ska starta upp dagligen.

Då får jag istället en banner längst upp programmen som klagar på att "Office kanske inte är senaste versionen just nu".

Har även försökt blockera all access till Internet mha LuLu (tänk brandvägg), men det gör att Excel kraschar vid avslut.

Sen står jag inte ut med den inbyggda "fildialogen" i Office-paketet, vilken som tur går att konfigurera bort i macOS. Känns lite som att Microsoft försöker uppfinna hjulet i sina program om och om igen.

Använder varken OneDrive eller SharePoint privat, men trots detta ska det tryckas ned i halsen på mig hela tiden.

Tänk vad trevligt om Open Document Format (ODF) hade fungerat felfritt mellan olika program.

Du kan installera 365 från App Store oxå och då kommer inte Microsoft Update att uppdatera dem utan det sköts av App Store och macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Du kan installera 365 från App Store oxå och då kommer inte Microsoft Update att uppdatera dem utan det sköts av App Store och macOS.

Tack för tipset! Antar att det då även går att välja enstaka program (Word, Excel, PowerPoint)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för tipset! Antar att det då även går att välja enstaka program (Word, Excel, PowerPoint)?

Japp Word, Excel, Outlook, Powerpoint, OneNote och Onedrive ligger som individuella program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp Word, Excel, Outlook, Powerpoint, OneNote och Onedrive ligger som individuella program.

Har Microsoft 365 (tidigare Office 365) på iPad, men där tog CoPilot över allt och gjorde appen smått obrukbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har Microsoft 365 (tidigare Office 365) på iPad, men där tog CoPilot över allt och gjorde appen smått obrukbar.

Microsoft 365 i App Store på Mac är samma som man kan ladda ner och installera via Microsofts hemsida det enda som skiljer vad jag vet är hur de uppdateras och att de installeras som individuella app:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Ta bort de dåligt motiverade hårdvarukraven för win11 så försvinner 98% av alla problem kopplat till detta...

Ta bort datorerna där användarna vägrar uppgradera sin hårdvara och följa med i utvecklingen (IT utvecklas hela tiden, på gott och på ont), så skulle 100% av problemen försvinna kopplat till detta ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ta bort datorerna där användarna vägrar uppgradera sin hårdvara och följa med i utvecklingen (IT utvecklas hela tiden, på gott och på ont), så skulle 100% av problemen försvinna kopplat till detta ...

Betalar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det måste då vara det dummaste jag läst idag.

Datorer fron 2012-2013 duger fortfarande alldeles utmärkt till alla vardaliga och kontorssysslor, och även en hel del spel. "Utvecklingen" började nämligen sakta ner för väldigt länge sedan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Sötast

Onlyoffice, ett extremt kompetent Microsoft office alternativ. Helt gratis för de absolut flesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De går inte över till Windows 11 i en handvändning heller

Nej precis! Därav "katastrofläge" om alla office-produkter tappar support.

Permalänk
Medlem

varannan windows gäller, väntar på 12an här.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

varannan windows gäller, väntar på 12an här.

Fast var inte Windows 11 menat att vara den "bra" versionen?

Windows 7: bra
Windows 8: dålig
Windows 8.1: bättre än 8
Windows 10: dålig
Windows 11: bra

Vid det här laget säger ju folk bara att "nästa version blir bättre, för det är ju vart annan som är bra" till varje version, och hittar på någon jämförelse som får nuvarande version att verka som den dåliga. Folk sa ju att 10 sög och man skulle fortsätta köra på Windows 7 fram till alla började tycka att den kanske inte var så dålig ändå, typ "10 är OK så vi har kvar det, men kommer inte installera 11, den suger!!!".

Windows 12 lär säkerligen bli något prenumerationsbaserat AI-skräp, så jag skulle inte ha stora förhoppningar att det blir mycket bättre än Windows 11. Trenden lär ju säkert bli mer att alla moderna Windows suger och varannan klassisk version lämnade goda minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Vid det här laget säger ju folk bara att "nästa version blir bättre, för det är ju vart annan som är bra" till varje version, och hittar på någon jämförelse som får nuvarande version att verka som den dåliga. Folk sa ju att 10 sög och man skulle fortsätta köra på Windows 7 fram till alla började tycka att den kanske inte var så dålig ändå, typ "10 är OK så vi har kvar det, men kommer inte installera 11, den suger!!!".

Windows 12 lär säkerligen bli något prenumerationsbaserat AI-skräp, så jag skulle inte ha stora förhoppningar att det blir mycket bättre än Windows 11. Trenden lär ju säkert bli mer att alla moderna Windows suger och varannan klassisk version lämnade goda minnen.

Inte för att det är hundraprocentigt, lite beroende på vilka typer av Windows man räknar med, men 8.1 skulle jag inte betrakta som en egen version. Det är mer ett service pack för att fixa en del dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

8.0 och 8.1 är samma windows, så där har du tankefelet.

Windows 10: bra
Windows 11: asdålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

8.0 och 8.1 är samma windows, så där har du tankefelet.

Windows 10: bra
Windows 11: asdålig

Skrivet av Timmy Fox:

och hittar på någon jämförelse som får nuvarande version att verka som den dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det måste då vara det dummaste jag läst idag.

Datorer fron 2012-2013 duger fortfarande alldeles utmärkt till alla vardaliga och kontorssysslor, och även en hel del spel. "Utvecklingen" började nämligen sakta ner för väldigt länge sedan.

Nu såg jag att mitt svar togs bort, hade varit intressant att veta vad jag skrev som var så fel?

Hur som, så det handlar inte om prestandan, du missförstår min poäng. Det handlar om säkerhet. Ja, datorer från 2013 klarar absolut av vardagliga sysslor och även en del kontorsysslor (Inte tunga Excel-filer dock), men det handlar inte om vad dom klarar av prestandamässigt utan vad dom saknar säkerhetsmässigt. En gammal bil från 1921 funkar lika bra idag som då, men den saknar vissa säkerhetsfunktioner vi förväntar oss i en bil idag; möjligheten att låsa bilen, säkerhetsbälten och kanske till och med blinkers. Det handlar om säkerhet. Det bästa vore ju om samtliga moderkortstillverkare kunde och hade möjligheten att släppa moduler för att lägga på säkerhetsfunktionerna Windows 11 kräver. Dessa funktioner kommer att krävas av andra OS också, det handlar bara om en tidsfråga.

Skrivet av VinterSolen:

Betalar du?

Har man inte köpt ny dator på 6+ år, så är det nog dags. Det borde man ha råd till att göra, om man ska få leka med dom nya moderna OS och tjänster som Internet. Jag menar, om du har en gammal bil som är i stort behov av reparation, anser du att alla andra ska betal dig så du kan åtgärda bilen för att få köra den? Jättekonstigt logisk argument du kom med. Internet är inte en rättighet för alla.

Skrivet av Eismannen:

Människan är en del av kedjan, men det är också förmodligen den del som påverkar mest. Systemen runtikring är naturligtvis jätteviktiga men sitter ett nöt bakom spakarna är det ändå mer eller mindre kört. Det värsta med phishing är ju att folk av egen vilja skänker bort sina lösenord. Precis som att man även kan styra en spretans ny volvo rätt ner i diket..

Håller med, det är det värsta. Ibland vill man ta bort människan ur ekvationen, men det går ju tyvärr inte. Därför är hårdvaran ännu viktigare än folk verkar fatta, på ett forum för nördar ...

Skrivet av Tralle:

Rent principiellt kan jag hålla med men vad har du för rätt att tvinga på folk något, är det lagkrav att ha "kondom" när man går ut på internet? Låt folk få göra vad dom vill det har du inget att göra med.

Det blir allas ensak och har att göra med, den dagen dessa gamla datorer används i en attack mot Sverige. Eller en attack mot en tjänst vi alla gärna vill använda (Swish, elnätet, affärer osv). Jag har inte rätt att tvinga någon till något, det vill jag inte heller. Men jag förväntar mig inte att jag alltid får tillgång till balla nya saker oavsett vad för dator jag har. Det måste finnas en gräns för vad man får göra då det kan påverka och i värsta fall döda folk. Det borde övriga också inte förvänta sig att man får göra vad man vill på Internet. Varför ska man få leka på Internet och koppla in eventuellt en stor risk för alla andra, bara för att jag vill det? Det är otroligt egoistiskt. Men om man nu tycker att man ska få koppla in vad som helst på Internet, då borde ju samma perosner anse att man får göra vad man vill på Internet också? Barnporr, mobbing osv. Eller varför ska det styras om man inte ska styra vilka enheter som får ansluta?

Skrivet av pv2b:

Ja men det är ju precis så det funkar, det är ingen som bestämmer över när du besiktar bilen. Du går inte ut till bilen en dag så finns den plötsligt inte där för att en besiktningstekniker har stulit den och kört den till besiktningen, utan du gör det när det passar dig. Självklart behöver det ske innan senaste datum för besiktningen, men det bestämmer du själv.

Samma sak med däck, många byter däcken innan de är så pass slut att de är olagliga, för att man vill ha bra funktion i däcken. Kommer ingen däckbytarmaffia hem till dig och byter däck mot din vilja.

Sen *kan* du köra med dåliga däck och obeskiktad bil också. Du får böter om du gör det, men det är ditt val.

Samma sak med ett vettigt operativsystem i datorn. Jag patchar min dator när *jag* bestämmer att det ska göras, och jag vaknar inte upp till att datorn plötsligt installerat en helt ny version som flyttat på hälften av GUIt eller lagt till nya ikoner på skrivbordet eller knappar, etc. En dator som kör Windows känns inte som det är en dator man själv äger, utan man finns bara till för att Microsoft ska utnyttja dig.

PS: Varför citerar du ett inlägg ur en tråd och postar i en annan tråd? Förvirrande deluxe.

Absolut att man bestämmer besikntningen själv, och du kan ju köra bilen även om den faller isär, sålänge dne går att köra. Men det blir konsekvenser av det. På Internet idag så kan man ju koppla in vad som helst och det blir inga direkta konsekvenser. Men det kan bli stora konsekvenser om tillräckligt många sitter med sina Windos 7-datorer på Internet, och anser dom har rätt till det. Sen en dag går Swish ner. Eller du kan inte betala i matbutiken för kassorna har gått ner osv.

Ingen som tvingar dig att byta till ett modernare OS, men du kan inte förvänta dig att du ska få då göra vad du vill med datorn. Lycka till att exempelvis spela senaste spelen som ett tydligt exempel. Förväntar du dig att du ska få köra senaste GTA på en Windows 7-dator? Varför då isf?

Så stor skillnad är det inte på Windows 10 och 11. Du kan flytta din startknapp till vänster igen som ett exempel. Mycket kan du få tillbaka av ditt kära GUI du är van vid. Och ikoner på skrivbordet? Jag har nog aldrig fått ikoner på skrivbordet av en uppdatering, däremot färre tack vare uppgradering. jag minns hur man hade Min dator, dokument etc på skrivbordet men idag är det på sin höjd bara Papperskorgen. Du överdriver, vilket bara är fånigt. Till och med Kontrollpanelen är kvar fast den borde kastas ut asap. Eller så borde Inställningar kastas ut, bara det blir ett ställe att göra inställningar på och inte två ...

Rent krasst så gäller det samtliga OS, du bestämmer inget i hur det ser ut, oavsett om du kör Windows, MacOS eller valfri Linux-dist.

Nej, du finns inte till bara för att Microsoft ska utnyttja dig. Du menar att du får alltså inget ut ur Windows? Varför använder du Windows då ...? Låter som du inte heller kommer få ut något från valfritt OS om du känner så för Windows. Du måste inte köra Windows 11, men du ska då inte förvänta dig att du får fortsätta leka med spel, program och Internet på samma sätt som vi andra som hänger med i utvecklingen. Helst ska du inte ens få ansluta den till Internet, men det kommer du få göra oavsett hur mycket skit du har på din dator ... Vilket jag tycker är hål i huvudet rent it-säkerhetsmässigt. Då kan man lika gärna låta folk köra bilar som är farliga för andra för det är samma logik, bara olika världar. Egentligen borde man ju tillåta gamla mynt från Vikingatiden idag också, och inte bara tillåta moderna pengar? Varför ska dom hindra oss från att använda gamla saker i moderna världen för? Helt vansinne att modernisera och ersätta gamla tekniker när den gamla tekniken fungerar än idag? ... /s

Osäker på vad du menar, har jag blandat ihop trådar? Kanske därför jag inte hittar mitt svar jag skrev och jag svarar först nu.

La till svar till fler.
Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har man inte köpt ny dator på 6+ år, så är det nog dags. Det borde man ha råd till att göra, om man ska få leka med dom nya moderna OS och tjänster som Internet. Jag menar, om du har en gammal bil som är i stort behov av reparation, anser du att alla andra ska betal dig så du kan åtgärda bilen för att få köra den? Jättekonstigt logisk argument du kom med. Internet är inte en rättighet för alla.

Skulle man ta din retorik, så ska svenska bilprovningen tvinga dig att köpa en sprillas ny bil om din bil är från 2019 eller äldre?

Permalänk
Inaktiv

Microsoft: Skaffa Windows 11.

Jag: Tack för tipset. *Installerar linux*

Edit: För den som inte har förstått det så har jag ett inbyggt motstånd och ogillande att bli tillsagd vad jag ska göra med mina privata grejjer. På jobbet är det en sak; Där "äger" arbetsgivaren mig. Men privat ... nope, my choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Skulle man ta din retorik, så ska svenska bilprovningen tvinga dig att köpa en sprillas ny bil om din bil är från 2019 eller äldre?

Ja, om bilar innan 2019 saknar en funktion som modernare bilar behöver för att vara säkrare på våra vägar så låter det logiskt och rationellt. Nu är det ju dock sällan den typen av utveckling går så snabbt inom bilvärlden, så du behöver inte överdriva. men i sak ja. Säg att det inte fanns regler, hur skulle våra vägar se ut? Vad skulle vi få vara med om när vi är ute och kör med familjen? Lägg på det tänket när det gäller Internet. Är det så himla galet då att det behöver finnas regler för vad för skit folk ska få plugga in på Internet?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ja, om bilar innan 2019 saknar en funktion som modernare bilar behöver för att vara säkrare på våra vägar så låter det logiskt och rationellt. Nu är det ju dock sällan den typen av utveckling går så snabbt inom bilvärlden, så du behöver inte överdriva. men i sak ja. Säg att det inte fanns regler, hur skulle våra vägar se ut? Vad skulle vi få vara med om när vi är ute och kör med familjen? Lägg på det tänket när det gäller Internet. Är det så himla galet då att det behöver finnas regler för vad för skit folk ska få plugga in på Internet?

Det är skillnad på säkerhet och säkerhet.

Sedan så gör du en ganska vinklad jämförelse när du använder ett hypotetiskt scenario där du nämner säkerhetsfunktioner i en bil som avgör skillnaden mellan liv och död och därför baseras tvånget på lagar och reglering som säger att bilen är så pass osäker att den inte får användas—vilket det ska till ganska så mycket för att inträffa. Och även om det inträffar så brukar det gå ofta att serva bilen och fixa problemet i stället för att du tvingas köpa en helt ny bil.

Men en dator med några år på nacken? Här handlar det inte om livsviktiga funktioner som sänker dödsrisken vid olyckor, det värsta som kan hända är väl snarare att du får ett konto kapat eller din hårddisk krypterad?

Samtidigt är det extremt naivt av dig att tro att det inte öht går att göra ett system säkert utan dessa funktioner. Visst underlättar det, men att lägga ett krav på det är inget som har någon form av lagstöd eller något som experter har rekommenderat som ett måste—nej, det är Microsoft och ingen annan som har beslutat att detta ska vara ett krav, att de hellre stänger ute de som har "för gammal" hårdvara i stället för att arbeta på alternativa lösningar för dem som saknar dessa funktioner.

Äldre datorer kanske inte är lika säkra som nyare sådana med mer moderna funktioner, men det gör dem absolut inte osäkra för fem öre. Vad som gör att de blir osäkra är när Microsoft beslutar helt för egen vinning att de inte komma slopa stödet och inte släppa några fler patchar och uppdateringar, inte för att de kostar dem något extra att göra så utan för att de vill tvinga dig att uppgradera din äldre hårdvara med artificiella spärrar.

Rent tekniskt sätt så är det väldigt få av de "säkerhetsfunktioner" som Windows 11 kräver som faktiskt bidrar till säkerheten för en vanlig Svensson. Detta handlar mer om kontroll genom artificiella spärrar en om säkerhet. Det hade 100% räckt med att "serva" din gamla dator genom att bara koppla in en sticka för någon hundring till valfri USB-header på moderkortet så är problemet löst. Men även om du gör det så funkar inte detta för att Microsofts spärr kollar inte om säkerhetsfunktionen finns eller inte utan snarare om hårdvaran är äldre än vad de anser vara "för gammalt".

Lite som att bilprovningen skulle tvinga dig att köpa en ny bil även om du går till en verkstad och de installerar den där säkerhetsfunktionen, bara för att bilen inte är typgodkänd för det som säker oavsett om funktionen finns där eller ej.

...Och ja, det är verkligen galet att du försöker antyda att det borde finnas regler för vilken utrustning folk får och inte får använda, samt hur de får använda dem. Att koppla en dator med gammal osäker mjukvara till internet medför en MYCKET större risk till just den datorn än den obetydliga risk som det medför övriga enheter på internet. Visserligen saker som botnät är ett problem, men det finns som sagt sätt att skydda sig som inte grundar sig i ett tvång på en helt ny dator. Och om du bara riskerar att skada dig själv snarare än de runtomkring dig så kanske du får ta ditt eget ansvar snarare än att pappa Microsoft ska få bestämma vad de tycker är bäst för dig ... inte för att Microsoft faktiskt bestämmer vad de tycker är bäst för just dig, de bestämmer bara vad som är bäst för deras företag.

Då kan ju jag lika gärna hävda att du inte borde få ha ditt Sweclockerskonto därför att det har ordet "Vinter" i namnet, vilket gör mig deprimerad. Kanske det borde finnas någon regel i säkerhetens namn som skyddar alla användare som mig från att bli deprimerade när de ser detta ord? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Sedan så gör du en ganska vinklad jämförelse när du använder ett hypotetiskt scenario där du nämner säkerhetsfunktioner i en bil som avgör skillnaden mellan liv och död och därför baseras tvånget på lagar och reglering som säger att bilen är så pass osäker att den inte får användas—vilket det ska till ganska så mycket för att inträffa. Och även om det inträffar så brukar det gå ofta att serva bilen och fixa problemet i stället för att du tvingas köpa en helt ny bil.

Men en dator med några år på nacken? Här handlar det inte om livsviktiga funktioner som sänker dödsrisken vid olyckor, det värsta som kan hända är väl snarare att du får ett konto kapat eller din hårddisk krypterad?

Samtidigt är det extremt naivt av dig att tro att det inte öht går att göra ett system säkert utan dessa funktioner. Visst underlättar det, men att lägga ett krav på det är inget som har någon form av lagstöd eller något som experter har rekommenderat som ett måste—nej, det är Microsoft och ingen annan som har beslutat att detta ska vara ett krav, att de hellre stänger ute de som har "för gammal" hårdvara i stället för att arbeta på alternativa lösningar för dem som saknar dessa funktioner.

Äldre datorer kanske inte är lika säkra som nyare sådana med mer moderna funktioner, men det gör dem absolut inte osäkra för fem öre. Vad som gör att de blir osäkra är när Microsoft beslutar helt för egen vinning att de inte komma slopa stödet och inte släppa några fler patchar och uppdateringar, inte för att de kostar dem något extra att göra så utan för att de vill tvinga dig att uppgradera din äldre hårdvara med artificiella spärrar.

Rent tekniskt sätt så är det väldigt få av de "säkerhetsfunktioner" som Windows 11 kräver som faktiskt bidrar till säkerheten för en vanlig Svensson. Detta handlar mer om kontroll genom artificiella spärrar en om säkerhet. Det hade 100% räckt med att "serva" din gamla dator genom att bara koppla in en sticka för någon hundring till valfri USB-header på moderkortet så är problemet löst. Men även om du gör det så funkar inte detta för att Microsofts spärr kollar inte om säkerhetsfunktionen finns eller inte utan snarare om hårdvaran är äldre än vad de anser vara "för gammalt".

Lite som att bilprovningen skulle tvinga dig att köpa en ny bil även om du går till en verkstad och de installerar den där säkerhetsfunktionen, bara för att bilen inte är typgodkänd för det som säker oavsett om funktionen finns där eller ej.

...Och ja, det är verkligen galet att du försöker antyda att det borde finnas regler för vilken utrustning folk får och inte får använda, samt hur de får använda dem. Att koppla en dator med gammal osäker mjukvara till internet medför en MYCKET större risk till just den datorn än den obetydliga risk som det medför övriga enheter på internet. Visserligen saker som botnät är ett problem, men det finns som sagt sätt att skydda sig som inte grundar sig i ett tvång på en helt ny dator. Och om du bara riskerar att skada dig själv snarare än de runtomkring dig så kanske du får ta ditt eget ansvar snarare än att pappa Microsoft ska få bestämma vad de tycker är bäst för dig ... inte för att Microsoft faktiskt bestämmer vad de tycker är bäst för just dig, de bestämmer bara vad som är bäst för deras företag.

Då kan ju jag lika gärna hävda att du inte borde få ha ditt Sweclockerskonto därför att det har ordet "Vinter" i namnet, vilket gör mig deprimerad. Kanske det borde finnas någon regel i säkerhetens namn som skyddar alla användare som mig från att bli deprimerade när de ser detta ord? /s

Bra sammanfattning, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Mycket bra inlägg. Jag håller med i mycket, men också inte håller med. Det är inte 1:1 att jömföra med bilens värld då utvecklingskurvan inte är lika brant som i datorerns värld. Men logiken är densamma; gamla saker försvinner och ersätts av modernare mer säkra saker. Hur många bilar utan bilbälte finns det idag? Du kan åka utan bilbälte, det är bara när det händer något som du önskar du hade bilbälte. Samma sak kan/kommer ske med en gammal dator som kör gammalt OS. Det fungar 9ggr av 10. Men den 10:e gången kan det vara riktigt dåligt, både för egen person men också för andra i värsta fall.
I bästa fall så är det bara din dator som blir attackerad, du tappar kontouppgifter, och i värsta fall även kortuppgifter etc och blir rånad på faktiska pengar. Men din dator som inte är patchad, kan ha hål och sårbarheter som gör att den kan användas i en attack. Ja, det är lång väg dit för att det faktiskt ska skada oss som land (hoppsa jag iaf ...) men det är en risk fortfarande. Precis som att det är långt till att en gammal bil ska orsaka skada och men för livet, så är det också en risk. Är det värt att ta den för enbart egoistiska skäl? Jag tycker det är hål i huvudet att folk här anser att dom har rätt att sitta med gamla grejer och inte ta ett ansvar. Man kan absolut skydda sig även om man nu vill sitta med gamla häckar, men då gör man det och inte bara klankar ner på nästa operativsystem utan att faktiskt göra något.

Jag håller med om att man ska ta sitt ansvar, men det är naivt att tro att det "bara" skadar dig själv. Hade det varit så, så hade jag inte brytt mig och folk hade fått skjuta sig själv i foten, hur mycket dom vill. Men gamla datorer på nätet påverkar oss alla, förhoppningsvis aldrig så pass illa att samhällsviktiga funktioner stoppas, folk dör osv. Det hoppas jag aldrig händer. Men risken ökar ju fler gamla saker med kända hål, sitter på Internet.

Sen är det ju fånigt, att tycka att Microsoft vill släppa ett OS som är 9 år gammalt som något som är dåligt. Så du menar alltså att Microsoft ska supportera det i flera år till och att det skulle vara gratis för dom? Är du seriös? Du förstår väl att det kostar pengar att supportera något, det är inte bara implementera samma patch från det aktuella OS till ett av deras gamla OS ... Gamla datorer är osäkra för fem öre. Oavsett vad du än må ha fått för dig. Jag säger inte att dom från dag 1 blir bomber, men övertid så blir det bomber tillslut. Koppla in en osupporterad dator med Windows 7, så får du se hur snabbt det tar innan den är full av skit. Och på såna datorer finns det folk här i ett nördigt forum, som gör sina bankärenden och köper grejer med sina betalkort och tror dom är safe ...

Din sista jämförelse är ju bara låg, fram tillsdess var det ett bra inlägg. Men visst, dra ner din nivå du om du mår bättre av det.

Visa signatur

/car2ns