Skrivet av Alexraptor:
Det måste då vara det dummaste jag läst idag.
Datorer fron 2012-2013 duger fortfarande alldeles utmärkt till alla vardaliga och kontorssysslor, och även en hel del spel. "Utvecklingen" började nämligen sakta ner för väldigt länge sedan.
Nu såg jag att mitt svar togs bort, hade varit intressant att veta vad jag skrev som var så fel?
Hur som, så det handlar inte om prestandan, du missförstår min poäng. Det handlar om säkerhet. Ja, datorer från 2013 klarar absolut av vardagliga sysslor och även en del kontorsysslor (Inte tunga Excel-filer dock), men det handlar inte om vad dom klarar av prestandamässigt utan vad dom saknar säkerhetsmässigt. En gammal bil från 1921 funkar lika bra idag som då, men den saknar vissa säkerhetsfunktioner vi förväntar oss i en bil idag; möjligheten att låsa bilen, säkerhetsbälten och kanske till och med blinkers. Det handlar om säkerhet. Det bästa vore ju om samtliga moderkortstillverkare kunde och hade möjligheten att släppa moduler för att lägga på säkerhetsfunktionerna Windows 11 kräver. Dessa funktioner kommer att krävas av andra OS också, det handlar bara om en tidsfråga.
Har man inte köpt ny dator på 6+ år, så är det nog dags. Det borde man ha råd till att göra, om man ska få leka med dom nya moderna OS och tjänster som Internet. Jag menar, om du har en gammal bil som är i stort behov av reparation, anser du att alla andra ska betal dig så du kan åtgärda bilen för att få köra den? Jättekonstigt logisk argument du kom med. Internet är inte en rättighet för alla.
Skrivet av Eismannen:
Människan är en del av kedjan, men det är också förmodligen den del som påverkar mest. Systemen runtikring är naturligtvis jätteviktiga men sitter ett nöt bakom spakarna är det ändå mer eller mindre kört. Det värsta med phishing är ju att folk av egen vilja skänker bort sina lösenord. Precis som att man även kan styra en spretans ny volvo rätt ner i diket..
Håller med, det är det värsta. Ibland vill man ta bort människan ur ekvationen, men det går ju tyvärr inte. Därför är hårdvaran ännu viktigare än folk verkar fatta, på ett forum för nördar ...
Skrivet av Tralle:
Rent principiellt kan jag hålla med men vad har du för rätt att tvinga på folk något, är det lagkrav att ha "kondom" när man går ut på internet? Låt folk få göra vad dom vill det har du inget att göra med.
Det blir allas ensak och har att göra med, den dagen dessa gamla datorer används i en attack mot Sverige. Eller en attack mot en tjänst vi alla gärna vill använda (Swish, elnätet, affärer osv). Jag har inte rätt att tvinga någon till något, det vill jag inte heller. Men jag förväntar mig inte att jag alltid får tillgång till balla nya saker oavsett vad för dator jag har. Det måste finnas en gräns för vad man får göra då det kan påverka och i värsta fall döda folk. Det borde övriga också inte förvänta sig att man får göra vad man vill på Internet. Varför ska man få leka på Internet och koppla in eventuellt en stor risk för alla andra, bara för att jag vill det? Det är otroligt egoistiskt. Men om man nu tycker att man ska få koppla in vad som helst på Internet, då borde ju samma perosner anse att man får göra vad man vill på Internet också? Barnporr, mobbing osv. Eller varför ska det styras om man inte ska styra vilka enheter som får ansluta?
Skrivet av pv2b:
Ja men det är ju precis så det funkar, det är ingen som bestämmer över när du besiktar bilen. Du går inte ut till bilen en dag så finns den plötsligt inte där för att en besiktningstekniker har stulit den och kört den till besiktningen, utan du gör det när det passar dig. Självklart behöver det ske innan senaste datum för besiktningen, men det bestämmer du själv.
Samma sak med däck, många byter däcken innan de är så pass slut att de är olagliga, för att man vill ha bra funktion i däcken. Kommer ingen däckbytarmaffia hem till dig och byter däck mot din vilja.
Sen *kan* du köra med dåliga däck och obeskiktad bil också. Du får böter om du gör det, men det är ditt val.
Samma sak med ett vettigt operativsystem i datorn. Jag patchar min dator när *jag* bestämmer att det ska göras, och jag vaknar inte upp till att datorn plötsligt installerat en helt ny version som flyttat på hälften av GUIt eller lagt till nya ikoner på skrivbordet eller knappar, etc. En dator som kör Windows känns inte som det är en dator man själv äger, utan man finns bara till för att Microsoft ska utnyttja dig.
PS: Varför citerar du ett inlägg ur en tråd och postar i en annan tråd? Förvirrande deluxe.
Absolut att man bestämmer besikntningen själv, och du kan ju köra bilen även om den faller isär, sålänge dne går att köra. Men det blir konsekvenser av det. På Internet idag så kan man ju koppla in vad som helst och det blir inga direkta konsekvenser. Men det kan bli stora konsekvenser om tillräckligt många sitter med sina Windos 7-datorer på Internet, och anser dom har rätt till det. Sen en dag går Swish ner. Eller du kan inte betala i matbutiken för kassorna har gått ner osv.
Ingen som tvingar dig att byta till ett modernare OS, men du kan inte förvänta dig att du ska få då göra vad du vill med datorn. Lycka till att exempelvis spela senaste spelen som ett tydligt exempel. Förväntar du dig att du ska få köra senaste GTA på en Windows 7-dator? Varför då isf?
Så stor skillnad är det inte på Windows 10 och 11. Du kan flytta din startknapp till vänster igen som ett exempel. Mycket kan du få tillbaka av ditt kära GUI du är van vid. Och ikoner på skrivbordet? Jag har nog aldrig fått ikoner på skrivbordet av en uppdatering, däremot färre tack vare uppgradering. jag minns hur man hade Min dator, dokument etc på skrivbordet men idag är det på sin höjd bara Papperskorgen. Du överdriver, vilket bara är fånigt. Till och med Kontrollpanelen är kvar fast den borde kastas ut asap. Eller så borde Inställningar kastas ut, bara det blir ett ställe att göra inställningar på och inte två ...
Rent krasst så gäller det samtliga OS, du bestämmer inget i hur det ser ut, oavsett om du kör Windows, MacOS eller valfri Linux-dist.
Nej, du finns inte till bara för att Microsoft ska utnyttja dig. Du menar att du får alltså inget ut ur Windows? Varför använder du Windows då ...? Låter som du inte heller kommer få ut något från valfritt OS om du känner så för Windows. Du måste inte köra Windows 11, men du ska då inte förvänta dig att du får fortsätta leka med spel, program och Internet på samma sätt som vi andra som hänger med i utvecklingen. Helst ska du inte ens få ansluta den till Internet, men det kommer du få göra oavsett hur mycket skit du har på din dator ... Vilket jag tycker är hål i huvudet rent it-säkerhetsmässigt. Då kan man lika gärna låta folk köra bilar som är farliga för andra för det är samma logik, bara olika världar. Egentligen borde man ju tillåta gamla mynt från Vikingatiden idag också, och inte bara tillåta moderna pengar? Varför ska dom hindra oss från att använda gamla saker i moderna världen för? Helt vansinne att modernisera och ersätta gamla tekniker när den gamla tekniken fungerar än idag? ... /s
Osäker på vad du menar, har jag blandat ihop trådar? Kanske därför jag inte hittar mitt svar jag skrev och jag svarar först nu.