Microsoft var nära att lägga ned Xbox 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Backup, sparfiler, mods, versionshantering?

Ah. Spelen jag har på Store har inte stöd för mods. Sparfilerna på de spel jag har sparas i molnet, men ok förstår.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har använt MS Store en del och jag har inte märkt sedan de uppdaterade storen för något år sedan att den skulle vara väldigt seg eller så. Spel däremot brukar jag gå via Xbox appen

Ja det är två sidor av samma mynt, jag vet inte ens varför dom har två appar bara det är en mycket bra fråga... Storen och xboxappen hanterar samma spel men sammarbetar inte det minsta

Har store fått för sig att göra något medans du startar startar appen eller har den igång blir det katastrof och båda låser sig. Nerladdningen av en uppdatering t.ex. syns i båda apparna men står oförklarligt still bara. Samma om store försöker uppdatera xbox appen medans xboxappen försöker uppdatera sig själv, det är en ganska komisk situation i sig om det inte hade varit för att man var sugen på att spela ett spel men istället får sitta och starta om ms store/xboxappen typ 30 gånger innan något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja det är två sidor av samma mynt, jag vet inte ens varför dom har två appar bara det är en mycket bra fråga... Storen och xboxappen hanterar samma spel men sammarbetar inte det minsta

Har store fått för sig att göra något medans du startar startar appen eller har den igång blir det katastrof och båda låser sig. Nerladdningen av en uppdatering t.ex. syns i båda apparna men står oförklarligt still bara. Samma om store försöker uppdatera xbox appen medans xboxappen försöker uppdatera sig själv, det är en ganska komisk situation i sig om det inte hade varit för att man var sugen på att spela ett spel men istället får sitta och starta om ms store/xboxappen typ 30 gånger innan något händer.

Jag hade båda igång nu, testade att dra ner ett spel via Xbox appen och använde sedan Store appen och det gick utan att Store hängde sig. Uppdaterade också en app via Store samtidigt utan problem. Då såg jag det du skrev om att spel man hämtar i Xbox appen syns i Store appens nedladdningar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör gamepass tillsammans med PC/XSX. Tycker det är väldigt bekvämt att spela spelen på PC och fortsätta på samma sparfil på xboxet när jag är i vardagsrummet.

Man sköt sig själv i foten med One, men jag är väldigt nöjd med xboxet. PS5 lockar mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade båda igång nu, testade att dra ner ett spel via Xbox appen och använde sedan Store appen och det gick utan att Store hängde sig. Uppdaterade också en app via Store samtidigt utan problem. Då såg jag det du skrev om att spel man hämtar i Xbox appen syns i Store appens nedladdningar.

Det går att lösa ganska enkelt genom att uppdatera xboxappen och alla spel till 100% i store först och sen starta xbox appen. Det tar dock 5min+ extra och är inte direkt smidigt.

Alla problem när den random loggar ut så spel inte går att starta och spelbibliotek försvinner m.m. kvarstår dock. Senast jag bråkade med skiten var när Starfield släpptes, det tog minst 45min att få igång det. Jag överväger noga att köpa spel till fullpris på Steam istället för att bråka med MS även fast det är "gratis" på gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det går att lösa ganska enkelt genom att uppdatera xboxappen och alla spel till 100% i store först och sen starta xbox appen. Det tar dock 5min+ extra och är inte direkt smidigt.

Alla problem när den random loggar ut så spel inte går att starta och spelbibliotek försvinner m.m. kvarstår dock. Senast jag bråkade med skiten var när Starfield släpptes, det tog minst 45min att få igång det. Jag överväger noga att köpa spel till fullpris på Steam istället för att bråka med MS även fast det är "gratis" på gamepass.

Jag har inte haft det problem med att man loggas ut eller liknande. För mig har spel via MS Store fungerat alldeles utmärkt men synd att det inte gör det för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte haft det problem med att man loggas ut eller liknande. För mig har spel via MS Store fungerat alldeles utmärkt men synd att det inte gör det för dig

Det enda som är synd är att världens största datorföretag inte klarar av att göra en app till sitt eget operativsystem och sen funderar på att köpa upp mer av marknaden som lösning på problemet. Jag klarar mig bra med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Backup, sparfiler, mods, versionshantering?

Sparfiler och mods finns ju, men jar för mig sparfilerna är kapslade och kräver export/avkryptering eller nåt, fuffade med det med palworld för nåt år sen.

Mods går också bra men en del (flesta) spel är i UWP wrapper eller något så binärkoden är inte 1:1 med steam osv, så moddare (som gör API och patches) orkar inte stöda två format och MS store är det minst populära helt enkelt. textur och modell mods går oftast bra dock. hade det på palworld.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte heller haft problem med Store/Xbox appen. Det bara funkar.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Att sälja en konsol utan exklusiva spel är lite som att sälja glass utan socker, det går, men det är svårt.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att sälja en konsol utan exklusiva spel är lite som att sälja glass utan socker, det går, men det är svårt.

Personligen gillar jag inte exklusiva spel. Tycker man ska få välja den konsol man gillar bäst. Jag gillar Xbox mer än PS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nej, det är inget fel på Series X. Däremot är det ganska mycket fel på Series S.

Jag kör med en Series S och har inte märkt av ett enda fel på den, så upplys mig gärna om alla fel på denna konsolen?

Nu tänker jag på konsolen och inte att microsoft har gjort det jävligt svårt för utvecklarna. Jag körde en Series S för att jag spelar så sällan och Xen va så pass mycket dyrare att det inte blev värt det, hade jag spelat mycket på konsolen så hade det blivit ett Series X, men just konsolen Series S har jag inte märkt några fel på. Däremot har ju Microsoft ställt till med en massa saker som gör att det blir väldigt jobbigt för utvecklare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Sony har väl knappt släppt några större mängder spel till PS5? Är väl lika många som MS släppt till Series-konsolerna om man räknar på det?

Ja men Sonys spel har generellt varit bättre sålda och mer i snackis. Nu har Sony gjort stora tabbar med till exempel hur dom har skött deras PC portningar eller vad som hände med Concord bara det här året. Men jag ser generellt mer positiva åsikter om playstationspel. Microsoft har dock i jämförelse strulat till rejält med deras spel och det är inte förrän det här året som det känns som att dom satsar mer på Xbox och att dom släpper spel som folk är sugna på. Och även då har dom strulat till det, som till exempel att Indiana Jones kommer till PS5 och rykten att många fler xboxspel kommer på den konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Och även då har dom strulat till det, som till exempel att Indiana Jones kommer till PS5 och rykten att många fler xboxspel kommer på den konsolen.

Fast att man släpper spel till båda konsolerna ser jag inte som något negativt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag kör med en Series S och har inte märkt av ett enda fel på den, så upplys mig gärna om alla fel på denna konsolen?

Nu tänker jag på konsolen och inte att microsoft har gjort det jävligt svårt för utvecklarna. Jag körde en Series S för att jag spelar så sällan och Xen va så pass mycket dyrare att det inte blev värt det, hade jag spelat mycket på konsolen så hade det blivit ett Series X, men just konsolen Series S har jag inte märkt några fel på. Däremot har ju Microsoft ställt till med en massa saker som gör att det blir väldigt jobbigt för utvecklare.

Du beskrev själv väldigt bra vad som är fel med Series S. Dess svaghet och mindre minne har hållt tillbaka Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Du beskrev själv väldigt bra vad som är fel med Series S. Dess svaghet och mindre minne har hållt tillbaka Series X.

Inget är fel med Series S, det är en helt lysande konsoll och solklart mest bang for the buck.

Permalänk
Medlem

Gör om Xbox Series S/X till Steam Machines. Samt starta sammarbeter med Valve så Gamepass använder Steams versioner av spelen istället för MS Store, som dom då kan lägga ner.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har i alla år valt Xbox, i princip endast för att Sonys kontroller är fruktansvärda att hålla i, ergonomi 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för fel på MS Store?

Jättemycket är fel med MS Store och Xbox appen på PC.
Faktiskt i den grad att jag avslutade en flera år lång gamepass prenumeration och köpte spelen jag ville ha på Steam istället, som Forza Motorsport, horizon 4 och 5, Starfield, Diablo 4, Flight sim med flera.

*ibland ska de syncas saves i flera minuter eller timmar har du otur så stannar synken av helt.
*Forza Motorsport crashade till skrivbordet utan felmeddelanden (har inte hänt sen jag bytte till Steam).
*Random går de inte att öppna spel utan de är något knas med åldersgränser.
*Flera än 10 gånger har jag upplevt problem med "auktorisering" trots att jag haft gamepass oavbrutet.
*Ibland går det inte att ladda ner spel, står bara och snurrar.
*Loggar ut av sig själv, konstant, ibland i appen, ibland i Store och ibland i windows.

Sen jag övergick till Steam så har alla problem försvunnit, Steam är helt felfritt för mig.

Ska jag fortsätta?

Mitt förtroende för Microsoft är obefintligt, hur kan man med så mycket pengar och makt ha en sån fruktansvärt usel app och store? I den grad att användare avbryter en annars prisvärd och bra tjänst?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Rätt mycket negativt om Xbox. Hur man på ett nördforum för IT kan tycka det är dåligt att det satsas på spel och spelkonsoller är för mig lite märkligt. Man hade alltså hellre sett att Xbox inte fanns utan endast PS? (Räknar inte Switch som konkurrent, annat fokus)
Frågar någon mig så är det ju fundamentalt BRA med konkurrens och mångfald samt att det satsas stora pengar inom gaming.

Upplever heller inga större problem med Xbox/Gamepass/Xboxappen/PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Microsoft har en rejäl uppförsbacke med sitt Xbox-varumärke. Game Pass är ett starkt kort, men butiken behöver en totalrenovering. Kravet på "feature parity" mellan Series S och X måste skrotas, och deras egna spelstudior måste börja leverera storslagna titlar i tätare intervaller för att kunna mäta sig med Sonys konsekventa utbud av högkvalitativa titlar.

Klippt citat.

Jag håller med helt, men det skulle vara ett enormt felsteg och potentiellt öppna upp för stora "class action lawsuits" eller enorma summor i återbetalning om man helt plötsligt inte kunde spela alla spel på Series S - när de har varit extremt tydliga vid lansering och all reklam och all kommunikation utåt med allt kommer gå att spela på konsolen. Som man bäddar får man ligga, typ.

Till nästa generation så kan man ju hoppas att de bara släpper en maskin, och sedan en "mid-gen-refresh".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jättemycket är fel med MS Store och Xbox appen på PC.
Faktiskt i den grad att jag avslutade en flera år lång gamepass prenumeration och köpte spelen jag ville ha på Steam istället, som Forza Motorsport, horizon 4 och 5, Starfield, Diablo 4, Flight sim med flera.

*ibland ska de syncas saves i flera minuter eller timmar har du otur så stannar synken av helt.
*Forza Motorsport crashade till skrivbordet utan felmeddelanden (har inte hänt sen jag bytte till Steam).
*Random går de inte att öppna spel utan de är något knas med åldersgränser.
*Flera än 10 gånger har jag upplevt problem med "auktorisering" trots att jag haft gamepass oavbrutet.
*Ibland går det inte att ladda ner spel, står bara och snurrar.
*Loggar ut av sig själv, konstant, ibland i appen, ibland i Store och ibland i windows.

Sen jag övergick till Steam så har alla problem försvunnit, Steam är helt felfritt för mig.

Ska jag fortsätta?

Mitt förtroende för Microsoft är obefintligt, hur kan man med så mycket pengar och makt ha en sån fruktansvärt usel app och store? I den grad att användare avbryter en annars prisvärd och bra tjänst?

Ok, jag har visserligen inte haft Forza Motorsport, däremot Forza Horizon 4 och 5. Har inte heller haft gamepass men jag har inte upplevt något av det där du beskriver, av de som jag skulle kunnat uppleva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gör om Xbox Series S/X till Steam Machines. Samt starta sammarbeter med Valve så Gamepass använder Steams versioner av spelen istället för MS Store, som dom då kan lägga ner.

Usch nej, hellre att Sony köper hela Xbox-divisionen än att PC-monopolet Valve får mer.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast att man släpper spel till båda konsolerna ser jag inte som något negativt

Det råder illa i mångas ögon att dom släpper spel till konkurrenten och gör att det finns ännu mindre anledningar att köpa en xbox. Det är en annan grej att släppa på PC för jag anser att det är en annan målgrupp med ett annan instegspris (även om steam deck har börjat ändra på det). Men generellt så köper folk båda konsoler enbart därför att spelen inte finns på en viss platform. Men om Xboxspel finns på playstation, varför skulle man köpa en Xboxkonsol? Nu vill jag vara tydlig med att jag håller med dig, jag ser det också som en fördel. Jag försöker dock se från utsidan om hur Microsoft har behandlat det varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det råder illa i mångas ögon att dom släpper spel till konkurrenten och gör att det finns ännu mindre anledningar att köpa en xbox. Det är en annan grej att släppa på PC för jag anser att det är en annan målgrupp med ett annan instegspris (även om steam deck har börjat ändra på det). Men generellt så köper folk båda konsoler enbart därför att spelen inte finns på en viss platform. Men om Xboxspel finns på playstation, varför skulle man köpa en Xboxkonsol? Nu vill jag vara tydlig med att jag håller med dig, jag ser det också som en fördel. Jag försöker dock se från utsidan om hur Microsoft har behandlat det varumärket.

Det behöver man inte göra. Det jag menar är släpp på båda konsolerna och så får man själv välja vilken konsol man gillar. Jag gillar Xbox kontrollen mycket mer än PS kontrollen bland annat. Sedan gillar jag UI:et också mer på Xbox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att Microsoft inte la ner Xbox 2021 då då. Sedan dess så har dom ju köpt ett antal utvecklare som brukade släppa spel till alla plattformar, nu med enda skillnaden att dom inte längre gör det. Trist utveckling. Tack Microsoft för mer begränsade spelsläpp.

Permalänk
Medlem

Asså det känns ju som att man skjuter sig i foten om man låter alla eller dom flesta spelen vara tillgängliga på PC också sen så verkar det inte finnas så mycket exklusiva titlar alls som det finns på PS5 och Switch bland annat. För många så ör Xbox konsolerna överflödig hårdvara.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Asså det känns ju som att man skjuter sig i foten om man låter alla eller dom flesta spelen vara tillgängliga på PC också sen så verkar det inte finnas så mycket exklusiva titlar alls som det finns på PS5 och Switch bland annat. För många så ör Xbox konsolerna överflödig hårdvara.

Det där med att det är tillgängligt på både PC och Xbox är en av sakerna som gör att jag gillar Xbox mer än PS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan gillar jag UI:et också mer på Xbox.

Vilket UI då? Har inte Microsoft gjort en Windows där och ändrat om utseendet lite då och då (minst 7 ggr!)?

Gillar utseendet på Xbox "just nu", med det känns relativt begränsat kring vad jag kan dölja.

https://www.windowscentral.com/evolution-xbox-one-dashboard-u...

Xbox Series S/X har väl också nyligen bytt utseendet?

Tog Xbox One som exempel, då det systemet idag är nära nog identiskt med Xbox Series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Fast det är inget fel på konsolen i sig, det är lite det jag försöker komma fram till, sen att den är jävligt bra bang for the buck för oss som inte vill lägga Series X pengar är ju en fördel för oss. Det är inget fel på konsolen, det är Microsoft det är fel på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.