Permalänk
Inaktiv

Kryddar ni falukorven?

Detta är en såndär gömd vattendelare i Sverige. Dom alla flesta har ätit falukorv och makaroner, utan mer än ketchup och senap vid sidan av. Men vissa kryddar faktiskt sin falukorv ibland när dom steker den.

Själv alternerar jag. Ibland vill man bara ha gammeldags falukorv, utan något extra. Ibland tillsätter man lite vitlök. Men ibland går jag all out och kör vitlök, chili, paprika, gurkmeja, lite koriander för syrlighet, en snutt umami för att lyfta fram smakerna. Det tar verkligen falukorven till nästa nivå!

Hur gör ni? Och vilka kryddor kör ni?

Permalänk

Måste testas! Stekt eller ugnsgrillad då?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av digital2026:

Måste testas! Stekt eller ugnsgrillad då?

Jag kör kryddorna som en "rub" och sen steker jag som vanligt. Men jag tror det funkar att köra i ugnen också! Ibland har jag varit lat och kört i mikron med, men det känns en smula olagligt.

Permalänk

När jag gör stuvade makaroner med falukorv så har jag nymalen svartpeppar på. Det är gott.

Permalänk
Medlem

Alltid grillkrydda på såklart.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Äter typ aldrig falukorv, tycker det är för fett.

Men när jag gör det så tillsätter jag svartpeppar

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Förutom ketchup så brukar jag köra lite bostongurka. Och om jag vill "lyxa till det lite" så river jag lite parmesan (eller pecorino/grana padano el.dyl.) över vid servering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Alltid grillkrydda på såklart.

Jag har hört just grillkrydda på falukorv förut, men aldrig provat. Känns det inte fel? Smaken av en grillad köttbit, fast när man äter falukorv alltså.

Permalänk
Medlem

Aldrig. Kryddar det jag har till t.ex. moset eller pastan.. och då oftast med aromat.

Permalänk
Medlem

Du måste steka gul lök i pannan först innan du steker falukorven, gör all skillnad för smaken. Smaksätter fettet och sen korven på något sätt. Sen får man ju stekt lök till sin falukorv vilket är en bonus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FilleMang:

Du måste steka gul lök i pannan först innan du steker falukorven, gör all skillnad för smaken. Smaksätter fettet och sen korven på något sätt. Sen får man ju stekt lök till sin falukorv vilket är en bonus.

Helt rätt, kör denna ibland med! Tycker vitlök får samma effekt, fast med en annan smak såklart.

Permalänk
Medlem

Ja i korv stroganoff....

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Ja i korv stroganoff....

Klassiker. Men i stroganoff tror jag ingen kör utan krydda

Permalänk
Medlem

Väldigt personlig fråga? Vi känner knappt varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Väldigt personlig fråga? Vi känner knappt varandra.

Om du bjuder på makaroner så står jag för korven

Permalänk
Medlem

Aldrig fastnat för stekt falukorv. Stroganoff eller i ugn blir det alltid, mycket bättre val

Permalänk
Medlem

Nöjer mig med salt och peppar.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psp123:

Nöjer mig med salt och peppar.

Själv tycker jag falukorv är alldeles för salt till att börja med för att salta extra.

Permalänk
Medlem

Beror kanske på vilken falukorv det är, finns många märken. Men i vanliga fall så steker jag den bara, och äter den med antingen potatis eller makaroner, är det makaroner så blir det med ketchup.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Beror kanske på vilken falukorv det är, finns många märken. Men i vanliga fall så steker jag den bara, och äter den med antingen potatis eller makaroner, är det makaroner så blir det med ketchup.

Med makaroner gillar jag också att köra standard (utan kryddning).

Med potatis eller ris gillar jag dock oftare att krydda ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Jag har hört just grillkrydda på falukorv förut, men aldrig provat. Känns det inte fel? Smaken av en grillad köttbit, fast när man äter falukorv alltså.

Haha för mig är det tvärt om, hade inte kunnat tänka mig grillkrydda på en bit kött, påminner ju om falukorv då! 😅

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11