Intel: Arrow Lake-fixar ger 26 procent högre spelprestanda

Permalänk
Medlem

Oberoende tester får avgöra
Intel har för mig inte varit relevant sedan jag ägde en 4790k. Och det från en som försvarade sitt köp av en willametteprolle.
Får se vad som stämmer och inte stämmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så var det ja. Hade glömt bort detaljerna eftersom det fixades långt innan min CPU tillverkades.

Har inte hört talas om den andra buggen du beskriver. Intressant. Som tur var hade jag aldrig de problemen, trots en del långa perioder av väldigt låg last. Förmodligen var det dock processer som ibland väckte åtminstone någon eller några kärnor då och då. Hade både 1000 och 3000-serien.

gissar att de beror på att Windows ofta har något för sig alltid för C6 drabbade främst Linux, dock gick det att disabla C6 så det var vi gjorde innan 5000 serien kom som var fixad.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Någon som har hittat något annat test än det från Toms hardware?
Man blir ju fasen orolig om det är så illa som det verkar.

Permalänk
Medlem

Ej bra för oss konsumenter om Intel faller. AMD kommer pumpa upp priserna ännu mer. Går rykten att Qualcomm vill köpa delar av intel.

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Verkar ju fortfarande sämre än amd. Samtidigt som dom är dyrare. Måste ju dumpa priserna ordentligt om dom ska få någon att tänka på att investera i intel igen. Särskilt då man oftast får köpa nytt moderkort om man vill uppgradera processorn om några år. Ultra fail.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att folk tänker sig att en fix minst måste leda till prestanda i klass med 9800x3D. Det vet vi aldrig kommer hända.

Men om konstiga outliers fixas, kanske med denna patch, är det ju ingen skillnad mellan 285K och 9950x. AMD har väl tänkt att sälja dom processorerna också?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Därför jag fortf bara kör Axe Africa!

Varför skulle man nånsin använda nått annat än the axe effect?

Förlåt för off topic, jag kunde bara inte motstå att slänga in denna efter en sån throwback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackqanil:

Gäller det alla Intels senaste 14gen?

Artikeln berör endast Intels 15:e generation, alltså de som börjar produktnamnet med Intel Core Ultra.

14:e generationen heter Intel Core i3/5/7/9-14xxx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Man visste att Intel skulle ljuga ihop nått, AMD behåller tronen i gamingprestanda, trots att man kört Intel i så många år måste jag säga att nu finns inte ens en tanke på att sätta in en Intel cpu igen. Förhoppningen ligger ju även i att AMD pressar Nvidia på gpu fronten framöver.

Jag antar du menar i spel för generellt på annat så presterar Intels Ultra 200S modeller riktigt bra likvärdigt med Zen 5 utan SMT. Lite synd att många är så spelcentrerade här, jag förstår ju givetvis det är viktigt men inte allt.

Permalänk

Intel har i sin outgrundliga vishet inaktiverat instruktionssetet AVX512 vilket ger AMD överhanden i många professionella tillämpningar.

Nu när Intel är i ett uselt läge borde dom förstå att deras produktsegmentering inte funkar längre.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag antar du menar i spel för generellt på annat så presterar Intels Ultra 200S modeller riktigt bra likvärdigt med Zen 5 utan SMT. Lite synd att många är så spelcentrerade här, jag förstår ju givetvis det är viktigt men inte allt.

Helvete, ja...i spel, precis det ja skrev, verkar va svårt att läsa andras inlägg , eller att de tolkas i princip hursomhelst av en skara här. Ordet var gamingprestanda, klart å tydligt Sen om Intel har en ugn som presterar bra i annat, vad bra för dem, då köper man en intel och de har du oundvikligt rätt i, det är den bra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Citat från länken ovan:
"You'll also notice that Intel includes improved performance in Cyberpunk 2077 in the summary slide. However, the company has also said the issue with that title was self-inflicted by the devs and fixed without Intel's prodding. Yet it's chalked up as an Intel win from the 'fix.' Intel also doesn't mention that the 14900K also saw a solid boost from the updated Cyberpunk 2077 game code. The same can also be said about Far Cry 6 - the 14900K benefitted far more than the 285K from the move forward to the new version of Windows."

"Oh how the mighty have fallen..."

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF