Utvecklare emulerar Game Boys gamla skrivare

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare emulerar Game Boys gamla skrivare

Raphaël Boichot har tagit fram en fungerande Game Boy Printer-klon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade båda! Absolut en rolig liten sak innan mobiler hade kamera, och kul att få fysiska artefakter

Sen var ju kameran verkligen extremt begränsad, men det var nog också charmen med det hela

Permalänk
Medlem

Visste inte om att produkten existerat…

Permalänk
Medlem

Jodå, jag minns. Själv nöjde jag mig med linkkabeln dock.

Undrar hur länge det dröjer tills Nintendos advokater vätebombar herr Boichot.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Hur man separerade de rika kidsen från pöbeln.

Jag hade inte en GB Printer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Undrar hur länge det dröjer tills Nintendos advokater vätebombar herr Boichot.

Varför? Vad skall de stämma över? Den emulerar en skrivare, skickar information som får GameBoy:en att tro att en GameBoy Printer är anslutet och konverterar sedan datan den får till en bild.

Att då tex att jämföra med den här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/40471-moddare-bygger-switch...

som skulle få problem om skaparen började sälja den, då designen är kopierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför? Vad skall de stämma över? Den emulerar en skrivare, skickar information som får GameBoy:en att tro att en GameBoy Printer är anslutet och konverterar sedan datan den får till en bild.

They'll find a way!

Permalänk
Medlem
Citat:

Handuppräckning: Hur många minns att Nintendo sålde en liten skrivare kallad Game Boy Printer, som var tänkt att använda tillsammans med ett annat Game Boy-tillbehör kallat Game Boy Camera?

Jag minns inte om jag har sett Game Boy Camera och/eller Game Boy Printer IRL.
(Jag har Game Boy, men inte Camera/Printer tillbehör).

Men jag har sett på nätet.
Så jag vet att de existerar.

Teoretiskt så skulle ju att spara bilderna på Micro SD kort kunna innebära att man kan göra mer med bilderna, jämfört med att direkt skriva ut bilderna på Game Boy Printer
Men det blir extra steg vilket gör det omständigare.

Kanske om man vill använda det med någon av spelen som har stöd för Game Boy Printer, om man vill använda de bilderna till något.
Annars för foton så är ju nästan vilken kamera som helst bättre än Game Boy Camera.

Väldigt nischat användningsområde.
Men kanske kul för någon.

Permalänk
Medlem

olika printer emulatoror är inget nytt, finns flera som sparat till sdkort eller skickar vidare över seriell/usb. dock nytt med "live view".

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jo, det har ju funnits sedan tidigare, även upphovspersonerna bakom denna har en tidigare design.

Häromåret köpte jag en gb camera, men istället för att skriva ut mot emulerad skrivare så har jag sparat ner "sparfilen" från kassetten och därefter extraherat med ett program på datorn. En sådan här mojäng är ju å andra sidan mer portabel, och det kan ju helt klart ha sina poänger, om man t.ex. vill få in bilderna i telefonen och posta på sociala media.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hade en lila genomskinlig och blev underkänd av de snygga tjejerna på gymnasiet när jag spelade Pokemon och läste Harry Potter... Dessa dejtade jag ej lol

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att det fanns ngn skum printer jag spelade knappt på gameboyen faktiskt, tyckte den var för kass.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag visste inte att det fanns ngn skum printer jag spelade knappt på gameboyen faktiskt, tyckte den var för kass.

Original Game Boy hade en skärm som inte var upplyst vilket gör den dålig i dålig belysning men fungerade faktiskt ganska bra ute i soljus även på ljusa dagar.

Game Boy Color hade en färgskärm som inte hellet var upplyst. Men den gav mer reflektioner och kunde vara mer besvärligt att använda när det var för ljust också.

Game Boy Advance - ungefär samma som för Game Boy Color. Men lite större skärm med högre upplösning.

Game Boy Advance SP
- Tidigare revisioner hade sidoljus som satt mellan själva skärmen och skydds-"glaset" och en On/off knapp

- Senare revisioner hade bakbelysning och hade samma "on/off" knapp som tidigare revisioner. Men istället för on/off så användes de som High/Low. Två olika ljusstyrkor.

Personligen tycker jag inte att ergonomin på Advance SP är lika skön som på vanliga Advance.

Så detta är anledning till att de kan vara bättre att spela Game Boy spel på något annat än just Nintendo original Game Boy (inkl. Color och Advance).

I övrigt så hade de en del bra spel trotts begränsad hårdvara.

Men huvudproblemet med Game Boy/Color/Advance är att beroende på hur man satt i förhållande till ljuskälla så kunde det vara svårt att se vad som händer på skärmen.

Det är väl det som hade varit najs med en ModRetro Chromatic som är en slags Game Boy Color clon med mycket bättre skärm och i övrigt högre kvalite på material osv.
Men över 2000 SEK för något som bara kan spela Game Boy / Game Boy Color spel känns lite mycket.

Men hade de gjort motsvarande för Game Boy Advance med precis som original Advance, möjlighet att spela Game Boy / Color / Advance spel så hade jag haft svårt att motstå.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att GB printer användes för en del kassasystem back in the day för att skriva ut kvitton?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hur man separerade de rika kidsen från pöbeln.

Jag hade inte en GB Printer.

Vi hade den begagnad tio år efter den var het, nästan retro vid det laget. Jag körde den på min GBA, haha

Permalänk
Medlem

minns och har testat när det begav sig haha, var dock inte själv stolt ägare men min bästa kompis hade en

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är mer som ett skämt. Då Nintendo har på det senaste gått hårt mot just emulering av deras hårdvara. Av alla möjliga typer. Framförallt Switch då.
Och dessa har inte sålts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är väl det som hade varit najs med en ModRetro Chromatic som är en slags Game Boy Color clon med mycket bättre skärm och i övrigt högre kvalite på material osv.
Men över 2000 SEK för något som bara kan spela Game Boy / Game Boy Color spel känns lite mycket.

Men hade de gjort motsvarande för Game Boy Advance med precis som original Advance, möjlighet att spela Game Boy / Color / Advance spel så hade jag haft svårt att motstå.

Finns ju Analogue pocket som har stöd för flesta (alla?) olika 8/16 bitars konsoller. Och säkert även äldre också.
Går även skaffa docka för att spela på TVn.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Man får älska gameboy och den mängd prylar det fanns till den. Kom ihåg när man ibland skulle igång så var det batteri-pack, den där enheten med förstoringsglas och lampa, fanns ett extra grepp. Den blev så klumpig och stor, men skoj var den

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Game Boy var riktigt tidigt med funktioner som sedan blev grundläggande för smartphones. Fanns till och med "Workboy" produktivitet-mjukvara som tyvärr aldrig släpptes. Game Boy camera visade tidigt hur roligt man kunde ha med digitalkamera.