Så hindrar DRM bevarandet av gamla spel

Permalänk
Melding Plague

Så hindrar DRM bevarandet av gamla spel

Det tog utvecklarna av MAME 628 år att cracka 712 gamla arkadspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med era nyheter, vad är det ens för rubrik?

Kör ni ren översättning på nyheterna eller vad händer?
628 år från 1997

Fattar varför folk slutar hos er.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

628 år från 1997

712 x 10,6 månader blir 628 utvecklarår totalt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

628 år från 1997

Det är inte jättesvårt att förstå att de menar mantimmar...

Permalänk
Medlem

628 år från 1997

Läste du ens artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är även en helt meningslös siffra och används uteslutande för clickbaitrubriker.

Permalänk
Medlem

Hur många år (räknat i mantimmar) tog det att utveckla Skolplattformen?

Ser rubriksättningen som rent clickbait, vilket även jag trillade hit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur många år (räknat i mantimmar) tog det att utveckla Skolplattformen?

Ser rubriksättningen som rent clickbait, vilket även jag trillade hit på.

Inte många när det kom till UX och tjänstedesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är även en helt meningslös siffra och används uteslutande för clickbaitrubriker.

Självklart är det en kul siffra för att krydda rubriken, är väl förhoppningsvis ingen som tror att man suttit och crackat arkadmaskiner sedan år 1397 😂

Folk är jävligt stingsliga här på SweC ibland, alltid behöver inte vara en 5 sidor utläggning om varenda pinal gällande senaste grafikkortet. Kul med lite mer kuriösa artiklar ibland och inget tvång att läsa dessa om man inte är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu var det väl specifikt inte det som han menade utan dessa "se och hör"-rubriker. Det är inte första gången och förmodligen inte sista gången vi får se detta på swec, tyvärr. Allt för att skapa clicks.

Det känns som att denna typ av artiklar direktöversätts från bl.a. techcrunch.com med hjälp av google translate. Stora clickvänliga rubriker med otroligt lite substans i själva brödtexten.

Permalänk
Medlem

628 år från 1997

Jag tror bara SweC förväntar sig att läsarna är någorlunda smarta och har ett uns av logiskt tänkande. Men vad vet jag!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Capcom har varit riktigt usla när det kommer till piratkopieringsskydd på deras arkadboards.
De har varit kända för att använda självmordsbatterier (suicide battery) och där de placerat spelet i RAM istället för på ROM.
Det har gjort att när batteriet dött så har arkadspelet raderats och ägaren är tvungen att köpa spelet på nytt.

628 år från 1997

Du läste uppenbarligen inte artikeln.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

628 år från 1997

tror inte du läste rätt...

genomsnitt kodtid 10.6 månader per DRM att kringgå och troligen använde säkerligen många olika spel samma DRM så de kunde återanvända samma teknik på flera så inte fråga om några 600+ faktiska år utan fråga om tiden det hade ungefär tagit om de behövt göra en unik lösning för varje spel.

(712*10.6)/12 = 698.93 år

också troligen därför de kllar det för utvecklarår och inte bara år...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Svårt att se problemet med rubriksättningen.

Missade helt att rubriken faktiskt är: Så hindrar DRM bevarandet av gamla spel

Det tog utvecklarna av MAME 628 år att cracka 712 gamla arkadspel.
Hur påverkar kopieringskydd bevarandet av spel.

Så rubriken är rimlig, sen kan underrubriken möjligen förtydligas om många känner behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Självklart är det en kul siffra för att krydda rubriken, är väl förhoppningsvis ingen som tror att man suttit och crackat arkadmaskiner sedan år 1397 😂

Folk är jävligt stingsliga här på SweC ibland, alltid behöver inte vara en 5 sidor utläggning om varenda pinal gällande senaste grafikkortet. Kul med lite mer kuriösa artiklar ibland och inget tvång att läsa dessa om man inte är intresserad.

Det är väl antagligen för att man sett den nedåtgående trenden från ett fåtal nyheter med verklig substans till att pumpa ut fler mindre artiklar med rubriksättningar som ofta hör hemma på Aftonbladet.

Jag fattar varför man gör som man gör men jag tycker inte om det…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Första inlägget spårade ur tråden direkt. Måste vara någon sorts rekord?
Förutom att man sitter ock klyver atomer över ordvalet i artikeln. Så tycker jag det är skrämmande att läsa om självmords chip med batteri.
Står det när man köper varan att den bara kommer fungera tills batteriet tar slut?
För annars tycker jag det är läge för ARN-anmälan direkt. (Om ARN fanns när det begav sig, har jag dock ingen koll på .)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Kul med lite mer kuriösa artiklar ibland och inget tvång att läsa dessa om man inte är intresserad.

MISSA INTE

/s

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Första inlägget spårade ur tråden direkt. Måste vara någon sorts rekord?
Förutom att man sitter ock klyver atomer över ordvalet i artikeln. Så tycker jag det är skrämmande att läsa om självmords chip med batteri.
Står det när man köper varan att den bara kommer fungera tills batteriet tar slut?
För annars tycker jag det är läge för ARN-anmälan direkt. (Om ARN fanns när det begav sig, har jag dock ingen koll på .)

Tar hela "prylen dog dagen efter garantin gick ut" till helt ny nivå.

Permalänk
Medlem

Är det ens lagligt att ta bort skyddet på de här gamla spelen? Kanske spelar mindre roll då det knappast lär finnas nåt företag som vill/kan ta upp ett fall.

Lite trist att vi är helt beroende av frivilliga utvecklare och hackare för att bevara spel.

Permalänk
Medlem

Är man ung kanske man tycker att det spelar väl ingen roll. Kommer inte spela spel X om 10 år.

Men är man lite äldre så inser man att det händer ofta. Riktigt bra spel med bra story och eller gameplay är inte slut och släng utan kan och bör spelas om 10, 20 och 30 år.

Kan själv fortfarande tycka det är skoj att köra spel från 90-talet tex.

Tänk om böcker ruttnade och försvann efter 5 år och man inte kunde läsa gamla klassiker eller se gamla filmer eller lyssna på gammal musik. Det borde vara en självklarhet att spel förtjänar att sparas i spelbart skick långt framåt. Och allt som hindrar det är av ondo.

En av anledningarna till att jag gillar GOG.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

genomsnitt kodtid 10.6 månader per DRM att kringgå och troligen använde säkerligen många olika spel samma DRM så de kunde återanvända samma teknik på flera så inte fråga om några 600+ faktiska år utan fråga om tiden det hade ungefär tagit om de behövt göra en unik lösning för varje spel.

Hur lång tid tog det att bygga Globen? 1500-2500 år ungefär grovt räknat.

2.5år byggtid, 600-1000 arbetare. Ser du nu att det korkat sätt att räkna på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Artikeln menar kanske mantimmar, men det är också fel eftersom det indikerar mängden utfört arbete. Det handlar helt enkelt om att spel med DRM enligt studien tar 10,6 månader längre tid att bli bevarade (räknat från att spelet släpptes till att MAME fick stöd för det).

Det betyder inte att det i genomsnitt lagts ner 10,6 månaders mantimmar på att cracka spelen, bara att det av olika orsaker dröjer längre för spel med DRM att få stöd i MAME. För det mesta handlar det troligtvis bara om att man måste vänta på att någon person med rätt kunskap och utrustning tar sig tid att titta på ett visst spel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ja den gör typen utav rubriker får SweClockers sluta upp med ! Trams.

Det hade varit ok att skriva hur långt tid det hade tagit om man räknade spel för spel i artikeln, men att uppge en siffra som inte går ihop med i vilket år vi själva lever i blir bara konstigt, speciellt i en titel / rubrik.

Det är då det blir clickbate och det är då man drar en eller fler suckar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Mantimmar är ett vedertaget mått på arbete dock.

I ditt exempel ovan tog det både 2.5 års projekttid men också 1500-2500 år i när man räknar mantimmar.

Budget och investeringar beräknas oftast enligt mantimmar ej enbart projekttid i sig.

Så bägge är korrekta sätt att beräkna hur mycket tid något tog att slutföra.

(jobbar själv med projektplaner och där handlar budget om mantimmar och deadlines, det som faktiskt kostar något är i slutändan måttet på tid i mantimmar inte den faktiska projekttiden)

Permalänk
Medlem

Mnjae, att prata om utvecklarår istället för år borde ju rimligen hänga ihop med att det kan vara fler än en utvecklare som lagt ned tid? Dvs det kan läggas ned många utvecklarår på utveckling under ett kalenderår om man har en hel drös utvecklare. (Eller för den delen om de lägger en väldigt liten del av sin tid på just detta så kan det ta många år att lägga ett utvecklarår)

Sedan vet jag inte om detta med "utvecklarår" är något som uppstått i Swec-artikeln eller om det öht speglas i rapporten som anges som källa. Vid en första anblick är det oklart om det finns en tydlig koppling, dvs eventuellt är det hittepå.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vettigt bruk vore något i stil med detta:

Hur omfattande var projektet att bygga Globen? 1500-2500 manår grovt räknat.

(Har ingen aning om siffrorna stämmer, återanvänder bara påståendet men i ett sammanhang som visar hur begreppet används i verkligheten)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu brukar jag själv ibland bli lite OT i mina inlägg, men allra oftast har det nån koppling till ämnet även om det blir lite långsökt nån gång. Men att hela tråden handlar om rubriksättningen tycker jag är urspårning av större mått. Håller med om att rubriksättningen är lite clickbait-ig, men så farligt var det väl inte. Jag fattade ju själv att det var en twist.

Åter till ämnet, självmordskretsar var nåt nytt för mig. Att lägga hela spelet i RAM med batteribackup är ju bedrägligt om det inte kommunicerats. Det blir ju ett definitivt bäst-före datum på den s.a.s. Vetenskapligt, kan man anta att det fysiskt i kretsarna blir nån form av "spår" som man skulle kunna läsa av efteråt. Dvs att transistorerna då de haft samma läge så länge ger nån elektrisk signatur (lägre spänning etc) i det läget de stått i länge? Kanske är på så vis de kunnat plocka ur datat ur RAM-minnet efteråt? Men det här är rena spekulationer, jag har inte fördjupat mig i detta alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Nu brukar jag själv ibland bli lite OT i mina inlägg, men allra oftast har det nån koppling till ämnet även om det blir lite långsökt nån gång. Men att hela tråden handlar om rubriksättningen tycker jag är urspårning av större mått. Håller med om att rubriksättningen är lite clickbait-ig, men så farligt var det väl inte. Jag fattade ju själv att det var en twist.

Åter till ämnet, självmordskretsar var nåt nytt för mig. Att lägga hela spelet i RAM med batteribackup är ju bedrägligt om det inte kommunicerats. Det blir ju ett definitivt bäst-före datum på den s.a.s. Vetenskapligt, kan man anta att det fysiskt i kretsarna blir nån form av "spår" som man skulle kunna läsa av efteråt. Dvs att transistorerna då de haft samma läge så länge ger nån elektrisk signatur (lägre spänning etc) i det läget de stått i länge? Kanske är på så vis de kunnat plocka ur datat ur RAM-minnet efteråt? Men det här är rena spekulationer, jag har inte fördjupat mig i detta alls.

Folk lyckades som tur var att med särskilda metoder få ut spelen från RAM till ROM men som jag förstod det så krävdes mycket meckande och tyvärr många döda spelboards för att få loss det. Men kudos till dem för deras envishet!

Finns mer att läsa om det på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/CP_System_II

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Skrivet av dlq84:

Skrivet av Syltmunken:

Läste du ens artikeln?

Skrivet av JockeSw:

Jag tror bara SweC förväntar sig att läsarna är någorlunda smarta och har ett uns av logiskt tänkande. Men vad vet jag!

Skrivet av Sarato:

Du läste uppenbarligen inte artikeln.

Klart jag läste artikeln och vet hur de resonerar men man kommer inte ifrån att det är riktig clickbait på rubriken.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Folk lyckades som tur var att med särskilda metoder få ut spelen från RAM till ROM men som jag förstod det så krävdes mycket meckande och tyvärr många döda spelboards för att få loss det. Men kudos till dem för deras envishet!

Finns mer att läsa om det på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/CP_System_II

Mycket intressant. RAM-minnet med batteribackup innehöll alltså dekrypteringsnycklar, och utan dessa kunde spelkoden inte dekrypteras. Hur de kunde reverse enginera detta skrivs det om i den här bloggen: https://web.archive.org/web/20130702190633/http://andreasnaive.blogspot.com/. Tydligen hade de fyllt slutet av RAM-blocket med slumpmässig kod - som genererats från en ANSI C rand()-funktion med känd algoritm. Och då kunde de räkna ut vad krypteringsnyckeln var utifrån det.
Another level av intelligens helt klart.