Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

28 000 är inte så himla mycket pengar. Det gäller att prioritera.

Visst är det en prioritering för de flesta men 28000 (eller mer) för en väldigt snarlik upplevelse som ett <10000kr kort ger är ändå ganska extremt.

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag förutspådde, jag sa 25% prestandaökning och det var nästan tilltaget.
Sjukt att energieffektiviteten har gått ned.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev inte speciellt förvånad att råprestandan var som de var eftersom förfinad nod. Så de kommer visa sig att 5070 osv korten knappt kommer vara bättre än föregångare.

Nån som vet om Asus,msi osv kommer reviews på techpowerup efter release? Guess so 🙂

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800X3D | Team Group T-Create Expert DDR5-6000 - 32GB - CL30 | Sapphire Radeon RX 7700 XT | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Blev inte speciellt förvånad att råprestandan var som de var eftersom förfinad nod. Så de kommer visa sig att 5070 osv korten knappt kommer vara bättre än föregångare.

Nån som vet om Asus,msi osv kommer reviews på techpowerup efter release? Guess so 🙂

Svårt att tolka din sista mening där men embargot för dom korten släppts väl imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är ofta den målgruppen som gnäller, ska man inte köpa varför uttala sig. Kan ju inte komma som en nyhet att ett mid/high gpu kostar runt 15. Jag byter varje generation. Priset är som det är. RTX 5080 kommer sälja som smör och 4090 kommer tappa 5000kr i värde över natten.

Klart man kan klaga om priset är det som gör att man inte ska köpa.

Inte alla tjänar massor pengar. 27999kr är mer än en månadslön för mig INNAN SKATT.

svårt när man varit intresserad av datorer sedan man var ung och det är svårare att köpa en high end dator nu som vuxen än det var när jag var tonåring och köpte en Radeon 9800Pro som var bäst då med pengar man sparar från sin månadspeng.

Det är inte så himla kul och se hur andra ”barnen” ”leker” med sina 5090 medan man själv inte är i närheten av att ha råd.

Men det finns andra saker att klaga på som att maten är dyr när man har flera barn. Men det är ett forum framförallt för hårdvara så man klagar ju på det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Svårt att tolka din sista mening där men embargot för dom korten släppts väl imorgon?

Hehe okej 😊 tänkte så man kan se temperaturerna,ljudnivå osv på asus,msi kort 🙂

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800X3D | Team Group T-Create Expert DDR5-6000 - 32GB - CL30 | Sapphire Radeon RX 7700 XT | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

VA!? När skedde detta!!

Det skedde väl gradvis där det till slut bara var toppkorten som hade stöd för SLI. Men spiken i kistan var runt 2020 när Nvidia meddelade att de tänkte sluta göra SLI-profiler och istället hänvisade till att Vulkan/DX12 har stöd för flera grafikkort om spelutvecklaren väljer att implementera det (vilket i stort sett ingen gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Visst. Du får högre fps men spelet kommer fortfarande kännas som att du spelar med lägre fps då din dator endast genererar de riktiga bildrutorna. Du får högre latens och riskerar undermålig bildkvalitet då 3/4 av dina bildrutor är ihopkastade av en "AI". Räknar vi också in vanliga DLSS, alltså bilduppskalning, har du redan där försämrad bildkvalitet rent generellt. Även om det kanske inte märks av så mycket. Många bäckar små.

Måste fråga om du själv äger ett kort med FG och har utvärderat själv? Låter inte så på det du skriver.
Det känns inte med FG påslaget som att du vid samma inställningar har det avslaget gällande responsen och spelbarheten. Kör du med samma inställningar utan FG kan det däremot kännas ospelbart.

Undermålig kvalitet är ju precis vad swec test säger motsatsen nu vid uppdaterade FG modellen i DLSS 4 som även 4000 serien får, alltså icke längre ett problem.

Likaså ger nya DLSS 4 även bättre bild på den vanliga uppskalningen. "Ghosting" exempelvis blir eliminerat ända ner till 2000 serien, så samma sak där.

FG är nya standarden som är här för att stanna, vilket redan kunde förutspås när det lanserades till 4000 serien. Tekniken kommer fortsätta utvecklas än mer till DLSS 5+ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Visst. Du får högre fps men spelet kommer fortfarande kännas som att du spelar med lägre fps då din dator endast genererar de riktiga bildrutorna. Du får högre latens och riskerar undermålig bildkvalitet då 3/4 av dina bildrutor är ihopkastade av en "AI". Räknar vi också in vanliga DLSS, alltså bilduppskalning, har du redan där försämrad bildkvalitet rent generellt. Även om det kanske inte märks av så mycket. Många bäckar små.

Du har verkligen inte använt dlss. Dlss i cyberpunk i 4k med performance läget ser helt klart riktigt bra ut på min c4.

Och dlss har ju visat sig i många fall ge bättre kvalitet än native.

Permalänk
Medlem

Helt apropå prisvärdhet så känner jag mig rätt nöjd med att jag knep ett nytt Saphire 7900 xtx för under 12k för ett år sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Visst är det en prioritering för de flesta men 28000 (eller mer) för en väldigt snarlik upplevelse som ett <10000kr kort ger är ändå ganska extremt.

Vilket kort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

28 000 är inte så himla mycket pengar. Det gäller att prioritera.

Jag instämmer till 100%, och det är nog vad de flesta gör

Personligen så gillar jag RTX 5090, det är ett galet kort på många sätt, men framförallt 32GB DDR7 och AI förmågan gör det hyfsat framtidssäkert, även om ingenting egentligen är det.

Huruvida det är värt slantarna är upp till var och en, men det bör fungera fint för 4K 60-240FPS (utan MFG) de kommande 4-6 åren, minst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilket kort då?

Alla i den prisklassen?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Clasito:

Riktigt bra recension och gillade DLSS avsnittet. Verkligen stor skillnaden i RT reflektionen på golvet i Hogwarts. Latenserna var också förvånansvärt bra även i 4x läget med MFG.

För varje generation som går blir DLSS faktiskt mer och mer imponerande. Jag tycker lätt DLSS är värt att betala ~20% så som det ser ut nu med FSR.

Just 5090 i sig verkar vara ganska meh faktiskt.

Håller med. Bra recension, tungt jobbat Calle.

Däremot har jag en annan syn än dig på latenserna.

240 fps utan overhead innebär 4,16666 ms i latens. 274 fps med MFG ger 37:ISH ms vilket är väldigt slött, för att vara 274 fps dvs. Visuellt flyt som kommer i dissonans med det upplevda flyter via mus eller kontroll. Kommer säkert uppfattas olika i olika spel men stor astrix här skulle jag säga.

Vad är latenserna native Calle, i samma spel men 270ish FPS? Tänker då med nödställd grafik etc. Blir ju inte helt äpple till äpple men ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett 4090ti, hur kan det ses som utmärkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

3090 var det sista kortet med SLI kontakt.

Aha, tur jag har en nvLINK brygga hemma. Nu KÖR VI!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Var är 4080 Super och 4070 ti Super i jämförelserna? Känns ju rätt risigt att ha med gamla 4000 serie kort i jämförelsen när många sitter på super varianterna.

Onödigt att testa mot 4080 Super vs 4080. Skillnaden är knappt märkbar <5%. Kör du lätt fabriksklockat 4080 så går det som ett 4080 Super. 4080 är inte "gammalt" jämförelse mot Super då de går under samma generation och endast är en förfining.

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig större skillnad. Överreklamerat prisat kort

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte med 5090-serien är det inte så stort kliv från 4090-serien. Javisst håller man på med tunga program som gärna tar så mycket Vram det kan få och man håller på med AI så förstår jag att man kliver upp till nästa gen men utöver det så hänger 4090 rätt så bra med i svängarna.

Så jag kommer fortsätta sitta lugnt i båten fram till 60/7090-serien kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Skönt att alla med 4090 kan andas ut..

Permalänk
Medlem

Såg priset sen försvann allt intresse.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Håller med. Bra recension, tungt jobbat Calle.

Däremot har jag en annan syn än dig på latenserna.

240 fps utan overhead innebär 4,16666 ms i latens. 274 fps med MFG ger 37:ISH ms vilket är väldigt slött, för att vara 274 fps dvs. Visuellt flyt som kommer i dissonans med det upplevda flyter via mus eller kontroll. Kommer säkert uppfattas olika i olika spel men stor astrix här skulle jag säga.

Vad är latenserna native Calle, i samma spel men 270ish FPS? Tänker då med nödställd grafik etc. Blir ju inte helt äpple till äpple men ändå.

60fps med x4 FG kommer ju såklart aldrig att kännas som 240fps native, men det intressanta för mig är om det kommer att kännas bättre än 60fps native.

Körde FG x2 på mitt kort länge utan att förstå vad det var för något, och jag ska väl erkänna att förutom att min fps mätare visade orimliga siffror märkte jag nog inte ens av det, mer än att det ibland kändes lite mjukare. Då har jag ofta gått en bra bit över min skärms uppdateringsfrekvens.
Så med rätt spel kan det säkerligen vara en mycket trevlig liten boost!

Såklart inget för competetive gaming, men för lite slögaming tillbakalutad i stolen med en handkontroll absolut

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

Var rätt sugen på en uppgradering. Men det blir skip på 5000 serien :-/
Lite bra ändå kan jag lägga mer pengar/kullor på min AR-15 eller Enduro.
Tur att man har flera hobbys haha.

Visa signatur

Phanteks Enthoo 719. I7 13700k . ASUS ROG Strix Z790-F . EK-Nucleus AIO CR360 .
MSI RTX4080 . Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY . WD Black SN850X 1TB Gen 4 .
Be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W.

Mastercase5 pro. I7 6700k @4,8GHz .Z170 ASUS Max Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.

Permalänk
Medlem

Siffror från Jayz2cents, 4090 gav 81% mer prestanda än 3090 till samma pris vilket då ger 81% mer prestanda per krona och 5090 ger 32% mer prestanda till 25% högre pris, vilket ger genomsnitt 5,9% mer prestanda per krona på 5090 mot 4090.

Om 5090 är det bästa pris/prestanda med denna generation med hänsyn till Jensen uttalande "The more you buy, the more you save" så kan man förvänta sig sämre pris/prestanda än 5,9% på resterande kort?

En till intressant grej blir det när man kollar på siffrorna i cyberpunk 2077, när man jämför 4090 och 5090 med framegen och multiframegen när det kommer till 95% och 99% fps.

Länk till klippet, ca 11min in : https://www.youtube.com/watch?v=ulUZ7bf_MXI

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Jättebra testat. Väldigt trevligt att även lite latency-siffror är med, mycket bra! Det är uppenbart att Nvidia jobbar hårt för att hålla nere latency.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

hur orkar man ha all denna effektutveckling? Bastu! Och ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

hur orkar man ha all denna effektutveckling? Bastu! Och ljud?

Man har antingen ett fullstort ATX chassi med stor volym och högt luftflöde parat med den absolut största varianten på luftkylare som plånboken tillåter, eller sätter på ett vattenblock för en custom loop med minst två 360 radiatorer

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Man har antingen ett fullstort ATX chassi med stor volym och högt luftflöde parat med den absolut största varianten på luftkylare som plånboken tillåter, eller sätter på ett vattenblock för en custom loop med minst två 360 radiatorer

Det finns galningar som trycker ihop det i en liten strypt låda också.

Permalänk

man blir nyfiken på hur prestanda ser ut med en underclock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Du har verkligen inte använt dlss. Dlss i cyberpunk i 4k med performance läget ser helt klart riktigt bra ut på min c4.

Och dlss har ju visat sig i många fall ge bättre kvalitet än native.

DLSS i Cyberpunk ser ut som att smeta smörjmedel över skärmen. Ser ensast dugligt ut i stillbilder.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro